F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 56. dan: Espace F1

Crankshaft

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Budući da se danas svi navikavate na novi i još bolji dizajn F1pulsa, zimsku stanku ćemo danas nastaviti u nešto lakšem, revijalnom tonu. :)

Renault je 1984. predstavio veliki monovolumen Espace koji je za njih osmislila i proizvodila Matra sve do 2002. kada je predstavljena četvrta generacija velikog MPV-a. 10 godina kasnije Francuzi su slavili 10. jubilej, kako se pokazalo, izuzetno uspješnog monovolumena, ali i još jednu titulu kao dobavljača motora budući da je Williams te sezone osvojio prvenstvo konstruktora, što je bila treća uzastopna titula za Williams Renault.

S obzirom na to da je Renault želio iskoristiti svoje uspjehe u Formuli 1 za reklamu svojih cestovnih automobila, odlučili su na isto mjesto pozvati Matru i Williams Grand Prix Engineering te su stvorili jedan jedini primjerak Espacea F1. Iako se na prvu čini da je u ‘obični’ Espace ugrađen F1 motor, zapravo je bilo obrnuto, pa je točnije tvrditi da je karoserija Espaca pripojena šasiji F1 bolida, i to pobjedničkog FW15C iz 1993.

Da budemo precizniji, korištena je lagana šasija od ugljičnih vlakana poput onih iz bolida Formule 1, a Williamsov revolucionarni FW15C poslužio je kao osnova, samo bez aktivnog hidropneumatskog ovjesa. Drugim riječima, ostavljen je stražnji ovjes tog F1 bolida kao i poluautomatski šeststupanjski mjenjač iz FW15C, te Renaultov motor RS5 (3.5 V10) i kontrola proklizavanja pogonskih kotača koju je Williams koristio 1993. Bivši F1 konstruktor Matra, koja je u to vrijeme proizvodila Espace za Renault, preuzela je ostali posao pod vodstvom bivšeg F1 dizajnera Gerarda Ducarougea. Tako je konstruiran odgovarajući prednji ovjes kao i većina karoserije ispod prozora. Što se tiče karoserije, ona je ojačana korištenjem ugljičnih vlakana u velikoj mjeri, te pri izradi velikog stražnjeg krila koje je imalo svrhu te je stvaralo downforce.

Williams FW16 i Renault Espace F1

Sav posao je rađen na stazi Paul Ricard pod povećalom F1 vozača Erica Bernarda, koji je imao iskustva s Renaultovim RS5 budući da je on pogonio njegov Ligier s kojim se u Formuli 1 natjecao većinu te sezone. Automobil je konačno otkriven na Paris Motor Showu 1994. te je odvežen na brojne pokazne vožnje.

Performanse su bile izvrsne za jedan na prvi pogled veliki monovolumen. Renaultov RS5 iz 1993. je inače imao oko 750 konja, ali je za ove potrebe dodatno osnažen te je proizvodio čak 820 konja koje je prenosio na stražnje kotače. Espace je imao masu od 1300 kg, pa su performanse bile odlične: ubrzanje od 0-100 km/h za 2.8 s, 0-200 km/h za 6.9 s te je mogao potegnuti do 312 km/h. Zahvaljujući svemu tome i karbonskm kočnicama za koje je Renault tvrdio da Espaceu pružaju samo 10% duži zaustavni put od F1 bolida, trebalo mu je manje od 600 metara da iz mjesta postigne 270 km/h i potom se potpuno zaustavi.

Vozne osobine, naravno, nisu bile na razini F1 bolida zbog oblika karoserije i visokog težišta, što se posebno može vidjeti u priloženom videu kada Espace poskakuje u sporom ‘zavoju’, pa je Bernard rekao da vozilo najbolji grip u zavoju ima u trenutku kada su samo dva (vanjska) kotača u kontaktu s podlogom. Voznim osobinama je pomagao LSD diferencijal i kontrola proklizavanja, pa je bez obzira na sve nedostatke ipak mogao postići lateralno ubrzanje od dvije gravitacije.

Konfiguracija sa sedam sjedala u ovom slučaju nije bila moguća, ali je osim vozača ipak bilo mjesta za još tri putnika. Par u stražnjem redu sjedala je bio odvojen Renaultovim V10 motorom te su ga mogli gledati budući da je jedina zaštita bila prozirna plastika.

Interijer Espacea F1

Automobil je prvi isprobao Alain Prost, a zatim je Eric Bernard provozao Sir Franka Williamsa, koji je nakon vožnje u Espaceu F1 rekao da još više cijeni vještinu i izdržljivost vozača koji upravljaju grand prix automobilima.

Kada je Renault 2002. ušao još jednom u Formulu 1 s tvorničkom momčadi, odlučili su oživjeti Espace F1 te ga još jednom provozati. Ovoga puta je tu čast dobio bivši francuski reli vozač Jean Ragnotti. Zvuk je, naravno, prekrasan, pa se pitamo koliko bi suza tek danas za njim isplakao gospodin u videu ispod (na 2:51). Bilo kako bilo, neloša ideja za Liberty Mediju u svrhu ‘poboljšanja showa’ i zabavljanja gledatelja tijekom trkaćih vikenda Formule 1. :)

Espace F1 se trenutno nalazi u Matrinom muzeju u Francuskoj, ali je prije toga znao poslužiti na raznim događajima tijekom trkaćih vikenda, kao na VN Velike Britanije 1995., dok na Renaultovim internetskim stranicama stoji da je na nekim stazama bio i sigurnosni automobil.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Crankshaft
Pulsmedia autor
642 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

5 komentara

  1. Daniel Ricciardo MALAK Prikaži

    Meni to više izgledao kao da je napuhani Twingo ili Clio a ne neki monovolumen.U da mi ga je imat jedan dan sad za maškarani raly Paris – Bakar …



    2

    0
  2. Ross Brawn Tuzlaensis Prikaži

    Vjerovatno jedna od najružnijih stvari koje sam vidio u životu, ali po čitanju podataka sam zaključio da je u pitanju veoma zanimljiv projekt. Ružan, ali zanimljiv :D



    2

    6
  3. Uvijek sam ga rado vozio na gran turismo 2 prije 18 godina :)



    8

    0
  4. Ayrton Senna FerrariF1 Prikaži

    Uh opaka zvjer.. Zvuk je fenomenalan.. E kad bi bar malo vratili ta vemena.. Ovi hibridni turbaci su koma što se tiče zvuka..
    E da mi ga je malo provozat.. 2..3 kruga po grobniku..



    4

    1