Jackie Stewart

Jackie Stewart rođen je 11. lipnja 1939. u selu Milton, u blizini Glasgowa. Djetinjstvo je prvodio s bratom u očevoj garaži, igrajući se s alatom i ostalim stvarima u njoj. Bio je loš učenik, pa je s 15 godina napustio školu i oprobao se u streljaštvu, gdje je postao jedan od najboljih u svoj zemlji. Kasnije je otkriveno da boluje od disleksije, što je učinilo njegova postignuća još značajnijim. Ali, Jackie pravu sreću nije pronalazio u streljaštvu, iako je uživao u njemu, bio je stvoren za nešto mnogo uzbudljivije i opasnije. Počeo se utrkivati u nešto kasnijoj dobi od ostalih vozača, ali je bilo lako prepoznati koliki talent je Škot imao. To je prepoznao i Ken Tyrrell, kasnije vlasnik istoimene F1 momčadi, koji mu je osigurao mjesto u Formuli 3 1964. godine. Jackie pobjeđuje uzastopno na 7 utrka u svojoj prvoj sezoni, a s lakoćom je pobjeđivao svakog tko mu se našao na putu. Već se sljedeće godine počeo natjecati u Formuli 1, i to u momčadi BRM-a. Momčadski kolega mu je bio Graham Hill, tada jednostruki svjetski prvak. Odmah je počeo ostvarivati izvrsne rezultate, završavao je na postoljima, a u Monzi je stigla i prva pobjeda nakon velike borbe s Grahamom. Sezonu je završio samo 7 bodova iza svog momčadskog kolege, s dva odustajanja više te pobjedom od 4:3 u međusobnim dvobojima na utrkama koje su obojica završili.

7b4901450fb71d139280f0bd37ef8015
Clark, Stewart, Hill i Gurney na VN Italije 1965.

Sljedeću sezonu je otvorio pobjedom u Monaku, na utrci koju su samo četiri vozača završila, a samo dvojica odvozila punih 100 krugova, koliko je utrka trajala. Nakon dobre vožnje u Monaku slijedila je utrka koja će mu, kako se ispostavilo, promijeniti karijeru. Vozilo se na starom Spa Francorchampsu, jako brza staza koja vijuga lokalnim cestama kroz obližnja sela. Iznenadni pljusak nakon starta izbacio je gotovo pola vozača iz utrke u prvom krugu, a među njima je bio i Stewart, koji je ostao zaglavljen u smrskanom BRM-u i pokriven uljem koje je curilo iz bolida. Graham Hill i Bob Bondurant su također imali incident u blizini, dotrčali su do Stewartovog bolida i posuđenim alatom od publike izvukli Škota iz olupine. Prebačen je u bolnicu starim vozilom hitne pomoći koje se navodno izgubilo na putu ka bolnici, a nekoliko sati je odležao na podu nekakve zadimljene krčme, gdje je stajao kao napušteni pas. Slomio je ‘samo’ ključnu kost i zadobio nekoliko ogrebotina. Tog je danas obećao da će se više zalagati za sigurnost vozača u bolidu.

Tako je Stewart počeo borbu zdravim razumom protiv cijeloga svijeta, zalagao se za sigurnost bolida i bolju organizaciju utrka. Većina vozača se nije slagala sa Jackieom, jer su u to vrijeme vozači živjeli na rubu smrti, pa bi dodavanje sigurnosti u F1 uništilo reputaciju sporta i vozača te oduzelo čari utrkivanja. Ali, Stewart nije bio samo običan vozač, bio je sjajan i u marketingu. Kako su godine prolazile, Škot je polako mijenjao Formulu 1 i činio ju mnogo sigurnijom, iako je bio sam na jednoj strani protiv ostalih na drugoj. Time je žrtvovao mnogo, imao je malo prijatelja u krugu F1, a većina vozača ga je mrzila i odvajala se od njega. Ali Jackieju to nije smetalo… Nakon odlične prve sezone, Jackie je u naredne dvije završio samo četiri utrke, zbog nepouzdanosti BRM-ovih bolida. Bio je prisiljen na promjenu momčadi, a savršenu zamjenu je našao u Matri. Ken Tyrrell, čovjek koji ga je ‘otkrio’, odlučio je ući u F1 sa svojim bolidom i ponudio je mjesto Stewartu. Tako je počela jedna od najpoznatijih saga u povijesti Formule 1.

british_champs9_1013624i

Jackie Stewart i Jim Clark jedu sladoled

Za svo to vrijeme, Jackie je uspio pronaći prijatelja koji je podržavao i shvaćao njegove ideje, ali je bio mnogo više od toga. Sprijateljio se s Jimom Clarkom, dosta iskusnijim i starijim vozačem od kojeg je mnogo naučio. Ali, njihovo prijateljstvo je bilo daleko od F1, družili bi se između utrka i nikada ne bi pričali o utrkivanju. Kada je Clark poginuo u nesreći na gotovo nebitnoj utrci Formule 2 na Hockenheimu, Jackie je bio shrvan i jedno vrijeme je bilo upitno hoće li voziti te sezone. Ipak je smogao snage, te je 1968. pobijedio na tri utrke, među njima i čudesna pobjeda na Nürburgringu. Po kiši i gustoj magli, ostavio je drugoplasiranog Grahama Hilla ČETIRI minute iza sebe. Iako je sezonu završio na drugom mjestu iza Grahama Hilla u Lotusu, svi su strahovali od kombinacije Stewart-Matra, što će se već sljedeće sezone pokazati opravdanim.
Škot je potpuno dominirao sezonom 1969., da bi na kraju osvojio i svoj prvi naslov prvaka. Pobijedio je na 6 od ukupno 11 utrka, a često su ga protivnici viđali samo na startu i cilju utrke. U Španjolskoj je pobijedio s dva kruga prednosti, u Francuskoj s minutom prednosti, na Silverstoneu s krugom prednosti, a kao šlag na tortu, na Monzi je osvojio pobjedu kada su četiri bolida kroz cilj prošla unutar 2 desetinke.

Sada kada je dokazao svijetu kakav je vozač, Jackie je uživao mnogo veću reputaciju među ostalim vozačima koji su polako, jedan po jedan, shvaćali kakvu opasnost donosi Formula 1, pa su počeli podržavati Stewarta u borbi protiv neorganiziranosti F1. Počeo je osobno pregledavati staze prije svakog vikenda te na skupovima vozača izlagati izvještaje i ideje. Loši uvjeti na Spa Francorchamspu 1969. su doveli do bojkota utrke od strane svih vozača, koji je pokrenuo upravo Stewart nakon osobne inspekcije. Naredne godine Vn Njemačke je po prvi put u povijesti vožena na Hockenheimu, nakon što su vozači predvođeni Stewartom bojkotirali Nürburgring i zahtijevali promjene na stazi koje su uvedene 1971. Jackieva kampanja se nastavila nakon smrti njegovih dobrih prijatelja, Piersa Couragea i Jochena Rindta. Shrvan s još gubitaka, Jackie je polako počeo mrziti sport. Ta mržnja ga nije spriječila da osvoji još jedan naslov, dominantno kao i dvije godine ranije. Tyrrell je s novim modelom 003 uspio pobijediti Lotusov revolucionarni bolid 72. I ovaj put je ostvario 6 pobjeda u sezoni, iako one nisu bile dominantne kao prvi put, jer je ipak vozio bolid koji nije bio dominantan. Jackie je formu prenio i u sljedeću sezonu, ali su Fittipaldi i Lotus ovaj put bili bolji.

1971_silverstone__jackie_stewart__tyrrell_003_
Stewart na Silverstoneu, 1971.

Tijekom ovih sezona, Škot se sprijateljio s momčadskim kolegom Françoisom Cevertom. Plavooki Francuz, koji je prema Jackieu imao kvalitete da postane prvak, bio je sličnog karaktera kao i sam Stewart. Jackie se vezao za Ceverta jače nego za bilo koga ranije, bio mu je mentor, prijatelj i većinu vremena su provodili zajedno. Radovao se uspjesima Ceverta koliko i osobnim. Na početku 1973., Stewart je potajno odlučio da će otići u mirovinu na kraju te sezone. Već je dovoljno zamrzio sport i ljude u njemu, a najviše od svega je mrzio bliskost sa smrću, iako je radio na poboljšanju sigurnosti. Svoju zadnju sezonu je započeo odlično, s nekoliko postolja i pobjeda. Sredinom sezone je bilo jasno da će Jackie osvojiti svoju treću titulu. Na Nürburgringu je osvojio, što će se kasnije ispostaviti, svoju zadnju pobjedu u karijeri, sekundu i pol ispred Ceverta. Tri utrke do kraja sezone osigurao je titulu, i bez pritiska stigao u SAD na zadnju utrku u karijeri. Subotom na jutarnjim kvalifikacijama Cevert je vozio na granici boreći se za drugo mjesto u ukupnom poretku. U svom brzom krugu izletio je sa staze Watkins Glen i na mjestu nesreće izgubio život. Stewart je bio među  prvima na mjestu nesreće, gdje je Jody Scheckter pokušavao spasiti Ceverta, ali bezuspješno. Jackie, vidno shrvan i pogođen, odlučio je ne sudjelovati u utrci te završiti karijeru. Kasnije je otkrio da je još u travnju odlučio da ode u mirovinu na kraju sezone i da je to znao samo Ken Tyrrell. Niti njegova žena Helen nije znala, a plan je bio da nakon utrke u SAD-u objavi mirovinu i Cevertu preda mjesto vođe u momčadi Tyrrella.

FRANÄOIS CEVERT.jpg Taken from interent

Cevert, Helen (Jackieva žena) i Stewart, 1973.

Jackie Stewart je jedan od onih vozača u Formuli 1 koji se nikako ne mogu zaboraviti, čak i ako to želite. Učinio je F1 sigurnijim sportom , čak i kad više nije bio vozač. Spasio je mnoge živote i sam se izborio protiv svih koji su obezvrijeđivali njegove pametne ideje. Spada u malo društvo vozača s tri naslova prvaka, ali mogao je osvojiti mnogo više. Nakon povlačenja iz F1, radio je na TV-u, a 1997. je osnovao svoju momčad, Stewart Grand Prix. Nakon tri sezone i jedne pobjede, momčad je prodana Jaguaru, a od 2005. nosi naziv Red Bull Racing.

Kako mislite da je Jackie Stewart trebao biti rangiran?

Rezultati

Loading ... Loading ...

Odgovor

7 komentara

  1. Luka Maloić Prikaži

    Sjajno!

    Negdje sam procitao da je i njegov brat bio navodno dobar vozač – ali je imao velikih problema s alkoholom.

    Strasno je to kad gubis prijatelje na takav nacin – to sigurno ostavi traga..


    0
    0

    0
  2. Marros Prikaži

    Na žalost, Stewarta prati osobna tragedija. Njegov sin Paul obolio je od raka početkom 2000-ih, no navodno je zdrav. U isto vrijeme oboljela je od raka i njegova supruga, no zadnje vijesti poslije toliko godina nisu previše pozitivne. Čak su i Jackiu otkrili tumor na bradi početkom 2000-ih , no na sreću otkriven je u ranom stadiju tako da posljedica nije bilo. Mene kod Jackia najviše fascinira njegova profesionalnost u svijetu TV prijenosa utrka, ako se ne varam bio je prvi profesionalni vozač utrka koji je otišao u svijet TV komentatora, a i tu je bio klasa za sebe.



    1
    1

    0
  3. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    fali titula ‘sir’! bezobrazno davide, bezborazno! ;)


    0
    0

    0
  4. Mclaren
    raca Prikaži

    Za sve ono što je radio u formuli i dok je bio vozač, što radi i što će raditi, Stewart zaslužuje No 1 u ovom serijalu i bez obzira što nije najviše puta bio prvak jer nitko nije tako dugo involviran u svijet F1 i to isključivo za dobrobit ovog sporta. Njegova mišljenja i riječi i dan danas imaju veliku težinu.



    1
    1

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.