F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 59. dan: Upravljanje svim kotačima na Benettonu B193

Crankshaft

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Upravljanje svim kotačima, a ne samo onima na prednjoj osovini, jedna je od stvari koja je najprije debitirala u industriji cestovnih automobila, dok je neslavni pokušaj imala odmah potom u Formuli 1.

Upravljanjem svim četirima kotačima (4WS, four wheel steering) osiguravaju se bolja vozna svojstva i manji krug okretanja tako što se i stražnji kotači u određenoj mjeri mogu zakretati poput prednjih. Ovisno o brzini kretanja vozila, prednji kotači se mogu zakretati u smjeru prednjih (kod većih brzina), ili u suprotnom smjeru (kod manjih brzina – smanjuje krug okretanja). Tehnologija se proslavila krajem 80-ih u japanskim vozilima, od kojih je najpoznatija Honda Prelude kao prvo putničko vozilo masovne proizvodnje s mehaničkim 4WS, da bi potom nestalo s radara sve do početka novog milenija, a pred kraj prošlog desetljeća je populariziran i kod nešto pristupačnijih automobila, ponajviše Renaultovih.

Djelovanje 4WS-a kod cestovnog automobila pri manjoj brzini

1993. je Benetton u svojim redovima imao Rossa Brawna, Roryja Byrnea i Pata Symondsa. Jednosjed s kojim su se Schumacher i Patrese natjecali te sezone zvao se B193. Međunarodna automobilistička federacija je u ljeto te godine konačno obznanila da će od naredne sezone biti zabranjena sva vozačka pomagla i napredne tehnologije, poput aktivnog ovjesa i kontrole proklizavanja. U listu zabrana su dodali i nešto što nijedna momčad te sezone nije koristila – upravljanje svim kotačima.

Bez obzira na to što su znali da će ta tehnologija biti zabranjena, u Benettonu su ipak odlučili razviti svoju interpretaciju 4WS-a te ju pokušati koristili na posljednjim utrkama 1993.

“Jedan od mojih najdražih bolida bio je aktivni Benetton iz 1993. s mojim sustavom upravljanja četirima kotačima, s inženjerskog stajališta – ultimativni bolid”, prisjeća se Pat Symonds, u tim godinama voditelj za istraživanje i razvoj. “S 4WS smo krenuli u Reynardu te smo ga planirali uvesti 1994. Onda u lipnju ’93. FIA je objavila da će od ’94. svi bolidi morati biti pasivni. Nisam želio odbaciti sve to pa sam se s Rossom Brawnom složio da ćemo se s 4WS utrkivati na posljednje četiri utrke 1993.: jedini bolid ikada koji će se natjecati u Formuli 1 s upravljanjem četirima kotačima.”

Nakon VN Portugala u Estorilu gdje je pobijedio upravo Michael Schumacher u Benettonu, momčad i njihovi vozači su ostali za stazi gdje su testirali B193C (B193A je korišten na prve dvije, a B193B na preostalim utrkama sezone). Testna C-izvedba se jedino razlikovala po tome što je u nju ugrađena hidraulički kontrolirana letva volana. Sustav je pomoću elektromagnetskih ventila mogao mijenjati kut zakretanja stražnjih kotača do dva stupnja u oba smjera. Kako bi sustav ostao siguran po okolinu u slučajevima bilo kakvih implikacija, hidraulika je bila osmišljena tako da se automatski postavlja u definiranu ‘fail safe’ poziciju u slučaju kvara, čime bi kotače potpuno izravnala kao kod konvencionalne izvedbe. Osim toga, 4WS se mogao uključiti i isključiti po želji vozača.

Nakon prvih testova, reakcije Michaela Schumachera i Riccarda Patresea nisu bile baš pozitivne. Smatrali su da upravljanje sa sva četiri kotača baš i ne pridonosi boljem vremenu po krugu. Dapače, Patrese je bio čak zabrinut jer mu se nije svidjelo ponašanje bolida koje je bilo dosta neobično. Brojke su u konačnici i potvrdile reakcije Benettonovih vozača, budući da je dobitak (ako bi ga bilo) bio praktički zanemariv.

“Čini se dosta dobro, ali zapravo ne mijenja puno stvari. Koristim iste putanje i nema puno pomicanja stražnjeg kraja. Malkice olakšava, ali trenutno sustav ne funkcionira baš dobro u sporim zavojima pa ga možda nećemo koristiti u Adelaideu”, rekao je Schumacher.

Symonds u nastavku potvrđuje da Patrese nikako nije bio fan 4WS-a, dok je Schumacher ipak vidio nešto u tome da je korištenje kojim slučajem bilo dopušteno u sljedećoj sezoni.

“Riccardo Patrese je mrzio taj sustav; volio je voziti jedino one bolide koji su bili potpuno pasivni i neutralni. Međutim, Michael je osjećao da je to nešto na čemu možemo sagraditi prednost te mu se odmah svidjelo. Bilo je tako sofisticirano, sustav je uvijek znao gdje se nalazi na stazi. Kada ste se približavali zavoju, stražnji kotači bi se zakrenuli prema van kako bi vam pomogli u ulasku u zavoj, a u zavoju bi sam identificirao je li bolid pati od preupravljanja ili podupravljanja te bi pomogao kako bi to ispravio. Mi smo to programirali od staze do staze, a vozač nije morao raditi ništa, iako je imao nekoliko prekidača koje je mogao koristiti za prilagodbu sustava. Međutim, od 1994. su svi bolidi bili pasivni pa smo tako ostali uskraćeni za još jednu tehnologiju”, dodao je Symonds.

Tako je i bilo. Prva sljedeća utrka nakon testa u Estorilu bila je ona u Suzuki – predzadnja utrka sezone. Schumacher je nastupao s 4WS sustavom na jutarnjim treninzima, a nakon toga ga je momčad isključila te ga nisu koristili ni na posljednjoj utrci sezone u Australiji.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Crankshaft
Pulsmedia autor
642 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

11 komentara

  1. Honda zekohonda Donator Prikaži

    zanimljiv članak. nisam znao da je ovo ikad korišteno na f1 utrkama.



    6

    0
  2. Stefan Bellof pigmalion Prikaži

    Tekst je PREdobar, tj. sadržaj teksta. Maestralno i jednostavno opisano sve, od ideje na osobnim automobilima, do situacije u F1, koja se događala sredinom i pod kraj 1993.

    Svaka čast. Ja sam oduševljen.

    Hvala. Da si blizu mene, platio bih ti kafu, tj. počastio pićem.



    4

    0
  3. Stefan Bellof mario550 Prikaži

    Nisu za 1994 imali uptavljanje sa sva cetiri kotaca jer je Fia to zabranila:).

    Hm, kao da ih je Fia 1994g previse brinula!, jebote najilegalniji bolid u povjesti f1 je bio upravo Benetton iz 1994g
    Jos jedan podatak za 1994g , Schumacher je u prosjeku bio preko 2 sekunde brzi u kvalama od svojih momcadskih kolega :)
    To nitko nikada u povijesti nije napravio , ne nije niti Senna , niti izbliza !

    Poanta je jasna!



    3

    9
  4. Stefan Bellof mario550 Prikaži

    Nisam bio fan ovoga portala, ali momci svaka vam cast!, probili ste barijeru prosjecnosti i usli u izvrsnost, bravo!
    Cak razmisljam i o donaciji u neko dogledno vrijeme!



    9

    0