Analiza: Ratovi dobavljača goriva u F1

Luka Maloić

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Analiza: Ratovi dobavljača goriva u F1

Luka Maloić

Hamilton, Rosberg, Mercedes

Nova era F1 donosi neke stvari o kojima prije nismo ništa znali ili koje nisu bile toliko u prvom planu. Pročitajte kako stoje dobavljači goriva, koliko su njihovi proizvodi važni za super-brze automobile i da li je kvaliteta goriva od izuzetnog značaja. Ove godine tehničke smjernice u F1 poseban naglasak stavljaju na protok goriva i tlak. Je li sve kao što je bilo prije ili postoje neke veće promjene?

Ovakve teme rijetko okrznu naslove u tisku, ali iza scena se odvija velik i težak posao u kojem dobavljači goriva integriraju svoje napore sa proizvođačima agregata kao nikada prije. Zapravo, kako kaže Philippe Girard, znanstveni delegat Total grupe, nikada dobavljači goriva i proizvođači automobila nisu radili tako usko u pokušaju isporučivanja performansi. Svjetovima je to daleko od stupnja razvoja i suradnje ovih dviju strana u F1-V8 eri.

“V8-ice su predstavljale kompletno zatvorenu i zamrznutu konfiguraciju. Došli smo do točke u kojoj nismo mogli dobili gotovo ništa više snage sa gorivom. Prošle godine, ipak, sa novim regulacijama, postigli smo 4% više snage, što znači 22-23 kilovata – to je skoro 30 konjskih snaga.”

Ovaj dobitak performansi je djelomično povezan s gorivom – iako proizvođači i dobavljači još ne žele u javnost plasirati detalje i pojedinosti o tome koliko je značajna uloga goriva. To je svojevrsna javna tajna.

Prošle godine znalo se da je Mercedesov partner Petronas radio na usavršavanju kvalitete goriva za njemačku ekipu od trenutka kada je agregat bio potvrđen i poznat.
Taj rani trud je pridonio dijelom u prednosti od 50bhp nad rivalima tijekom prošle godine. Uloga goriva postaje jasna kada pogledamo druge ekipe – koje kupuju Mercedesov motor, ali im dobavljač nije Petronas. Optimizacija, jasno, nije na tako visokoj razini kao što je to kod Mercedes GP-a.

Sličnu priču čujemo u našim servisima kada nam serviseri objašnjavaju da “naše gorivo nije dovoljno kvalitetno za ovaj njemački automobil.”

Za razliku od V8, V6 motori postali su zanimljivi i dobavljačima goriva – to znači da je F1 postala značajna kao tehnološki poligon za naftne kompanije. Novi motori s unutarnjim izgaranjem koriste direktno ubrizgavanje, što znači da gorivo ide izravno u komoru izgaranja, kao u normalnim dizelskim motorima. Kao posljedica toga, gorivo treba ispariti brzo kako bi se iz njega izvuklo što je više moguće.

“Turbo motori funkcioniraju i rade kao “dizelaši”, s velikim zračnim viškom. Trudimo se najbolje iskoristi razvijanje energije, dok je s turbo motorima iz 80-ih bilo drugačije, mi bi samo stavili što je više zraka i goriva moguće,” pojasnio je Girard.

Drugim riječima, problem je u tome što V6 ne traži pritiskanje do krajnjih granica. Bit je u tome što moraju izvuči što više performansi uz ograničenu količinu goriva – znamo da su bolidi limitirani na 100kg goriva po utrci, te da se vozači mogu osloniti na dva električna sustava povrata energije.

Hlađenje je također bitan faktor. Drugi problem koji je karakterističan za V6 motore je upravljanje sistemima hlađenja. Girard je dodao:

“S usisom V8 je radio 18,000 RPM, što je 300 po sekundi. Današnji V6 motori su turbo motori, dakle oni su “supercharged”. Kada je usisni zrak vruć, možete probati ohladiti ga koliko god je to moguće, ali je i dalje to mnogo toplije nego kod V8.”

Morate i obračunati energiju dostavljenu od sistema za obnovu energije. Nadalje, za razliku od radikalnih pravila koje gorivo mora slijediti, maziva su puno slobodnija. Cilj je smanjiti kontakt između različitih mehaničkih dijelova motora, naročito za vrijeme izgaranja goriva. Ona su posebno bitna na mjestima mehaničkog kontakta i mjestima s potencijalnim visokim pritiskom/tlakom. Koriste se za različite komponente (motor, hidrauliku, mjenjačku kutiju).

“Ovo je vrlo važno za nas, omogućuje nam da budemo dobar partner, to što moramo stalno usavršavati gorivo i ostale proizvode. Bilo bi zaista neugodno kada ne bismo imali ništa više za učiniti osim dostaviti ga. Otvaramo različita područja mogućnosti, pronalazimo solucije. Mercedes je to napravio vrlo dobro.”

Jasno je da su ratovi naftaških kompanija jednako intenzivni i važni kao i oni između proizvođača motora.

Podrži nas

Zadnji donatori:
fortmer
zekohonda

Top donatori:
Jester
Crash
wapi

F1puls autori su dosad napisali 9405 vijesti i tekstova. Ako cijenite što radimo svaki dan već 7 godina, podržite nas
💳 kreditnom karticom, PayPalom ili Revolutom.
Više informacija »

Luka Maloić
Pulsmedia autor
348 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

2 komentara

  1. Emerson Fittipaldi diesel Prikaži

    Sviđa mi se kolumna Luka. Naizgled manje zanimljive teme, ali dozna se i par drugih zanimljivih stvari.

    Sve su to velika naftna imena, samo je pitanje tko će prije nešto izmisliti u zadanim pravilima. Petronas je zasada moćan, jako moćan.


    0

    0