Oktanski koktel

Ferrarijev povratak na vrh: Tako blizu, a tako daleko

Piše: Ante Maras

Prije 2 godina, 18 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 6 minuta

Dovedeni su Schumacher i Irvine, iz Benettona sa Schumacherom u paketu je došao veliki dio tehničkog osoblja te napokon se počinju kuhati ozbiljne stvari. V12 je zamijenjen učinkovitijim V10 motorom, Agip kao dobavljač maziva i goriva je zamijenjen Shellom te je predstavljen Ferrari F310. Bolid nije bio ljepotan sa predimenzioniranim zadebljanjima oko glave vozača, a ponekima je izazvao ružna sjećanja vezana za F92A koji je bio katastrofa budući da je John Barnard dizajnirao na F310 usisnike zraka koji su bili identični navedenom F92A. Inače, do VN Kanade je F310 bio jedini bolid na gridu s niskim nosom, ali je na VN Kanade zamijenjen visokim nosom, koji je bio aerodinamički učinkovitiji. F310 je bio daleko od savršenog bolida, a toga je svjestan bio i Schumacher.

Bolid je bio podosta težak za upravljanje, ne baš sjajne brzine i loše pouzdanosti, što se najbolje vidi u činjenici da je Irvine imao niz od 8 uzastopnih odustajanja, sva uzrokovana mehaničkim kvarom. Unatoč svim problemima, Schumacher je uspio pobjediti na 3 utrke te sezone, a najupečatljivija je svakako ona na VN Španjolske kad je u gotovo nemogućim uvjetima na natopljenoj stazi uspio pobijediti sa 45 sekundi prednosti nad drugoplasiranim Jeanom Alesijem. Tijekom utrke je imao tako dobar tempo da je svaki krug nakon preuzimanja vodstva odvozio u prosjeku 5 sekundi brže od ostatka grida.

Za tu pobjedu je Sir Stirling Moss rekao da je to bila demonstracija briljantnosti. Uz navedenu pobjedu u Španjolskoj, upečatljiv nastup te sezone je bio u kvalifikacijama u Monaku kad je ostvario pole position pretvorivši 2 stotinke zaostatka nad Hillom u drugom sektoru u prednost od pola sekunde nad Hillom nakon završetka kruga. Isto tako, donio je Ferrariju prvu pobjedu na Monzi još od 1988. i slavne Bergerove pobjede koju je Tifosima donio nakon smrti Enza Ferrarija, a još jednu pobjedu ostvaruje i na VN Belgije. Sezonu Schumacher završava na 3. mjestu, a Ferrari na drugom u konstruktorskom poretku nakon borbe s Benettonom, ali daleko od Williamsa koji je te sezone bio liga za sebe.

Tijekom 1997. Barnard napušta Ferrari te Ferrari imenuje Rossa Brawna kao tehničkog šefa koji je uzeo prije toga jednu godinu odmora. Uz to, Ferrari prodaje svoj aerodinamički ured u Britaniji koji je osnovan jer Barnard nije htio se preseliti u Italiju. Brawn radi velike promjene na F310 te mijenja mu ime u F310B. Bolid je postao osjetno konkurentniji i pouzdaniji, iako je imao problema sa stabilnošću prednjeg kraja koji su riješeni nadogradnjama na prednjem krilu. Schumacher se cijelu sezonu borio s Villeneuveom za naslov te borbu dovodi do zadnje utrke u Jerezu kad se namjerno zabija u Villeneuvea u pokušaju da ga izbaci iz utrke nakon što ga je divebombom Villeneuve pretekao. Schumacher izlijeće sa staze i Villeneuve osvaja naslov, a Nijemac je potom diskvalificiran iz cijelog prvenstva. Ovaj incident je izazvao burne reakcije cijelog svijeta koji su tražili strože sankcije od ove, ali sve je na kraju ostalo kako jest, a Ferrari je uspio zadržati bodove koje su osvojili te sezone te su je završili na 2. mjestu. Inače, najpamtljivija pobjeda te sezone je bila u Suzuki kad su taktičkom bravurom nadmudrili Williams.

Sljedeća godina je donijela velike promjene po pitanju dizajna bolida koji su postali uži te oštrijih linija. Ferrarijev predstavnik za 1998. je bio F300 koji je bio prvi samostalni bolid kojeg je napravio Ross Brawn. Bolid je ponovno bio konkurentan, ali ovaj put je glavni suparnik bio Mclaren na čelu s Hakkinenom. Mclaren MP4/13 kojeg je dizajnirao Adrian Newey je aerodinamički dominantan bolid te sezone, ali F300 je uspijevao držati korak s njim, pogotovo nakon velikih aerodinamičkih nadogradnji za VN Kanade kad je uslijedio hat-trick pobjeda Michaela Schumachera, među kojima i kontroverzna pobjeda na VN Velike Britanije kad Schumacher ulazi u box odraditi stop go kaznu prešavši startno ciljnu ravninu za kraj utrke. Ponovno je izbio skandal, Mclaren je tražio strogu kaznu, ali na kraju od toga nije bilo ništa jer je uprava utrke poslala kaznu stop go prekasno i Schumacher i Ferrari su zadržali pobjedu. Ali, to nije bio prvi kontroverzni trenutak te sezone.

Na VN Argentine dolazi do kontakta između Coultharda i Schumachera kad je Coulthard pokušao zatvoriti Schumacheru prolaz s unutarnje strane zavoja nakon što je otišao malo preširoko. Dolazi do kontakta u kojem Coulthard izvlači deblji kraj. Iako su mnogi krivili Schumachera za kontakt, na snimkama se može vidjeti da to nije točno. Najviše kontroverze je ipak izazvala kaotična utrka VN Belgije. Najprije je start morao biti ponovljen jer je Coulthard izazvao sudar nakon prvog zavoja u kojem je sudjelovalo čak 13 bolida. Za sat vremena se krenulo ponovo i odmah u prvom zavoju iz utrke ispada Hakkinen nakon što se u njega zabija Johnny Herbert u Sauberu. U utrci obilježenoj sudarima i ogromnom kišom dominirao je Schumacher sve dok se nije zabio u Coultharda kojeg nije vidio jer je Coulthard vozio presporo dok se izmicao kasneći za cijeli krug.

Obojica uspijevaju vratiti teško oštećene bolide do boksa, a Schumacher ljutito kreće prema boxu Mclarena sukobiti se s Coulthardom te su članovi obiju momčadi morali sudjelovati u smirivanju situacije. Na toj je utrci Jordanu prvu pobjedu u povijesti donio Damon Hill nakon kontroverznih momčadskih odredbi, a slavlje je dodatno uveličao Ralf Schumacher drugim mjestom.

Svakako najupečatljivija pobjeda te sezone je bila na Velikoj Nagradi Mađarske kad Schumacher pobjeđuje nakon briljantne taktičke zamisli Rossa Brawna koji se odlučio za taktiku 3 ulaska u box, umjesto 2 kako je većina momčadi uradila, među njima i Mclaren. Schumacher je trebao konstantno postavljati najbrža vremena utrke, što je i radio pa se ta pobjeda smatra jednom od najvećih pobjeda Schumacherove karijere i pokazatelj taktičke genijalnosti Rossa Brawna. Pamtimo i 1-2 Ferrarija na Velikoj Nagradi Italije, što je bio njihov prvi 1-2 na Monzi još od već spomenute 1988. kad se pobjedniku Bergeru na podiju drugim mjestom pridružio Michele Alboreto.

Ponovno se prvenstvo odlučuje na zadnjoj utrci, ovaj put u Suzuki na Velikoj Nagradi Japana. Nažalost za Schumachera, borba je od samog početka bila osuđena na propast budući da mu se bolid ugasio prije početka formacijskog kruga te je utrku morao startati iz boxa. Borbu za naslov završava tako što nalijeće na krhotinu iz sudara Minardijevih bolida koja mu probuši gumu i zbog toga je prisiljen odustati od utrke. Naslov osvaja Mika Hakkinen. Schumacher sezonu završava na drugom mjestu, kao i Ferrari, ovaj put iza Mclarena.

Prvi vozački naslov još od Jodya Schecktera 1979., a konstruktorski naslov od 1983. godine će Ferrari morati još malo pričekati.

Komentiraj

18 komentara

  1. Lijepo se prisjetiti svih tih borbi i utrka. Bilo je uzitak gledati. Borbe (ne sudari) s Williamsom i McLarenom su bile izvrsne. A razocaranja na kraju sezone nakon sto je opet naslov pobjegao u zadnji tren ogromna.
    Pohvala jos jednom za kolumnu. ?



    3

    0
  2. Šteta što nisam prije bio zainteresiran. Najranija sezona koju sam gledao cijelu je bila 1997.



    2

    0
  3. Daniel Ricciardo
    _bataziv_0809 Prikaži

    Puno pohvala za tekstove i interesovanje, narocito kad vidim koje godine je autor poceo pratiti Formulu 1. Volio bih da su tekstovi ponesto duzi i jezgrovitiji, ali doci ce i to.

    Potupuno razumijem da se isti pisu iz vizure navijaca Ferrarija, ali ipak cu skrenuti paznju na ovaj dio:

    Na VN Argentine dolazi do kontakta između Coultharda i Schumachera kad je Coulthard pokušao zatvoriti Schumacheru prolaz s unutarnje strane zavoja nakon što je otišao malo preširoko. Dolazi do kontakta u kojem Coulthard izvlači deblji kraj. Iako su mnogi krivili Schumachera za kontakt, na snimkama se može vidjeti da to nije točno

    Sta se na snimkama moze vidjeti da nije tacno? Sumaher je bio desnom stranom bolida izvan staze kad je udario u DC-a i to se na snimkama jako dobro vidi. Čak mu je DC od lokalne televizije pribavio ispis snimka (so 90’s, televizija je bila sve :) ) gdje se tacno vidi da je u momentu sudara bio van staze.

    Evo DC o tome govori od 1:30

    https://www.youtube.com/watch?v=OlRI2_ziEbM

    Također, ne treba iz vida izgubiti da je na VN Španije 1996. Šumaherov bolid imao full wet set-up, ali isto tako treba znati da je upravo on na tome insistirao.

    Naravno, nije mi cilj da budem dezurno gundjalo i ponavljam sve pohvale i respekt sa moje strane za tekstove i ideju i zelim da se moji komentari shvate kao nadogradnja teksta, niposto oponiranje.

    Jedva cekam tekst o 2000 do 2006 ;)



    3

    10
    • 3:10
      https://www.youtube.com/watch?v=nBvLgXBxZqc

      Ja koliko vidim, MS je desnom stranom bolida bio na pasicama/rubnicima (kako god) u momentu kontakta.
      A to je, koliko ja znam, dio staze.
      Uostalom, evo i momenta kontakta.

      https://i.imgur.com/Mq7i84x.png

      A sam kontkat (kao i kraj pasice/rubnika) je prouzrokovao da MS, djelić sekunde poslije, zahvati malo i trave.

      Dalje, otkud to da je MS “udario” DCa? Stvar navike, pretpostavljam?
      Jer uvijek je MS bio taj koji “udara” (čak je i u Belgiji MS bio taj koji je udrio DCa, iako je 100% DC napravio grešku – sam priznao nakon 5 godina)? Ne može se reći da je u Argentini DC pogriješio, pa na silu pokušao zatvoriti MSa, a ovaj više nije imao gdje, te dolazi do kontakta? Samo pitam….
      Uostalom, kontakt kakvih je bilo milion. I biće ih milion, samo što se danas kažnjavanju a nekada nisu.
      Kontakt zbog kojeg se vrlo lako i MS mogao izvrtiti, a DC možda nastaviti dalje. Mogla su se i obojica izvrtiti. Ispalo je da se DC izvrtio, jbga.
      Po tadašnjim “normama” i pravilima – trkaći incident

      Da se malo našalim, ubijeđen sam da je Vettel bio na mjesu MSa, da bi se Vettel izvrtio a DC nastavio dalje….. :mrgreen:



      10

      1
    • Dan Gurney
      Crash Donator Prikaži

      Kolega, promasio si na najjace… 100% greska Coultarda, cak dvije… Puka pod pritiskom, posto je to popularan termin, pa onda jos jednu gresku napravio..
      A da se slozim sa @Frantic, Seb bi se izvrtio garant.. 0



      7

      0
    • Ma to je ionako trkaći incident, ne možemo kriviti ni jednog ni drugog, MSC nije bio poravnat da bi išta tu tražio dok se DC vraćao na trkaću liniju. 50-50 :D



      1

      1
    • Skoro ista priča kao i sa Hillom ’94 samo je DC napravio pogrešku i išao zatvarati. Jbg nije mu uspijelo.


      0

      0
  4. Bernie Ecclestone
    Dani Donator Prikaži

    Pa u kontekstu povratka na vrh i nisu puno fulali. Vratili su se i od te 97 bili konstantno u borbi za naslov. Da Šumi nije slomio nogu 99. U Silverstoneu bio bi prvak definitivno.



    4

    0
  5. Super. Odlican clanak.
    Cekamo nastavak . ?



    3

    0
  6. Mislio sam napisat gdje su tekstovi o McLarenu. Ali sam se sjetio da ste na ljeto 2017. god obradivali serijal 50 god McLarena pa sam se smirio :D



    2

    0
  7. Mclaren
    raca Prikaži

    Slažem se da je DC učinio grešku, kao što se slažem da je u Silverstoneu MS nezasluženo pobjedio. Imao je dovoljno vremena prije ući u box i odraditi stop and go.



    2

    0
    • Apsolutna greška sudaca.
      I to po više osnova.
      Ustvari, mislim da su po svakom osnovu po kojem su mogli napraviti grešku, oni to i napravili. :facepalm:
      Prvo nije bilo jasno koji je tip kazne (stop-go ili 10sec), zatim vremenski okvir za kaznu od 25 minuta je prekoračen (kazna izrečena nakon 31 minute), pa su na kraju lupili “pogrešnu” kaznu, jer se incident nije dogiodio u posljednjih 12 krugova, već 17 krugova prije kraja.
      S pravne strane, čisto ko suza….

      https://www.grandprix.com/ns/ns01641.html

      https://www.fia.com/sites/default/files/judgements/1998-ica-27-07.pdf



      4

      1
      • Daniel Ricciardo
        _bataziv_0809 Prikaži

        A s moralne onako odradit kaznu :P

        Uvijek pobjedjuju oni koji pravila tumace a ne oni koji ih slijede…



        1

        4
        • Da su u Ferrariju znali kakvu tačno MS kaznu treba da odradi, i to odmah (na vrijeme), pretpostavljam da bi je i odradio……



          4

          1
      • Mclaren
        raca Prikaži

        suci jesu odlučili unutar 25 minuta o kazni za MS 10 sec +stop-go, međutim, nisu odma obavijestili Ferrari . Ali i bez toga, Ferrari je imao dovoljno vremena da to odradi. Nebitno je kad su već odlučili, uz nejasnoće, provoditi kaznu, kako je odradili, ali na vrijeme. Oni su se zaustavili 10 sec i da je bila drugačija odluka, bilo bi korekno i niko im ne bi zamjerio što su u boxu obavili tih 10 sec. Čemu su toliko čekali i riskirali? Bilo, kako-bilo, suci su taj dan bili katastrofa


        0

        0
        • suci jesu odlučili unutar 25 minuta o kazni za MS 10 sec +stop-go, međutim, nisu odma obavijestili Ferrari .

          To sam i ja misilio.
          U principu, isto kao da i nisu odlučili u 25 minuta.
          Uglavnom, u ovom drugom linku (FIA-in dokument) je sve fino obrazloženo.



          2

          0
        • Daniel Ricciardo
          _bataziv_0809 Prikaži

          Kao sto ni karantenu i samoizolaciju ne mozes pustiti na savjest ljudi, narocito Balkanaca, tako ne mozes ni od ljudi profila Ross Brawn i Jean Todt ocekivati vitestvo i plemenitost.

          Jesu li suci bili katastrofa? Ma naravno da jesu. Jesu li ovi jedva docekali da love u sivoj zoni? Bez ikakve sumnje.

          Ni u privatnom zivotu ne podnosim oportuniste i kako vrijeme prolazi uvjeren sam da su mi zapravo Ross i Jean zgadili taj Ferrari.



          1

          4

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj košta, vrijeme košta, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez pomoći naših čitatelja - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Starački domovi F1 vozača: TV lica

Oktanski koktel // Ante Maras

Dolazimo do kraja našeg serijala o putevima kojima krenu F1 vozači nakon što napuste kraljicu motorsporta Za razliku od prijašnjih dijelova, u ovom ćemo se dotaknuti onih vozača koji su upravljač bolida zamijenili mikrofonom i slušalicama te postali komentatori i stručni analitičari TV kuća po pitanju Formule 1 Dobitna kombinacija za obje strane: televizijske kuće dobivaju vrhunske stručnjake koji svojim analizama i znanjem...

Što sve vozač vidi na ekranu volana

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

Na primjeru Charlesa Leclerca i njegovog Ferrarija možemo jasno očitati što vozač vidi na ekranu svog volana Primjer ekrana na F1 volanu 1) Prethodni krug U gornjem lijevom kutu vidi se vrijeme posljednjeg odvoženog kruga, u ovom slučaju je iznad dvije minute jer se radilo o izlaznom krugu u kvalifikacijama 2) Broj okretaja Nova generacija bolida Formule 1 ne postiže više od 15 tisuća okretaja u minuti, ali samo...

Pogled u budućnost – 1. dio: Mercedes i Red Bull

Lociranje // Lovro Andraka

Iako više od polovice trenutnih vozača u Formuli 1 nije niti će tako skoro zagaziti u tridesete godine života, momčadi uvelike razmišljaju o mladim vozačima koji se tek razvijaju i probijaju kroz juniorske kategorije Ne samo da razmišljaju o njima, već ih imaju pod ugovorima i podupiru njihove karijere Razvijanje vlastitih mladih vozača u sklopu juniorskih akademija postalo je standard u suvremenoj F1 i zato danas gotovo sve...

Još kolumni