Objavljeni novi detalji pravila za 2021.; povratak ground effecta u prvom planu

Izdvojeno

Lovro Andraka

Prije 5 godina 6 min 46 komentara

Set pravila koja će Formula 1 uvesti 2021. jedan je od najiščekivanijih u povijesti. Čelnici Formule 1 njime žele popraviti brojne nedostatke sporta, a sve se zajedno analizira detaljnije nego ikad. Konačni set pravila trebao je biti predstavljen u lipnju, ali je to odgođeno do kraja listopada kako bi se F1 pobrinula da ova pravila stvarno donesu željenu revoluciju.

Ross Brawn, Pat Symonds i Nikolas Tombazis – iskusni inženjeri te jedni od ključnih ljudi koji rade na sastavljanju novog pravilnika – danas su predstavili određene detalje novog pravilnika. Sve su objasnili kroz četiri osnovna načela koja donosimo u nastavku.

1. Bolidi s kojima se može bolje utrkivati

Prva točka novog pravilnika odnosi se na ono najbitnije – utrkivanje, odnosno poboljšanje istog. Tijekom zadnjih nekoliko sezona, pogotovo nakon nekih užasno dosadnih utrka, slušamo negativne komentare na kvalitetu utrkivanja diljem svijeta Formule 1. Praćenje bolida, koje je 2017. postalo iznimno teško zahvaljujući uvođenju seta pravila s ciljem da bolidi postanu najbrži u povijesti, jedan je od najvećih problema na koje se vozači žale. Bolid koji se nalazi iza drugog bolida danas tamo ne može ostati dugo zbog tzv. prljavog zraka kojeg stvara bolid ispred, odnosno zbog turbulencija zraka koje narušavaju balans bolida te negativno utječu na trošenje guma – zbog toga smo često čuli naredbu da se vozači odmaknu na dvije sekunde kako bi izbjegli te probleme.

Prema istraživanjima, današnji bolidi u prljavom zraku gube oko 50% downforcea. Za ovu su sezonu uvedene određene promjene na bolidima kako bi se taj postotak smanjio, no Nikolas Tombazis kaže kako je to ništa naspram onome što bi se trebalo postići novim pravilnikom za 2021.

Njihove analize tvrde da će novi bolidi u prljavom zraku gubiti samo 5-10% downforcea, a jedno od ključnih rješenja je povratak ground effecta. Time će se u potpunosti promijeniti način na koji bolidi proizvode downforce. Najveća će promjena biti na podnici gdje će niz Venturijevih tunela “puniti” dvostruki difuzor koji će proizvoditi većinu downforcea, što je vrlo slično davno zabranjenom konceptu iz 1970-ih i 80-ih kojeg je prvi otkrio Lotus, a zabranjen je 1983. iz sigurnosnih razloga.

Promjene se planiraju i po pitanju guma – već je ranije potvrđeno da F1 prelazi s 13-inčnih na 18-inčne gume, a Tombazis tvrdi kako žele gume koje se neće trošiti kao ove današnje i na kojima će se moći utrkivati.

“Vodimo pomne konzultacije s Pirellijem o tome kako poboljšati gume tako da se ljudi s njima mogu utrkivati; da se ne degradiraju te da ne prisiljavaju ljude na toliko čuvanja guma.”

– Nikolas Tombazis, FIA-in šef tehničkog odjela za jednosjede

“Mislim da smo tražili potpuno pogrešne stvari od Pirellija u zadnje dvije godine. Visoka degradacija nije pravi način.”

– Pat Symonds, tehnički direktor Formule 1

Ipak, ne žele da gume traju “vječno” kao one u utrkama izdržljivosti jer F1 želi zadržati pit stopove kao element zanimljivosti utrka. Uz promjene dimenzija guma, planira se i zabrana grijača guma, nešto što u Formuli 2 postoji već godinama.

2. Konkurentniji grid

Drugi cilj je približavanje grida, odnosno smanjenje zaostataka između momčadi, nešto je definitivno gorući problem Formule 1, pogotovo kad pogledamo razmak između vodeće tri momčadi i ostatka.

Jedan od načina kojim F1 planira postići manje razlike su detaljnija i restriktivnija pravila po pitanju izrade bolida.

“Imamo tri momčadi koje trenutno mogu pobjeđivati, to je to. U idućih će nekoliko godina Formula 1 biti na puno boljem putu, gdje će stvarno dobar, umjereno financijski potkovan tim moći napraviti dosta problema. To je ono što želimo. Ako stavite Charlesa Leclerca ili Maxa Verstappena u momčad iz sredine poretka, da oni mogu napraviti razliku. U ovom trenutku to ne bi ništa značilo.”

“Zasigurno će [restrikcije] biti frustrirajuće [za inženjere] s obzirom na dosadašnju relativnu slobodu koju su momčadi imale. Ali, neće ako uzmu u obzir da su pravila za sve ista i kažu ‘napravit ćemo bolji posao od ostalih, samo što nećemo imati dvije sekunde, već dvije desetinke prednosti’ – to je ono što želimo od Formule 1.”

– Ross Brawn, direktor Formule 1 za motorsport

Osim restrikcija u izradi bolida, razmatraju se restrikcije vozačkih pomagala, kao i smanjenje telemetrijskih podataka. Razmatra se i ideja o većoj ulozi vozača u upravljaju problemima poput pregrijavanja i potrošnje guma, odnosno ne žele da im inženjeri govore što da rade preko radija – slična ideja nije dugo opstala nakon što je uvedena 2016., stoga je teško očekivati da će momčadi ovog puta pozdraviti takvo pravilo.

Promjene su moguće i u formatu trkaćeg vikenda, no to nije detaljno pojašnjeno.

3. Bolidi na koje kažeš “vau”

Treću točku ne treba previše objašnjavati jer je riječ o čistoj estetici – čelnici F1 ne žele ružne bolide, već žele da imaju određeni vau-faktor.

“Nismo još potpuno zadovoljni s prednjim krilom, niti s aerodinamičkog gledišta niti s estetskog gledišta. Zato tražimo poboljšanje u oba aspekta. Postoji dobar aerodinamički razlog zašto je krilo vrlo široko, ali svima nam je jasno da to nije estetski najbolji rezultat, stoga se na tome još radi.”

Nikolas Tombazis

Iz F1 kažu kako će se konzultirati s automobilskim stilistom kako bi bolidi bili što atraktivniji. Spomenuli su kako će analizirati i atraktivnost staza, a prema Brawnovim riječima, staza u Vijetnamu bi trebala biti prvi test nove filozofije koju žele uvesti.

4. Financijski isplativo prvenstvo

Četvrti dio najviše zanima momčadi. Već se godinama u Formulu 1 želi uvesti ograničenje budžeta, a čini se da će 2021. to napokon biti provedeno.

Osim ograničenim budžetom, troškove iz F1 žele smanjiti uvođenjem standardiziranih dijelova. Popis dijelova koji su danas objavili uključuje standardne naplatke, kočione sustave, radijatore i opremu u boksovima, zabranu hidrauličnih ovjesa, ograničenja u korištenju egzotičnih materijala te fiksne parametre mjenjača za cijelu sezonu.

Pored toga se želi uvesti ograničenje vremena u zračnom tunelu, a zbog ograničenja budžeta bi momčadi trebale postati manje.

“Velike će momčadi i dalje biti velike. Međutim, više neće moći dobivati marginalnu prednost jer im na projektu radi 10 umjesto dvoje ljudi, što donosi 5% više performansi. To više neće moći raditi, ali ako budu to radili, gubit će na drugim područjima gdje bi mogli stvarati prednost.”

– Ross Brawn

Plaće vozača i plaće određenih ključnih ljudi u momčadi ne bi trebale ulaziti u ograničeni budžet. Marketinške aktivnosti također neće biti ograničene.

F1 se nada da će do 15. rujna doći do dogovora s momčadima te da će onda do kraja listopada moći poslati pravila na odobrenje FIA-inom Svjetskom vijeću za motorsport.


Odgovor

46 komentara

  1. Blue Flag
    BrrZiiii Prikaži

    ovo bi moglo biti dobro, pogotovo za prave racere.. nebu više bilo 4x zaredom “prvaka”, “novih rekordera”…true drivers welcome



    11
    3

    8
    • Ferrari
      nelinjo Prikaži

      Mislis ove mestenke za mecku i hamiltona? :)



      8
      2

      6
      • Blue Flag
        BrrZiiii Prikaži

        jes ali tu smatram i vettela pa čak i šumija…više su im prvenstva napravili inženjeri nego što su oni to odradili…već sam pisao da u današnje vrijeme se vozačka vrijednost mjeri oko 30-40%, a auto je 60-70%….max, sainz izvlače preko 60% vrijednosti postignutih rezultata kao vozači-trenutno.

        u zadnjih 6 godina lewis je najviše 5 puta startao sa 4. i više pozicije…..sve ostalo iz prvog reda…..nije mi neki prvak, bez veze mi je. vettel se više klao i borio ….glupih pogrešaka kod obojice na desetke puta….

        drago mi je da su odobrili “zavjesice” od colina chapmana koje su zabranili mislim ’78 a stvarale su baš taj efekt, jer su krila bila mala….zbog tog lika imamo F1 kao takvu…monocoque F1



        13
        -3

        16
      • David Croft
        Frantic Donator Prikaži

        Zadnji kojeg si spomenuo je isključivo svojom vožnjom (i to teškom mukom, na guzove) izvukao titule 2000. i 2003.
        A i u Benettonu je pravio dodatnu razliku., kao i u Ferrariju (prije nego je zaredao sa titulama), dovevši ekipu (bolid) u borbu za titulu 2 godine prije nego je bilo planirano.
        A ako ideš tom logikom, onda su svim prvacima titule pravili inžinjeri……
        I opet bi se mogla desiti situacija da imaš čovjeka da zareda 3-4 titule.



        15
        9

        6
      • Michael Schumacher
        VRSV546 Prikaži

        @frantic slazem se MSC je jedan od rjetkih koji je bio glavni cimbenik u razvijanju bolida i svako ko je pratio u to vrijeme znaju da je za dominatni Ferrari on bia zasluzniji vise od inzinjera jer je zna dat potrebne informacije o bolidu i uz to bit vraski brz i zato ga smatram najvecim ikad…



        7
        0

        7
      • lukarak Donator Prikaži

        S danasnjim ogranicenjem testiranja nikad necemo znati koliko bi neki drugi danasnji vozaci utjecali na razvoj bolida da su imali uvjete kakve je imao schumi.



        10
        8

        2
      • Blue Flag
        BrrZiiii Prikaži

        Frantic
        je…3 od 7 je zaradio na svoje znanje.i apsolutnu pokvarenost (prvi naslov kad je spucao hilla) sve ross brown kao inženjer….i do danas.vidiš i sam
        postao prvakom jer su nestali senna,mansell, prost…i nastade čisti vakuum tada ’94…pogledaj listu imena…za krepat..jedino mika i hill vrijedni drugi svi treća liga u kompletu

        lewis je zaradio 1 prvenstvo, a vettel jedno i pol na znanje.. ostalo su samo auti.
        od sve trojice jedino šumi je djelovao direktno na inženjere jer je tehnički bio jak., ali kažem…ross brown je iza svakog njegovog osvajanja naslova.

        jedino max može biti taj…ostali su feminizirani soya boysi. tanki su cjelokupnim izdanjem pa baš i ne volim mimoze kao prvake, ali kao ljudi mislim da su svi ok.



        5
        0

        5
      • David Croft
        Frantic Donator Prikaži

        1. 4/7
        2. Ne trpaj Hilla u istu rečenicu s Hakkinenom, meni je Mika za klasu bolji vozač od Hilla
        3. Za `94. ne znam, ali sam ubijeđen da bi `95 uzeo titulu pored sve trojice nabrojanih (i Piqueta pride)
        4. I drugi su osiguravali naslove “na pokvarenost”…..
        Naravno, ovo su moja mišljenja (osim stavke 4, to nije moje mišljenje, to je činjenica).

        Što se tiče Michaelovog “djelovanja” na inžinjere, upravo o tome i govorimo (barem ja o tome pričam). Tu je bio vrlo jak i malo ko (ko je iole zakačio period 1991. – 2012., dok je on vozio) mu je mogao parirati na tom polju (možda Piquet, on je testirao dosta 3.14zdarija zan Franka, dok mansell to baš i nije volio/znao raditi, Prost je bio dobar što se tiče set-upa, ali možda ne toliko za “inžinjesrki” dio posla odrađen sa “vozačke” strane),…..
        Vjerovatno zasluge za to idu činjenicama da je tata Rolf imao/radio na karting stazi, da je bio mehaničar, da je sam Michael bio “mašinske” struke….



        6
        4

        2
      • Blue Flag
        BrrZiiii Prikaži

        dobar pogled imaš…imaš od mene F1PASS
        4. I drugi su osiguravali naslove “na pokvarenost” !!!!!!!!!”””””””??????- pa ako nije imalo pokvaren-vozački nikad niti ne bi smio biti prvakom…koga uopće zanimaju procesijski vozači koji voze kao “sunday drivers”?
        hill je bio dobar…i nesretan…ali je bio cool guy…mika drag i emocialan

        čuj…slažemo se u istome, ali ipak….da nije bilo lika koji shvaća što mu šumi prenosio-prenio bi mu kiflicu .

        ovo dalje si točno napisao…i je….baš zbog navedenog…lewis nikad neće niti približno biti blizu Schumiju, pa čak i sa više titula (iako mu je ovo zadnja)….max će ga papati cijelu iduću i one dalje sezone …



        5
        3

        2
      • Blue Flag
        BrrZiiii Prikaži

        frantic….nije bio emerson, već neki njegov rođak 94….christian fittipaldi



        1
        1

        0
      • Rover
        zjurina Prikaži

        @BrrZiiii

        nije neki njegov rođak, nego od Emersonovog brata Wilsona sin :mrgreen:



        1
        1

        0
    • Ferrari
      07drogo Donator Prikaži

      Nije Ferrari toliko pravio razliku vec Schumi dok Hamilton ne bi bio sad sta je da ne sjedi u Mercedesu i u tome je najveca razlika izmedju njih



      12
      4

      8
      • Marlboro
        AMG Donator Prikaži

        Nije mozda 2000. i 2003., ostalih godina osvajanja titula je Ferrari bio najbolji bolid od konkurentskih, ne ovoliko kao Mercedes ali svejedno je bio dovoljno brzi da i netko tko nije Schumacher osvoji titulu.

        Meni je Michael uz Miku najdrazi i najbolji vozac ikad, ali to neko kanoniziranje i pricanje da je samo on pravio razliku nije kao prvo istinito a niti potrebno, velicina je on i bez tih pretjerivanja



        5
        3

        2
    • Marlboro
      AMG Donator Prikaži

      Naglasak na ovo “moglo”!

      Ako grupa Mercedes/Ferrari/Red Bull danas dok trose otprilike isto novaca, imaju slican broj ljudskih resursa i slicne uvjete za ostvarivanje ciljeva, nije u stanju/mogucnosti biti izjednacena kako ce to biti moguce i kada ostatak ekipe budu fiktivno (fiktivno-jer ne vjerujem da je moguca potpuna kontrola novca) ogranicen u resursima? Pa to bi moglo povecati jos vecu borbu “sa strane”, osim ako netko vjeruje da ce se to ogranicavanje postovati od onih kojima to ogranicavnje nije potrebno za opstanak!

      O aerodinamici i vanjskom izgledu necu pricati ali svakako pozdravljam ground effect, a koliko ce bolidi biti lijepi mislim da moze malo tko znati do predstavljanja, zar nije tako nesto bilo planirano i 2013. a znamo svi sta smo dobili.

      Sve u svemu, uzdam se u Rossa jer mislim da je on idealan za ovo, ipak on zna najbolje o tehnologiji i doing businessu u F1.



      4
      3

      1
      • Ayrton Senna
        Hr1982 Prikaži

        Ja neznam ljudi zakaj ne gledate onda utrke gdje se koriste sve isti bolidi ili auti F1 je prvo napredak tehnologije a vozac se trazi takav koji zna izvuc max iz bolida f1 ce uvjek imat jace i slabije kaj vi stvarno mislite da bi Merc,Ferrari, Honda….. se natjecali da je to utrka vozaca ima jako puno utrka gdje su sva vozila ista decki gledate krivi sport to je tehnologija broj 1 a sve ostalo manje bitno tako i vozaci
        Spalit gomilu papira suci nek odlucuju zasebno od incidenta do incidenta a ne po pravilniku
        Od kad je f1 sigurna za vozace uvjek je bolid imao prednost nad vozacem po kisi nekad vidimo pravog vozaca koji pobjedi sa slabijim bolidom bez kise nista od toga



        6
        4

        2
      • Blue Flag
        BrrZiiii Prikaži

        Moglo- odnosi se na ground efekt koji znam kako radi i jasno je da krila (znqatno manja i bez kreiranja znanstvenih aerodinamičkih vortexa) nove gume i ovjes je nešto sasvim drugo od današnjih bolida.ovo o lovi uopće me ne tangira jer gdje je lova tu su i razne igrice.

        dakle…mene zanimaju tehnička rješenja a ne kuloarska naklapanja…i slažem se, ross je najbolji inženjer na prvenstvu…ima i drugih top, ali nijedan toliko samostalan



        4
        3

        1
      • Marlboro
        AMG Donator Prikaži

        Ja bih bio presretan da samo ground efekt i opcenito novi tehnoloski pravilnik sprijece uzastopne titule ?

        Ali… po mojoj logici nemoguce. Najvise sreca o tome ovisi, jer tko je mogao znati da ce Mercedes 2013. napraviti u tolikoj mjeri superiorniji motor? Tko je mogao znati da ce Red Bull biti toliko spreman na svaku promjenu aerodinamike?

        Cak ni budget cap (ukoliko bi bio maksimalno ispostovan) nije garancija, odnosno moze donijeti totalno suprotna ocekivanja. Ja ne mogu zamisliti da 10 Williamsovih dizajnera moze napraviti slican posao kao 10 Red Bullovih… a budget cap osigurava da Williams ne moze zaposliti jos 5 ljudi kako bi to nadoknadili, znaci gore od tokena.



        4
        3

        1
  2. Ferrari
    nelinjo Prikaži

    Samo naprijed! :)



    1
    1

    0
  3. Mclaren
    Antishaaa Prikaži

    Ovo sto je navedeno samo da se sprovede i bit ce odlicno.



    2
    2

    0
  4. Daniel Ricciardo 3
    synystera7x Prikaži

    Ground effect zvuci na papiru odlicno, ideja ide u pravom smjeru, a nadam se da će i izvrdba to popratit



    1
    1

    0
  5. Fernando Alonso 14
    alonso05espana Prikaži

    Super, samo neka nastave u tom smjeru.



    1
    1

    0
  6. Ferrari
    miki the pirate Donator Prikaži

    Uvođenje fiksnih parametara mjenjača za cijelu sezonu… jel’ ovo znači da se neće moći mijenjati mjenjački omjeri cijelu sezonu? Da je top speed samo na aerodinamici? Monza i Monaco isti gear ratio? Nisam ziher da mi se to sviđa ako je tako.



    6
    5

    1
  7. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    Jesu ova trojica genijalci, ali imaju manje resursa od Hassa na raspolaganju, pa bi ja bio malo skeptik oko njihovih predviđanja efekata novih pravila.



    1
    1

    0
  8. Michael Schumacher
    VRSV546 Prikaži

    Nadan se da ce ic ka boljemu al realno sve sta nevalja u danasnjoj F1 osim sudaca su 2 stvari
    Prva da nema mercedesa zamislite kako bi se Ferrari i RBR klali za prvo misto, u drugo da je ostatak blizi a ne da mercedes ima sekund naprama ovima 2 sekunde naprema ostalima i 3 sekunde ili cak vise naprema williamsu…


    0
    -11

    11
  9. Histri Prikaži

    Ma kakvo ograničavanje buđeta. Ma tko može Ferrariju reći koliko smije potrošiti, ako buđet bude 100M€ a oni namjeravaju potrošiti 300M € potrošit će. F1 ući če debelo u sivu zonu ako ne i u crnu. Biti če posla za naše HDZ—ovce ?



    3
    2

    1
  10. Alfa Romeo
    laky614 Prikaži

    Nažalost uvijek neko napravi bolji bolid i izdominira. 2021 kad dodu nova pravila neko od njih će otkriti nešto i napraviti bolji bolid, tako je uvijek, i uvijek će tako biti.



    4
    4

    0
  11. James Hunt
    Luca Badoer Prikaži

    Odličan odabir slike i boje slova za naslov…


    0
    -3

    3
  12. Ayrton Senna
    FerrariF1 Prikaži

    Odlično.. Slažem se sa ovim promjenama.. Još smo da ubace i nadoljevanje goriva i evo ti pravi show..



    3
    3

    0
  13. Sergio Perez 11
    LedeniSplicanin Prikaži

    Nek smanje analizu podataka da se fokus prebaci sa inzinjeza na mehanicare, da opet bude mogucnost pogreske u izracunima i procjenama veca.

    Smanjiti auta.

    Nek motori vriste.

    Puniti gorivo, jer ove stednje jednostavno se ne uklapaju.



    2
    2

    0
  14. Mercedes
    Jester Donator Prikaži

    Na papiru se ne čini loše ali velika je razlika između papira i staze.


    0
    -1

    1
  15. Tricolore Gorila
    NoBreaks Prikaži

    Pozdravljam ljubitelje F1 kao novi član. Eto, tek toliko za prvo javljanje



    7
    7

    0
  16. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    sve u skladu s mojim promišljanjima i preferencijama. indycar 2.0.
    nadam se da neće bit puno odstupanja od ovih prijedloga i da će isti funkcionirati u praksi.



    1
    0

    1
  17. Tricolore Gorila
    NoBreaks Prikaži

    ak im nisu skinuli kočnice, onda je sve to bez veze.



    4
    3

    1

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.