F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 67. dan: Benetton B194 i ‘Option 13’

Crankshaft

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Nakon Williamsove dominacije 1993. i perioda u kojem su svi bolidi imali mnoštvo elektronike koje je dosta posla odrađivala umjesto vozača, FISA (od 1994. FIA) je odlučila ukinuti brojna elektronička pomagala. Jedno od njih je i kontrola proklizavanja pogonskih kotača (traction control) te tzv. launch control (lansiranje bolida na startu bez ikakvih negativnih efekata), a ovo je priča o sagi koja se vukla kroz cijelu 1994.

Michael Schumacher pobijedio je na prvoj utrci sezone u kojoj je osvojio svoj prvi naslov svjetskog prvaka. Ayrton Senna je tada odustao pred domaćom publikom kada je u silnom nastojanju da se približi Nijemcu jednostavno pretjerao te se izvrtio na stazi u nervoznom Williamsu FW16. Priliku za popravni imao je na sljedećoj utrci koja se vozila na stazi Tanaka International Aida za VN Pacifika. Prije same utrke, tadašnji FIA-in tehnički delegat za Formulu 1, danas direktor utrka Charlie Whiting, odvojio je nešto vremena da se prošeta do sporih zavoja staze i posluša zvukove motora prolazećih bolida, te da bude siguran da nijedna momčad ne koristi traction control. Taj sustav radi na principu oduzimanja goriva ili prekida paljenja smjese u cilindru u određenom trenutku kada senzori zabilježe razliku u brzini vrtnje prednjih i stražnjih kotača, što samo po sebi daje nešto drugačiji zvuk na izlasku iz zavoja, a jedan bolid mu je privukao posebnu pozornost.

Larinijev dugačak jezik

Zaplet se dogodio kada je Ferrarijev vozač Nicola Larini (mijenjao Alesija koji je na testiranjima ozlijedio vrat) rekao više nego što je trebao. U razgovoru za talijanske medije uoči VN Pacifika, nespretni Larini je rekao da je na treninzima uoči utrke koristio traction control, što su u Ferrariju odmah potom opovrgnuli. Ulje na vatru dodalo je prisjećanje priznanja šefova momčadi s kraja 1993. koji su tvrdili da FIA ne može vršiti nadzor nad tim pomagalom, a Larinijev dugačak jezik bila je samo potvrda toga. Ferrarijev šef Jean Todt se pokušao obraniti tako što je njegova momčad od Whitinga dobila odobrenje za korištenje promjenjivog ograničavača okretaja (variable rev limiter), koji inače daje sličan zvuk kontroli proklizavanja, ali FIA je stvari uzela u svoje ruke i od Ferrarija zatražila da ukloni uređaj.

“FIA-in tehnički delegat je tijekom slobodnih treninga u subotu uočio da bolidi broj 27 (Larini) i 28 (Berger) imaju ugrađen uređaj koji u određenim okolnostima ograničava snagu motora”, stajalo je u FIA-inom izvješću uoči utrke. “Budući da FIA-in tehnički delegat nije bio zadovoljan oko udovoljavanja pravilniku na svim poljima, Ferrari je savjetovan da ga ne koristi.”

Senna je i na toj utrci odustao, odmah u prvom krugu nakon što su ga udarili najprije Hakkinen pa Larini. Međutim, Brazilac se nije vratio u Williamsovu garažu, već je odlučio ostati s vanjske strane tog zavoja i slušati bolide ne bi li uočio korištenje kontrole proklizavanja. Nakon 10-ak krugova, Ayrton se vratio u boks tvrdeći da je Benetton B194 ilegalan.

Sljedeća utrka bila je tragična Imola gdje su poginuli Ratzenberger i Senna, nakon koje se našlo još onih koji su smatrali da Schumacherov Benetton vozi s traction controlom, pogotovo nešto kasnije nakon VN Francuske kada je Schumacher s trećeg startnog mjesta proletio pored dva Williamsa u prvom redu. FIA je već nakon VN San Marina odlučila provesti istrage na bolidima koji su tu utrku završili na prva tri mjesta: Schumacherovom Benettonu, Larinijevom Ferrariju i Hakkinenovom McLarenu. U nastavku dijela o traction controlu, tekst pod navodnicima predstavlja FIA-ino izvješće po tom pitanju.

“Istragu oko softvera korištenog u računalnim sustavima bolida koji su završili na prve tri pozicije VN San Marina je proveo Liverpool Data Research Associates Ltd. LDRA je kompanija koja je specijalizirana za analizu i provjeru izuzetno složenih računalnih softvera poput onih koji se koriste u modernim putničkim i vojnim zrakoplovima, te kod raznih drugih primjena gdje je sigurnost od kritične važnosti.”

“Tijekom trkaćeg dana (1. svibnja 1994.), svaka momčad je tražena da dostavi kȏd softvera s bolida i sheme strujnih krugova električnog sustava. Jedna momčad se potpuno pridržavala ovog zahtjeva, a demonstracija kompletnog električnog sustava je odrađena s potpuno zadovoljavajućim rezultatima. Budući da nismo dobili ništa od druge dvije momčadi, telefaks je poslan 9. svibnja tražeći hitno postupanje. Alternativnu soluciju smo primili od Benetton Formula Ltd. U ovom pismu od 10. svibnja tvrdili su da kodovi ne mogu biti dostupni zbog komercijalnih razloga. U telefaksu prema Benettonu od 15. svibnja smo prihvatili ovaj prijedlog na temelju poštovanja članka 2.6 Tehničkog pravilnika.”

Prvi testovi zakazani su skoro dva mjeseca nakon FIA-inog zahtjeva za dostavljanjem kȏda, ali Benetton je to otkazao, da bi konačno pristao 6. srpnja. Momčad tada nije dostavila dovoljno informacija pa je odgovarajući kȏd FIA primila tek dva i pol mjeseca nakon slanja zahtjeva, da bi u Benettonu tek nakon FIA-inih upita priznali da njihove prve priče u početku nisu držale vodu.

“27. svibnja smo dobili detaljan program za demonstraciju u Cosworth Engineeringu. Testove zakazane za 28. lipnja je otkazao Benetton nakon nekih razgovora između Forda i njih samih vezanih za sporazum o neobjavljivanju. U telefaksu od 28. lipnja opet smo zatražili da se testovi hitno odrade. Demonstracija i testovi su se održali 6. srpnja. 11. srpnja smo dobili izvještaj LDRA-a koji je ostavio brojna neodgovorena pitanja, za koja nam je rečeno da mogu biti adresirana tek detaljnom provjerom izvornog kȏda.”

“U pismu Benettonu od 13. srpnja jasno smo dali do znanja da demonstracija nije bila zadovoljavajuća te smo zatražili izvorni kȏd softvera. Nakon još jedne razmjene pisama od 13. i 14. srpnja, zakazan je sastanak u Benettonovoj tvornici za 19. srpnja, po uvjetima koje smo dobili 18. srpnja i koji su našim savjetnicima dali puni pristup cijelom izvornom kȏdu, ali samo u Benettonovim prostorijama i po instrukcijama koje su naznačene u uvjetima.”

“Analiza ovog softvera, koji je korišten na VN San Marina, otkrila je postojanje mogućnosti imena ‘launch control’. To je sustav koji, kada postoji, vozaču dozvoljava start jednim potezom. Sustav će potpuno automatski kontrolirati kvačilo, promjene stupnjeva prijenosa i vrtnju motora po unaprijed zadanoj shemi.”

“Benetton je tvrdio da je ovaj sustav korišten samo na testiranjima. Nadalje, tvrdili su da se ‘sustav može uključiti samo ponovnim sastavljanjem koda’. Detaljna analiza LDRA-ovih stručnjaka je otkrila da ova izjava nije točna. ‘Launch control’ se zapravo može uključiti koristeći prijenosno računalo spojeno na kontrolnu jedinicu mjenjača (GCU). Kada im je to rečeno, Benettonovi predstavnici su priznali da je moguće uključiti ‘launch control’ pomoću prijenosnog računala, ali su dodali da ih je iznenadila dostupnost ove mogućnosti softvera.”

“Kako bi se omogućio ‘launch control’, na računalu je potrebno odabrati poseban izbornik s 10 opcija. ‘Launch control’ nije vidljiv kao opcija. Taj izbornik je bio složen tako da se nakon 10 opcija više ništa ne pojavljuje. Međutim, ako bi se operator nastavio kretati prema dolje kroz izbornik iza 10. opcije do opcije 13, launch control bi se mogao uključiti iako to nije vidljivo u izborniku. Nije ponuđeno nijedno zadovoljavajuće objašnjenje za ovaj očiti pokušaj zataškavanja mogućnosti.”

“Dva uvjeta moraju biti zadovoljena prije nego bi računalo primijenilo ‘launch control’: prvo, softver mora biti omogućen ili ponovnim sastavljanjem koda, što bi uzelo nekoliko minuta, ili spajanjem prijenosnog računala kao što je spomenuto gore, što se može učiniti u nekoliko sekundi. Drugo, vozač bi morao proći kroz poseban niz pomicanja polugica mjenjača prema gore/dolje, morao je biti odabran poseban položaj stupnja prijenosa mjenjača, pedale kvačila i gasa bi također trebale biti u određenom položaju. ‘Launch control’ bi postao dostupan samo ako bi se sve ove mjere izvele.”

“Kada bi tako pokrenuo ‘launch control’, vozač bi mogao odraditi potpuno automatizirani start. Takav start je očito vozačko pomagalo jer upravlja kvačilom, mijenja stupnjeve prijenosa i koristi traction control mijenjanjem snage motora (utječući na paljenje ili postavke sustava za dovod goriva) u odnosu na brzinu vrtnje kotača.”

“Na pitanje zašto je tako razrađena procedura bila potrebna za njegovo paljenje ako je taj sustav bio korišten samo na testiranjima, rečeno nam je da je svrha sprječavanje slučajnog uključivanja.”

“U ovim okolnostima, vezano za članak 2.6 Tehničkog pravilnika Formule 1, nisam uvjeren da je bolid broj 5 (Michael Schumacher) udovoljavao Pravilniku cijelo vrijeme tijekom VN San Marina te stoga predajem ovo pitanje Svjetskom motorsportskom vijeću na razmatranje.”

“Charlie Whiting tehnički delegat FIA-ine Formule 1”

Michael Schumacher, Benetton B194

Što se tiče Ferrarija, Talijani su surađivali s FIA-om, odmah su ustupili svoj kȏd te nije uočena nikakva nepravilnost nakon pregleda softvera s VN San Marina. No, u tom se stadiju nije moglo isto reći za Benetton i McLaren.

Tvrdnja Benettonovog tehničkog direktora Rossa Brawna da sustav nije korišten 1994. nije mogla biti dokazana, ali isto tako nije moglo biti dokazano ni da je bio korišten. Sumnje su postojale jer nikome nije bilo jasno zašto je launch control postojao u softveru ako je njegovo korištenje bilo zabranjeno od te sezone. U Benettonu su tvrdili da je uklanjanje tog dijela kȏda bilo izuzetno složeno, praktički nemoguće. Međutim, jedan računalni specijalist druge momčadi Formule 1 je za britanski Independent tada rekao:

“To mi je dovoljno da povjerujem kako su varali. Gledajte, mi smo izbacili naš softver svih ilegalnih sustava tijekom zime. Ja sam osobno to učinio. Trebalo mi je dva dana. To je sve. Činjenica da su oni to sakrivali je jako sumnjiva.”

Crna zastava u Velikoj Britaniji

No, to nije bila jedina kontroverza te sezone za Schumachera i njegov Benetton. Na VN Velike Britanije koja se vozila 10. srpnja 1994., Nijemac je prekršio pravila kada je prestigao pole sittera Damona Hilla u formacijskom krugu. Najprije je dobio kaznu od pet sekundi, a nakon što ju nije odradio, pokazana mu je crna zastava. No, Michael ni tada nije odmah stao. Kasnije je tek odradio kaznu od pet sekundi, ali utrku je završio i to na drugom mjestu. Momčad je u obranu rekla da je svom vozaču savjetovala da ostane na stazi dok sa sucima ne provjere što se to događa, budući da momčad informacije nije dobila na vrijeme sukladno pravilniku. Schumacherova izlika bila je to da nije vidio crnu zastavu, ali FIA-in sud u to nije povjerovao te su uslijedile sankcije. Odmah nakon utrke i Schumacher i Benetton su kažnjeni s 25 000 dolara.

Na sastanku Svjetskog motorsportskog vijeća 26. srpnja, odlučeno je da je Nijemac diskvalificiran s VN Velike Britanije zbog nepoštivanja crne zastave, te mu je zabranjen nastup na dvije utrke. Benetton je kažnjen s 500 000 dolara zbog ignoriranja crne zastave. Schumacher i njegova momčad su se žalili na dvije utrke zabrane, ali odluka je ipak ostala važiti nakon sljedećeg saslušanja WMSC-a te je Nijemac morao propustiti VN Italije i VN Portugala, gdje ga je mijenjao JJ Lehto.

Uklanjanje filtera s crijeva za dolijevanje goriva

Ovo je bila druga tehnička kontroverza za Benettonovu momčad 1994., i to odmah nakon VN Velike Britanije kada je Schumacher diskvalificiran. Bolid Michaelovog timskog kolege Josa Verstappena je planuo tijekom jednog zaustavljanja u boksu. Gorivo je pod velikim pritiskom iz crijeva otišlo na vruće dijelove oko motora te je cijela ekipa oko bolida završila u velikom plamenu. Proizvođač opreme Intertechnique je kasnije tvrdio da je uzrok Benettonovo nedopušteno uklanjanje filtera, čime su postigli povećanje brzine protoka za 12.5% i ubrzali pit stopove za oko sekundu. Šef momčadi Flavio Briatore i njegova ekipa su u svoju obranu tvrdili da je ova izmjena usmenim putem dogovorena s tehničkim delegatom Charliejem Whitingom, nakon čega je pokrenuta istraga.

Verstappen i ekipa mehaničara u plamenu na VN Njemačke 1994.

VN Belgije – još jedna diskvalifikacija

Schumacher je na Spa-Francorchampsu prvi prošao ciljem, ali je ubrzo ostao bez pobjede nakon što su suci ustanovili da je drvena daska na podnici bolida nedovoljno debela. Pravila su nalagala debljinu od 10 mm, uz maksimalno trošenje od jednog milimetra, što znači da je minimalna dopuštena debljina na kraju utrka morala biti 9 mm. No, kod Schumachera je to bilo 7.4 mm. Benetton je tvrdio da je pretjerano trošenje nastupilo kada se Schumacher izvrtio preko rubnjaka, ali suci su to ubrzo odbacili nakon pregledavanja video snimke utrke. Momčad je uložila žalbu, a saslušanje je bilo zakazano za rujan.

Odluke suda i kazne

Sastanak Svjetskog motorsportskog vijeća na kojemu su se pojavili predstavnici Benettona vezano za uklanjanje filtera s crijeva za dolijevanje goriva je pomaknuto nešto ranije na 7. rujna, isto kao i za diskvalifikaciju Schumachera s VN Belgije. Noć prije saslušanja FIA je dobila informaciju od momčadi Larrousse vezano za sporno točenje goriva. Naime, proizvođač opreme za dolijevanje je ekipu Larrousse u svibnju informirao o tome da uklone filter iz crijeva, a to je još nakon VN Njemačke govorio i Flavio Briatore koji je rekao da samo četiri momčadi nisu uklonile filter. FIA je na saslušanju ustanovila da Benetton nije pokušao varati uklanjanjem filtera iz crijeva za dolijevanje goriva, ali su rekli da je Benetton to uklonio bez zelenog svjetla Intertechniquea kako bi pokušali steći prednost. Stoga su okrivljeni po toj točki optužbe, ali nisu kažnjeni. Žalba protiv diskvalifikacije s VN Belgije je odbijena te je Schumacher ostao bez pobjede.

Na istom saslušanju je i McLaren optužen za kršenje tehničkog pravilnika, pogotovo zbog uređaja za potpuno automatizirane promjene u viši stupanj prijenosa u mjenjačkoj kutiji, za koji je potvrđeno da je korišten u Hakkinenovom bolidu tijekom VN San Marina. FIA je ovaj detalj otkrila kada je McLarenov test vozač Philippe Alliot, koji je sredinom sezone dobio trkaće mjesto u Larrousseu, komentirao činjenicu da bolidi njegove nove momčadi ne posjeduju takvu mogućnost. FIA je odmah skočila jer je sustav kršio tehnički pravilnik te je odmah zabranjen, kao i potencijalno sličan sustav za promjene u niži stupanj prijenosa. Međutim, McLaren je prošao bez kazne jer je FIA vjerovala da su doista mislili kako je takav sustav legalan.

Što se tiče Benettona i ‘Opcije 13’, ekipa je kasnije zaradila kaznu od 100 000 američkih dolara zbog pokušaja sprječavanja pristupa kodovima FIA-inim inspektorima, a isto vrijedi i za McLaren. Međutim, neke druge veće kazne nije bilo; FIA je odlučila da ne postoje dokazi koji pokazuju da je Benetton koristio ilegalne elektroničke sustave, ali su priznali da su oni postojali, što se moglo aktivirati u bilo koje vrijeme.

Verstappenova svjedočanstva

Jos Verstappen, koji je 1994. većinu sezone bio Schumacherov timski kolega, prije par godina je optužio Nijemca za korištenje ilegalnih sustava te sezone.

“Znam što se dogodilo kada smo bili zajedno u Benettonu. Ljudi misle da tražim izlike, ali znam da je njegov bolid bio drukčiji od mog. Uvijek sam mislio da je to nemoguće. Kočio sam na granici i ulazio sam u zavoje što je žešće bilo moguće. Pa kako je Schumacher to mogao izvesti? Nešto je bilo krivo.”

Za iste je nizozemske medije priznao da je i Briatorea pitao je li drugi Benetton imao nešto što njegov nije, ali kaže da Talijan ‘nikad o tome nije želio razgovarati’, te je dodao:

“Postojala su elektronička vozačka pomagala. To se nikad nije spominjalo, ali ja sam uvjeren. Sada znam dovoljno. Kao i svi drugi, Michael je bio ovisan o svom bolidu. Za većinu ljudi je bio Bog, ali on nije supermen – u kartingu me nikad nije pobijedio.”

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Crankshaft
Pulsmedia autor
642 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

88 komentara

  1. Honda zekohonda Donator Prikaži

    pohvale za tekst!
    detaljno i poučno za sve one koji su zaboravili što se sve događalo te godine ili su jednostavno bili premladi.
    citat sa f1fanatica što se tiče oštećene daske:
    The team argued the damage had been done to Schumacher’s plank when he spun on a kerb at Fagnes, but the FIA claimed the scratches from that spin could be seen further back on the plank, and did not relate to the extensive wear seen at the front.



    8

    1
  2. Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

    Ja sam oduševljen tekstom :)
    Opet sam nešto novo čuo od tebe Vedrane.
    Hvala



    7

    1
  3. Ayrton Senna FerrariF1 Prikaži

    Ovaj Briatore je pravi ljigavac.. Lik je zajebao Renault i muljao i varao na sve strane.. Koji seronja.. Razumijem da je želja za pobjedom velika ali pobjeda pod svaku cjenu.. Koja uključuje varanje i laganje.. Hvala Bogu da su ga potjerali kad jesu jer bi taj još puno sranja napravio da je ostao…



    4

    3
    • Formula 1 1883 Prikaži

      Briatore je samo jedan od tiih ključnih faktora. Pogledaj ostala imena… možda jednog dana i progovore. Ta 1994. je katastrofa u svakom pogledu, od varanja Benettona na sve moguće načine, politike Engleza kroz FIA-u, do konačnog kraha u Adelaidu. Imolu nije potrebno niti spominjati. Jedina svijetla točka cijele sezone su neke Michaelove vožnje, ali i to je palo u vodu radi ostalih razloga.



      4

      1
  4. Stefan Bellof pigmalion Prikaži

    Šupčina Michael Schumacher je varao sa bolidom B194, a to mu je omogućio extra SUPER šupčina Flavio Briatore.
    To je jedan od razloga zašto je poginuo pravedan čovjek i najbolji F1 vozač svih vremena – Ayrton Senna. Zato što je sveta ekipa Benetton varala / lagala i pobjedila. Vjerovatno je to razlog što kompanija Ford nikada nije kako treba proslavila svoju zadnju F1 titulu. Nisu se htjeli miješati sa šrotom….. ovaj Flavio Briatore ima dušu crnju od najcrnjeg vraga.
    A nije niti Michael Schumacher nevin u ovome slučaju. Karma je…. karma. Karmu se ne može lagati i varati.

    P.S. Jesam, ……praznovjeran sam, pa što? To je moj grijeh.



    8

    29
    • Na ovakav nacini pisati o NAJVECEM SVIH VREMENA (Schumacher) je krajnje neumjestno…

      Nema ekipe ciji je bolid potpuno legalan, kako danas, tako i kroz povijest. Samim time i jest draz ovog sporta sta se inzinjeri tjeraju do samih granica legalnosti (NELEGALNOSTI) kako bi pokusali “PREVARITI” pravilnik i svojoj ekipi donijeti pobjedu…

      p.s. tekst vrhunski… Svaka cast…



      11

      9
      • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

        Sad, pitanje je bi li bio najveci svih vremena pa cak i po titulama jer po vozackim misljenjima unatoc tih 7 naspram Senninh 3 2009 g. 217 bivsih i sadasnjih vozaca F1 su izabrali Sennu za najboljeg vozaca F1ikada!
        Da nije bilo ovih nelegalnih stvari Schumaher bi zasigurno imao par titula manje…



        7

        9
      • @ayrtons naravno da je Michael najveci svih vremena… Tko bi trebao biti??? Mozda Hill, Villeneuve, Hamilton, Senna?

        Covjek ima najvise pobijeda i naslova i covjek je najveci svih vremena bez ikakve diskusije…
        To sto je Senna poginuo pa nije mozda on uspio osvojito toliko naslova, to je jednostavno tako… Sigurno da Michael nebi osvoji sve sta je osvojio ali reci da nije najveci to je glupost…

        A sta se tice legalnosti bolida-sto nije dokazano da je ilegalno je jednostavno LEGALNO…

        Ponavljam, svi su na rubu legalnosti tj. ilegalnosti…



        5

        5
      • Stefan Bellof pigmalion Prikaži

        @ferrari1984

        Po talentu, najbolji F1 vozač svih vremena je Ayrton Senna – moje osobno mišljenje. Objektivno gledano, po čistom talentu, Alain Prost / Juan Manuel Fango / Niki lauda / Jim Clark dijelle prvo mjesto.
        Statistički gledano najbolji F1 vozač svih vremena je Michael Schumacher.



        2

        1
      • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

        Ferrari 1984 razmisli malo… mozda ovih 217 vozaca F1 ipak nesto malo vise zna o tome ko je najbolji ikad..?!



        3

        6
      • Honda zekohonda Donator Prikaži

        ovo su rasprave u stilu messi ili ronaldo, pele ili maradona, ili svo ovo četvero i još neko peti, šesti…
        za izabrati najuspješnijeg vozača je lako zbrojit titule, pobjede…
        najveći/najbolji je subjektivna kategorija i tu treba samo… samo (koliko toliko) suvislo obrazložit svoj izbor i neomalovažavat druge vozače i tuđa mišljenja.



        12

        1
      • @Ayrton s

        Tih 217 vozaca glasa da bi se Sennu uzdizalo posthumno jer Senna je bio jedan od najvecih ali nikako najveci…

        Najveci je Michael Schumacher…
        Ima jos vozaca koji su veci od Senne… Nije tesko zbrojiti titule i pobjede ostalih vozaca…
        Statistika je neumoljiva… Tu nema subjektivnosti… Matematika je egzaktna… Broj je broj htjeli mi to priznati ili ne…
        A o talentu Michaela je suludo pricati, covjek je po kisi vozi za 5 klasa bolje od drugih vozaca i u teskim uvjetima na stazi je uvijek imao onaj potez vise sta ga je razlikovalo od svih ostalih vozaca…



        5

        6
      • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

        Ili malo znas ili si kasno poceo pratiti F1 Pogledaj Donnington ‘93 i uzivaj
        Dok je Senna bio ziv MS mu se po kisi nije mogao primaknuti
        Senna je najbolji kisni vozac ikada…



        5

        7
      • @ayrton s

        Da da najbolje je suditi po jednoj utrci kako je Senna najveci kisni vozac…

        Inace, Senna je bio jak po kisi, ali i Michael takoder…

        Michael je najveci vozac svih vremena…



        3

        2
      • @ayrton s

        Ako si dobro procitao ja nisam rekao da je Michael najbolji vozac po kisi nego da je jedan od najboljih… Isto tako i Senna…

        Ali sam rekao da je Michael najveci vozac svih vremena sto i jest…
        Michaelove brojke su neumoljive…



        5

        3
      • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

        MS je bio 18 g u F1, Senna 10g
        Po % pobjeda su gotovo isti dok je Senna po % pp puno bolji.
        Senna je brisao pod sa svim teammate-ovima dok je MS uvjerljivo izgubio od Rosberga sve sezone.
        Statisticki Senna je bolji!
        Evo ti brojke..
        http://f1-facts.com/stats/teammates/ASenna
        http://f1-facts.com/stats/teammates/M.Schumacher



        1

        7
      • Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

        Ubaci Hamiltona u tu jednacinu SA procentima pa nam prijavi rezultat.



        2

        2
      • @ayrton s

        Covjece mozemo se natezat ja i ti u nedogled…

        Cinjenica je jedna: Michael je NAJVECI VOZAC SVIH VREMENA…
        Priznaj sam sebi i tu je prici kraj…

        A to da je puno bolji u PP samo govori tko je kroz svoju karijeru imao dominantan bolid… PP su najbolji pokazatelj…
        Naravno da bolid nevozi sam od sebe pa dode do PP ali ako nemas dominantan bolid mozes objesit PP macku o rep…



        2

        2
      • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

        Ne mozemo se natezati u nedogled jer su brojke nepobitne… trebas kontaktirati nekog statisticara da ti pojasni…
        Ato se tice pp-a opet nisi upravu.. ocigledno ne poznajes Senninu karijeru.. covjek je prvih 16 pp osvojio u tri sezone sa Lotus-om koji je bio u najmanju ruku drugorazredni bolid u tom periodu. Onda je presao u Mcl i imao dominantan bolid u 4 od 6 sezona (92,93 se pojavio Williams koji je imao aktivni ovjes i bio superdominantan)
        Sto se tice LH, mozes izfiltrirati ali nije blizu Senni.. blizi mu je MS ali Senna je ubjedljivo No 1.



        2

        5
      • @ayron s

        Frende Michael je pobrisao pod sa Sennom u prve dvije utrke u jadnom Benetton Fordu…

        Williams je tada na zahtjev Senne cackao po ovjesu i volanu i eto na zalost znamo sta se dogodilo…

        Neznam zasto se jos uvijek raspravljamo kad je svima jasno da je Michael NAJVECI VOZAC SVIH VREMENA…



        2

        3
    • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

      O kojem brisanju poda u prve dvije utrke ti pricas…???
      Sena je imao oba pp (unatoc Benettonovom TC) u prve dvije utrke sezone i vodstvo u Brazilu do odlaska u boks. Zajedno odlaze u boks i MS zbog brzeg sipanja goriva (i to zbod nelagalno skinutog filtera goriva-lijepo imas u tekstu) izlazi prvi… Drugu utrku Senna zavrsava na prvoj krivini jer ga udaraju s traga Berger i Hakinen.
      Ocigledno nisi dovoljno upucen i lijepo kazem, neko ti treba pojasniti statistiku…



      2

      2
      • Covjece Michael je pobjedio prve dvije utrke i pomeo konkurenciju… Sennin PP je produkt superiornog Williamsa…
        Michael sa ilegalnim bolidom nemoze do PP. Ma da naravno, Michael ni sa ilegalnim bolidom nemoze na PP zato sta je smijesno los vozac…
        Frende budi objektivan i pogledaj statistiku Michaela… Covjek je najtrofejniji i najbolji vozac u povijesti…
        Po tebi su sve Sennine pobjede su produkt njegove genijalnosti dok sve Michaelove pobjede su produkt nelegalnih bolida kako Benettona tako i poslije Ferrarija…

        Tebi mora netko objasniti matematiku koja se uci u prvom razredu osnovne skole pa tek onda mozemo pricati o statistici…



        2

        2
      • F1puls Portal Ante Vetma glavni urednik Prikaži

        Zabranjeno je komentirati članove osobno. “Posjeti doktora” i slične poruke nisu za ovaj portal.



        5

        0
      • Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

        Mislim da bi se i djeca do sad prestala prepirat.. Mozete ovakvim tempom jos jedno 10 godina i nitko nece pobjedit..



        3

        0
      • @crash

        Hahha slazem se sa tobom ali nemogu da neodgovorim kad covjek nikako da shvati brojke… Brojke govore same za sebe… Nevidim nacin da covjek shvati tko je najveci svih vremena…

        Ispricavam se svima ako sam nekoga uvrijedio..

        Evo ovo ce mozda pomoci pa da @ayrton s bude zadovoljan:

        SENNA JE NAJVECI SVIH VREMENA SA NAJVISE POBIJEDA, NASLOVA, PP, I TO SVE SA NAJLOSIJIM BOLIDOM NA GRIDU…

        nadam se da je sad prepirci kraj… Valjda sad nisam nista krivo napisao…



        5

        1
      • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

        Ja se trudim biti objektivan i zato sam poslao statistiku i MS i Sene. Nijednom nisam napisao da MS nema najveci br titula ali to ga ne cini najvecim vozacem svih vremena. Statistika je na strani Senne a ono sto je nakako najbitnije (pisao sam gore a mozete i zaguglati) 2009 g za najveceg vozaca svih vremana u F1 od strane 217 bivsih i sadasnjih vozaca F1 (pa valjda su ti ljudi najrelevantniji?!) su proglaseni:
        No 1 Senna
        No 2. Schumaher
        No 3. Fangio
        @Ferari 1984 kaze da su u tom izboru Sennu uzdizali posthumno ali to “ne drzi vodu” jer Fangio takodjer nije medju zivima a ima 5 titula naspram 3 Senine pa bi po toj logici ako se samo broje titule prije uzdigli njega…. ali ne, tih 217 vozaca su izabrali Sennu.
        Ne znam za vas ali meni to nesto govori…?



        1

        4
      • @ayrton s

        Statisticki gledano ljudi na portalu se manje slazu sa tvojim razmisljanjima nego sa mojim… Mozes statisticki obraditi pluseve i minuse na tvoje i moje komentare pa nam iznesi te podatke kad te vec tako dobro ide statistika…



        2

        1
      • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

        To me vec ne zanima ?


        0

        2
  5. Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

    Buduci da sam se tek logirao, prvo zelim pohvaliti ekipu portala za “izvrsnost u poslu.” Stvarno ste primjer predanog rada i ljubavi prema ovom sportu. Sve se to primjeti i po mom skromnom misljenju ste najbolji portal na ovom sirem govornom podrucju.
    Ove teme iz “zimske stanke” su odlican podsjetnik na prosla vremena (vidim da ih vecina smatra boljim vremenima pa i ja, pogotovo s aspekta cistog utrkivanja… danas se s kaznama otislo u krajnost) ali i na pokusaje manjeg ili veceg varanja koji su u F1 oduvijek bili prisutni… To je, da se razumijemo davalo dodatnu draz ovom, kao, misljenja sam, niti jednom drugom sportu. Tako da su kreativni inzinjerski umovi, u vise navrata smislili gotovo revolucionarna rjesenja. I sve bi to bilo super da se kod nekih rjesenja nisu svjesno krsila ranije donesena pravila a povrh toga se to isto, nakadno pokusalo i zataskati. Ovaj slucaj sa samo Schumaherovim Benettonom te, po mnogo cemu famozne ‘94 je rijedak primjer takvog ponasanja… ali kad se sjetite lika i djela covjeka koji je stajao iza toga i nekih 15-ak g. nakon toga dozivnotno mu je zabranjenjen (pa krajnje nategnutno ponistena zabrana) bilo kakav rad u F1 (Flavio Briatore) , koji je stajao iza takvog (opet da se razumijemo, nema sumnje genijalnog rjesenja ali na zalost s onu stranu zakona)
    Takodjer na zalost, niko ne moze poreci da je Schumaher sa takvim bolidom “otjerao” Sennu u smrt na ohladjenim gumuma tog kobnog 1.5.1994 u zavoju Tamburelo. (Naravno da to Schumaher nije zelio ali…) te da je sa takvim bolidom osvojio prva dva naslova (neki kazu da je Ferrari sa Schumaherom dodatno usavrsio program da se nakon utrke sam izbrise iz software-a i nije ga bilo uopce moguce otkriti) sto dodatno baca mrlju na covjeka koji vec godinama bori “u svojoj najtezoj utrci” i na cijoj smo strani, onako ljudski, mislim danas svi…



    5

    19
    • Formula 1 1883 Prikaži

      Nije Schumacher kriv što je puknuo var na letvi volana na Senninom bolidu, kriv je Williams.
      Isti odgovor i za kolegu @pigmalion.



      9

      1
      • Stefan Bellof pigmalion Prikaži

        A jesi li ti pročitao što je izjavio Jos Verstappen? Misliš da je Jos sjeo u bolid, kao “jučer” Lance Stroll ili Sergej Sirotkin?
        Misliš da je Ayrton Senna sa tehničkim korektnim bolidom Williamsa ( volan je djelo / nedjelo Adriana Neweya ) mogao proti’ nelegalno podešenog B194 i Michaela Schumachera?
        Vidiš da je Michael Schumacher koristio nelegalnu tehničku prednost…… kada netko vozi sa UVJETNO bržim bolidom, a netko pokušava ostati ispred, zar to nije tjeranje u forzu, ( nejednako / nepravedno ) utrkivanje, izlijetanje, ozljedu,…..nažalost u smrt?

        Michael Schumacher je od sebe, uz pomoć Flavia Briatorea napravio prvaka 1994. – NEZASLUŽENO. Svaka čast njegovim talentima, i neka njemu bude dobar zdravstveni oporavak….. ali sjetite se samo Jereza 97-.e….. to je sve po meni, previše varanja / laganja….. da bi se došlo do slave, novca…. uspjeha.



        5

        14
      • Formula 1 1883 Prikaži

        Opet cu ti reći da MS nije kriv jer nije on vario tu letvu. To što je pomoću ilegalnog bolida pritiskao Ayrtona nema veza s puknućem letve.



        9

        4
      • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

        @pigmallion A po čemu je Jos Verstappen autoritet? 1994. u Benettonu je bio rookie. Jedino je tada osvojio 2 podija, poslije nije došao niti blizu ičega, a smucao se oko F1 do 2003.

        Jedino po čemu će ga se itko u F1 sjećati je onaj požar.



        9

        2
      • Honda zekohonda Donator Prikaži

        i kad je sjebo montoyu u brazilu. :D



        12

        0
      • mnogo “mudrog” se može ovde pročitat … npr kako je izjava josa relevantna jer nije on sjeo u bolid kao ” jučer” stroll ili sirotkin . naravno da nije , jos se okitija mnogim titulama u nižim kategorijama dok ih je npr stroll osvojia samo 3 od 3 kategorije u kojima se takmičija . da je bolid MS za razliku od bolida josa bija drugačiji ( nelegalan ? ) lako se da zaključit izjavom josa “Kočio sam na granici i ulazio sam u zavoje što je žešće bilo moguće. ” ,a opet nije moga parirat MS uprkos tome šta je dokazano bija bolji ,talentiraniji od MS . u istom bolidu tada ROOKIE jos bi “smaza” MS za doručak zar ne ? naravno da se treba prisjetiti jereza 97 ali kad se već spominje senna trebali se prisjetit i “neke” suzuke ? ;) naravno da ne jer se tu senna (za razliku od MS ) nije borija da bi doša do slave ,novca , uspjeha ( titule ). on se korektno borija ( za kikiriki ? ) sa prostom za razliku nekorektnosti u jerezu . možda je potez MS u jerezu bija inspiriran potezom AS u suzuki ? uglavnom zbog tog poteza ( koji “fanovi” MS često koriste ka “adut” , a “zaboravljaju” da je to puno prije MS “izmislija” AS ) njemac je kažnjen diskvalifikacijom cile sezone , a kao je kažnjen AS zbog suzuke ? i ovo mi je dobro zapažanje ” kada netko vozi sa UVJETNO bržim bolidom, a netko pokušava ostati ispred, zar to nije tjeranje u forzu, ( nejednako / nepravedno ) utrkivanje, izlijetanje, ozljedu,…..nažalost u smrt?” je li npr senna 1984. u slabašnom tolemanu tjeran u forcu da zadrži 3. misto ispred de angelisa u puno boljem lotusu ( lotus u kostruktorskom na kraju 3 X više bodova od tolemana … pokazuje li ovaj omjer kompetitivnost bolida bar donekle ? ) ili japan 1987. kad je “tjeran u forzu” od johanssona da zadrži 2. misto ispred šveđanina i završi 0,3 s ispred johanssona ? je li McLaren TAG Porsche bija bolji , brži bolid od lotus honde ? zar nikad nismo vidili da neko u sporijem bolidu pokušava ostat ispred onoga u bržem? makar i nekoliko krugova se pokušava othrvati , zadržat poziciju pa ? je li senna poginija zbog toga ili zbog teh problema ? je li se npr u japanu 1993. 33 kruga “tjeran u forzu” da zadrži 1. misto ispred prosta u boljem williamsu ili iste sezone u kyalamiu di je prvih 12 krugova “vozija forcu” da
        zadrži vodstvo kontra MS , a zatim 11 kontra prosta ? btw , williams je završija sezonu sa 168 , a McL sa 84 boda dok je 3. benetton osvojia 72 … poprilično blizu McL ;) kako mu se tada nije dogodilo išta kobno s obzirom da je nastoja ostat ispred u nejednakom utrkivanju jer McL je bija lošiji od williamsa , blizu benettona . možda bi trebalo “zauzdat” mercedes jer su protekle sezone nejednake pa i nepravedne jer je merc UVJETNO brži od svih ostalih , a i nepravda je da koristi “magično dugme” . ganjajući se sa njima i trudeći se da ponekad neki vozač ostane ispred njih ( npr seb u bahreinu ) može i poginuti od voženja “u forcu” . je li te kobne 1994. u prvoj trci prvenstva i to pred svojom publikom senna “vozija u forcu” 21 krug pokušavajući ostat ispred MS ili …. ? kakav “poučak” se želi “poslat” ? kako je MS uz pomoć FB i nelegalno bržeg bolida kriv za smrt AS ? ma bravo !



        13

        7
      • Formula 1 1883 Prikaži

        @avalon
        Mislio si napisati da je to davno prije MS izmislija AP u Suzuki 1989. i kako je kažnjen AP zbog te Suzuke?



        4

        5
      • napisa sam točno ono šta sam mislija . moga sam spomenut i prosta ali forumaš pigmalion piše o senni i MS te nas “poziva” da se sitimo jereza 97. pa mi je nekako logično bilo da se podsjetim suzuke 90. ali kad već spominješ … oba ( AS i AP ) su zbog svojih poteza “kažnjeni” osvajanjem titule , a MS diskvalifikacijom u prvenstvu . da te npr boli kur za F 1 i da ti neko pokaže sudare iz 1989./90. i onaj iz 1997. vjerovatno bi ti bili vrlo slični pa bi te možda iznenadilo da su AP i AS takvim sudarima prošli svaki sa po titulom za to “djelo” , a MS je za svoj sudar “popija” najstrožu kaznu u povjesti F 1 . ali nije u tome poanta nego u pisanju forumaša Airton S i pigmaliona ( naročito Airtona S ) jer napisat “… niko ne moze poreci da je Schumaher sa takvim bolidom “otjerao” Sennu u smrt na ohladjenim gumuma tog kobnog 1.5.1994 u zavoju Tamburelo.” za mene graniči sa zdravim razumom . i još su ka neki adut te tvrdnje hladne gume ? !?! . imola je bila 161. trka i 11. sezona AS te 41. trka i 2. sezona MS pa bi po pisanju ove dvojice ispalo da preiskusni senna ili nije zna zagrijat gume ili nije zna za opasnost max pritiskanja sa nedovolno zagrijanim gumama , a neiskusni MS je sve to zna , odlično zagrijanih guma ( u 5 krugova ) je to kurvanski iskoristija da “odvede” sennu u smrt ? suludo !!!!!!!!! nije mi jasno kako neki mogu u svojoj glavi iskonstruirat ovakvu priču ……



        7

        3
      • Formula 1 1883 Prikaži

        Slažem se ovdje s tobom, o tome sam i ja pisao sinoć kroz par rečenica kao odgovor kolegi @Luca Badoer. Mnogim ljudima je problem biti hladne glave i voditi se razumom i činjenicama, pogotovo onim mlađima koji se više vode nagonom popot životinja a manje ljudskim mozgom. To nije problem samo u našem relativno malom i zatvorenom F1 svijetu, to je najveći globalni problem današnjice i uzročnik gotovo svih problema u svijetu. Na žalost cijelog čovječanstva, rijetki se bave uzrocima kao pokretačima i razlozima svega pozitivnog ali i negativnog u svijetu. Takvim ljudima se ne može manipulirati, nisu bezglavi sljedbenici nametnutog pa samim tim za mnoge su neprihvatljivi. Opet, na žalost, današnji čovjek se bavi samo posljedicom, i to onom koja ga više ili manje dira pa ju doživljava zdravo za gotovo bez ikakvog bavljenja uzrocima. Tako je i sa AP i AS kroz onih par sezona, pa sam ti zbog toga naveo 1989. i AP a ne 1990. i AS na što ti ciljaš.



        1

        3
    • Honda zekohonda Donator Prikaži

      ”neki kazu da je Ferrari sa Schumaherom dodatno usavrsio program”
      -ferrari ili benetton?



      2

      1
    • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

      Ferrari nakon Schumaherovg prelaska… Kao sto pise u tekstu i Ferrari sa Todtom na celu je radio na kontoli trakcije i jedina stvar koja je otkrivala sustav je bio specifican zvuk. E sad, vozaci su ti koji su najbolje prepoznavali taj zvuk (neki su i sami imali sustav jer je bio dozvoljen do ‘94) i Frentzen je prednjacio u optuzbama dok je Scumaher vozio za Ferrari, da koriste kontolu trakcije… Mislim da je cak Ferrari istrazivan (kao Bennetton) ali im FIA nije nista uspjela dokazati (e tu je sad ta prica da je Ferrari uspio napraviti software koji se sam izbrise nakon utrke, kao da ga nije ni bilo) i zato im u sustini FIA nije mogla nista (dobro bi bilo za zimske stanke procitati neki tekst na ovu temu ?)
      A sto se tice letve volana, naravno da Schumaher nije kriv sto je letva puknula ali je pritsnuo Sennu toliko (na snimci je dovoljno blizu za napad) cim se sklonio SC da je Senna odvozio najbrzi krug utrke i u sljedecem je izletio (najbrzi krug, ukljucujuci nastavak utrke nakon njegove nesrece) a Schumaheru je “pritiskanju” sigurno pomogao TC



      1

      11
      • James Hunt Luca Badoer Prikaži

        Hrpa gluposti. Sve sto nije dokazano pravno je legalno. Stvarno vjerujete da williams koji je u 3 prethodne godine imao najtehnoloskije cudo od bolida najjednom nije imao ni jedan trik na bolidu koji plese na rubu sa pravilima. Bennetonov tim inzinjera i pravnika je vjerovatno bolje proucio pravilnik i to je to. Oduvijek se radilo o tome da najbrzi bolid najbolje plese po rubu pravilnika i tako je danas. Neka subjektivnost kad se radi o najdrazem vozacu je nepotrebna i djetinjasta. Spominje se nekakav Jerez i kao indirektna krivnja za neciju smrt, a Senna npr je of svih prvaka imao daleko daleko najvise sudara i to namjernih te onaj pokusaj ubojstva na Prostu. Da li je to mene briga? Ne. Sve su to egotriperi koji ce pristat na sve za pobjedu potpomognuti korporacijama iza sebe. Samo onaj tko gubi ce kukat i prijavljivat druge jer nije nasao istu rupu u pravilniku. Ja to samo gledam i zabavljam se, mislim da je to i krajnja svrha cijelog proizvoda zvanog F1.



        18

        4
      • Formula 1 1883 Prikaži

        Opet, letva nije puknula radi Schumacherovog pritiskanja i Ayrtonove brzine u tom dijelu Tamburella, iako je G sila bila ogromna. Puknula je radi tragično loše obavljenog posla u Williamsu.
        Sa Schumacherom i bez njega ishod bi bio isti. Nevjerojatno je kako ljudi to ne razumiju! Normalna brzina prolaska kroz taj dio Tamburella je 300 km/h. Nije Ayrton išao 500 na sat pa da fizika kroz brzinu odradi svoje. U odnosu na Hilla, nije Ayrton stjecao prednost na pravcima u prva tri GP-a.



        6

        0
      • Formula 1 1883 Prikaži

        @Luca Badoer
        Vidi se da si skorojević u F1, ili žestok provokator :D



        5

        4
      • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

        Luca, ja se trudim da iznosim samo cinjenice a cinjenica je po definiciji: nepobitna istina! Tako je nepobitno da su na Schumaherovom bolidu te ‘94-te nasli TC a kolika je to prednost pa ne znam jesi kad imao priliku voziti jaci auto sa zadnjom vucom i osjetiti proklizavanje pogonski kotaca?!
        TC je enormna prednost pogotovo kod bolida sa toliko HP. Uostalom ako ne vjerujes pogledaj par Schumaherovih startova te ‘94-te a pogledaj kako se “muce “ ostali bolidi sa proklizavanjem zadnjih kotaca..!!
        Isto tako je nepobitno da je Senna u sestom krugu (prvom nakon sto se SC sklonio) sa punim tankom i jako ohladjenim gumama (ako neko ne zna SC na toj utrci je bila Opel Wectra! da dobro ste procitali!) odvozio najbrzi krug cijelokupne utrke i mislim da cete se sloziti da je za takvo nesto morao odvoziti na granici uopce moguceg?!
        Vec u sljedecem krugu je na zalost cijelog svijeta presao tu granicu…



        3

        9
      • Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

        @Ayrton S,
        Izbjegavam ove rasprave koliko god mogu, ali nisam mogao da ne repliciram na ovo što si izjavio.
        Činjenica po definiciji je činjenica.
        Ono što je činjenica danas ne znači da sutra neće biti glasina ili laž.
        Generalno se mogu složiti sa tvojim činjenicama da to i jesu činjenice, ali nikako sa tvojim zaključkom, koji si izvukao iz njih, da je MS kriv za smrt AS, zbog toga što ga je pritiskao sa nelegalnim bolidom.
        Ili ne znas šta je F1 ili se praviš blesav.
        Nema nijednog vozača koji ne bi pritiskao drugog vozača, ako može, bez obzira kakav bolid vozi.
        Nije njegov posao da ocjenjuje legalnost bolida. Njegovo je da iskoristi 100% bolida koji mu je ekipa dala.
        Nije ni ekipin posao da ocjenjuje legalnost bolida. Njihovo je da protumače pravilnik koji im je dat, i na osnovu toga naprave bolid.
        FI(S)A je ta koja je zakazala
        AS je poginuo zbog drugih razloga.



        8

        2
      • James Hunt Luca Badoer Prikaži

        Provokator je netko tko ne vjeruje u mitomaniju oko Senne jer ne pije “cinjenice” nastale u doba sa izvorom informacija “rekla, kazala”? Pazi, meni je u top 3 vozaca, ali nebitno. Launch control iako radi na slicnom principu nije istovjetna kontrolna elektronika kao Traction control. Posto bolid nije diskvalificiran iz prvenstva, a zavrsio je kao ukupni pobjednik sezone i do dana danasnjeg rezultat vrijedi ne vidim nista upitno. To je cinjenica npr. Poanta svega je da je ovo clanak o Bennetonu i sta se uopce ima stavljat Sennu u ikakav kontekst. Mislim da ljudi vise mrze MSC-a zato sto je i te kako dobro parirao Senni, i pobjedivao ga. Dobio ga je bodovno i u prvoj punoj sezoni. Jednostavno itko ko pobjedi Sennu je negativac. Senna je bio prvak 88′. To je cinjenica. E sad ovo je isto kao da ja tvrdim da je Prost prvak jer je ukupno imao vise bodova. Posto se brojilo samo 11 najboljih rezultata Senna je proglasen prvakom i tako dan danas stoji. To ti je opet cinjenica. To sta je netko sjedio u zavoju i tvrdio da je uvjeren da ima razna pomagala nije cinjenica. Isti taj Senna kao i svaki drugi vozac bi sjedio u tom istom bolidu vrlo rado i vjeruj ne bi trazio “odstranite taj TC iz auta”. Dapace pune 3 godine je sanjao bolid krcat elektronike. Nadam se da je sad jasnije sto je cinjenica. E da, od pocetka 90ih pratim F1 skoro svaku utrku. LP



        11

        5
      • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

        Harl Kl, i Luca koliko god rasprava bila zustra ne mozemo sebi uzimati za pravo da odredjujemo sta jeste a sta nije cinjenica jer ne moze nesto danas biti cinjenica a sutra ne… jer onda to nije cinjenica! Cinjenica je nesto sto je nenepobitno dokazano! Takva je jednostavno definicija (ko ne vjeruje neka zagugla) i to je razdvaja od glasina ili lazi.
        Vozaci “pritiscu” jedni druge i to je super i njima i nama, to je onaj najbolji dio ovog sporta… oni gledaju izvuci sve iz onoga sto imaju na raspolaganju i to stoji… samo kako se ko osjeca kad procita onaj tekst o Benettonu 194 i opciji 13 to je individualno. Meni osobno, blago receno, djeluje kao sprinter koji je nakon pobjede pao na dopingu…
        luca, kod mene mrznja prema MS stvarno ne postoji iako Sennu smatram jednostavno nedodirljivim!
        Bas kao i onih 217 bivsih i sadsnjih vozaca F1 koji ga 2009 g. Proglasise najboljim ikad! Odmah ispred MS



        2

        8
      • Formula 1 1883 Prikaži

        @Luca Badoer
        Biti fan MS-a i pričati o tome kako je AS pokušao nekoga ubiti na stazi krajnje je degutantno, a ujedno i tragikomično. To je kao da se Himmler, Hoes i Goebbels žale na okrutnost Amera, Engleza i Rusa 1945. Nevjerojatno :)
        Ali za utjehu tebi, retorika ti nije ništa drugačija od kolega @Ayrton S i @pigmalion. Djetinjasto i skroz nezrelo.
        U ostale stvari ne bih ulazio jer nema smisla.



        2

        10
  6. Niki Lauda wapi Donator Prikaži

    Benetton je bio prljava momčad, kao i svaka druga u kojoj je šef Briatore….

    Zanimljiv popis inženjera:
    Ross Brawn
    Mike Gascoyne
    Nigel Stepney
    Pat Symonds
    Steve Matchett
    David Richards
    Peter Collins
    Rory Byrne
    Nicholas Tombazis
    Pat Fry
    Nick Wirth
    John Barnard

    Neki od njih su desetljeće kasnije prešli u domenu kaznenih dijela, a neki u legende…

    Ja bi ipak istaknuo dva nedovoljno zapažena detalja iz ovog teksta:
    1. Ferrari je svoj kod i elektroniku odmah učinio dostupnom i nije uhvaćen u varanju.
    2. McLaren je također, muljao i petljao, ali nije kažnjen jer su se svi bavili Benettonom.

    Glede Josa, da je valjao, pokazalo bi se to još negdje godinu prije ili godinu poslije….



    13

    2
    • Sebastian Vettel 5 Schumi Prikaži

      Slažem se da je Briator mutio gdje je god stigao. Ali tako je općenito u ovom sportu. Svi gledaju da iskoriste rupe.
      Kao što kažeš, svi su se uhvatili Benettona, zato što je Schumacher sa nji pobjeđivao. A i ostali su mutili, ali prošli nezapaženo.



      2

      1
  7. Fernando Alonso Mr.Spaceguy Donator Prikaži

    Will Buxton: “There are a few secrets about the way in which certain things played out over my time in Formula One that I’m sure will come out at some point. It’d take some guts or the end of actually caring on behalf of the protagonists, but I’m pretty sure that one major story of the last few years will blow up before too long. Heads would roll at the top if it came out. I’ve tried to push Steve Matchett on Option 13 a few times but he won’t budge”

    Obratite pozornosti da govori o dvije stvari.

    “I’m afraid it isn’t Option 13. That was long before my time. You hear a lot of rumour in the paddock. But when you hear the same thing from various sources… sources that were close to it, sources that were involved, you start to realise it isn’t a rumour and that it actually did go down like that. But while the power players are still in power, the truth isn’t ever going to come out. People have too much to lose.

    Po meni ili govori o “zanimljivom” raspletu prvenstva 2007 i ili RBR traction controlu.



    6

    1
  8. Blue Flag Seb05 Prikaži

    ja sam čuo da je se Schumi povuko iz Mercedesa kad je vidio kako se stvari odvijaju, nije želio u tome sudjelovati, iako je tako kroz cijelu povjest da su momčadi na granici regularnosti i nekima se malo gleda kroz prste sezonu ili dvije pa drugima i tako u krug, valjda se malo RB progleldava kroz prste krajem ove sezone i za iduću
    mislim da je Schumi najbolji vozač koji je vozio i jedan od najjači natjecetelja u formuli, nažalost nisam pratio formulu tada 1994 počeo sam dvi godine kasnije i navijo prvo za Hakinnena i onda Kimia



    4

    3
    • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

      F1 svijet se dijeli na Sennu i ostale vozace… na kraju krajeva za njega su i MS, Alonso, Kimi, Seb, LH, Weber u toj anketi medju vozacima 2009 dali glas najboljeg ikad!
      Za mladju ekipu sva njegova vozacka magija i par odlicnih dokumentaraca su na You Tube-u



      5

      17
      • Alain Prost Alain Prost Prikaži

        Danas si toliko gluposti napisao da te uopće ne bi trebalo komentirati, uvlačiš se ekipi portala, valjda je njima drago zbog toga, da li si provokator ili ne vidjeti ćemo uskoro.
        Ovako djeluješ baš kao pravi youtube poznavatelj F1.

        Dakle, s jedne strane Senna, a s druge ostali vozači, npr. Fangio, Ascari, Moss, Brabham, Clark, Stewart, Lauda, Prost, Schumacher, Pique, …meni je nekako bolja ova druga, tebi nepoznata strana.

        O vozačima koji još voze, Alonsu, Hamiltonu neću ni riječi, ima tko će, npr Lauda, valjda on zna pa je već 2006.za MS rekao: “On je najveći. Nitko ga neće dostići. Ne dok mi živimo”.

        Ali, j….., svijet osim što se po tebi dijeli, on se brzo i mijenja pa je za Hamiltona sada izjavio: “Lewis je sada najbolji vozač svih vremena. Brz, fokusiran, nepogrešiv, briljantan po mokrom. Nitko nije bolji”.



        19

        5
      • Sebastian Vettel 5 Schumi Prikaži

        Uzdizanje poslije smrti, viđeno milion puta u mnogim oblastima/zanimanjima… Pa tako i pohvale na njegov račun od ostalih vozača, upravo iz tog razloga.



        13

        4
    • Stefan Bellof mario550 Prikaži

      Schumi se povukao iz Mercedesa jer je Roseberg pomeo pod sa njim, jednostavno je shvatio da su stigli novi momci i da je prestar za ta sranja!
      A i u tri godine in i Mecedes nisu ostvarili ono sto su ocekivali i nije bilo garancije da ce u buducnosti biti bolje, nemoj zaboraviti da je prelazak Hamiltona u Mercedes proglasavan potezom ludaka, sto se na kraju ispostavilo kao genijalni potez karijere.



      8

      7
      • bravo , sve si neznalicam objasnija prvom rečenicom . a kad bi bili malo objektivniji pa uzeli u obzir neke “sitnice” koje “fanovi” MS zaboravljaju … naročito ako se spominju MS i AS mada ovaj topic nema veze sa AS ? npr 2010. se posli 3 godine MS vratija u F 1 i teško je bilo za očekivat da će odma bit kompetitivan . 2011. treba “zaboravit” da je MS ima 5 , a NR 2 odustajanja i razlika je na kraju bila 13 bodova među njima . naročito treba “zaboravit” 2012. kad je MS ima 8 odustajanja ( 5 u prvih 7 trka kad je i sam brawn izjavljiva kako su izdali MS i kako treba poradit na pouzdanosti njegovog bolida ) , NR 3 odustajanja . skor da bi se među odustajanja moga ubrojit i bahrein te 2012. jer je zbog problema sa DRS – om i promjene mjenjača kažnjen za 5 mista te starta sa P 22 . nico bez teh problema sa P 5 . u trci NR zadrža P 5 , MS sa 22. završija na 10. mistu . valjda u žaru da se omalovaži MS “zaboravlja” se da je te 2012. ( jedne od godina kad je NR brisa pod sa MS ) u trkama koje su oba završili omjer pobjeda ( boljih plasmana ) bija 7 Vs 2 za MS . pa ipak je NR “obrisa” pod sa MS na kraju …. 44 boda više za NR samo …. “zaboravlja” se da je na početku sezone dok je bolid još bija poprilično konkurentan MS odustaja 5 X , a nico osvaja bodove ( npr kina , startaju sa P 1 i 2 , MS odustaje u 12. krugu , NR pobjeđuje i eto + 25 u odnosu na kolegu ;) ) . kad su prestali teh problemi MS je pobjeđiva NR ali i mercedes je upa u krizu , diga ruke od razvoja bolida . od 14. trke do kraj NR nije osvojia bod , MS u 5 trka uzastopno nije osvojia bod ( najgori niz u karijeri ) , tek u 6. brazilu je osvojia 7. misto i 6 bodova … NR 15. sa krugom zaostatka . ali ko će sve to popamtit zar ne ? pamti se samo kako je NR “obrisa” pod sa MS . stigli su novi momci i prestari MS nije im moga parirat . to je pokazala npr monza 2011. kad je LH pokaza MS da je prestar i ne može parirat mladom lavu iako je mercedes bija superioran McL zar ne ? ko pogleda klip vidit će koliko se stari MS isfaliva na kočenjima , a LH ga iz samilosti nije želija prestić :) :) :) u 3. misecu 2011. alonso je u razgovoru za CNN sport Don Riddellu izjavija kako je “Michael Schumacher is still the fastest driver on the Formula One grid.” te “If Formula One was 24 cars exactly the same, then Michael would be the driver I would fear most,” i još “If you look down the list of drivers on the grid for 2011, then one name stands out above the rest, Michael Schumacher.” nije alonso zna ono šta neki znaju .. da su stigli neki novi momci i da je MS bija prestar za ta sranja . e fernando koji si ti papak , te 2011. si odvozija 177 trka u karijeri , pamet nisi steka i više znaju oni za kompjuterom od tebe koji si se utrkiva kontra MS . jer 2011. je i niko obrisa poda sa MS ,a ti ovakve hvalospjeve o sporom starci si i to u kameru priča ….



        11

        5
  9. Jim Clark Damir Abramović novinar Prikaži

    Kad već neki spominju činjenice, ajde idemo onda dodati još činjenica.

    Prvo i osnovno. Taj famozni Option 13 je launch control, a ne traction control. Te dvije stvari nisu iste i kao takve ih ne treba miješati. Dakle, LDRA na Benettonu B194 nije pronašla traction control, već launch control.

    Idemo sada vidjeti kakvi su bili Schumacherovi startovi u toj sezoni. Krenimo redom.

    Brazil – Senna starta bolje, Schumacher vrti stražnje kotače na svom B194 i ostavlja jasno vidljive tragove na stazi. Gubi poziciju od Alesija, umalo i od Hilla. Obratiti pozornost na Bergerov start u sredini poretka koji prelazi nekoliko bolida.

    Pacific – Schumacher ima vrlo dobar start, dok je Sennin loš. Hakkinen starta jednako dobro kao i Schumacher. Obratiti pozornost na Brundlea koji s P6 pretiče dva bolida u kratkoj udaljenosti.

    San Marino – Schumacherov start za nijansu bolji nego Sennin.
    Monako – Prva trojica startaju podjednako.
    Španjolska – Prva trojica startaju podjednako.
    Kanada – Prva trojica startaju podjednako. Sva trojica imaju wheelspin tijekom starta.

    Francuska – I evo nas kod tog famoznog starta, u sredini sezone kad su već kolale optužbe na račun Benettona. Schumacherov start je bio praktički savršen, dok su Williamsi startali očajno (pogotovo Mansell). Niže u poretku, Irvine ima sličan start Schumacherovom i zamalo prestiže oba Ferrarija koji ga na vrijeme blokiraju. Frentzen, poput Schumachera, u kratkoj udaljenosti prestiže Hakkinena i Verstappena.

    V. Britanija – Hill starta bolje od Schumahera. Schumacher ima očiti wheelspin.
    Njemačka – Ferrariji startaju vrlo dobro. Katayama ima sličan start kao Schumacher u Francuskoj i prelazi Schumachera i Hilla.
    Mađarska – Williamsi startaju bolje od Schumachera ali ih on zadržava iza sebe.
    Belgija – Barrichello i Schumacher imaju sličan start.
    Jerez – Hill prelazi Schumachera na startu.
    Japan – Start po kiši. Schumaher starta dobro, Hill malo lošije.
    Australija – Schumacher i Hill startaju jednako, Mansell starta loše.

    Još nešto vezano uz Schumacherove startove. Praktički tijekom svakog starta za formacijski krug Schumacher je startao s puno wheelspina koji je bio i više nego očit, sve kako bi ostavio nešto gume na asfaltu što bi poboljšalo grip na startu utrke.

    Vezano uz nelegalni softwear na bolidu. Ronn Dennis je izjavio da je McLaren također imao takav softwear na svom bolidu iz 1994.-e jer im je bilo jednostavnije samo isključiti te nelegalne programe nego ih ići sve brisati.

    Dalje, mit je da je Senna u Japanu stajao uz stazu nakon odustajanja i slušao bolide koji su prolazili prvim zavojem. Činjenica je da je Senna odmah nakon nesreće prešao na unutarnji dio staze i krenuo prema boksu. Samo jednom je Schumacher prošao pored njega u prvom zavoju jer je Senna već nakon otprilike dvije-tri minute bio na ulasku u prostor pitlanea, što je jasno vidljivo. Toliko o pozornom i dugotrajnom slušanju bolida u prvom zavoju.

    Senna nije odvezao najbrži krug utrke u Imoli. Njegov najbrži krug je oko pola sekunde sporiji od Hillovog i četiri desetinke od Schumacherovog.

    Jos Verstappen i B194. Strašna kombinacija koja je rezultirala s koliko ono izlijetanja? A možda najzanimljivije je bilo ono u Njemačkoj u kojoj je Verstappen sjeo u Schumacherov bolid i nakon pola kruga izletio sa staze.
    Vezano uz Schumacherove momčadske kolege i različite bolide, zanimljivo je što se dogodilo tijekom slobodnog teninga za VN Monaka. Na Schumacherovom bolidu je eksplodirao motor, te je za nastavak preuzeo Lehtov bolid. Ne samo da je odmah bio drastično brži od Lehta, već je trening završio na prvom mjestu. Podsjetimo, taj bolid nije imao TC, LC i sve ostale programe.

    Schumacherova kazna za pretjecanje Hilla tijekom formacijskih krugova stigla je nakon vremenskog limita od 15 minuta u kojem se kazna može izreći od vremena počinjenja prekršaja i kao takva nije vrijedila. Na tom papiriću je pisalo samo kazna 5 sekundi, bez detaljnog objašnjenja. I onda je uslijedio cirkus sa crnom zastavom, povlačenjem crne zastave, služenjem kazne itd.. Svejedno Schumacher nije smio ignorirati crnu zastavu i to mu je velika greška. Kasnija kazna od dvije utrke zabrane bila je pomalo pretjerana.

    Što se tiče uklonjenog filtera iz crijeva za nadolijevanje goriva. Benetton nije bio jedina momčad koja je to učinila. Tijekom FIA-inog procesa otkriveno je da je još barem šest momčadi napravilo istu stvar. Taj uklonjeni filter ne bi mogao zaustaviti spornu česticu koja je uzrokovala izlijevanje goriva tijekom Verstappenovog pitstopa. Uz to, FIA nije teretila Benetton da je nedostatak tog filtera uzrokovao izlijevanje goriva. Nadalje, momčad Larrousse, a ako se ne varam i Ligier, su imale pismeno odobrenje za uklanjanje tog filtera. I uklanjanje tog filtera nije povećalo protok goriva za 12%, već je bila riječ o znatno manjem postotku.
    Ono što je također zanimljivo je to da je na idućoj utrci (Mađarska) Intertechnique (tvrtka zadužena za sustav nadolijevanja goriva) donijela novu opremu za nadolijevanje za sve momčadi.

    I za kraj. Traction control ima poprilično karakterističan zvuk, zar ne. Sigurno ima negdje neki video gdje se to čuje.



    30

    7
  10. Stefan Bellof mario550 Prikaži

    Kao prvo okanite se gluposti Senna vs Schumacher te 1994g jer ih se te godine nemoze usporedivati, Senna je odvozio tri utrke ( dvije i nesto sitno), ( ustvari puno manje od toga), osvojio je tri polea, u Brazilu znamo sto je bilo, u drugoj je odustao na startu u trecoj je poginuo na pocetku utrke !
    Ako ih vec usporedujete ucinite to putem 1992,1993g.

    Sto se tice tog Williamsa iz 1994g ljudi grijese kada govore da se radilo o najboljem bolidu, taj bolid je bio najbolji tek nakon jedne trecine sezone, prije toga negdje do pete utrke je bio neupravljiv i nepredvidiv .
    Taj bolid nije imao veze sa pobjednickim bolidom iz 1993 g , najveca prednost tog bolida je zabranjena upravo u 1994g ( aktivni ovjes).

    Meni je osobno besmisleno ici u Schumacher vs Senna teme, osobno smatram da je Senna bio bolji, dakle moje osobno misljenje za koje imam pokrijepu i razloge ali u to nemislim ulaziti.

    Jedno je sigurno da se nije dogodio Tamburelo danas bi stvari izgledale statisticki znacajno drugacije, ako me razumijete , statistika sama po sebe nista ne znaci ako se ne pogleda u sirem kontekstu.

    Kada bi me netko pitao tko je najbolji vozac svih vremena vjerojatno bi ispalio Jim Clark, Clark je bio superioran drugima, vozac kojemu utrkivanje nike bilo na prvom mjestu, vise je volio biti na farmi!

    Bla bla bla, druga vremena, drugi vozaci, druga pravila, sve je drugacije i zato vs rasprave malo gube smisao i nemoguce je dokazati tko je najbolji vozac!



    20

    7
  11. Daniel Ricciardo MALAK Prikaži

    Uvijek u F1 su neke izmišljotine (izumi) da bi se došlo do pobijedi kako prije tako i danas.Moraš nešto smisliti da bi pobijedio jer nije dovoljno imati samo vrhunskog vozača jer su tamo sve vrhunski vozači,za pobijedu treba imati i mrvicu brži bolid.
    Ne da mi se sada iči kopat al šta je sve Adrian osmislio,pa u povijesti je bilo svega i svačega.
    Ja to nebi nazvao varanje nego snalažljivost prije.
    Pa po meni je isto današnji Mercedes “ilegalan” več 3 godine ima sekundu brži bolid ispada da Renault i Ferrari ne znaju napravit motor da moš mislit.
    Isto su pravila pisana/čitana … i netko ih je iskoristio u svoju korist i pripremio motor za 5 godišnju dominaciju i zato se moraju mjenjati pravila 2021.



    5

    7
    • Ayrton Senna Ayrton S Prikaži

      Cisto da pojasnim svoje razmisljanje iako sam to naveo u prvom postu… Nisu uopce problem “izumi” pa cak ni “rupe u pravilima” tu inzinjeri pokazuju svoji kreativnost i puno puta smo vidjeli fantasticne stvari (par vrhunskih tekstova je bilo i u ovoj zimskoj stanci) To je ono sto mislim svi pozdravljamo i sto daje posebnu car ovom sportu.
      Ono sto treba razdvojiti i klasican primjer je kod ovog Benettona ‘94 je kad je pravilima nesto ZABRANjENO (kao TC i LC i sva elektroska pomagala zabranjena na kraju ‘93) pa vi “smislite” kako da to sakrijete! Tu ljudi nije nista “izumljeno” i to nije nikakva kreativnost, samo je pod opcijom 13 doslovno SAKRIVENO nesto sto vam daje prednost nad ostalim bolidima i to je istragom nedvojbeno utvrdjeno! To je uradjeno s predumisljajem i to se, ako cemo biti posteni, zove VARANJANJE
      Na kraju, kao sto u tekstu pise Benetton je platio i kaznu .



      4

      5
  12. Blue Flag Seb05 Prikaži

    Ja sam nekako dobio utisak da Senna nije dobro prihvatio dolazak i konkurenciju od Schumia u F1, čovjek mu je odman posto kokurent i čini mi se da to Senni nije leglo, Schumi je imo sreće što je imo tako dobru ekipu iza sebe koji su mu odman i kasnije u Ferrariu dali najbolje bolide za borbu za naslov, ali uvik su dali njemu a ne njegovim momčadskim kolegama, pa poslje Sennine pogiblje ljudi ostali kivni na Schumahera, moram reć da onu pobjedu nije trebao slaviti onako kako je
    Briatore i Ross Brawn su majstori, tu je velika sreća što je s njima surađivo, oni su znali progurati svoje, vidimo da to Brawn i danas radi



    6

    5
    • Sebastian Vettel 5 Schumi Prikaži

      Mogao je Schumacher nakon Benettona otići u McLaren i opet bi se nakupio titula. Čak i nebi morao čekati na njih koliko se načekao u Ferrariju. Sreća nema veze s tim.



      7

      3
      • Mogao je Schumacher nakon Benettona otići u McLaren i opet bi se nakupio titula. Čak i nebi morao čekati na njih koliko se načekao u Ferrariju. Sreća nema veze s tim.

        first of all, a zbog čega uopće ić igdi iz uspješne ekipe ko što je benetton tada bio?
        zato što su otišli komplet svi oni ljudi koji su mu omogućili pobjednički bolid – u ferrari :top:
        tako da nije on baš slučajno odbio ostat u benettonu (šta se onda na oko činilo najpametnije ) niti je otiša u williams nego baš u ferrari koji je iako solidan bio daleko od contendera za prvaka.

        ne možeš baš reć da bi se nakupio titula sa mclom, si gleda ti te sezone? ćopio bi kojeg ali ni izbliza koliko s ferrariem, a koliko je ferrari bio tada jak govori i činjenica da je i irvine koji nikad nije smatran top klasom moga do prvaka…da ga je ekipa samo malo podržala a ne se okrenila sljedećoj sezoni kad se schu polomio.

        schumacherovi uspjesi se vežu uz dvi ekipe ali u biti jedni te isti inženjeri, jedni te isti mozgovi su mu dali kompetitivan bolid i u benettonu i u ferrariu…


        0

        0
  13. Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

    Vrlo dobar clanak.. Gust ga je bio procitat.. Top :)



    3

    0