Sauber (1993.-2018.)

Izdvojeno

Lovro Andraka

Prije 5 godina 10 min 22 komentara

Iako se vlasnička struktura momčadi nije promijenila te će u njezinom radu sudjelovati isti ljudi koji su i dosad trebali, Formula 1 je jučer ostala bez jednog velikog imena.

Nakon punih 26 sezona, na startnom gridu jedne F1 utrke neće biti imena Sauber.

Priča Petera Saubera u motorsportu kreće puno prije Formule 1. Već 1970. Švicarac konstruira svoj prvi automobil, Sauber C1, nazvan po supruzi Christiane – ta je nomenklatura opstala sve do danas. Njegovim automobilima utrkivalo se po raznim lokalnim natjecanjima u Švicarskoj, no s godinama se Sauber širi cijelim svijetom.

Već je krajem 70-ih Sauber nastupao na 24 sata Le Mansa, a onda je 1985. došlo do ključne suradnje s Mercedesom. 1989. i 1990. su osvojili naslov u Svjetskom prvenstvu sportskih automobila, uz pobjedu na legendarnih 24 sata Le Mansa 1989. Dobro je poznata i činjenica da je 1990. i 1991. u njihovim automobilima sjedio budući velikan Formule 1, Michael Schumacher.

Mercedes je želio prenijeti uspješnu suradnju i u Formulu 1, no krajem 1991. Mercedes odustaje od te ideje, unatoč izgradnji tvornice u Hinwilu. Srećom, Peter Sauber nije htio odustati te je 1993. odlučio samostalno ući u F1.

Iako se Mercedes nije potpuno uključio u F1 projekt, pomogao je Sauberu u njegovim počecima. U suradnji s Ilmorom, proizveden je Sauber 2175A, 3.5-litreni V10 motor koji je pokretao C12 – prvi Sauberov F1 bolid nazvan kao nasljednik sportskog automobila C11.

Lehto i Wendlinger u prvim Sauberovim F1 bolidima prepoznatljivima po crnoj boji

Karl Wendlinger i JJ Lehto već su u debiju na VN JAR-a pokazali da se radi o ozbiljnoj momčadi – obojica su se kvalificirala u top 10, dok je u utrci Lehto odmah osvojio prve bodove petim mjestom. Wendlinger je odustao zbog kvara, no bio je to vrlo respektabilan debi.

Ostatak sezone obilježila su brojna odustajanja, no u konačnici je momčad sakupila 12 bodova te završila na solidnom 7. mjestu u konstruktorskom prvenstvu.

Nakon obećavajuće prve sezone, Mercedes je odlučio ojačati suradnju sa Sauberom te su motori preimenovani u Mercedes. Međutim, sezona nije prošla očekivano dobro te je krajem sezone Mercedes prebjegao u McLaren. Heinz-Harald Frentzen je zamijenio Lehta, dok je Wendlinger trebao voziti cijelu sezonu. Nažalost, Austrijanac je na VN Monaka, prvoj utrci nakon tragične Imole, na treningu teško stradao te ga je zamijenio Andrea de Cesaris, kojeg je pak na zadnje dvije utrke zamijenio povratnik Lehto. Momčad je ponovo imala 12 bodova, no ovaj put su bili 8.

Nova era Saubera krenula je 1995. dolaskom Forda, no ta suradnja nije dugo trajala. Potpisana je i nešto dugovječnija suradnja s Red Bullom. Sezonu 1995. obilježio je rekordan broj bodova uz prvo postolje koje je momčadi donio Frentzen trećim mjestom u Italiji. Johnny Herbert donio je momčadi novi podij na kaotičnoj VN Monaka 1996., poznatoj po samo 3 bolida u cilju, no samo 3 rezultata u bodovima pored toga bila su razočaravajuća.

Heinz-Harald Frentzen u Sauber-Fordu C14, prvom Sauberu s Red Bullom kao naslovnim sponzorom

1997. zato Sauber kreće u novu suradnju, ovaj put s Ferrarijem i Petronasom. Ta je suradnja potrajala sve do kraja samostalnog perioda momčadi 2005. Već je tad stvorena i dan-danas ključna suradnja s Ferrarijem koja je osim motora preimenovanih u Petronas, uključivala sve ostale dozvoljene dijelove – nešto slično Haasu i Ferrariju danas.

Tijekom tog perioda bilo je i uspona i padova, no generalno se Sauber uvijek motao negdje u sredini poretka. Nakon solidne prve dvije sezone s po jednim podijem zahvaljujući Johnnyju Herbertu i Jeanu Alesiju, uslijedile su dvije teške sezone. Nakon rekordno visokog 6. mjesta u prvenstvu, uslijedila su dva 8. mjesta sa samo 5, odnosno 6 bodova. U tim sezonama za Sauber je vozio Pedro Diniz, dok su pored njega bili Alesi i Mika Salo.

Uslijedio je novi uspon – sezona 2001. donijela je Sauberu do danas najbolji samostalni plasman u konstruktorskom prvenstvu. Mlada postava s Nickom Heidfeldom i kontroverznim klincem sa samo 23 utrke u jednosjedima, 21-godišnjim Kimijem Raikkonenom urodila je plodom. Dvostruki bodovi u Australiji, Heidfeldov podij u Brazilu te još 8 plasmana u bodovima u vrijeme kad je samo prvih 6 imalo šansu za to donijelo je Sauberu visoko 4. mjesto na kraju sezone.

Proslava povijesnog četvrtog mjesta u konstruktorskom prvenstvu 2001.

Nakon toga kreće blagi pad Saubera – 2002. s Heidfeldom i Massom završavaju 5., godinu kasnije s potpuno njemačkom postavom zahvaljujući Frentzenovom dolasku završavaju 6., dok 2004. ponavljaju rezultat s potpuno novom postavom Massa-Fisichella. Te godine završava i njihova suradnja s Red Bullom koja je oslabila još 2001. nakon što je Sauber odbio umjesto Raikkonena u momčad ubaciti Enriquea Bernoldija. Red Bull tad kupuje Jaguar i kreće u samostalnu F1 avanturu.

2005. je bila posljednja godina Sauberove samostalnosti sve do 2010. Te se sezone Massi u momčadi pridružio prvak iz 1997. Jacques Villeneuve, no rezultati nisu bili bajni. Sezonu su završili tek 8., samo ispred fenjeraša Jordana i Minardija. Već oslabljena suradnja s Ferrarijem došla je svome kraju, a Sauber krajem sezone po prvi put prodaje momčad.

BMW je napustio Williams te postao većinski vlasnik momčadi, no u imenu je zadržan Sauber. Neki će reći da to nije bio punokrvni Sauber, no i dalje je to bila ista momčad koja je tad čak uspjela zadržati ime s novim vlasnikom. BMW je donio velike resurse te je momčad u iduće 4 sezone doživjela svoje najveće uspjehe.

Heidfeld i Villeneuve krenuli su u sezonu, no potonji je nakon VN Njemačke zamijenjen debitantom Robertom Kubicom. Konstantni bodovi uz dva podija Heidfelda i Kubice donijeli su BMW Sauberu 5. mjesto u ukupnom poretku. Bila je to tek najava dvije uvjerljivo najjače sezone. 2007. momčad svaku utrku završava u bodovima, Heidfeld donosi dva podija od kojih je jedan povijesno visoko drugo mjesto te momčad završava na 2. mjestu u konstruktorskom prvenstvu (zahvaljujući McLarenovoj diskvalifikaciji).

2008. je BMW Sauber imao uvjerljivo najjači bolid u svojoj povijesti. Najbolji dokaz bila je VN Kanade – Robert Kubica donio je Sauberu povijesnu pobjedu ispred momčadskog kolege Heidfelda te u tom trenutku preuzeo vodstvo u ukupnom poretku vozača. Na njegovu žalost, momčad je od te utrke odlučila prebaciti fokus na razvoj bolid za 2009. i nova pravila te je forma momčadi pala. Svejedno, sezonu su završili na odličnom 3. mjestu.

VN Kanade 2008. – proslava dvostruke pobjede BMW Saubera, njihove prve i jedine pobjede uopće

Prebacivanje fokusa na 2009. nije se isplatilo. Heidfeld je na potopljenoj i polovičnoj VN Malezije uzeo 2. mjesto, ali u ostatku su sezone i bodovi bili rijetkost. Kubica je uspio ponoviti najbolji rezultat u Brazilu, a momčad je sezonu završila na 6. mjestu. Još u srpnju je BMW potvrdio da odlazi iz sporta čime je budućnost momčadi postala vrlo neizvjesna.

Momčad je u konačnici ipak spašena. Njezin osnivač ponovo je kupio momčad te je za 2010. osigurao mjesto na gridu. Momčad je ponovo dogovorila Ferrarijeve motore, a s obzirom na to da Peter Sauber nije pokrenuo proces promjene imena, momčad je sezonu provela kao BMW Sauber-Ferrari. Kobayashi je vozio punu sezonu, dok je de la Rosa zamijenjen Heidfeldom krajem sezone. Konačni plasman bilo je skromno 8. mjesto.

Slične performanse obilježile su i 2011., povremeni bodovi za Kobayashija i Sergija Pereza donijeli su momčadi isti broj bodova kao i 2010., no ovaj su put s 44 boda bili 7.

Uslijedila je 2012., godina koja se činila kao početak uspješne ere za Sauber. Iako su završili samo poziciju više u prvenstvu, gotovo su utrostručili broj bodova u odnosu na prošle dvije sezone. Perez je bio blizu pobjedama u Maleziji i Italiji te je uzeo podij u Kanadi, dok je Kobayashi svoj jedini podij uzeo pred domaćom publikom u Japanu. Bio je to, ispostavilo se, posljednji podij za momčad Saubera.

Kamui Kobayashi slavi posljednji Sauberov podij pred domaćom publikom

Fantastična 2012. privukla je Nicu Hulkenberga u momčad, no Sauber nije bio ni blizu toj razini. Njegov kolega Esteban Gutierrez samo je jednom osvojio bodove te je Hulkenberg bio najzaslužniji za 7. mjesto u prvenstvu sa svojim 51 bodom. Bio je to nagovještaj nadolazećih crnih dana (uz prikladnu livreju) i svojevrsni početak kraja.

Crni Sauber C32

Na Hulkenbergovo mjesto stigao je Adrian Sutil, a dočekao ga je najgori Sauberov bolid u povijesti. Prvi i jedini put u povijesti Sauber je završio sezonu bez ijednog boda, završivši 10. samo ispred Caterhama zahvaljujući boljim plasmanima.

2015. je dala novu nadu u oporavak, postava Nasr-Ericsson sakupila je 36 bodova te iza sebe ostavila McLaren i Manor Marussiju. Nažalost, to nije bilo dovoljno, financijski problemi su se gomilali te je momčad ponovo bila na rubu egzistencije. Katastrofalni rezultati su se nastavili 2016. te je upitnik nad momčadi postajao sve veći. Peter Sauber bio je prisiljen na novu prodaju momčadi te se u srpnju 2016. to i dogodilo – njegove, kao i dionice Monishe Kaltenborn kojoj je Sauber predao trećinu dionica 2012., prodane su Longbow Financeu. Peter Sauber tako se u potpunosti povukao iz motorsporta, a njegovo je mjesto preuzeo Pascal Picci.

Felipe Nasr osvojio je jedine bodove sezone na VN Brazila, no ta 2 boda bila su dovoljna da Manoru oduzmu 10. mjesto i premije koje bi možda spasile britansku momčad. 2017. momčad nastavlja u nešto stabilnijem izdanju, no rezultati ostaju mizerni. Zbog financijskih razloga, korištene su godinu dana stare Ferrarijeve pogonske jedinice. Pascal Wehrlein donio je momčadi jedinih 5 bodova s kojima su sezonu po prvi put u povijesti završili kao posljednji.

Ipak, nada u bolju budućnost stigla je već sredinom 2017. Momčad je planirala koristiti Hondine motore, no dolaskom Frederica Vasseura na mjesto Monishe Kaltenborn dolazi do zaokreta u planovima – Honda je odbačena, a za 2018. je potpisan ugovor s Ferrarijem. Ovaj put su dogovoreni aktualni motori, a krajem godine stiže i objava o tehničkoj i komercijalnoj suradnji s Alfa Romeom.

Charles Leclerc i Marcus Ericsson potpisani su kao vozači za sezonu koja je bila jedna od najboljih za Sauber u posljednjih nekoliko godina. Leclerc je u briljantnoj debitantskoj sezoni momčadi donio većinu bodova i sebi zaradio mjesto u Ferrariju. Osvojenih 48 bodova bilo je dovoljno za 8. mjesto u prvenstvu, ali forma pokazana krajem godine bila je daleko bolja. Sauber je po brzini bio odmah iza nedodirljive trojke na vrhu, a takva je forma privukla veliko ime za 2019. – Kimi Raikkonen vratit će se u momčad nakon 18 godina.

Ali, ta momčad neće se zvati kao posljednji put kad je Finac bio u njoj. Nakon 26 sezona, 465 GP vikenda, 1 pobjede, 1 pole positiona, 5 najbržih krugova i 27 postolja, ime Sauber odlazi u povijest. U F1 nam se vraća jedno veliko ime, no siguran sam da kod većine ostaje žal za velikim imenom koje odlazi – jer Sauber je kao peta najdugovječnija F1 momčad po broju utrka definitivno veliko ime. Kraj je ovo jedne velike ere, ali tko zna, u F1 je sve moguće i možda VN Abu Dhabija 2018. i nije bila posljednja utrka sa Sauberom na gridu. U svakom slučaju, najbitnije je da će ova momčad preživjeti te da ih čeka svjetla budućnost.

Posljednja Sauberova momčad – 2018.

Odgovor

22 komentara

  1. Kimi Raikkonen
    Das Problem vw Prikaži

    Stvarno odvijek simpatična ekipa koja se kao Feniks dizala iz pepela nebrojeno puta,volja,želja i upornost,jbga šteta za ime al šta je tu je neka njih samo pa makar se zvali Alfa Romeo.



    9
    9

    0
  2. Sebastian Vettel 5
    Vettel-Ferrari Donator Prikaži

    Svaka čast Lovro na članku, zaslužio je Sauber ovaku posvetu!

    Plavo bijeli bolid s Heifeldom za upravljačem mi je tih sezona bio drag u najmanju ruku kao i crveni, ako ne i više :)



    12
    12

    0
  3. Ross Brawn
    Tuzlaensis Prikaži

    Sjajan tekst! Baš kao što je rečeno u tekstu, uzbuđen sam zbog povratka Alfe ali sigurno da će ostati praznina bez tog imena nakon svih ovih godina i veoma bogate tradicije



    3
    3

    0
  4. Blue Flag
    dFixxx3r Prikaži

    realno, ako je ime sauber ovdje zbog jednog čovijeka, koji s ekipom već neko vrijeme nije vezan, pri tome je u ozbiljnim godinama, šanse za povratak saubera kao ekipe nema. to je zapravo bilo i neminovno. (replika na predzadnju rečenicu)
    Peter može biti ponosan što ostavlja i kako je ispisao povijest F1. živio
    super tekst



    11
    10

    1
    • Fernando Alonso
      Lovro Andraka urednik Prikaži

      Prije svega, hvala tebi i svima ostalima na lijepim riječima! Kao što je rekao @Vettel-Ferrari, ime poput Saubera zaslužuje pošten oproštaj :thumbs:

      Što se tiče replike, ekipa je i dalje tu, ali imena nema. Iako Peter Sauber s momčadi nema veze već par godina, ime je s novim vlasnicima dosad bilo ostalo. Nikad ne znaš, možda se Alfa neće tako dugo zadržati pa će vlasnici jednostavno vratiti Sauber kao ime momčadi, ne kažem da će se to dogoditi, ali u F1 treba računati na sve opcije :)



      5
      5

      0
    • Sebastian Vettel
      Pastor Prikaži

      Fabrika i sva postrojenja u Hinwilu su i dalje pod Sauberovim imenom. Ima mnogo brendova koji se prodaju drugim vlasnicima, pa zadrže ime. Pa tako ni Ferrari nije samostalan, ali neće nikome pasti na pamet da im promijeni ime u Fiat…

      Ovo sa Alfom je samo jedan veliki poster preko Fiat-ovih para, Ferrarijevog motora i Sauberove F1 ekipe…



      3
      1

      2
  5. Nando
    Lux14 Prikaži

    Pohvale za odličan tekst!
    Ove sezone nažalost više nećemo vidjeti ime Sauber na gridu, ali opet, svi ljudi koji su radili u Sauberu su i dalje tu i vjerovatno će imati još bolje uvjete, što je ipak najbitnije. A mi fanovi, koji već malo duže pratimo F1, uvijek ćemo znati da se iza Alfe krije onaj stari Sauber. Slično je i sa Force… sa Racing Pointom, ili kako će se već zvati.



    4
    4

    0
  6. Alfa Romeo
    rapante Prikaži

    Lijepo je vidjeti i čuti ALFA ROMEO Racing……



    1
    -3

    4
  7. Felipe Massa
    Braziliscanec Masa Prikaži

    Sauber je u jednom trenutku imao na sebi Red Bull, Petronas (Mercedesov naslovni sponzor) i u sebi Ferrari motor.
    Lijepi članak.



    6
    6

    0
    • Sebastian Vettel
      Pastor Prikaži

      Red Bull im je bio glavni sponzor 10-ak godina, sve dok nisu kupili sebi ekipu i postali konstruktor. Petronas je sa njima bio još duže. Ispočetka nije bio naslovni sponzor, zbog Red Bulla (vidi se gore na slici C14 sa velikim Red Bull natpisom, i Petronasom na zadnjem krilu). Ali kasnije postaju glavni sponzor, i bili su tu i za vrijeme BMW-a. Sve dok nije Mercedes ušao u F1. Tada prelaze kod Mercedesa.



      1
      0

      1
  8. Lotus
    weki66 Prikaži

    odlican…..ali takva momcad i zasluzuje to…..i jos neke su zaslusile,ali onda ovaj portal nije posatajao…. momcadi kao Jordan i Tyrrell…. :-)



    3
    3

    0
  9. Fia
    Trapgio Prikaži

    Svaka čast na članku, baš simpatična ekipa, dosta su dali F1, a pitanje bi li Kimia ikad vidili u F1 da nebi njih.



    2
    2

    0
  10. Bar
    Artband Prikaži

    Serhio u Maleziji 2011 jurnjava za Fernandom i malo široko ode i ne uhvati ga. Strašan momenat i sezona, nakon BMV ere.


    0
    0

    0
  11. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Odličan text @croatic
    Lijepa posveta privatnoj ekipi koja je prošla sve Scile i Haribde moderne F1
    I imala blještavih trenutaka.
    Moram opet pomenuti te knjige (te statistike)…..
    Mislim na onu pobjedu pod BMWom.
    Te rezultate neki računaju, a neki pak ne kao “prave” Sauberove.
    I meni puno veću težinu imaju imaju podijumi i rezultati ostvareni pod imenom Sauber (npr. 2001. ili 2012.), nego ono što je napravljeno kao BMW Sauber, jer to je po meni više bio BMW



    2
    2

    0
  12. avalon Prikaži

    šteta šta ovakvih “stvari” /stranica nije bilo i prije . svaka čast tekstu jer “inspirira” me da se podsjetim još ponekih momčadi koje su “šaptom pale” , a nikad nikome nije palo na pamet da napiše nešto ovako ka o sauberu . svaka čast starom peteru ka istinskom zaljubljeniku u automobilizam , F 1 no bilo ih je još … nekada . npr giancarlo minardi . 21 sezona borbe za održavanje glave iznad vode male , svima simpatične ekipe sa vrlo tankim budžetom .. tanjim nego sauber . minardi se borija , nikad nije proda svoj tim sve dok je moga zatvarat financije . peter je to u jednom trenutku uradija ali virujem da je zbog ljubavi ponovno svoj tim otkupija od BMW – a . neko je poviše napisa da bez saubera možda ne bi na gridu vidili kimija no bez minardia možda ne bi vidili alonsa . kroz oba “mala” tima su “prolazili” interesantni vozači … kroz sauber kimi , massa , frentzen , heidfeld , kubica , alesi , perez , leclerc . kroz minardi uz fernanda i webber , alboreto , fisico , truli , “tata jos” , martini , de cesaris … istina , minardi nikad nije ostvarija rezultate saubera ( bez BMW – a ) ali tim iz faenze je bija finacijski “slabiji” . usprkos tome imali su vrlo solidne šasije no i ne dovoljno novca za “prave , potentne” motore . po mišljenju mnogih minardi je bija vrlo otvoren , prijateljski tim , a još je jedna stvar interesantna … stari minardi se jako odupira ( već tada ) vozačima koji su plaćali za svoje misto u kokpitu iako je tim stalno kuburija sa tankim budžetom !!!! neko je spomenija jordan , tyrel , niko da se sjeti minardija , a zaslužili su članak , makar spomen na malu , simpatičnu ekipu omiljenu zbog prijateljskog pristupa ,otvorenosti prema svima . zbog srčanosti starog minardia da 21 sezonu “grize” da se tim održi usprkos pa recimo neimaštini . danas se timovi ograničenih budžeta “spašavaju prodajom” mista u kokpitu … giancarlo to nije volija ! stari peter sauber i giancarlo minardi mogu ruku pod ruku mogu uzdignute glave ” koračati kroz povjest” F 1 , ljudi su starog kova ( minardi 71 , sauber 75 godina ) koji su u svoju ljubav uložili sebe . tu bi po meni spada i eddie jordan ali giancarlo minardi zaslužuje ( po meni ) ići korak ispred spomenute dvojice jer … vodija je siromašniji tim , eddiev jordan je bija bogatiji , peter je u jednom trenu “pokleknija” i proda tim BMW – u , a giancarlo ? giancarlo se borija do samoga kraja … danas minardi “postoji” kroz TR isto ka šta će sauber “postojati” kroz alfu mada će oni stari fanovi F 1 znat da su to zapravo minardi i sauber , timovi koje su osnovali i za koje su se žrtvovali istinski zaljubljenici peter i giancarlo …. valjda sam off topic ali …. jbga , tekst mi je “probudija” uspomene



    7
    7

    0
  13. Dietrich Mateschitz
    Ante Vetma glavni urednik Prikaži

    Još da nestane Williams i onda će F1 imati problem da neće imati nikog tko bi bio zadnji.



    6
    6

    0
  14. Mercedes
    Har Kl Donator Prikaži

    Hvala Lovro na poučnom tekstu. Nešto sam znao, a nešto mislio da znam :)
    Hvala i avalonu.
    Možda da se i on zaleti pa napiše članak o Minardiju? :)


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.