F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Bajka u režiji Rossa Brawna s Buttonom u glavnoj ulozi

Pulsmedia portal

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

”They said he might never win a grand prix. He’s done it. Jenson Button. Wins. The Hungarian. Grand Prix. GET IN THERE! ”

– James Allen

Ovim riječima je britanski komentator James Allen emocionalno ispratio prvu pobjedu u karijeri Jenson Buttona. Dogodilo se to u kaotičnoj kišnoj utrci u Mađarskoj 2006. godine u Hondinom bolidu. Ali ove Allenove riječi možda i najbolje opisuju cjelokupnu karijeru ovog karizmatičnog britanskog vozača. Još u ranim vozačkim godinama, kada još nije kako treba ni sjeo za F1 bolid, britanski i svjetski mediji su od Buttona napravili zvijezdu.

Pritisak je bio velik, Britanac u britanskoj momčadi Williamsa. A za timskog kolegu imao je puno iskusnijeg Ralfa Schumachera. Bila je to godina 2000., po mnogo čemu revolucionarna. Globalno, ta je godina označavala početak novog milenija. U svijetu F1, te godine je započela nova era ovog sporta – era onog drugog, starijeg Schumachera i njegovog crvenog bolida. Mladi Jenson nije briljirao. Na trenutke bi pokazivao brzinu i talent, ali najbolji rezultat te sezone mu je bilo 4. mjesto u Njemačkoj, dok je Ralf uspio uhvatiti i čak tri podija. Pa ipak, obzirom da mu je to prva sezona u karijeri, krajnji rezultat nije bio tako loš. Međutim, sva ta silna euforija britanskih medija oko Buttona već je iduće sezone splasnula, a Britanac je sve češće bio u rubrici ”showbiz” umjesto sportskim rubrikama. Istina, Benetton te sezone nije imao dobar bolid, ali iskusni Fisichella je izvlačio maksimum iz istog, dok je Buttonu, čini se, nagla popularnost udarila u glavu. Sve je češće viđan u noćnim klubovima i u društvu žena, zaradio je epitet plejboja. Iduće sezone Benetton je postao Renault. Jenson je vozio zrelije, ostavio bolji dojam od timskom kolege Trullija na kraju sezone. Ali sve to nije bilo dovoljno da don Flavia uvjeri da mu da mjesto i iduću sezonu u Renaultu. Flavio je u Buttonu vidio samo novog Eddie Irvinea, talentiranog ali limitiranog vozača, koji u životu ima neke druge prioritete. Buttona je u Renaultu zamijenio Fernando Alonso (što se kasnije pokazalo mudrim potezom), a Button se još jednom našao na udaru kritika. Čini se kako su i britanski mediji počeli lagano dizati ruke od svog ”wonderkida”. Sljedeća destinacija za Buttona je bila BAR Honda, momčad koja je uspjela unakaziti i bivšeg prvaka Villeneuvea. Kako će se tek Button snaći? Bolje nego je bilo tko očekivao, pokazat će se!

Jenson Button, Jessica Michibata
Jessica Michibata, Jenson Button

Buttonu je očajnički bio potreban neki boost za samopouzdanje. Nove 2003. sezone nije imao lak zadatak. BAR Honda nije imala bolid za borbu za sam vrh, ali su bili ”best of the rest”. A imati Jacques Villeneuvea za timskog kolegu čini se kao noćna mora. Osjetio je to Button na vlastitoj koži čim je stigao u tim, Villeneuve ga je već omalovažavao i pokušao mu poljuljati samopouzdanje. I Villeneuveova karijera je već išla nizvodnom putanjom, od nekadašnjeg prvaka ostalo je samo ime, a sve češće je imao ispade, na kakve smo danas navikli od Kanađanina. Button je unatoč tome ostao mirne glave, odvozio je jako dobru sezonu i ponizio bivšeg prvaka, kako bodovno tako i na stazi. Villeneuve je dobio otkaz, u Hondu je stigao Takuma Sato, a Button konačno pokazao da zna i da može. Ali iduća sezona, 2004. za Buttona je bila nevjerojatna. Honda je konačno sastavila brz i pouzdan bolid, Button je bio prva violina momčadi, ostvario čak 10 podija te sezone, uzeo čak i jedan pole te završio kao trećeplasirani na kraju sezone, odmah iza Ferrarijevih vozača. Iduća sezona je bila nešto manje uspješna, prvenstveno zbog problema sa bolidom. Uspio je Button uzeti još jedan pole, ali sezona nije bila sjajna. Iduće 2006. BAR Honda je postala Honda F1 racing tvornička momčad. Sezona opet nije počela sjajno, ali ključni trenutak desio se u već spomenutoj Mađarskoj, kada je Button ostvario svoju prvu i dugoočekivanu pobjedu. I to na kakav način! Startao je tek 14. na gridu zbog kazne, ali je već u 10. krugu bio na četvrtoj poziciji. Button je vozio utrku karijere, u kišnim i teškim uvjetima, gdje su posrnuli Schumacher, Alonso i Kimi. Zamislite kakva je to radost bila za toliko sputavanog Britanca. A zamislite kakva je to tek radost bila za japansku momčad. I kada je konačno sve počelo izgledati dobro za Buttona, da konačno ima bolid za pobjede, da će konačno njegova karijera dosegnuti vrhunac, uslijedilo je novo razočarenje i dvije grozne sezone u groznoj Hondi, kako za Buttona tako i za timskog kolegu Barrichella. Nakon tog fijaska, Honda je objavila povlačenje iz F1 zbog ekonomske krize, a budućnost Buttona i Barrichella ostala nerazjašnjena. Nije izgledalo nimalo pozitivno. A onda je došla ta sezona. Onda je došla ta čuvena 2009. godina, šampionska godina za Buttona, i to u trenutku kada se to najmanje očekivalo od njega. U trenutku kada je izgledalo da je njegova karijera gotova i da neće ni dobiti mjesto na gridu, ukazao se jedan jedini, genijalni Ross Brawn. Tu počinje ova kontroverzna bajka o simpatičnoj momčadi pod nazivom Brawn GP.

Sve što se desilo te godine je pomalo bilo čudno, pa i nevjerojatno. Uslijed ekonomske krize koja je zahvatila cijeli svijet, pa tako i F1, tu je do izražaja došla genijalnost Ross Brawna. Manjak financijskih sredstava se činila nepremostiva prepreka za njegov tim. Ali Brawn je vjerovao kako su razvili dobar bolid. Činilo se uistinu nemogućom misijom tu momčad dovesti na grid, posebno u ovako skupom sportu kao što je F1. Ali ironično, upravo zbog te krize koja je zahvatila i Formulu 1, Brawn GP je i dobio mjesto na gridu. Mnoge momčadi su otkazale nastup te sezone i ta deseta momčad je bila prijeko potrebna. Tako je Brawn GP dobio mjesto na gridu, unatoč zakašnjeloj prijavi, unatoč manjku financijskih sredstava, unatoč tome što nisu imali ni investitore ni sponzore. Samo 23 dana prije početka sezone FIA je potvrdila Brawn GP, a uvjeren sam kako se to ne bi moglo desiti niti jedne druge sezone, osim te 2009. kada je F1 bila u teškoj krizi. Brawn nije bio u položaju da uopće razmišlja o drugoj vozačkoj postavi, nego da nastavi tamo gdje je stao sa Hondom, odnosno da ostavi Buttona i Barrichella. I tako je uz puno neizvjesnosti i problema počela nova sezona, a Brawnova bijela livreja bez ijednog sponzora izgledala je tako čudno. U sportu koji ne bi ni postojao bez sponzora pojavio se takav ”siromašan” bolid, koji nije odavao dojam da će biti u stanju konkurirati ostalima. Ali ono što se desilo te sezone promijenilo je cjelokupnu sliku, a Brawnov BGP001 učinilo kultnim.

Jenson Button, Brawn GP
Jenson Button, Felipe Massa, 2009.

U prvoj utrci sezone svi su bili šokirani. Button je osvojio pole poziciju, a kasnije i pobjedu, a Barrichello iza njega. I ne samo to, u prvih 7 utrka sezone, Button je odnio čak 6 pobjeda. Što se to događa, kako je to moguće. Pa faktora je više. Svakako, bolid je vrhunski aerodinamički konstruiran, a i Mercedesovi motori su se pokazali odličnim izborom. Ali ono što je ovaj bolid činilo tako superiornijim u odnosu na ostale nije samo aerodinamički paket nego dvostruki difuzor, odnosno difuzor koji propušta veću količinu zraka i pomoću kojeg zrak brže protječe ispod bolida. U prijevodu, čini ga bržim. Taj dvostruki difuzor je bio predmet kontroverzi, Brawnov bolid se smatrao ilegalnim, međutim samo de facto ilegalnim. Po pravilniku je sve bilo regularno, a Brown je pronašao rupu u tom ”zakonu”. Uostalom, neke druge momčadi su također imale taj double diffusor, ali nisu imali aerodinamički paket kao Brawn. Tako je prvi dio sezone prošao u dominaciji Brawna, odnosno Buttona. Barrichello je opet vremenom postao druga violina tima, iako je u početku sezone bio sasvim ravnopravan Buttonu. Button se jednostavno pokazao bržim, boljim i gladnijim pobjeda. Naravno, ta dominacija Brawna je prestala kada su i druge jake momčadi (prvenstveno Red Bull i McLaren) ugradili isti takav difuzor. Button tako više nije ostvario ni jednu pobjedu do kraja sezone. Red Bullova mlada uzdanica Vettel se prometnuo u glavnog konkurenta za titulu. Button je vozio rezervirano, svjestan da više ne može pobjeđivati, vozio je oprezno, prikupljao bodove onoliko koliko je mogao, bez nepotrebnog rizika. Neki će reći kukavički, ali kada se borite za titulu prvaka F1, to je bio sasvim logičan potez. I uspio je na kraju. Izbjegavao je nevolje, marljivo prikupljao bodove i postao šampion! Također, Brawn GP je u svojoj prvoj i jedinoj sezoni uzeo konstruktorsku titulu, nakon čega su postali Mercedes (da, ovaj današnji).

I dan danas često viđam komentare kako je Button slučajni prvak. Pa treba biti iskren i reći kako je sreća u najvećoj mjeri kumovala njegovoj tituli. Puno se tu nevjerojatnih stvari poklopilo. Da su prilike bile samo malo drugačije, Button možda ne bi ni dobio mjesto na gridu. Da je neki drugi vozač bio na Buttonovom mjestu te sezone, vjerojatno bi i taj vozač osvojio titulu (iako ne treba zanemariti činjenicu da je porazio Barrichella u jednakom bolidu). Da nije bilo tog dvostrukog difuzora i Brawnove genijalnosti, Button bi vjerojatno bio vozač sredine tablice. Pa ipak, sreća je od svih faktora možda i najvažniji kada je F1 u pitanju. Te sezone mi je bilo drago zbog Buttona, ali sam zaista smatrao da je ”slučajni prvak”. I nisam jedini koji je to mislio. Tako je smatrala gotovo cijela javnost.

A onda se opet desilo nešto što mi je promijenilo sliku o Buttonu kao vozaču, a to su sezone u McLarenu. Bez obzira na osvojenu titulu, mediji još uvijek nisu Buttonu davali kredita koliko je zaslužio. Činilo se kako je Button najmanje zaslužan za titulu, a pravi junaci su bili Ross Brawn i taj čuveni ”double diffusor”. Zato kada je aktuelni prvak Button potpisao za McLaren-Mercedes nitko mu nije davao šanse protiv timskog kolege Hamiltona. Govorilo se kako je to prevelik zalogaj za Buttona, kako nije dorastao zadatku, kako je Hamilton puno bolji, kako će si Button tim potezom uništiti reputaciju. Ništa se od toga nije desilo, naprotiv, ne samo da Hamilton nije ”ponizio” Buttona, nego je Button konstantno bio tu negdje. Sezona 2011. možda je i najbolja u karijeri ovog Engleza. Završio je sezonu drugoplasirani, iza prvaka Vettela (koji je tada ipak imao neusporedivo bolji bolid). Hamilton je za Buttonom zaostajao više od 50 bodova te sezone. U preostale dvije zajedničke sezone, Hamilton je završavao ispred Buttona ali uz ne tako veliku bodovnu prednost. A ako izračunamo sve bodove u te tri njihove zajedničke sezone, Button izlazi kao pobjednik. Hamiltona smatram boljim vozačem od Buttona, da se razumijemo. Ali se postavlja pitanje – koliko je velika razlika između jednog ”slučajnog prvaka” i peterostrukog (uskoro šesterostrukog) prvaka. Jer ako je vjerovati ovoj statistici, razlika je samo u nekoliko bodova.

Na današnji dan prije 10 godina Jenson Button has done it. They said he might never win the championship, but he’s done it. Često na udaru kritika, tamo gdje bi mnogi posustali i zauvijek nestali iz ovog sporta, a završili kao Paul Gascoigne u ”kraljevstvu kožnog separea”, Jenson Button je bio hrabar. A sreća prati hrabre. Jenson se i danas bavi trkama, a trenutno nastupa u japanskoj Super GT seriji. Možda je njegova titula i bila slučajna, ali njegova karijera to nipošto nije. Veliki džentlmen, jedan od onih dobrih momaka, bez većih incidenata kroz karijeru. Ekspert za kišne utrke, ekspert za izbjegavanje nevolja, Jenson Button je djelovao besprijekorno kada je imao svoj dan. Samo jednu sezonu u karijeri je imao dominantan bolid, i to ne čitavu, nego samo pola sezone. I to mu je bilo dovoljno, objeručke je prihvatio priliku i zlatnim se slovima upisao u povijest ovog sporta.

Antonio Lončarević

Podrži nas

Ljudi poput vas sve češće podržavaju neovisne organizacije poput Pulsmedia portala koje se odupiru clickbait naslovima i drže civiliziranu razinu komentiranja. Kako bismo nastavili raditi to što radimo - pozivamo i vas da pomognete.

Naši zadnji Donatori su: Frantic, Sarma.
Donirajte i vi slobodan iznos na PayPal

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

11 komentara

  1. Fernando Alonso Lux14 Prikaži

    :thumbs: Lijep tekst i to što se obilježilo 10 godina od osvajanja naslova underdoga.
    Button je stvarno poseban lik. Nevjerovatno fluidan i mekan stil vožnje, a opet jako brz. Svoje prilike je iskoristio, i svaka mu čast na tome.



    14

    0
  2. button je dokaz da možeš bit prvak u f1 a da pritom nisi i seronja :D respect.



    17

    0
  3. Uziva nepodjeljene emocije, jedan od rijetkih. Dobar tekst



    6

    0
  4. Clay Regazzoni Ber Prikaži

    Doobar tekst



    5

    0
  5. Sebastian Vettel 5 Pastor Prikaži

    Ovo kao da je pisao neko ko je samo usput pročitao šta se dešavalo te 2009. godine.

    Barrichello je opet vremenom postao druga violina tima, iako je u početku sezone bio sasvim ravnopravan Buttonu.

    Barrichelo je ustvari tek u drugom dijelu sezone postao ravnopravan, čak i bolji od Buttona. Ali Button je stvorio dovoljnu zalihu u prvom dijelu. Button više nije pobjeđivao nakon 7 utrka, ali je Barrichello kasnije upisao dvije pobjede.

    I nekoliko puta spominje genijalnost Brawna. Dobro, Brawn je pametan lik, to niko ne spori. Ali koliko ja znam DD je neko drugi izmislio. I da nijednom ne spomene najvažniju stvar zašto je ovo sa Brawn GP-om bilo moguće, a to je velika promjena pravila (najveća odkad pratim F1). Bez toga ni DD nebi bio moguć… Teško da bi neko pri stabilnim pravilma od više godina mogao nači takvu rupu koja donosi toliku prednost. Kriza, ovo, ono, sve bi to bilo nebitno bez ove promjene pravila.



    6

    3
  6. Odličan tekst o odličnom, odmjerenom vozaču kojem je trebalo malo sreće da pokaže svoj talent i veličinu. Mnogi ga osporavaju, govore da je osvojio naslov na sreću, ali istina je da moraš biti vrhunski vozač da bi tu sreću izazvao. A da nije podcijenjen vozač, pokazao je u narednim sezonama kad se ravnopravno borio sa “mitskim Hamiltonom i Alonsom. Danas uživa u plodovima svog rada i pobjeđuje u Super GT seriji. Sve u svemu, jako dobar vozač i odmjerena osoba.



    5

    0
  7. Kimi Raikkonen IceMan282 Prikaži

    Nitko ne postaje svjetski prvak slucajno



    3

    0
  8. Dobar tekst o dobrom vozacu i kompletnoj ličnosti.
    Mnogi poznati trkači imaju talenat za brzu vožnju i prazninu u karakteru , to nije slučaj sa Buttonom, uvijek odmjeren, uvijek korektan veoma drag lik.



    1

    0