F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Analiza: Što se krije iza posljednje potrage za novim F1 ekipama?

Luka Maloić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

FIA, Formula 1

FIA je nedavno objavila natječaj u kojem se traže nove ekipe koje bi pristupile gridu 2016. ili 2017., ali jasno je svima da se iza natječaja skriva nešto veće.

FIA-in natječaj za potragom novih ekipa objavljen je u četvrtak na službenim stranicama. To je točno dva tjedna nakon kontroverznog sastanka strateške grupe.
Nakon tog skupa, FIA je izdala priopćenje u kojemu je ukratko sažeto o čemu se sve raspravljalo. Tamo stoji:

“U svjetlu različitih scenarija prezentiranih od strane nezavisne konzultantske tvrtke F1 strateške grupe, na inicijativu FIA-e, cilj je raditi na smanjenju troškova i nakon konstruktivne razmjene, napraviti sveobuhvatni prijedlog kako bi se osigurala održivost sporta.”

Ono što ne piše u službenom priopćenju detaljno je ono što najviše zanima sve upletene strane – da se tijekom rasprave povela žestoka debata o B momčadima velikih ekipa kao eventualne solucije popunjavanja F1 grida.

Drugim riječima, očito nije stavljen fokus na smanjenje troškova i povećanje prihoda za postojeće ekipe, od kojih su nekoliko njih u ozbiljnim financijskim problemima. Vijay Mallya u nedavnom intervjuu kojeg smo objavili, također se priklonio kritizerima “strateške grupe” koja se ne bavi rješavanjem aktualnih i nužnih problema. Umjesto da se pronađu načini kako bi se zaštitile ekipe Saubera, Force Indije, Manora i ostalih, FIA je već okrenula stranicu i traži nove potencijalne igrače.

Iskustva Haasovog ulaska u F1

Pogledajmo ukratko kako je izgledao natječaj na kojem je Haas F1 na kraju dobio zeleno svjetlo.
Poziv novim ekipama objavljen je 11. prosinca 2013. u kojemu se traže: “potencijalne momčadi koje će sudjelovati na kompetitivnom nivou u FIA F1 prvenstvu od starta 2015. ili 2016. sezone pa sve do 2020.”
Za krajnji rok prijave i slanja prvih dokumenata je postavljen datum 3.siječnja 2014. To je samo 23 dana od objave, pribrojimo još Božić i Novu godinu između, svima je jasno da je to premalo vremena za pripremu tako opsežnog projekta. Pogodovalo se momčadima koje su više manje spremne i čekaju pred vratima. 16. siječnja Gene Haas obznanio je javnosti svoj F1 plan preko medija. Dvije potencijalne ekipe su čekale u pripravnom stanju (Rumunjska FRR/Forza Rossa i Stefan GP). Pune prijavnice morale su se dostaviti do 10. veljače, samo 38 dana od objave natječaja. Datum odluke je bio 28. veljače.

Trebalo je ipak pričekati sve do 11. travnja, da “World Motor Sport Council” formalno potvrdi da je Haas osigurao ulazak. Unatoč tome što je imao 11 mjeseci od službene potvrde do prve potencijalne utrke u Australiji ove godine, Haas je uskoro objavio da ipak neće nastupiti u ovoj sezoni. Odabrao je 2016. godinu kao godinu ulaska, dajući svojoj momčadi 23 mjeseca za pripremu. FRR projekt je u međuvremenu, čini se, zastao, iako još nije službeno mrtav.

Koliko vremena je na raspolaganju ove godine?

Što onda reći o ovom novom natječaju? Da li je to samo jedna od ribolovnih vježbi FIA-e u svjetlu “strateške grupe? Da li u pozadini čeka netko s ozbiljnim projektom komu odgovara ovakav natječaj i samo se čeka potvrda ulaska? Papirologija je identična prošlom natječaju, razlika je u datumima. Krajnji rok prijava i slanja prvih dokumenata je 30 lipnja, što daje potencijalnim momčadima 33 dana za razvoj projekta, 10 više od prošlog natječaja. Konačni planovi moraju se predati do 3. rujna – na raspolaganju je dakle 65 dana, umjesto 38. Odluka se donosi 30 rujna, iako svi znaju da će FIA uzeti mnogo veći period da donese konačnu odluku. Nemamo jasnog odgovora hoće li će se koja ekipa “upecati” na ovaj odaslani natječaj.

Ono što je svima jasno je to da je gotovo nemoguće očekivati od bilo koga da nastupi u 2016. u Australiji, samo 6 mjeseci nakon konačne potvrde da je primljen u društvo.
Naravno, nemoguće je kreirati automobil na tradicionalan način s ovim postavljenim rokovima. Nemoguće je čak i onima koji imaju strateško partnerstvo s postojećom ekipom i kreiraju samo šasiju, kao što to radi Haas F1. Kao što smo vidjeli, Haas nije uspio u 11 mjeseci i odabrao je 23 mjeseca za pripremu.

Možemo li očekivati dolazak etablirane trkaće ekipe koja se trenutno natječe u drugim serijama, koja bi bila samo “kupac automobila” od druge top momčadi? Moguće.
To je itekako realno, ali samo ako su te dvije strane već obavile pregovore u detalje i znaju što im je činiti. Također, moraju posjedovati postrojenja i kapacitete da mogu izraditi šasiju i potrebne dijelove kako bi nastupili u 2016. godini. Kvaka je u tome što u ovom trenutku pravilnik FIA-e nigdje ne dokazuje da će B timovi biti dozvoljeni. Sada je malo prekasno da se mijenjaju pravila i da se dozvoli njihov ulazak u F1 za 2016. Ne treba trošiti riječi o tome da će male ekipe biti itekako nezadovoljne ovime.

ART F1?

Dakle koje su to ekipe koje bi mogli očekivati na prijavama? Ime koje se stalno spominje u kuloarima je “McLarenova” manja ekipa u GP2 – ART Grand Prix. Izvori kažuda je najglasniji zagovornik B momčadi na “strateškoj grupi” bio Ron Dennis iz McLarena. Nije tajna da bi on rado htio vidjeti još dva autmobila na gridu pogonjena Hondinim motorima. Bi li radije dostavljao motore etabliranoj samostalnoj momčadi, ili bi radije slao motore “sestrinskoj” ekipi nad kojom ima značajnu kontrolu? Nije težak izbor…

Najlogičniji put je podržati drugu ekipu koja je dio McLaren obitelji. Osim toga, McLaren trenutno ima Kevina Magnussena, Stoffela Vandoornea i Nycka de Vriesa koji su izuzetno talentirani, ali ih nema kamo staviti. Spomenimo još da Honda ima svojeg igrača u GP2 – Nobuharu Matsushita. Šanse da će on ikad nastupiti za McLaren su mizerne. Priča malo podsjeća na onu o Satoru Nakajimi kojeg je Honda ugurala 1987. u Lotus-Hondu. Nobuharu, također, mora pronaći dom negdje drugdje. Vandoorne i Matsushita trenutno voze za ART u GP2. Povezanost francuske momčadi s McLarenom postala je i više nego očita nakon što je ART prebojao svoje bolide da više liče novom originalnom McLarenu. Ove dvije organizacije blisko surađuju i u Formuli E.

Nicolas Todt, suvlasnik ART-a je dao izjavu: “Ulazak u F1 je nešto što ART zasigurno razmatra, ali samo će to imati ozbiljnog smisla za nas kada se svi dijelovi slagalice poslože.”

Jedan od tih dijelova slagalice bi mogao biti povratak Michelina. Nije tajna da je ART blisko povezan sa gumarskim divom. Možda bi se mogao poklopiti ulazak ART-a i Michelina 2017./2018.? McLaren inzistira za sada, ipak, da ne postoji plan suradnje sa ART-om na vidiku. Glasnogovornik je rekao: “Nemamo takve planove i nismo vodili takve diskusije.”

Pričekajmo do 30. lipnja pa će nam neke stvari biti jasnije.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Luka Maloić
Pulsmedia autor
348 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

7 komentara

  1. Fernando Alonso croatic f1 urednik Prikaži

    Luka se u zadnje vrijeme “raspištoljio” s ovim posebnim člancima, samo tako nastavi :thumbs:

    Jedna stvar nije mi jasna u dijelu o ART-u: Napisao si da McLaren i ART blisko surađuju i u Formuli E. Pratim tu klasu i znam da McLaren izradio električni motor za bolide, ali ne znam za nikakvu poveznicu ART-a i Formule E. Je li to neka greška ili neka informacija za koju dosad nisam znao?


    0

    0
  2. Uh politika!, neznam, za ovo sa B-timovima nemam u principu ništa protiv, ako bi to poboljšalo kvalitetu, ali ne na takav način, i ne preko leđa malih timova!
    Što se tiće spremnih timova ili proizvođača – ako iz neke od podružnica VW-a uskoro stigne obavijest, biti će sve jasno, slično je i sa Renaultom, iako mi je u tom slučaju logičnije da preuzmu neku ekipu koja se već natječe, kako je i bilo “šuškanja” za nekoliko ekipa.
    Mislim vidljivo je, pogotovo kada tako lijepo predstavite analizu rokova, da je to čista politika koja ide u korist nekoga i onih koji je kreiraju, naravno..
    Nisam pametan – realno mi je takav ulazak samo za ekipe koje su potpuno nove, bar u ovom dijelu svijeta, poput Haasa, koje usto žele i biti samostalne, dakle ako npr VW želi ući, ali ne sa RB-om, već samostalno, a i tada – samo trebaju čekati neki bankrot, ili ga pogurati i sve je mnogo lakše i jeftinije, bar ja tako mislim, a po logici potrebnih količina novca, samo za prijavu, pa do podizanja tvornice i tima, to je bespotrebno uspoređivati.
    Za primjer, uzmimo prebogati Mercedes koji je preuzeo Brown GP, godinu ranije Hondu. Ili Manor, koji je ušao kao Bransonov Virgin, prodan (Ma)rusima, i sad su Lowdon i ekipa koja financira treći vlasnici u nekoliko godina.
    Tako da mi je totalno glupo čitati o tim natječajima, kao da su ozbiljni i realni, tj istinski pošteni prema svima, jer je puno lakše, jeftinije i efikasnije preuzeti postojeći tim i sve njegove resurse, te sav kapital za pokretanje uložiti odmah u napredak tima na gridu, a jedan od većih početnih troškova na stazi je nova boja za aute ;)
    Zato je jasnija priča o javno nerečenom, tj B – ekipama, priča kao i o trećem bolidu – politika i umjetan utjecaj, čini se ovaj puta pokrenut od Dennisa, a lani su govorili da nema šanse (za prvo razdoblje), da itko osim njih vozi na Hondi, sad se pokazuje koliko ishitreno i glupo ograđivanje, jer bi definitivno bar Lotus bio u igri (sada su sretni što nisu), a bilo bi još interesenata vjerojatno, samo što timovi tipa RB-a, nisu opcija za Rona (Kao ni Marchionea, ili glavešine u Stuttgartu) , jer bi nadmašili “Tvorničku” ekipu, vjerojatno..
    Uostalom nisu u Renaultu bili glupi kada su vidjeli koliko ovi ulažu i koga zapošljavaju, da brzo zaključe, da se kao ekipa povuku, i vladaju kao proizvođač motora, jeftinije, a marketinški odmah ispod ovog prvog.
    Uostalom i tu su im pokazali da se B – tim isto može uvijek imati preuzimanjem nekog manjeg tima, kada god se poželi, i raspad Caterhama i Marussije im je bila vrhunska prilika za kupnju ispod cijene, ali Ronova bahatost to nije niti uzela u obzir, dok konkurenti to rade pod normalno jer su svjesni da i sa svojim “kućnim” motorima, nasušno trebaju što više podataka o ovim jedinicama, a ne škodi ni što više različitih inžinjerskih rješenja u koja imaju bolji uvid kao dobavljači, i ostalih mogućnosti koje se tim putem nude.
    Neka mi Raca i ostali McL fanovi ne zamjere što nisam blagonaklon prema šefu, svjestan sam da je puno napravio za tim, ali u vremenima kada se takvim pristupom moglo više toga postići, i da je ostao kao CEO grupe (te od tamo vodio politiku, u čemu je dobar), i odmaknut od tima, a prepustio mjesto nekom mlađem i fleksibilnijem, tko ne igra uvijek na prvu,, vjerujem da bi bilo bolje opće stanje, a njegov ugled potpuno neokaljan, jer bi se s vremenom zaboravile i neke starije greške, nove nebi radio, a za uspjehe bi uvijek išao i njemu dio zasluga – želim reći da nemam osobno ništa protiv njega, ali da kao realan pratitelj smatram da je netko drugi mogao donositi bolje odluke u ovoj novoj formuli, jer jedan čovjek ne može više upravljati svime u takvom timu, tj niti jednom ozbiljnom.
    Iskreno govorim, nemam ništa osobno protiv, sa moje strane – što duže on ostao tamo i diktirao pravce razvoja, pod kojima drugi poput Prodromoua moraju raditi, tim bolje za Ferrari i ostale :)
    Ali nije bolje za F1 – IMO.
    Sve skupa – ako Mclaren, Renault, Audi, ART ili netko peti, sedmi, nešto objavi u navedenom periodu, ili ranije putem medija, ovaj izvrstan analitičan članak će biti dokaz svog licimjerja bogate vrhuške, baš me razljutio, ali je odličan, pohvale! :thumbs:


    0

    0
    • Hvala @Kush, ti bi bez problema mogao pisati kolumne :D

      Slažem se sa svime što si napisao, apsolutno! Ja sam McLarenov navijač, ali mi se ovo sve ne sviđa.
      Ekipu na gridu treba voditi netko fleksibilniji, spretniji i netko tko gleda široko.
      martin whitmarsh je trebao ostati u ekipi na ovaj ili onaj način. On je bio inteligentan, sjajan oko tehnoloških i naprednih stvari, gledao je u budućnost i zadužio je ekipu svojim radom u prošlosti.

      Ron se mora probuditi, ekipa mu polako tone u formi – neka samo pogleda koliki im je utjecaj, kamo su dogurali sa tehnologijom, kakve stručnjake imaju – a gdje se nalaze prema tome u poretku?


      0

      0
      • Sebastian Vettel mzf1 Prikaži

        Ako se sićan dobro mislin da san čita da veliki dio odgovornosti za odlazak Hamiltona i možda i još vridnijeg Paddya Lovea upravo na Whitmarshu. Isto tako kriv je za još nekoliko loših odluka koje su polako srozavale McL. Davno se ta tematika provlačila po blogu od Jergovića a sad koliko je pouzdano to što on priča..o tom po tom. Meni osobno on ne uliva povjerenje


        0

        0
      • Rekao sam i ja nekoliko puta za Whitmarsha – ne ulijeva povjerenje ako je NO.1 u momčadi.
        Možda nije bio za tu poziciju na koju je postavljen.
        Ja bih ga ostavio u kompaniji svakako jer je čovjek ipak stručnjak, obrazovan i sposoban. Nije bez razloga bio u kompaniji toliko godina.

        To ti je samo primjer pravog čovjeka na krivoj poziciji, ništa drugo.

        Dokazao se na nižim razinama i gurnuli su ga možda na previsoku, ali ne znači da je tako nesposoban – dapače.


        0

        0