F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zašto je Mercedesov legalan DAS sustav zapravo problematičan

Ante Vetma

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Puno se prašine posljednjih par dana podiglo oko novog Mercedesovog sustava interno nazvanog “DAS”, a da pritom nitko (pa čak ni Adrian Newey) zapravo nije siguran koliki je od njega zapravo benefit i u kojem točno pogledu. To što jedna ekipa jedina ima takvu soluciju ne garantira da će upravo to biti ključni čimbenik u eventualnom novom naslovu. Međutim, ne može se poreći da je zanimljivo sve što se oko njega trenutno događa i što možemo zaključiti da se događalo u prošlih barem godinu dana.

Najprije, odmah bi se trebalo očistiti od medijskog šunda kojim smo bombardirani i argumenata tipa “čim su toliko vremena proveli to razvijajući – znači da je legalno”. Ne, Crofty i Buxton, to ne znači da je legalno. To ne znači zapravo apsolutno ništa. Gdje je bio taj argument kad su druge ekipe eksperimentirale u sivoj zoni? Nije postojao, ne bi trebao ni sad. Idemo pogledati o čemu se točno radi.

Što je DAS?

“Dual Axis Steering” nije ništa drugo nego upravljanje prednjim kotačima po X osi. Zamislite liniju koja ide od prednjeg lijevog do prednjeg desnog kotača. Promjenom kuta kotača u odnosu na tu liniju – promijenili ste takozvani “toe”. Za razliku od “cambera”, što je nagib kotača, odnosno promjena kuta kotača u odnosu na imaginarnu vertikalnu liniju.

Hoće li to Mercedesu pomoći u tretiranju guma? Pojma nemamo. Trebalo bi im sigurno omogućiti fleksibilnost po tom pitanju. U krajnjem slučaju – ako nema benefita – vrlo lako će Hamilton i Bottas odraditi utrku bez da pomiču volan naprijed i natrag. Brzina na pravcu? Sigurno veća. Koliko? Pojma nemamo. Možda smanji podupravljanje, možda otvori mogućnosti za bolji setup. Možemo nagađati, mi zajedno s inženjerima Ferrarija, Red Bulla, Renaulta i ostalih.

Je li legalno?

Kad u Mercedesu kažu da je legalno, žele reći da je zasad legalno. FIA još uvijek može (na zahtjev drugih ekipa) procijeniti da je sustav nesiguran. Na temelju toga su se i prijašnjih godina uništavale inovacije, a ujedno je i najlakši alibi za zabraniti nešto što bi bio prevelik razlikovni faktor između ekipa. Bez puno laganja, u slučaju da Mercedes bude blesav pa u prve dvije utrke ostavi konkurenciju za krug – možemo biti sigurni da će FIA odjednom tražiti sve što je “potencijalno nesigurno” od Mercedesovih inovacija da ih malo uspore i da ne unište sezonu.

Tu u priču dolazi i politička spretnost ekipa. Teoretski, ako netko u Ferrariju sklepa sličan sustav i onda došapne Leclercu da namjerno iščupa volan – možda bi to bio dobar argument za zabranu cijelog sustava na temelju sigurnosti. Sjetite se da je Ferrari kopirao McLarenovu ideju F-ducta, ali je implementirao tako da je vozač trebao ruku maknuti s upravljača i njome aktivirati F-duct. Naravno, vožnja jednom rukom je opasna, ergo, FIA je reagirala i sustav je ubrzo zabranjen. Hoće li ekipe razvijati kopiju DAS-a i ići u ekstreme oko rubnih slučajeva poput toga – vidjet ćemo kroz koji mjesec.

Zasad se čini da je legalno, odnosno – nije ilegalno.

Što je onda problematično?

Postoji par problematičnih, ili zastrašujućih momenata. Najprije, Jo Bauer je rekao da se Mercedes o legalnosti ovog rješenja kod njega raspitivao prije “par godina”, a ako znamo da za razvoj ne treba toliko dugo – strašno je pomisliti da su čekali posljednju godinu pravila da povuku takav razvojni potez. To je nama naivcima od navijača problematično jer baca sjenu na sve što smo dosad gledali i na svaki put kad smo se ponadali da je Ferrari napokon blizu Mercedesu. Da je ikad itko realno bio blizu – Mercedes bi izvukao ova rješenja iz neke ladice i brzo se ubrzao par desetinki, pol sekunde, koliko god treba.

Problematično je to što ne znamo koliko sličnih inovacija su još čuvali za zadnju godinu ovog pravilnika, a da nisu toliko očite kao DAS? Jasno, ovo vidimo jer gledamo onboard i vidimo Hamiltona kako vuče volan pa internet izgori i sve se brzo pročuje. Što čuvaju, a da nismo vidjeli? Zamislite da se testiranja ne prenose uživo (kao što nisu prošlih godina). Pa ostale ekipe bi DAS vidjele u akciji tek u Melbourneu!

Problematično je što je FIA isti sustav eksplicitno zabranila za 2021. godinu. Najprije, zašto je zabranjen? Ako je opasan – zašto je sad dozvoljen? A ako nije opasan, opet, zašto je za 2021. zabranjen? Kakav to “duh Formule” ovaj sistem krši da su išli toliko daleko da su raspisali posebno pravilo da ga se onemogući već iduće godine? Kako itko ozbiljnog lica može vjerovati da itko u FIA-i mari za manje ekipe ili sredinu poretka ako im drže ruke svezane iza leđa dok ih Mercedes šamara, a pritom govore: “drž’te se, u idućoj rundi im možete vratiti, ali tad više nije dozvoljeno šamaranje”.

Gdje je Newey kad ga čovjek treba?

Rupa u pravilniku i Newey inače idu ruku pod ruku. Gdje je čovjek za kojeg i danas mnogi vjeruju da je bez frke dijelio naslove od 2010. do 2013. i gdje su nestali njegovi briljantni izumi? Dugo nam je trubio da je tehnički pravilnik tako zatvoren da ga ne inspirira, ali mu je Mercedes sad pokazao da su ga ipak godine malo sustigle. Doduše, bilo bi blesavo otpisati čovjeka koji nam vjerojatno jedini još može priuštiti malo napetosti na vrhu u idućoj sezoni. Ako iznevjeri – Lewis će se proštetati do sedme titule. Sedme titule! Da mi je to netko rekao 2011. – mislio bih da je potpuno lud… Ovako – Schumacherovi rekordi će biti ili poravnati ili srušeni. Neka ih sruši, neka Lewis sve osvoji, ali dajte barem da se s nekim malo bori. Barem malo. Ako bude imao realnu konkurenciju – neka uvlači i izvlači volan kad god hoće.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Ante Vetma
Pulsmedia autor
3309 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

83 komentara

  1. Problematično je što je FIA isti sustav eksplicitno zabranila za 2021. godinu. Najprije, zašto je zabranjen? Ako je opasan – zašto je sad dozvoljen? A ako nije opasan, opet, zašto je za 2021. zabranjen? Kakav to “duh Formule” ovaj sistem krši da su išli toliko daleko da su raspisali posebno pravilo da ga se onemogući već iduće godine? Kako itko ozbiljnog lica može vjerovati da itko u FIA-i mari za manje ekipe ili sredinu poretka ako im drže ruke svezane iza leđa dok ih Mercedes šamara, a pritom govore: “drž’te se, u idućoj rundi im možete vratiti, ali tad više nije dozvoljeno šamaranje”.

    Vrhunski napisano i objašnjeno…
    Nema se tu šta više dodati….



    35

    7
  2. Ili zabraniti odmah ili dopustiti i 2021.
    Ali Adrian Newey je dobro rekao: “The driver doesn’t steer the car when he pulls the steering wheel towards him or pushes it away.”



    16

    1
  3. Vetma, svaka čast tebi, ali Mercedes tu riskira, ulaže stotine milijuna eura u svoju F1 misiju i utvrdili su legalnost sa najvišim tijelom FIA-om, dok tebe košta točno 0 kuna da postaviš par pitanja koja idu osporiti nešto što tisuće ljudi radi na najvišem nivou.

    Em je to ogroman rizik, em je to ogroman trošak, nevjerojatno je da misliš da taj sustav razvijan godinama možeš propitkivati 2 dana nakon što je ugledao svjetlo i on njemu se ne zna – NIŠTA.

    Po tvojoj logici, Mercedes treba izložiti cijeli patent u javnost da dokaže legalnost i legitimitet i da to kopiraju sve momčadi, umjesto da cijeli slučaj izlože FIA-i nakon što su našli rupu u pravilniku, FIA im kaže svaka čast odigrali ste po pravilniku, a od iduće godine ćemo to zakrpati i ispraviti vlastitu grešku.

    Također, kad si već toliko stručan da kužiš da je ovo nelegalno, sad nam reci što Ferrari, Renault i Mclaren moraju napraviti da budu bolji. Ili se ove visokomoralne kolumne pišu samo kad treba nešto osporiti, ugasiti, ukinuti, zaustaviti. Onda kukanje da F1 stagnira i da nema progresa.

    U redu.



    16

    37
    • Ajd citiraj gdje je Vetma napisao da je ovo nelegalno. A logika je ako su uložili lovu onda mora biti dopušteno? Mercedes izložiti cijeli patent… LOL pa nisu oni ferrari da se nakači milion senzora.



      25

      5
      • Nije rekao da je nelegalan, nego je rekao da je problematičan i da ga treba ukinuti. Jednom rječju, nelegalan.

        Možete plesati oko termina i riječi koliko god hoćete, ovo je jeftini i populistički članak kojim jedan autor diskreditira Mercedes i FIA-u dva dana nakon slučaja kao da je u poziciji Brawna koji ima kompletan uvid.

        Zamisli obraza misliti da ti koji nisi uložio u ništa niti kune imaš pravo diktirati i govoriti nekome da mu multimilijunsko ulaganje nije dopušteno bez ikakva dokaza, nego samo s pozicije moralnog popovanja.



        6

        24
        • F1puls Portal Ante Vetma glavni urednik Prikaži

          Nije rekao da je nelegalan, nego je rekao da je problematičan i da ga treba ukinuti.

          Gdje piše da ga treba ukinuti?



          16

          3
        • F1puls Portal Ante Vetma glavni urednik Prikaži

          Zamisli obraza misliti da ti koji nisi uložio u ništa niti kune imaš pravo diktirati i govoriti nekome da mu multimilijunsko ulaganje nije dopušteno bez ikakva dokaza, nego samo s pozicije moralnog popovanja.

          Analogno, ja sam u portal uložio jako puno love, ti nisi ništa uložio. Jel te prozivam što ti meni sad ideš braniti da komentiram aktualnu temu? Ne, to bi bilo prilično glupo. Mogu ja komentirati Mercedes, kao i ti ovaj članak. Ne treba ti “obraz”, nego sloboda govora, a to još uvijek imamo. I ti i ja. Tako da, komentirat ću, a tebe pozivam da kažeš svoje mišljenje, umjesto da mene prozivaš što sam se usudio sad tu nešto pisati o “multimilijunskom ulaganju” .



          29

          7
        • Da, napisao si ukinuti, samo ne jednom riječju, nego cijelim člankom i zbog toga parafraziram.

          Pazi sad, tvoje riječi:

          *Kako itko ozbiljnog lica može vjerovati da itko u FIA-i mari za manje ekipe ili sredinu poretka ako im drže ruke svezane iza leđa dok ih Mercedes šamara, a pritom govore: “drž’te se, u idućoj rundi im možete vratiti, ali tad više nije dozvoljeno šamaranje”.*

          Sad mi objasni. Znači, dozvoljavaš šamaranje i ne podržavaš ukidanje? Ili si se kompletno zapetljao u cijelom ovom kupusu moraliziranja?

          Tko radi, taj i griješi. Ovaj članak je logička greška na inače briljantnom portalu. Podsjeća na Indexove prodike i etičke lekcije bez fakta i temelja, to je ono što svaki čitatelj s trunkom mozga prezire!



          9

          24
        • F1puls Portal Ante Vetma glavni urednik Prikaži

          Sad mi objasni. Znači, dozvoljavaš šamaranje i ne podržavaš ukidanje? Ili si se kompletno zapetljao u cijelom ovom kupusu moraliziranja?

          Pa nije teško za shvatiti – podržavam fer borbu, uvijek i stalno. Daj ti sad meni reci zašto je jedan te isti sustav dozvoljen ove godine i zabranjen iduće?



          12

          7
        • Razlog je zapravo bolno jednostavan. Mercedes je napravio kompletan bolid za 2020. i došao na vrata FIA-e.

          “Dobar dan, našli smo rupu u pravilniku i ovo je naš novi bolid. Ako nam osporite ovaj legalan sustav napravljen zbog rupe u vašem pravilniku, mi nemamo bolid za iduću godinu. Sustav je napravljen krivicom vaše rupe u pravilniku i zbog našeg igranja po pravilima. Ovo su opcije – zabranite nam ovaj legalan sustav i nemamo spreman bolid na gridu ili nam nemojte zabraniti ovaj legalan sustav oko kojeg je složen cijeli bolid i koji je nastao zbog vaše rupe, pa onda mijenjajte 2021. godine vlastitu grešku. Sad je gotovo.”

          Ne mogu shvatiti da to ne shvaćate, koji je ovo nivo igre u F1 i koja je visina rizika i novaca.



          15

          22
        • F1puls Portal Ante Vetma glavni urednik Prikaži

          zabranite nam ovaj legalan sustav i nemamo spreman bolid na gridu ili nam nemojte zabraniti ovaj legalan sustav oko kojeg je složen cijeli bolid i koji je nastao zbog vaše rupe, pa onda mijenjajte 2021. godine vlastitu grešku

          Koju grešku? To te pitam (iako su i ovi argumenti tipa “mi nemamo bolid za idući godinu ako nam ovo zabranite” nevjerojatno naivni). Znači, kakva je to FIA-ina greška koju su morali ispraviti za 2021.?



          3

          2
        • Greška je rupa u pravilniku, a rupa u pravilniku je da se volanom može vrludati dok se istodobno vozi 350 km/h. Zato je ukinut i F duct, to je bila rupa u pravilniku i pomalo glupasta ideja, ali netko je shvatio pravilnik doslovno i došao do zaključka da vozač može rukom zatvarati otvor dok vozi ogromnom brzinom. Nije toliko opasno, koliko suludo, kao i ovaj pomični volan.

          Taj moj argument nije naivan, nego je znak Mercedesove proračunatosti. Naravno da mogu maknuti ovo da žele i pripremiti B verziju , ali ne žele jer je bolid razvijan 6-10 mjeseci. Nitko, pa ni FIA nema obraza reći da ponište cijeli taj rad jer je sama FIA dopustila da joj promakne takva neka glupost koja je ipak legalna.

          Mercedesova domišljatost i plesanje po rubu logike i pravila je stara tradicija ovog sporta, inženjerska lukavost i prepredenost neviđena još od Brawnovog difuzora.

          Vetma, tvoje znanje o sportskoj politici je neupitno, zato me i čudi što nisi ovo na prvu skužio, tako je banalno i jednostavno. Jako, jako neugodno iznenađenje zbog ove tvoje populističke kolumne i priroste argumentacije.

          Pripisujem to stanju šoka zbog još jedne sezone Mercedesove dominacije



          4

          3
        • F1puls Portal Ante Vetma glavni urednik Prikaži

          Toliko je prvoloptaških zaključaka i pogrešnih stvari napisano da mislim da se nećemo uskoro naći na nekom kompromisu što se tiče ove teme, tako da bolje zaključiti ovdje. :thumbs:


          0

          3
        • Slažem se.

          Nadam se da iduća kolumna biti o svim tehničkim, strukturnim i unutarmomčadskim nedostacima Ferrarija, Red Bulla, Renaulta, Mclarena, Williamsa, Haasa, Alpha Taurija, Racing Pointa i Alfe Romeo, te recepti kako da budu bolji, poprave bolide i pridonesu boljem sportu, pošto smo već pobrojali sve što zločesti i problematični Mercedes radi na štetu sporta i rezultata.

          Naravno, ništa prvoloptaški kao ja, nego sve stručno, argumentirano i novinarski potkovano.👍



          5

          5
    • Safety Car SpeedCult Donator Prikaži

      “Dobar dan, našli smo rupu u pravilniku i ovo je naš novi bolid. Ako nam osporite ovaj legalan sustav napravljen zbog rupe u vašem pravilniku, mi nemamo bolid za iduću godinu. Sustav je napravljen krivicom vaše rupe u pravilniku i zbog našeg igranja po pravilima. Ovo su opcije – zabranite nam ovaj legalan sustav i nemamo spreman bolid na gridu ili nam nemojte zabraniti ovaj legalan sustav oko kojeg je složen cijeli bolid i koji je nastao zbog vaše rupe, pa onda mijenjajte 2021. godine vlastitu grešku. Sad je gotovo.”

      Dobar izgovor para vredi…



      12

      8
    • F1puls Buba Prikaži

      Mercededes kraj tebe moze otpustiti cijelu pravnu službu..



      5

      3
  4. Dode mi da iskidam kartu za Austriju koju imam i posaljem na onaj isti mail na koji sam sla poruke kad mi F1 TV nije radila… Neko je tamo to i procita…
    Nekako me jos drzi nada i jos nista nije ni pocelo da bi bilo gotovo tako da vjerujem u naslov za SF ove godine.



    5

    4
  5. “Da bi ova priča bila još zanimljivija, FIA je krajem prošle godine u novi pravilnik, koji na snagu stupa od 2021. godine, uvrstila dio koji zabranjuje korištenje upravo ovakvih sustava. ”

    PAMETNOME DOSTA.



    25

    5
  6. Ferrari dAr1o77 Prikaži

    Meni se F1 počeo gadit kad sam vidio rozi W10 pa sad i jos ovaj “legalan” sustav kod Mercedesa.
    Katastrašno!!!



    12

    12
  7. Ayrton Senna LR7 Prikaži

    Mehaničar mi se čudi kakav to ‘DAS’ sustav hoću ugradit u Octaviu kad već imam varijabilni servo podesiv po dubini i visini..



    19

    0
  8. Lando Norris Zola Prikaži

    Odlican clanak. Pogotovo dio neka hamilton osvoji sve rekorde Al nek se bori. Tocno to. Stvarno mi ne bilo krivo da sve rekorde srusi. Ali uz malo muke. Veliki like za clanak



    21

    0
    • Hamsta ne funkcionira kada se treba mučiti… Rosberg je dokaz



      24

      14
      • Fernando Alonso Mr.Spaceguy Donator Prikaži

        A tko to funkcionira?



        8

        6
        • Lando Norris Zola Prikaži

          Leclerc verstapen. Ricciardo



          11

          12
        • Veliki, najveći ikad; MICHAEL SCHUMACHER….

          zato je i sve ovo toliko bolno kad vidis koliko se MS za svaki naslov i pobjedu morao namučiti, dok se danss maFIA bori svim silama da jedan britanac na totalno NE LEGALAN način prošetava već godinama prvenstvima i ugrožava ostavštinu GOATa poput MS…



          21

          22
        • Lando Norris Zola Prikaži

          Ma dobro. Legalno ne legalno stvarno nije bitno. Ali realno ima toliko dobru masinu da se nikad nije bas morao boriti. Osim kad se pojavio rosberg i u jednakoj masini i dobio ga



          18

          2
        • Fernando Alonso Mr.Spaceguy Donator Prikaži

          Dobio je njega Lujo tri puta u jednakoj mašineriji pa nikome ništa. Uostalom šta je sa 2007 i 2008? Tad se nije morao boriti ili?



          9

          14
        • Lando Norris Zola Prikaži

          Mislis na onu godinu kad je masa trebao bit prvak. I bio je na kratko vrijeme. Ili na godinu kad je kimmi nekako doslepao do titule



          11

          4
    • Ferrari sisavac Donator Prikaži

      Bas to! Htio sam slicno napisati.
      Nek se bore, a ne da potencijalni prvaci gledaju kako ih Hamilton u Mecki ostavlja sekundu po krugu



      8

      1
      • lukarak Donator Prikaži

        Pa nije se bas predzadnje dvije sezone naostavljao ljude.
        2017 je Vettel vodio vecinu prvenstva i tek se pred kraj samoubio.
        2018. je opet prije Njemacke Vettel bio u vodstvu. A i kasnije se izvrtio svaku drugu trku pa je pobjeda izgledala kuvjerljivija nego sto bi to eventualna prednost auta pokazivala. Da ne govorimo da je u istom autu Bottas bio peti, sto je jos znakovitije.
        2019. jesu imali bolji niz al opet tu ima anomalija, Bahrein je trebao pripasti jednom od F, ali opet Vettel spin i motor, pa Baku opet Leclerc u zidu, pa Vettel i Kanada, ne bi sve bilo bas tako da su ostali bili na visini zadatka.

        Rosberg ima 3:1 protiv Hamiltona i pobjedu u sezoni kad je Hamiltonu prdnuo motor, i to ne bilo koji motor nego onaj koji je zaradio startom sa zacelja par utrka prike. Dakle to je 2x hendikep, a razlika 5 bodova na kraju. Nije se bas Rosberg pojavio i odma Hamilton izgubio.

        Ovaj zadnji dio je odgovor na komentar iznad tvojeg.



        10

        2
        • Ferrari sisavac Donator Prikaži

          Istina, bilo je zanimljivije zadnjih sezona. Barem u prvom dijelu sezone.

          Medjutim, Bottas mi iskreno ne djeluje kao materijal za prvaka, vec je nekoliko puta dokazao da je “samo”
          Vodonosa. Stoga ga i ne smatram konkurencijom Hamiltonu i nekim mjerilom. Razocarao me otkad je u Mercedesu.

          A sto se Rosberga tice, mislim da je te sezone, kad je postao prvak, iznenadio i Hamiltona i cijeli Mercedes. Ne vjerujem da im je g. Vuk rekao utrkujte se, pa tko pobijedi pobijedi.



          6

          1
  9. Sve skupa je još jedan dokaz u kolikoj su simbiozi Merc i maFIA…

    Pa čovječe tempiraju i krpanje rupa u pravilniku sve na pogodovanje Mercu…



    14

    13
  10. Fernando Alonso Alonso king Prikaži

    DAS ist debilana. Vjerujem da ni sama FIA ne zna sto sve pise u pravilniku sporta. Ferrariju zabranjena krilca na retrovizorima, a razlog i dalje nije 100% jasan, no povlacenje volana naprijed nazad pri brzinama od 300+ km/h je dozvoljeno u svrhu pomoci pri skretanju. Gdje je sada sigurnost u F1? I dalje se vrte videi kada je u Maleziji 2011. (Ako se ne varam) Petrovu ispao volan iz ruku pa nije imao nikakvu kontrolu nad vozilom. Ako oni smatraju da je ova naprava ipak sigurna i naposlijetku legalna u cemu je onda problem ostaviti ju i za 2021. Vise mi nista nije jasno u ovome sportu. Sve me ovo podsjeca i na situaciju iz prosle sezone kada je Max izgubio 2. mjesto u Monaku zbog nesigurnog pustanja iz boksa, a samo 2 mjeseca kasnije u Njemackoj Leclerc za istu stvar ne snosi posljedice vec tim dobiva novcanu kaznu. Zelim reci da za ovakve stvari treba sjesti i donijeti jedno fiksno pravilo i ne izmisljati ovakve gluposti. Svaka cast Mercedesu na pronalasku rupe u pravilniku, ali ova odluka je jos jedan veliki udarac za druge timove pa i samu F1.



    24

    1
    • DAS ist debilana. Vjerujem da ni sama FIA ne zna sto sve pise u pravilniku sporta. Ferrariju zabranjena krilca na retrovizorima, a razlog i dalje nije 100% jasan, no povlacenje volana naprijed nazad pri brzinama od 300+ km/h je dozvoljeno u svrhu pomoci pri skretanju. Gdje je sada sigurnost u F1? I dalje se vrte videi kada je u Maleziji 2011. (Ako se ne varam) Petrovu ispao volan iz ruku pa nije imao nikakvu kontrolu nad vozilom.

      Lijepo receno 👍



      13

      0
    • Ferrari sisavac Donator Prikaži

      S takvim kontradiktornim odlukama je FIA napravila cirkus sama od sebe. A bilo ih je dosta u zadnjih par sezona.
      Dobar komentar. 👍



      13

      0
    • Ferrari blejky Donator Prikaži

      Svaka riječ na mjestu nema se šta dodati samo se bojim da su to sve to puste želje.
      Da jednom sjednu i ispeglaju ta pravila da nema mjesta slobodnoj interpretaciji nebi bilo mjesta teorijama zavjere dok je ovako svašta je moguće.



      4

      0
  11. Nadam se da se Vetma neće ljutiti sto sam naljepio link sa konkurentskog portala jer i tamo se urednik slaže samcinjenicom da se Mercedesu pogoduje več godinama…

    https://www.gp1.hr/2020/02/fia-mercedes-i-das-teatar-apsurda/



    6

    4
    • Kimi Raikkonen 7 Vordas Prikaži

      “Bolidi Formule 1 konstruirani su tako da kotači “leže” pod određenim nagibom u odnosu na stazu, kako bi u zavojima mogli imati veću brzinu. Na pravcima im taj nagib odmaže u smislu neravnomjernog kontakta gume s površinom, veće potrošnje itd. Kako bi to “popravili”, Mercedes je izmislio sad već svima znani DAS, odnosno Dual-Axis Steering pomoću kojeg vozači pomakom volana naprijed i natrag tijekom vožnje na stazi reguliraju taj nagib. Je li to dopušteno? Prema Svjetskoj automobilističkoj federaciji i tehničkim delegatima, barem za sada, jest.”

      Zašto mi se čini da autor ne zna o čemu piše, hm…



      7

      4
    • Blue Flag dFixxx3r Prikaži

      Nije problem u ljepljenju drugih portala, mislim da smo svi okrenuli sve u potrazi za dodatnom informacijom oko ovog dasa. Problem je sto je doticni clanak ima notu navijackog pogleda za razliku od ovog na kojem pisem komwntar koji je napisan s manje pristranosti. Zato volimo pulsmediu :)



      1

      0
  12. Mercedesu prednost ne nose samo inovacije, već to što su super posložena ekipa gdje se sve radi ap cap po propisu. Uspjeh je u detaljima i marljivom radu.
    FIA je zabranila FRIC 2014. kada ga je Mercedes usavršio bolje od svih. Jel onda FIA stvarno pomaže Mercedesu. Ta spika je toliko plitka jer za vrijeme bilo čije dominacije grupa eksperta iz kafića je tvrdila da im FIA pomaže. Tako je bilo s Ferrarijem (u doba Shumachera) pa s RB i sada s Mercedesom.
    Kada god pomislite da ste pametniji od ljudi iz FIA-e onda pomislite što ste vi postigli, a što oni. Ako i dalje mislite da ste pametniji, onda se zapitajte zašto vi ne sjedite u precjedništvu FIA-e, a oni u nekoj kuću bleje u monitor i razotkrivaju teorije zavjere….
    Uopće ne navijam za Mercedes, a bome ni za Hamiltona, ali ne mogu ne cijeniti ono što rade jer to rade bolje od svih ostalih. Hamilton je budaletina svoje vrste, ali zadnih godina je ubojica za volanom koji zna kada se smiriti u žaru borbe i vozi besprijekorno. Takav vozač u momčadi koja ulaže SVE maksimalno jednako je uspjeh.

    Da ne duljim, ako ne želite gledati prednost jedne momčadi, gledajte F2 i F3. Ne može jednostavnije.



    19

    6
  13. Michael Schumacher Slavenowsky Donator Prikaži

    Mercedes od 2014-e ne zna za stagnaciju. Ta masinerija iz sezone u zezonu nadogradjuje bolid sa inovacijama, koje su provjereno dobre. Mercedesova filozofija je strasna, kompaktna i inovativna, takva ista je dozvolila Hmiltonu da dodje do Schumachera.

    Pa kada se dijele sve siline nagrade, Hamiltoj je taj koji ubire sav slag, a Mercedesa ni na mapi…



    1

    3
  14. Nigel Mansell The Simpsons Prikaži

    To je nama naivcima od navijača problematično jer baca sjenu na sve što smo dosad gledali i na svaki put kad smo se ponadali da je Ferrari napokon blizu Mercedesu.


    0

    0
    • Nigel Mansell The Simpsons Prikaži

      Sorry na dupli post
      Godinama “drobim” da Merc u 99% slučajeva sve ove godine ima sve pod kontrolom i viška brzine.



      1

      0
      • Michael Schumacher Slavenowsky Donator Prikaži

        Dokaz da ima viska brzine je taj, da na radiju Hamilton se buni “kako nema dovoljno brzine”, sto znaci njegove vozacke sposobnosti ne mogu ici iznad (sto bi rekla fan baza Alonsovaca gdje su za doticnog govorili da izvlaci 120 % mogucnosti iz bolida) mogucnosti, tada tabor kaze mod (a isti se software-ski odvrne) i Hamilton krece u ofanzivu.

        Mercedes je doslovno cudo od tehnologije. Niti jedna ekipa nije imala ovakvu dominaciju. Ferrari je imao nevjerovatan niz, ali ni blizu ovakvu dominaciju. Usli su u novu eru aspolutno spremni, razorili su 4 godine konkurenciju, koja se je isto toliko patila kako da sklepa dobar motor, pa onda kako da isti usaglase sa aerdinamikom itd.

        Kako god, Mercedes je u svakoj novoj godini korak ispred, a jedini tracak nade jeste 2021-a, ako i tada budu dominatni, onda jedino rijesenje je ubaciti nekog kineza iz Wuhana u Brackley i da im se momacki posere u labosu…



        5

        3
        • Nigel Mansell The Simpsons Prikaži

          Da, oni imaju ogromne resurse i tako dobro struktuiran rad i proizvodnju da se neću čuditi ako i 2021 nastave sa domincijom sa spikom ” imamo problema”, Ferrari je brži na pravcima, RB je brži u zavojima i sl.
          Nadam se da će končno negdje pogriješiti pa da konačno gledamo f1 kakvu priželjkujemo.



          1

          1
  15. DAS je sistem koji omogućava skretanje pažnje na samo jednu ekipu. Ne bi me ni malo iznenadilo da i kad neke ekipe i iskopiraju, a u Mercedesu odbace DAS uz obrazloženje kako se sistem pokazao kao nepotreban. Još i Botas postavi najbolje vrijeme bez korištenja istog…



    2

    0
  16. Bravo Ante, ovo jeste srž problema i izvor naših navijackih frustracija … citiram dio tvog teksta koji je (meni) sjajan :

    Problematično je što je FIA isti sustav eksplicitno zabranila za 2021. godinu. Najprije, zašto je zabranjen? Ako je opasan – zašto je sad dozvoljen? A ako nije opasan, opet, zašto je za 2021. zabranjen? Kakav to “duh Formule” ovaj sistem krši da su išli toliko daleko da su raspisali posebno pravilo da ga se onemogući već iduće godine? Kako itko ozbiljnog lica može vjerovati da itko u FIA-i mari za manje ekipe ili sredinu poretka ako im drže ruke svezane iza leđa dok ih Mercedes šamara, a pritom govore: “drž’te se, u idućoj rundi im možete vratiti, ali tad više nije dozvoljeno šamaranje”.

    Ovaj osvrt nema veze sa Mercedesom i njihovim izumom za koji mislim da je genijalan ali nedavno je Ross izjavio da ce odmah reagovati a ne cekati godinu dana ako neka ekipa stekne odlucujucu prednost zbog pronalaska slobodnog prostora u pravilniku i tako ugrozi cijelu sezonu ( taj tekst mi je zapeo, jer jer on na taj nacin osvojio prvenstvo sa svojom ekipom) .
    Srž problema je što je ovaj sistem koji se još nije koristio zabranjen za iducu godinu a dozvoljen ove godine …totalno bez veze



    9

    0
  17. Kimi Raikkonen Michael Schumacher Prikaži

    Mercedes ovaj sustav razvija više od godinu dana, zar netko stvarno smatra da su upucali godinu dana u razvoj, a da pritom u samom startu nisu dobili pisnuo potvrdu da je zamisao i sam sustav na kraju legalan?
    Naklonimo se inženjerima koji citaju pravilnike i koji su pronašli nacin da zaobiđu pravilo. Sve mi se cini da gore netko naš radi.



    10

    0
  18. dečkovi…uskoro će šaltati i zadnje kotače uz prednje…to ćemo vidjeti do sredine sezone….a honda accord i prelude..mislim ’88 je imala upravljive i predje i zadnje kotače.

    pitanje je samo mehanike toga svega….genijalno ali ništa novo zapravo



    3

    1
    • David Croft Frantic Donator Prikaži

      …..uskoro će šaltati i zadnje kotače uz prednje….

      Neće.
      Iz prostog razloga što je zabranjeno.



      2

      1
      • viš da nije…ja govorim o ovoj sezoni….ne o 2021



        3

        0
        • David Croft Frantic Donator Prikaži

          I ja govorim o ovoj sezoni.
          I prošloj sezoni.
          I pretprošloj, i onoj ispred nje, itd,….
          Nije dozvoljeno na više od 2 točka.



          1

          1
        • ja vidim nekoliko načina da se to postigne…čak i bez kontrole na zadnoj osovini…ali to ne bi bilo moguće u kratkom roku, možda na dulje staze…

          evo jedna od mogućnosti….zadnji ovjes je vezan na kučište getribe?…jel je—je i to mora biti fiksno….e sad zamisli dvostruko oplošje te iste getribe u kojem unutarnji služi držanju diferencijala i ostalih sitnica….a vanjski, taj drugi na kojem je vješan ovjes….je puput periske, ako znaš za tu školjku, a da slikovito ne ulazim u sexualne asocijacije…

          e sad…pretpostavimo da ti treba više brzine i da je zadnji ovjes otvoren 1%….ti “perisku” lagano pod tlakom “otvoriš” i poništiš taj 1%…evo jedna lagana za zadnju osovinu…nemreš mi reć da sam išta prekršio po pravilniku…ako jesam , reci



          5

          0
        • David Croft Frantic Donator Prikaži

          Jesi.
          Nema prčkanja sa stražnjim točkovima.
          Nebitno na koji način je ostvareno.

          Uostalom, ako ti imaš nekoliko načina za to, vjerujem da F1 inžinjeri imaju “nekoliko x nekoliko” načina, ali niko nije implementirao tu ideju, jer je zabranjena.



          2

          3
        • kotače nisam niti dotakao a niti ovjes…ja spominjem getribu i kučište getribe…a vidim da nemaju rješenje



          2

          1
        • David Croft Frantic Donator Prikaži

          Ja ne znam koji ti dio nije jasan da je zabranjen steering po bilo kom osnovu na više od 2 točka.
          A pošto je F1 bolid konstruisan tako da je steering na prednjim točkovima, znači da je zabranjeno na zadnjim.

          Opet, probaj poslati neke ideje u Mercedes F1 Team, njima možda FIA i dopusti.
          Vjerovatno će to biti dopušteno samo za jednu sezonu, ali bi moglo donijeti koju desitnku prednosti i biti vrijedno titule.



          3

          1
        • i dalje nema steeringa…nisi shvatio
          hvala na savjetu…a ovime što sam napisao sam autorizirao ideju.



          2

          1
        • David Croft Frantic Donator Prikaži

          Krenuo si od ovoga

          dečkovi…uskoro će šaltati i zadnje kotače uz prednje…to ćemo vidjeti do sredine sezone….a honda accord i prelude..mislim ’88 je imala upravljive i predje i zadnje kotače.

          pitanje je samo mehanike toga svega….genijalno ali ništa novo zapravo

          Dakle, još jednom. Pošto je upravljanje F1 bolidom ostvareno putem prednjih točkva, biilo kakvo upravljanje na više od dva točka, dakle, u ovom slučaju, zadnjim točkovima (a prema FIA objašnjenju i funkcija DASa koji djeluje na TOE točkova spada pod upravljanje), je zabranjeno. Bez obzira na koji način ostvareno. Da li to bilo putem getribe, kućišta getribe ili bilo kakvog drugog uređaja/sklopa na bolidu i na bilo koji način, zabranjeno je.

          Dakle, da preformulišem.
          I dalje je zabranjeno “to što ja ne shvatam”. ;)

          BTW, nema na čemu



          4

          2
    • @ nebum kopiral: Pomični aero element



      2

      0
    • Clay Regazzoni Ber Prikaži

      Prelude je imala zakretne kotače.. Kao i renault danas.. A i kamioni, he
      Ovima se štela nagib.



      3

      0
  19. Lewis Hamilton Jurke92 Prikaži

    Zanimljiva konstrukcija problematičnih/zastrašujućih momenta. Prvog problematičnog momenta smo eto postali svjesni na ovim predsezonskim testiranjima kada je Mercedes izvukao jednu na oko vidljivu inovaciju koju je do sada držao u džepu jer su imali dovoljno prednosti nad konkurencijom. Postali smo svjesni labosa u koji nas je zatvorio Liberty Media i puštao nam jedno te isti film uz redovito brisanje memorije kako bismo ga svaki puta proživljavali realistično, a navijači Ferrarija iznova prolazili patnju. Vjerujem da svaka ekipa ima po nekoliko tisuća inovacija i ideja koje smišljaju godinama unaprijed, a velika većina nikad niti ne bude isprobana izvan simulatora. Zbog navedenog argument da je to mogući dokaz/potvrda koliko se sve ove godine Mercedes igra s konkurencijom nema pretjeranog smisla, a niti imamo potvrdu djelotvornosti samog sustava i koliko će on prednosti donijeti Mercedesu.

    Isto tako ne vidim posebnu problematičnost u odluci FIA-e da se slični sustavi zabrane 2021.; meni osobno je retardirano da se upravljačenjem trkaćeg automobila upravlja na bilo koji drugi način osim zakretanjem u jednoj osi. Nemam dovoljno znanja o politici u F1 ali sasvim mi logično zvuči da su u FIA-i previdjeli ovu mogućnost i odlučili nadopuniti pravilnik da preveniraju pojavu sličnih sustava 2021.



    3

    5
    • Tag Heuer tifosoante novinar Prikaži

      U redu, zabranili su za 2021, ali zašto nisu i zabranili i za ovu sezonu, a kao nesiguran je? Jer su možda previše novca uložili, pa da im ne propadne? Ovo postaje sprdnja od sporta tj. sport se pretvara u monopoliziranu prostitutku jedne momčadi.



      3

      2
      • Lewis Hamilton Jurke92 Prikaži

        Ako su ga zabranili zbog sigurnosti onda stoji to pitanje. Međutim ja mislim da se ovdje radi o drugoj stvari; kada se zbog rupa u tehničkom pravilniku počinju pojavljivati rješenja koja se nisu mogla predvidjeti, a koja značajnije odstupaju od okvira u kojima je sport zamišljen (bolidi sa 6 kotača, krilca iznad retrovizora u visini od 1m, bolidi kojima se upravlja kao Boeingom 747 i sl.) normalno da želiš nadopuniti pravilnik i prevenirati isto u narednim sezonama. Po meni je to pitanje “duha” formule 1, a to je relativna kategorija ali po meni sasvim legitimna.



        3

        1
        • O kakvim rupama u pravilniku pricas?

          Ako je Merc pitao FIAu vec prije godinu dana o legalnosti i FIA je rekla da je legalno, onda nema razloga za zabranu 2021.

          Znaci FIA zna da Merc zeli implementirati nesto sta je u sivoj zoni, oni odgovore Mercu da može, Merc implementira, oni zabranr za 2021.
          Zasto FIA nije nadopunila pravilnik u trenutku kad ih je Merc upitao za sustav?

          Netko tko ima IQ veci od sobne temperature ne treba mu se posebno više ništa objašnjavati…



          5

          5
        • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

          Rupa u smislu nenamjerne posljedice pravila. Dakle, FIA nije htjela da se volanom ikako drukčije upravlja nego kako smo navikli do sada, ali kad je Mercedes postavio pitanje nisu imali izbora nego reći da je to OK, također su shvatili da je pravilo potrebno bolje napisati za 2021 kako to ne bi bilo moguće.

          E, sad zašto bi FIA to zabranjivala. Vjerojatno zato što ne donosi razvoj relevantne tehnologije, a dodaje na opterećenje vozača koji ima još jednu stvar za misliti i upravljati u trenutku kad juri 350 km/h. Ja bi to također zabranio prvom prilikom. Prije bi dozvolio da servo volana to radi automatski nego ovako.



          3

          0
        • @wapi
          Slazem se u popunosti sa tobom, ali moja kritika je usmjerena na to da su rupu u pravilniku trebali zakrpati odmah kad je Merc dosao sa idejom o DAS susatavu.

          Ovako bacaju sumnju na sebe i Merc i na ovakav nacin su jedino Mercu pogodovali… Svjesno ili ne, to neka čitatelj sam zakljući…
          Ja sam svoje stajalište o svemu skupa iznio vec nekoliko puta u temama vezanim za DAS.



          3

          1
        • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

          NIsu je smjeli odmah zakrpati jer su pravila fiksirana u tom trenutku. Mogli su jedino utjecati na pravila za 2021.



          4

          0
  20. Kevin Magnussen 20 Grah0 Donator Prikaži

    Cijelu hibridnu eru sagorijevaju ulje, 2013 Hamdo tvituje da je na odmoru dok nelegalno testiraju gume,
    2015 koriste pritiske ispod propisanih, tempo im misteriozno nestaje u Maleziji, Mađarskoj i Singapuru… Naravno uz to čim im neko priđe tu su senzori, optužbe itd itd. Tu treba dodati komične odluke sudija i tjt. Naravno ne treba izostaviti i šlampavost i izgubljenost SF i MB koji pola sezone shvataju bolid…



    13

    6
  21. Niki Lauda wapi Donator Prikaži

    Nije to prvi put da je nešto legalno samo za jendu godinu. 2009. je bio dvostruki difuzor. Također je primijećen na testiranjima ali nije bilo načina da se zabrani u toj godini jer su pravila fiksirana i ne smiju se mijenjati osim ako je u pitanju sigurnost. To u DD slučaju nije bio problem, a u DAS slučaju prvo će se trebati Lewis ili Bottas koji puta razbiti da bi to ispalo pitanje sigurnosti, ovako unaprijed nitko neće tvrditi da piloti bolida nisu u stanju još i o tome voditi računa…..

    Dakle, iz pozicije višedesetljetnog ferrariste, nemam baš nikakve primjedbe niti na Merc niti FIAu i njeno zabranjivanje nečega što im se provuklo rupu u pravilima.



    8

    0
  22. Ross Brawn 27Ferrari28 Donator Prikaži

    Ustvari pravo novinarsko pitanje je, pomaže li FIA Mercedesu oko osvajanja naslova. Tesko je reći bez podataka iznutra. Ovako navijački gledajući paket Merc-Toto-Lewis radio je neprikosnoveno i pitanje je dal bi osvojili toliko titula bez Lewisa. Čak uz svu tu superiornost Ferrari je imao šansu osvojiti titulu ali su je na moju žalost prosuli. Mislim da je još rano i da se sve ksrte nisu pokazale, pogotovo tu mislim na Ferrari i Red Bull za koje mi se čini kako skrivaju asa u rukavu. Nekako ne cjerujem da bi Liberty koji želi nadmetanje dopustio dominaciju Mercedesa još jednu godinu. Ovo bi možda bio kao nekakav način da Mercedes izadje iz F1 2021. a ostavi samo motore. Ima jako puno verzija jedne priče koju znaju samo odabrani, ali vidjet ćemo kad sezona krene.



    2

    1
  23. Petronas robif Prikaži

    Ferrari je uvijek bio legalan?Kao i Mercedes….,ako ne mozes dokazat da je ilegalno onda je legalno . Bar u nasoj drzavi tj.pravosudju vidimo takve stvari


    0

    0