Tko je tko u Formuli 1 2018. i financije svih F1 momčadi

Izdvojeno / Nemojte propustiti / Zvonimir Martinčević: Under F1 cover

Još samo tjedan dana je ostalo do nove sezone Formule1, sezone 2018 i pravo je vrijeme da vidimo što se događalo u F1 momčadima po pitanju strukture ključnog osoblja u odnosu na sezonu 2017. Ovaj tekst je evolucija moje analize koju sam sastavio pred sezonu 2017, a ove godine sam dodao i uvijek zanimljive financijske podatke za 2017. svih momčadi, te procijenjene vrijednosti i trajanje ugovora F1 vozača. Osim F1 momčadi u tablicu „TKO JE TKO 2018.“ stavio sam i četiri „momčadi“ koje su neophodne za normalno funkcioniranje Formule1 : FIA-e, Liberty Medije (FOM-a), Pirellija i Honda Racing-a. Kao i prošle godine, u glavnu tablicu sam uvrstio po 11 ključnih osoba svake F1 momčadi i FIA-e, dok sam za Liberty Mediju, Pirelli i Honda Racing to učinio za njih nekoliko najvažnijih. U posljednjem, 12. redu su i ljudi koji su prije sezone koja uskoro počinje otišli u neku drugu F1 momčad (ili u ove 4 dodane „momčadi“) ili sasvim se maknuli iz Formule1, kao što je npr. slučaj s Daveom Greenwoodom, bivšim trkaćim inženjerom Kimija Räikkönena koji je prešao u WEC u bivšu F1 momčad Manor, koja se sada zbog prevelikih troškova natjecanja u Formuli1 posvetila isključivo Svjetskom prvenstvu u izdržljivosti. Sve u svemu, osobno sam evidentirao 30 novopridošlih članova u F1 momčadi ili FIA-u, Liberty Mediju, Pirelli i Honda Racing. Od 14 ljudi koji su otišli prije ove sezone, 6 ih je potpuno napustilo Formulu1.

Mene osobno, uz vozače koji su naravno „vrh ledene sante“ najviše fasciniraju ljudi iz sjene koji osmisle, dizajniraju, proizvedu i održavaju F1 bolide maksimalno funkcionalnima. Bez te grupe genijalaca, ni F1 vozači na stazi ne bi mogli pokazati svoje vještine. Pogledajmo samo primjer jednog fenomenalnog vozača, dvostrukog svjetskog prvaka Fernanda Alonsa, koji nikako nije mogao spojiti „početak i kraj utrke“ u trogodišnjem mučnom periodu partnerstva McLarena i Honde. Hoće li za njega prelazak na motore Renault značiti novi period vrhunskih rezultata ili ne – to još ne znamo, ali znamo koji su ljudi zaslužni da takvo nešto uopće bude i moguće; momčad McLarena i stručnjaka za motore iz Renaulta koji su odgovorni za funkcioniranje njihove pogonske jedinice u britanskoj momčadi. Nedavno okončana predsezonska testiranja, bez obzira na grozne vremenske neprilike naročito u prva 4 dana, daju barem malo naslutiti da će se nešto u slučaju Fernanda doista i promijeniti. Ipak, McLaren je i opet imao problema vezanih uz pogonsku jedinicu slično kao i u periodu s Hondom, no to je razumljivo jer tek je koji mjesec prošao otkako je Renault „sletio“ u McLaren. No, vremena po krugu Španjolca su odmah iza vremena najbržih – iza vozača Ferrarija. I to je sjajna vijest. Problem je samo u tome kako su se momčadi uopće prezentirali na tim predsezonskim testiranjima, Mercedes npr. sasvim sigurno nije pokazao sve svoje adute za 2018. prije nego prvenstvo počne. Ipak, da još jednom istaknem – ovaj članak i nisam zamislio kao hommage predstojećoj F1 sezoni, već je to posveta ljudima koji stoje iza svih ovih, ove godine još bržih bolida, a rijetko ih se ikada i spominje, osim nekih malobrojnih!

Ispod glavne tablice tu je i „annex“ ili dodatak glavnoj tablici u kojem možete naći još neke prilično bitne ljude za pojedine momčadi, ali nisu stali u glavnu tablicu. To ne znači da oni isto tako ne bi mogli „popeti se“ u glavnu tablicu, no bez obzira na sve moguće lamentiranje o strukturi jedne F1 momčadi (pogledajte članak na tu temu iz prošle godine) u Formuli1 ipak se mnogo toga bazira na različitosti u odnosu na uobičajenu uniformnost jedne F1 momčadi. No, o tome više u nastavku ovoga članka kada ću vam prezentirati financije i još neke druge stvari svake pojedine momčadi.

Treba reći i to, da nije jednostavno sastaviti popis svih promjena ljudi iz vrha neke F1 momčadi, ali na kontakt e-mail adrese svih 10 momčadi sam poslao pristojan upit da mi pošalju spisak 15-tak najvažnijih ljudi iz njihove momčadi, njihove funkcije i potvrde odlazak ili dolazak nekih novih bitnih ljudi u momčad. Naravno, kako bi naš sjajni književnik Miroslav Krleža rekao „ni med cvetjem ni pravice…“ tako su se u pravilu najprije javile najmanje momčadi: Haas, Sauber, Toro Rosso, Force India,… Williams me uputio na njihovu novo-ažuriranu web stranicu,….a, neke od momčadi sam morao i po nekoliko puta kontaktirati. Tako mi je Renault F1 Team iz trećeg pokušaja poslao svoje najvažnije ljude. Hvala! Red Bull je nakon drugog pokušaja rekao „Nažalost, mi ne dajemo takve informacije u javnost!“. Najveće momčadi Mercedes i Ferrari mi niti nakon nekoliko pokušaja uopće nisu ništa odgovorili, a nije da nemaju nekakve kontakt mailove na svojim službenim stranicama… Probajte ih nešto pitati, aha… Slaba im je PR služba, prilično su me razočarali, ali tako je svake godine.Isto tako McLaren; nula bodova!

a) Tko je tko u F1 2018

U najgornjem je redu ime momčadi, potom ispod toga sličica i naziv bolida pojedine momčadi. I ponovno uzmite u obzir da je još rano da bismo imali jednoobrazne siluete svih F1 bolida, jer će sasvim sigurno u Melbourneu na prvoj utrci doći neki „faceliftani“ bolidi različiti od onih koje smo imali prilike vidjeti u Barceloni na testiranjima. Najočitiji je primjer „Pink Panther“ Force Indijin bolid, ako je suditi prema najavama. Za njih se očekuje da bi vrlo skoro mogli dobiti i novog vlasnika, ili barem novo ime. Pričekajmo još ovaj tjedan pa ćemo vidjeti. Ispod su linkovi na službene stranice F1 momčadi. Pa gdje im je sjedište, ili dodatna neka tvornica, ako postoji. Tu je i broj zaposlenih prema tvornici jedne F1 momčadi. Potom slijedi red sa šefovima momčadi, ispod su direktori, savjetnici, gazde F1 momčadi.

Slijede tehnički direktori F1 momčadi. Slijede i redovi s dizajnerima F1 bolida, šefovima inženjerima, aerodinamičarima, trkaćim inženjerima ili stratezima. I tu ima novih lica iz drugih ekipa, u zelenom ispod sličice su oni koji su došli iz neke druge momčadi ili su premješteni unutar iste momčadi na novu poziciju, kao npr. Pierre Waché. Onda dolaze dva reda s trkaćim inženjerima pojedinih vozača u momčadima. I moramo primijetiti da ove godine imamo jedan novitet u odnosu na sve prethodne godine; u Williamsu Lance Stroll ima od ove godine 2 trkaća inženjera: Lucu Baldisserrija i Jamesa Urwina, koji će se izmjenjivati na pojedinim utrkama, ali uvijek na utrci će biti samo jedan od njih aktivan. Isto je i s trkaćim inženjerima Sergeja Sirotkina, to su Paul Williams i Andrew Murdoch. Razlog je tomu da u Williamsu misle da zbog velikog broja utrka jedan inženjer ne bi bio dovoljan za cijelu sezonu!? Ne slažem se baš s time, imam iskustvo iz prve ruke na utrkama Dakar, kada sam bio dio ekipe Toyota. Onog trenutka kada sam dobio novog inženjera, trebalo mi je puno vremena da se s njim „uštelim“, pa mi je i zbog toga utrka 2006. bila upropaštena.

Posljednji red je „u X crvenom“, to su oni koji su napustili pojedine momčadi prije ove sezone, uključujući i one koji su to učinili i tijekom prošle godine. Treba reći i to da u momčadima Mercedesa, Red Bulla i ponovno Force Indiji nitko od bitnih nije otišao prije sezone 2018. A, najviše prometa je bilo u Ferrariju, i tome je razlog vjerojatno onaj legendarni „teror“ gazde Marchionnea nad svim slobodnomislećim stručnjacima u tako velikoj organizaciji. Najbolji je primjer Lorenzo Sassi, glavni dizajner motora u Ferrariju koji će sad svoja znanja prenijeti Mercedesu. Nije da im treba, ali nikad nije zgorega znati kako radi jaka konkurencija. Naravno i on će imati „gardening leave“ od par mjeseci, ali sasvim sam siguran da mu „jezik radi 130 % na sat“ bez obzira sjedio on u Mercedesovoj tvornici za motore u Brixworthu ili ne. Poseban je slučaj s prebjezima iz FIA-e, prošlogodišnjim Marcinom Budkowskim koji službeno treba početi s radom u Renaultu 1.travnja,…ha, ha, nije šala! Vidjet ćemo što će se događati s Laurentom Mekiesom koji je imao važnu funkciju u FIA-i kao zamjenik direktora utrke Charlieja Whitinga, kao i onu funkciju Direktora za sigurnost. Naravno, ne da je bio „zaštitar“, već onaj koji brine za sigurnosne mjere po pitanju bolida Formule1 i vozača, i osoblja koje radi u pit stopu, kao takvog.

Klikom na sliku otvara se PDF dokument

Ukupno je tu u glavnoj tablici 136 osoba, te još 90 u annnexu. Za njih 6 još nisam našao odgovarajuće profile fotografije, ali sasvim sam siguran da hoću u skoroj budućnosti.

U ovogodišnjem izdanju odmah možete primijetiti neke moje vizualno-dizajnerske promjene u odnosu na prošlu godinu. Prije svega tu su i kolone pojedinih momčadi obojene u njihove službene boje (prema Formula1.com, odnosno prema bojama  grafike kojima su momčadi označene u prijenosu na televiziji). Meni je ovo nekako puno dojmljivije od prošle godine. Za sve one koji o Formuli1 žele još nešto više znati sastavio sam i dvije tablice pod nazivom: „F1 2017&2018 Team Color Hex Codes“. Iz njih se može iščitati oznake „color hex codes“ odnosno RGB color codes (to jer razina crvene, zelene i plave u određenoj boji). Momčadi sam posložio s lijeva na desno prema poziciji u konstruktorskom poretku u prvenstvu 2017. Dakle, prvi je Mercedes, pa Ferrari, pa Red Bull, i sve do desetoplasirane momčadi u prvenstvu – Sauber.

Dobro, već sam u podnaslovu spomenuo da je prije ove sezone bilo nekih 40-tak promjena u Formuli1 po pitanju zaposlenika, ali sastavio sam i jednu tablicu u kojoj se lijepo vidi tko je otišao iz koje momčadi i gdje, te tko je došao u koju momčad i na koju funkciju. Siguran sam da je tih prelazaka bilo i puno više, ali već sam rekao da sam se koncentrirao na onih 15-20 najbitnijih ljudi (osim vozača) za funkcioniranje neke F1 momčadi.

Klikom na sliku otvara se PDF dokument

b) Financijska strana F1 momčadi za 2017.

U podnaslovu sam spomenuo koliko je po pojedinoj F1 momčadi zaposleno ljudi, ali samo da malo skratim, dakle poredao sam momčadi od najveće prema najmanjoj po broju zaposlenika za 2017.; Ferrari 1.400, Mercedes 1.310, Renault 1.080, Red Bull 740, McLaren 690, Williams 575, Force India 405, Toro Rosso 400, Sauber 360 i najmanja momčad na gridu je Haas sa samo 225 zaposlenika. U odnosu na prošlu godinu gotovo su sve momčadi zapošljavale nove ljude, osim Red Bulla koji ima isti broj ljudi kao u 2016. I McLaren koji je zbog odlaska Honde i smanjenog budžeta očito neke ljude morao i otpustiti, a za pretpostaviti je da se djelomično radi i o ljudima koji su bili pod ugovorom od strane Honde.

Klikom na sliku otvara se PDF dokument

No jedno su suhe brojke, a drugo je stvarnost jer teško je za ove velike tri momčadi (Mercedes, Ferrari i Renault) reći da možda nema još nekih po nekim tvornicama zaposlenih na programu Formule1.

Uostalom, ako bacimo pogled na izjavu Lewisa Hamiltona iz Mercedesa od prije neki dan: „…na W09 je radilo preko 1.500 ljudi iz Mercedesa….“. Službeno „Mercedes AMG Petronas Formula One Team“ broji 860 zaposlenika u Brackleyju, 450 u Brixworthu što znači da ova momčad ima 1.310 zaposlenika, odnosno 10 više nego prije 2017. Nekako mi se čini da te brojke očito nisu sve ono što F1 momčad Mercedesa čini tako snažnom, ima tu očito još nekih koji nisu sasvim vidljivi u službenim brojkama. S druge strane momčad Haasa ima samo 225 zaposlenika, 15 više nego prošle godine. I opet je omjer najmanje i najveće momčadi, a to nije Mercedes, već Ferrari sa svojih deklariranih 1.400 zaposlenika (60 više nego prošle godine) zastrašujući: 6,22. Rezultati su u Haasu mršavi? Evo jednog od razloga tome! Dobro je rekao Martin Brundle za 4. momčad u u poretku konstruktora Force Indiju: “FOR POUNDS SPENT IN F1, [FORCE INDIA] ARE WORLD CHAMPIONS” , dakle za novce koje Force Indija ulaže u Formulu1, a to je u 2017. službeno 109 milijuna Eura točno triput manje od Mercedesovih 327 milijuna Eura ili još manje od „najvećih rasipnika u Formuli1“ Ferrarijevih 395 milijuna Eura, Force Indija je svjetski prvak!

U ovoj tablici su i podaci o tome kakvi su financijski rezultati pojedinih momčadi, i sve F1 momčadi su u „nuli“, osim Red Bulla koji je jedini u „plusu“ + 5,6 milijuna Eura, dok je McLaren jedini u „minusu“ s 11,2 milijuna Eura. Iz ovoga se vidi da Formula1 nije baš isplativ biznis, osim ako ne računate da velike momčadi, koje su ujedno i proizvođači automobila ne koriste Formulu1 kao dobru platformu za svoj osnovni posao, proizvodnju cestovnih automobila ili kamiona.

Tu su i podaci o strukturi udjela pojedinih „uplatitelja“ u budžet jedne F1 momčadi. Prije svega tu je Formula One Managment koji daje novac iz nagradnog fonda, pa onda sponzori, čak i vozači (Stroll, Sirotkin, Ericsson,…), ili neki drugi izvori financiranja.

I na kraju, tu je i iznos koliko ove godine treba platiti pojedina momčad za nastup u prvenstvu 2018. Ukupan pad uplata je -3,6 %. Struktura uplate pojedine momčadi ide na ovaj način: osnovni iznos po momčadi je 516.128 Dolara. Mercedes kao svjetski prvaci ima obvezu platiti 6.194 Dolara po osvojenom bodu. Dok ostale momčadi po 5.161 Dolar po osvojenom bodu. Iako, nemojte to samo tako bukvalno uzeti kao jednostavnu stvar, jer ako uzmete Ferrari koji su u 2017. osvojili 522 boda (puta 5.161 jednako 2.694.042 Dolara plus 516.128 osnovne tarife. Ispada da su trebali uplatiti 3.221.170, ali moraju uplatiti 4.653.720 Dolara.). Bez obzira, ove podatke sam dobio od uglednog f1.com, a one prve od motorsport-totala.de, pa uzimam da su provjereni i točni.

c) Ugovori F1 vozača

U posljednjoj tablici su podaci o tome kako koji vozač ima ugovor s momčadi, i koja je procijenjena vrijednost njegova ugovora, vjerojatnost da su te brojke istinite, te na kraju do kada im vrijede ugovori s pojedinom momčadi.

Klikom na sliku otvara se PDF dokument

U oko upada onako na prvu, podatak da Kimi u Ferrariju ima za 2018. ugovor težak 40 milijuna Eura, vjerojatno ipak ima „samo“ 7 milijuna. Ostali podaci su mi manje-više sasvim OK. Vidjet ćemo kako će i hoće li Hamilton produžiti ugovor s Mercedesom, kao i super-zanimljive razgovore Danijela Ricciarda s Red Bullom o ostanku u momčadi nakon 2018. On, po meni, „pikira“ potencijalno slobodna dva mjesta u Mercedesu ako Bottas ne pokaže više od onoga što je pokazao u 2017., te sasvim izgledno slobodno mjesto u Ferrariju. Za ovo posljednje nisam siguran, jer sjetimo se odnosa Vettela i Ricciarda u Red Bullu 2014., pa nisam baš siguran da Vettel želi još jednom stati na iste „grablje“. No, možda se i varam. Ali, u svakom slučaju je Red Bull na prekretnici ove godine; ostati s Renaultom ili prijeći na, još uvijek nedokazano snažnu i pouzdanu Hondu. Toro Rosso će nam pokazati kako stoje stvari po tom pitanju ove godine.

Eto, tjedan dana nam je ostalo do početka nove sezone, i sada ste potpuno opremljeni da možete dubinski pratiti Formulu1 u 2018. Ovaj tip uvodnih članaka mislim da će biti naš standard za svaku iduću sezonu Formule1, i sasvim sam siguran da ovakav presjek Formule1 neće naći nigdje drugdje na netu nego samo na F1puls-u i nadam se da vam se sviđa.

Vaš,
Zvonimir


Odgovor

13 komentara

  1. Fernando Alonso 14
    AlonsoForever Prikaži

    Alonso ima platu za 2018-u preko 42 miliona funti. Tačka. :D Ja ne znam otkud ovi podaci



    1
    -2

    3
    • James Hunt
      Zvonimir Martinčević novinar Prikaži

      Dakle, vjerojatno misliš na ukupnu godišnju svotu. Ovdje u tablici nisam stavio eventualne bonuse.
      Stavio sam u tablici procijenjenu vrijednost pojedinog ugovora, iako naravno prave podatke nikada s potpunom sigurnošću nećemo saznati. To je ipak poslovna tajna.

      4. Fernando Alonso (McLaren) : 30 million dollars

      The bulk of Fernando Alonso’s annual salary with McLaren was assumed by Honda for three seasons. Following the Japanese manufacturer’s departure, the Spaniard likely took a bit of a pay cut when he renewed his allegiance with the Woking-based outfit. Is $30M over the top? Could be…

      http://en.f1i.com/magazine/290531-estimated-2018-f1-driver-salaries.html/17



      2
      2

      0
  2. kikijv97 Prikaži

    Zvonimire…..
    Samo imaj ti i Ante to pred sobom i informirajte nas sto vise na slobodnim treninzima , a ne da slusam jedno te iste stvari na sva tri sl. treninga.



    4
    4

    0
    • James Hunt
      Zvonimir Martinčević novinar Prikaži

      Kiki zanima me nešto čisto onako osobno:
      naime slobodni treninzi traju prva dva po 1,5 sat petkom (četvrtkom u MC), a treći 1 sat u subotu.

      Pitanje je da li je za gledatelje bolje da u sva tri treninga pričamo s ponešto ponavljanja tema pripremljenih za GP vikend, jer nismo baš sigurni da svi gledaju sva tri treninga ili ima onih koji gledaju samo neki od njih pa bi u tom slučaju oni bili naravno zakinuti za informacije.
      U svakom slučaju, i mi smo bili u dilemi kako se postaviti po tom pitanju. Osim toga prošlih godina su išle i reprize u komadu petkom navečer za prva dva, i opet ista dilema. Nama nikada nije nedostajalo informacija o F1, pitanje je samo kako ih rasporediti da vama bude zanimljivo.



      5
      5

      0
      • kikijv97 Prikaži

        Ovako….. Od svih prijenosa oduvijek preferiram nas prijenos na areni… I pratim vaše komentiranje. Bez brige svakim treningom ste sve bolji…
        Moje mišljenje je da onaj tko prati f1 i ima prilike gledati , gledat će svaki trening, ako ne stigne kao sto si sam rekao ima repriza. Osobno, stvarno je iritirajuće kad se ponavljaju iste rečenice u sva tri treninga…. Znam da je to puno vremena ali trebalo bi ponavljanje svesti na minimum. Također i emisija je užasno šablonska i pola emisije prodje ponavljajući priču o slobodnim treninzima.
        Ok, ima ljudi koji ne gledaju ali nama koji eto sve gledamo postaje malo frustrirajuće.
        Svedite ponavljanje na minimum….. I da…. Nemojte neke informacije izostavit jer će to kao rec Blaž u prijenosu… Samo rokajte….
        Uživam vas slušati, i jedva čekam 2 ujutro…



        3
        3

        0
      • Niki Lauda
        wapi Pretplatnik Prikaži

        Ako smijem uletjeti “s klupe”….

        Na treninzima se nemojte ponavljati.
        Bilo bi lijepo da oni koji rade kvalifikacije i utrku dobiju od vas sažetak (jer mi oni djeluju puno manje pripremljeni) pa da ponove najvažnije. Znam da to nije baš vjerojatno, ali eto ako postoji uredništvo tih prijenosa bilo bi dobro da nekaj uredi.


        0
        0

        0
  3. Mclaren
    luke flywalker Donator Prikaži

    Svaka čast Zvonimire i hvala za obilan info. Stvarno ne znam da ovako na jednom mjestu ima sve .



    8
    8

    0
  4. Renault
    Vedran Kristić Prikaži

    Odlično Zvonimire!



    4
    4

    0
  5. David Croft
    Ferrari Prikaži

    Zvone AKA Enciklopedija



    4
    4

    0
  6. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    kapa do poda!
    financijski dio mi je ovaj put najzanimljiviji.



    6
    6

    0
  7. Ayrton Senna
    FerrariF1 Prikaži

    E ovo je pravi posao i analiza.. Svaka čast Zvonimire.. Dok je ljudi poput tebe Formula 1 će uvjek biti još malo zanimljivija.. Skidam kapu…



    5
    5

    0
    • James Hunt
      Zvonimir Martinčević novinar Prikaži

      Hvala svima vama kojima se ovakav tip analiza sviđa na podršci, meni je to super zanimljivo za raditi!!
      Inače, na ovom članku sam radio otprilike 3 mjeseca intenzivno, uz praćenje svih relevantnih izvora
      po pitanju migracija ljudi i financijskih izvještaja.
      Mi možda nemamo sredstva da bismo bili kod F1 momčadi, ili na utrkama ali odlično filtriramo i analiziramo sve ono što je drugima promakne, rekao bih da radimo “ispod radara”.
      Uostalom, i naziv kolumne je “Under F1 cover”.
      Hvala, još jednom od srca!
      Zvoc



      7
      7

      0
  8. Fernando Alonso 14
    alonso05espana Prikaži

    Svaka čast Zvonimire na ovom članku, tablice su zakon. Ovaj portal posjećujem upravo zbog izvrsnih članaka i kvalitetnih novinara, samo tako nastavite.



    5
    5

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.