Iza scena: Kako izgleda priprema momčadi za F1 vikend

Kolumna

Luka Maloić

Prije 9 godina 6 min 7 komentara

Svi znamo da je potrebno puno sati rada i truda da se F1 ekipe presele s jedne lokacije na drugu. Ponekad se samo u nekoliko dana moraju prevaliti tisuće kilometara. Formula 1 sve više putuje s kontinenta na kontinent. Dok vozači još ispijaju šampanjac, počinje pakiranje u boksevima. Baš kao u pravom cirkusu – show završi i seli se na novu lokaciju, s njime i oprema. Koliko je potrebno financijskih sredstava, infrastrukture, materijala i računala? Puno.
Saznajte više o tome kako se momčadi pripremaju za F1 vikendu u ovom članku.

Red Bull F1 team i njegovo pripremanje za VN SAD-a 2014. u Austinu snimljeno je kamerom u trajanju od 24 sata. Ole Schack trkači mehaničar i Gerrard O’Reilly timski koordinator i logističar zaslužni su za ovaj projekt. Red Bull nam je prikazao kako to zapravo izgleda u boksu. Radi se o 30 000 kilograma opreme koju treba na propisan način zbrinuti nakon utrke i preseliti na novu lokaciju.

Samo za primjer, između Shanghaia i Bahreina je 6800 kilometara udaljenosti. Ovdje su do krajnjih granica stavljene na kušnju logističke sposobnosti F1 ekipe.
Neki od komada opreme već su se nalazili u Sakhiru neko vrijeme, dok je zračni teret (koji uključuje nekoliko primjeraka trkaćih automobila – teret od izuzetne važnosti i vrijednosti) tek trebao biti ukrcan u Shanghaiu. Avioni moraju preletjeti velike udaljenosti, iskrcati teret, ekipa mora istovariti opremu i spremiti sve za utrku u samo nekoliko dana. To je jedna od nevidljivih strana F1 spektakla. Ovakve stvari odvijaju se iza scena TV kamera, ali su od izuzetne važnosti. Moguće je upropastiti cijeli vikend i nastup ako se pojave problemi u transportu veoma važne infrastrukture i opreme. Vettel, Hamilton i ostali u mogućnosti su voziti zbog ljudi koji su nevidljivi široj javnosti.

Najbolja osoba za objašnjenje ovih stvari je Gerrard O’Reilly, koji je ujedno i glavni logističar Red Bull ekipe. On je podijelio svoja bogata iskustva između VN Kine i Bahraina ove sezone.

– Možete li zamisliti koliko je potrebno dečkima da spreme sve stvari nakon utrke? Završe li sa svime u nedjelju navečer kada i vozači napuštaju lokaciju?

“Cjelokupni proces traje oko 6-8 sati ovisi o stazi na kojoj se nalazimo. Postupak je na svakoj stazi isti i doveden je gotovo do savršenstva. Razlika leži u tome koliko nam je vremena potrebno da dovedemo kamione i kontejnere za zračni prijevoz do paddocka. Veći paddock znači manje vrijeme potrebno za ukrcaj i pakiranje. Najbrže pakiranje ikada imali smo u Kini, za što nam je bilo potrebno negdje oko 6 sati nakon završetka utrke. Razlog je jasan, svi znamo da je u Shanghaiu paddock ogroman što omogućava da raspremite svu opremu i ostavite dovoljno mjesta viličarima da rade svoj posao ukrcavanja. Uvijek završavamo posao u nedjelju navečer – ne zato jer se užasno vratiti na stazu u ponedjeljak ujutro kada je sve tiho i prazno što je grozno. Zapravo u Kini u nedjelju to nikako nije bila ni opcija jer smo imali rezervirane letove za Bahrain u ponedjeljak u 6 ujutro.”

– Naravno da su neki od komada opreme već čekali u Bahreinu i prije nego što je ekipa napustila Kinu. Da li postoji razlika između prijevoza tereta brodom i avionom? Koliki je broj “garaža” koji se nalazi na brodovima koji plove svjetskim oceanima u svakom trenutku?

“Imamo set “garaže” koju transportiramo zračnim prijevozom. Teži 32 tone i koristi se za sve utrke. Dodatno posjedujemo pet setova “garaža” na brodskom prijevozu koji putuju svijetom. Jedan brodski set predstavlja tri kontenjera. Svaki set je identičan – posjedujemo, dakle, po pet komada identične opreme, svaka je u jednom setu. Raspoređujemo setove na način da minimaliziramo troškove. Set iz Malezije putuje direktno za Kanadu za potrebe 7 utrke sezone. Neki od setova putuju kući u Milton Keynes. Na kraju sezone imamo primjerice još sedam zračnih transporta. Set opreme iz Singapura ide u Brazil. Set iz VN Japana će biti korišten u Abu Dhabiju. Bitne su uštede, logistika i ekonomično planiranje.

Putovanje između Kine i Bahreina ove godine je jedno od najtežih u kalndaru. Srećom sve je prošlo glatko. Nije bilo odgoda u zračnom prijevozu, što ponekad zna itekako poremetiti raspored. Zanimljivo će biti putovanje između Austina i Mexico City-a zbog toga što je utrka u Meksiku, zapravo, novi i nepoznati teritorij. Ono što nam ide na ruku je činjenica da je staza udaljena samo 10 minuta od aerodroma. Singapur-Japan je također zahtjevno putovanje. Singapur, je naravno, noćna utrka i svi ćemo raditi po europskom vremenu, tada imamo tranzit direktno u Suzuku i prebacivanje na lokalno Japansko vrijeme. Tako da je ovdje puno napornog lančanog posla i gubimo oko 8 dragocijenih sati zbog vremenske razlike, plus svi moramo prilagoditi svoje tijelesne satove. To će biti interesantno.”

– Sigurno postoji značajna razlika između transkontinentalnih i utrka koje se održavaju jedna za drugom na Europskom kontinentu, kao što je sada slučaj. Imali smo utrku u Španjolskoj sada je pred nama Monako. Kako se na ovo prilagođavaju dečki iz transporta?

“Europa nam služi kao izvor energije i predah. Kao prvo koristimo cestu i kamione, između utrka sa velikim udaljenostima naša postrojenja i objekti se stalno mijenjaju. U Europi uvijek koristimo iste stvari. Nisam siguran da li nam to otežava ili pojednostavljuje stvari, ali svakako je drugačije. Očito je da nakon što provedete nekoliko mjeseci tisuće kilometara i 11 vremenskih zona udaljeni od baze, utrkivanje u Europi je za nas kao utrkivanje u susjedstvu. Ne postoji staza u Europi na koju ne možemo stići u jednom danu.

Stvari su se drastično promijenile u nekoliko posljednjih godina. Broj utrka u Europi je u padu. Nekada smo bili izrazito orijentirani na kamione i cestovni prijevoz zbog toga što je većina utrka bila nadomak ruke. Sada smo orijentirani na avione i brodove. Trošimo puno vremena i novaca da dizajniramo što lakšu opremu – zračni prijevoz plaćate po težini. Nije naša oprema sačinjena od egzotičnih materijala zbog toga što je to trend, to je zbog smanjivanja težine tereta što je više moguće.


Odgovor

7 komentara

  1. Michael Schumacher
    Ferrari Maniac Prikaži

    Odličan članak! :D


    0
    0

    0
  2. Luka Maloić Prikaži

    Hvala!
    Zelja mi je bila prikazati i manje glamuroznu stranu F1

    Ta strana obavlja itekako vazan i tezak posao i svaka im cast na tome! :)


    0
    0

    0
  3. Kush Prikaži

    Članak je vrhunski!
    Ovo s 5 setova opreme na brodovima me fasciniralo, zanima me kako Manor tu stoji, dali uopće imaju extra opreme.


    0
    0

    0
  4. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Luka, ne stignem te pohvaliti koliko si brz, bolji si od Mercedesovog motora hehe ;)

    Izgleda nevjerojatno sve ovo, kao i troškovi oko svega toga.


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.