Izdvojeno / Kolumna

Analiza: Ratovi dobavljača goriva u F1

Piše: Luka Maloić

Prije 8 godina, 2 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 4 minuta

Hamilton, Rosberg, Mercedes

Nova era F1 donosi neke stvari o kojima prije nismo ništa znali ili koje nisu bile toliko u prvom planu. Pročitajte kako stoje dobavljači goriva, koliko su njihovi proizvodi važni za super-brze automobile i da li je kvaliteta goriva od izuzetnog značaja. Ove godine tehničke smjernice u F1 poseban naglasak stavljaju na protok goriva i tlak. Je li sve kao što je bilo prije ili postoje neke veće promjene?

Ovakve teme rijetko okrznu naslove u tisku, ali iza scena se odvija velik i težak posao u kojem dobavljači goriva integriraju svoje napore sa proizvođačima agregata kao nikada prije. Zapravo, kako kaže Philippe Girard, znanstveni delegat Total grupe, nikada dobavljači goriva i proizvođači automobila nisu radili tako usko u pokušaju isporučivanja performansi. Svjetovima je to daleko od stupnja razvoja i suradnje ovih dviju strana u F1-V8 eri.

“V8-ice su predstavljale kompletno zatvorenu i zamrznutu konfiguraciju. Došli smo do točke u kojoj nismo mogli dobili gotovo ništa više snage sa gorivom. Prošle godine, ipak, sa novim regulacijama, postigli smo 4% više snage, što znači 22-23 kilovata – to je skoro 30 konjskih snaga.”

Ovaj dobitak performansi je djelomično povezan s gorivom – iako proizvođači i dobavljači još ne žele u javnost plasirati detalje i pojedinosti o tome koliko je značajna uloga goriva. To je svojevrsna javna tajna.

Prošle godine znalo se da je Mercedesov partner Petronas radio na usavršavanju kvalitete goriva za njemačku ekipu od trenutka kada je agregat bio potvrđen i poznat.
Taj rani trud je pridonio dijelom u prednosti od 50bhp nad rivalima tijekom prošle godine. Uloga goriva postaje jasna kada pogledamo druge ekipe – koje kupuju Mercedesov motor, ali im dobavljač nije Petronas. Optimizacija, jasno, nije na tako visokoj razini kao što je to kod Mercedes GP-a.

Sličnu priču čujemo u našim servisima kada nam serviseri objašnjavaju da “naše gorivo nije dovoljno kvalitetno za ovaj njemački automobil.”

Za razliku od V8, V6 motori postali su zanimljivi i dobavljačima goriva – to znači da je F1 postala značajna kao tehnološki poligon za naftne kompanije. Novi motori s unutarnjim izgaranjem koriste direktno ubrizgavanje, što znači da gorivo ide izravno u komoru izgaranja, kao u normalnim dizelskim motorima. Kao posljedica toga, gorivo treba ispariti brzo kako bi se iz njega izvuklo što je više moguće.

“Turbo motori funkcioniraju i rade kao “dizelaši”, s velikim zračnim viškom. Trudimo se najbolje iskoristi razvijanje energije, dok je s turbo motorima iz 80-ih bilo drugačije, mi bi samo stavili što je više zraka i goriva moguće,” pojasnio je Girard.

Drugim riječima, problem je u tome što V6 ne traži pritiskanje do krajnjih granica. Bit je u tome što moraju izvuči što više performansi uz ograničenu količinu goriva – znamo da su bolidi limitirani na 100kg goriva po utrci, te da se vozači mogu osloniti na dva električna sustava povrata energije.

Hlađenje je također bitan faktor. Drugi problem koji je karakterističan za V6 motore je upravljanje sistemima hlađenja. Girard je dodao:

“S usisom V8 je radio 18,000 RPM, što je 300 po sekundi. Današnji V6 motori su turbo motori, dakle oni su “supercharged”. Kada je usisni zrak vruć, možete probati ohladiti ga koliko god je to moguće, ali je i dalje to mnogo toplije nego kod V8.”

Morate i obračunati energiju dostavljenu od sistema za obnovu energije. Nadalje, za razliku od radikalnih pravila koje gorivo mora slijediti, maziva su puno slobodnija. Cilj je smanjiti kontakt između različitih mehaničkih dijelova motora, naročito za vrijeme izgaranja goriva. Ona su posebno bitna na mjestima mehaničkog kontakta i mjestima s potencijalnim visokim pritiskom/tlakom. Koriste se za različite komponente (motor, hidrauliku, mjenjačku kutiju).

“Ovo je vrlo važno za nas, omogućuje nam da budemo dobar partner, to što moramo stalno usavršavati gorivo i ostale proizvode. Bilo bi zaista neugodno kada ne bismo imali ništa više za učiniti osim dostaviti ga. Otvaramo različita područja mogućnosti, pronalazimo solucije. Mercedes je to napravio vrlo dobro.”

Jasno je da su ratovi naftaških kompanija jednako intenzivni i važni kao i oni između proizvođača motora.

Komentiraj

2 komentara

  1. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Sviđa mi se kolumna Luka. Naizgled manje zanimljive teme, ali dozna se i par drugih zanimljivih stvari.

    Sve su to velika naftna imena, samo je pitanje tko će prije nešto izmisliti u zadanim pravilima. Petronas je zasada moćan, jako moćan.


    0

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Zatvori ❌

Kolumne

Dueli timskih kolega 2022. – pregled kvalifikacija i utrka

Lociranje // Lovro Andraka

Usporedba rezultata timskih kolega često se u raspravama spominje kao "najčišći" mogući oblik komparacije između dvojice vozače Formule 1, stoga ovaj članak donosi pregled unutarmomčadskih duela iz nedavno okončane sezone Pregled je fokusiran na rezultate kvalifikacija i utrka, a vozačima je u duelima dodijeljen poen samo za sesije koje je i njihov timski kolega uspio dovršiti, odnosno, izuzete su kvalifikacije i utrke u kojima...

Meksiko: Radio komunikacija Verstappen-Red Bull

Radio transkript // Ante Vetma

Last car is now approaching the back of the grid Gianpiero LambiaseCar behind - Hamilton, Checo P3 Mode 10, Max, mode 10 When you can - display 8 Gap behind 13s Bias offset if you need it Gap 14s You are two tenths stronger in the final sector DRS is active Gap 16s Keep on top of the surface management, Max Gap 14s Okay, mode 6, and gap behind 13s Keep us updated on the tools requirements as well,...

Inventura: Vrhovi arhitekture timova

Radio transkript // Pulsmedia portal

Ukoliko ostavimo po strani vozače, ljudi koji su najizloženiji svjetlu pozornice jesu šefovi momčadi, osim ako se ne zovete Adrian Newey Osobe koje se nalaze na toj poziciji su različitih karaktera, načina pristupa stvarima i reakcijama u javnosti, ali jedna crta koja stvara konekciju između svih njih jeste liderska osobina Iako se stalno priča o liderima i razvoju liderskih karakteristika, u današnjem svijetu zapravo kronično...

Još kolumni