Izdvojeno / Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Zimska stanka, 39. dan: Brawn GP – ulov i pol

Piše: Marko Rakić

Prije 5 godina, 20 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 4 minuta

Honda je u posljednjem desetljeću napravila neke gotovo kriminalne poteze što se tiče Formule 1. Najlošiji i najnepouzdaniji motor u zadnje tri godine nije jedini razlog prethodne rečenice – Brawn BGP001 ustvari je dizajnirala Honda. Da, pobjednički bolid kojim se Button odvezao do svog prvog i jedinog naslova, a momčad je u debitantskoj sezoni uzela konstruktorsku titulu, isto tako prvu i jedinu. Japanski proizvođač se odlučio na povlačenje iz sporta nakon sezone 2008. Te i prošle godine nisu uspjeli postići željene rezultate, štoviše, imali su jedan od najgorih bolida na gridu.

Situacija u Hondi bila je poprilično loša krajem 2008. godine. Napuštali su sport, nisu mogli pronaći kupca cijelog pogona u kojem su razvijali bolid pa atmosfera nije bila poželjna. Ipak, Ross Brawn vidio je potencijal projekta kojeg je Honda pripremala za sljedeću sezonu i to nipošto nije htio prepustiti nekom drugom. Jednog je dana skupio zaposlenike te rekao:

“Znam da je stanje teško, ali nemojte ići nigdje ako vam to životna situacija dozvoljava. Mislim da nešto možemo riješiti, trebalo bi biti dobro.”

Nije im mogao puno toga reći, no imao je ideju koja se poslije pokazala genijalnom, baš kako priliči Rossu Brawnu. 6. ožujka 2009. godine službeno je objavljeno da će Ross Brawn kupiti Hondin F1 odjel te će Honda Racing postati Brawn GP.

Zima je bila crna, naporno se radilo na bolidu i kasnilo se sa svim mogućim stvarima. Najveći problem bio je prostor za motor, budući da je rađeno za Hondu. Odluka je pala na Mercedes, iako se moglo ići i na Ferrarijev motor. Problema je bilo raznih, od samog smještaja motora koji je bio veći od Hondinog do nezgodnog položaja mjenjača. Prognoze u početku nisu bile dobre, bilo je dosta problema u aero tunelu. Zaposlenici su već bili očajni, no ubrzo je jedan od radnika na aero dijelu rekao da je bolid brži dvije sekunde od bilo koga drugog. Možda bi najbolje stanje u momčadi mogla opisati izjava jednog bivšeg mehaničara:

“Znao sam da smo napravili puno stvari na bolidu, no prije toga smo imali dvije loše godine, pa sam u tom trenutku pomislio da je prokleti aerodinamičar ponovno pomiješao brojeve.”

Ipak, aerodinamičar je bio u pravu. Button je na zadnjem predsezonskom testu bio puno brži od ostatka ekipe. Tajna je bila u dvostrukom difuzoru. Također su ga imali Toyota i Williams, no nije bio učinkovit kao na Brawnovom bolidu. Nisu to bila dva difuzora kako sam naziv upućuje, već jedan s više elemenata te drugačijom koncepcijom od klasičnog s većim protokom zraka, čime je ostvaren brži protok zraka ispod bolida,a rezultat toga bilo je bolje prianjanje. Za sezonu 2009. određene su dimenzije difuzora, no nije bilo značajnih zabrana, pa su tako neke momčadi pronašle rupu u pravilniku. Brawn je to najbolje iskoristio. Ferrari, McLaren, Red Bull i Renault uložili su žalbu na to, no FIA ju je odbila te dvostruki difuzor proglasila legalnim.

Dok su druge momčadi uspjele dobro implementirati takav tip difuzora na svoj bolid, Brawn GP sagradio je ogromnu prednost u poretku konstruktora, baš kao i Jenson Button u poretku vozača. Prednost Brawnovog bolida potpuno se otopila u prvom dijelu sezone jer nije bilo financijskih sredstava kako bi se nastavilo dalje s razvojem. Pronalazak nekoliko sponzora djelomično je pomogao, pa je zadržana solidna razina konkurentnosti. Na kraju nije bilo velike drame. Cijela momčad i Button slavili su dvostruku krunu u Brazilu, povijesni uspjeh male i budžetom siromašne momčadi.

Komentiraj

20 komentara

  1. Generalno, bez DD difuzora, jedan sasvim proječan bolid. :chill:
    Možda čak malo i ispod toga.
    Vidjelo se to u drugom dijelu sezone, kad su i drugi “usavršili” DDD.
    Ali svaka čast Rossu na ideji. :klanjam:
    Ideji vrijednoj dvostruke krune.
    A imali su i sreće jer je ipak proglašen “legalnim”.



    7

    0
    • Mattia Binotto
      Har Kl Donator Prikaži

      Opet ta famozna sreća @Frantic.
      Ispade po tvojim postovima da samo Ferrari i njegovi vozači znaju na umijeće pobijediti.
      U ostalim slučajevima je uvijek sreća u pitanju.
      Nije sreća nego 1000 sati napornog rada.
      Prije bi se moglo reći da je prošlo vrijeme kad su se ekipe kažnjavale samo zato što nisu Ferrari.



      19

      0
      • Komentar ti je niđe veze.
        Al’ dibidus niđe veze….
        Neko ti je već ranije to pomenuo, a i ja sam sinoć nekom drugom.
        Ovo nije bio promašaj mete, već hitac u suprotnom smjeru od mete.
        Kakav Ferrari bolan @Har Ki?
        Kakav Ferrari, cccccccc? :facepalm:
        Niti sam ga pomenuo, niti pomislio na Ferrari pri pisanju tog posta.
        I da, imali su sreće da je proglašen legalnim, jer da nije, onda bi im propalo 1000 i 1000 (i 1000) sati napornog rada….
        Ako ima ijedna netačna rečenica u mom gornjem postu, momentalno prestajem pisati na ovom portalu.
        Kao i u slučaju sa @1883 vezano za kišu na Donngtonu 1993.



        1

        0
      • Mattia Binotto
        Har Kl Donator Prikaži

        @Frantic tebe još uvijek drži Nova Godina čini mi se.
        Šta mi je neko to ranije pomenuo? Nemoj ostajati “niđe veze” nego završi misao da te razumijem.
        Kažeš nisi ni pomislio na Ferrari kad si pisao. To ti vjerujem. Jer kad misliš i pišeš o Ferrariju tada nema sreće. Samo inžinjerska i vozačka sposobnost.
        A svi ostali kad pobjeđuju ti ćeš naći neki uticaj sreće.
        Tako i ovo remek djelo, za koje niko nikad i nigdje neće vezati za sreću osim tebe, ti nazivaš srećom. Ne vjeruješ da samo ti misliš tako? OK nađi mi tog nekog koji će ovu brilijantu ideju nazvati srećom!
        Tako i za rasprave o “sreći” koju smo imali prije. Svi imaju sreću kad pobjeđuju Ferrari.
        Tako se od tebe može čuti, da je neko imao sreće, jer se Ferrarijev bolid pokvario, ili je Ferrarijev vozač slupao se.
        Valjda je tvoja misao da drugačije i ne bi mogli pobijediti.
        Ne bih da dalje vrtim po tvom postu, nije mi želja da prestaneš pisati po portalu.
        Prepirku tebe i @1883 neću komentarisati. Nisam htio ni tamo.
        U biti nemam šta dodati na vaše postove.



        1

        0
      • @HarKl

        A imali su i sreće jer je ipak proglašen “legalnim”.

        Ne bih da izigravam ičijeg advokata al čoek kaže da je sreća pa je proglašen legalnim, ne na sreću da su ga sklepali i odjednom postao najbolji. I ja mislim da ih je sreća pomazila, double deck difuzor kolko je bio legalan bio je i nelegalan.



        1

        0
      • Har KI – Mislim da si se uhvatio Frantica bez ikakve veze. Kako nije sreća što je FIA dopustila dvostruki difuzor? Dosjetka je bila odlična, ali su je odlučili ostaviti. Bila je i dosjetka Gordona Murraya za Brabham, BT46 vrhunska, ali što ti vrijedi kad nije prošla. Dakle, treba imati i sreće.



        2

        0
      • Mattia Binotto
        Har Kl Donator Prikaži

        @luke,
        Na osnovu cega tvrdis da je

        double deck difuzor kolko je bio legalan bio je i nelegalan.

        Timovi su prijavili FIA svoju sumnju, dva mjeseca je trajalo ispitivanje I pregled bolida. Nakon toga je ustanovljeno da he legalan.
        @Marko, nisam se ja uhvatio nicega, nego su ti zamijenio teze.
        Kazes FIA je dopustila difuzor. Difuzor je bio u skladu SA pravilima.
        FIA ga nikad nije Ni zabranila, Niti posumnjala u njegovu legalnost, sto je I potvrdila.
        Ali na stranu moje misljenje o DD.
        Kakve veze to ima SA srecom?
        Sreca je pojam koji Mora ukljucivati visu silu, a na nacin da mi nemamo nikakvog uticaja na rezultat.
        Uplatis LOTO pa dobijes Jackpot to je sreca.
        Po vasem je sve u zivotu sreca!
        Cijela F1 od pocetka svog nastanka je sreca? Uvijek su ljudi trazili dodatnu desetinku u granicama pravila.
        Priznajte Onda da su Shumaherovi naslovi sretni, jer za svaki naslov cu, po vasoj logici, naci srecu.
        Kao I Za svakog prvaka.
        Izvinjavam se ali ja ne smatram F1 lutrijom. Bar ne ono sto ja gledam.
        I zato kazem da bar ovdje nema nimalo mjesta sreci. Nadjite mu jednog eminentnog vozaca, inzinjera, novinara, da je bilo gdje napisao da je to sto vi pricate sreca!!!
        Nadjite I nikad vise necu replicirati na bilo ciju vadionu I opravdavanje neuspjeha na nacin da kaze da je to sreca.


        0

        0
      • Dao sam ti primjer Brabhama iz 1978., a primjera ima još hrpa. Dalje sam razluči.


        0

        0
      • newey o dd difuzorima prije 2 godine:
        https://www.motorsport.com/f1/news/f1-s-double-diffuser-affair-a-mosley-lesson-for-mclaren-and-ferrari-665477/?s=1&q=newey
        još jedan kvalitetan tekst na istu temu:
        https://www.linkedin.com/pulse/mysteries-formula-1-double-diffusers-willem-toet
        samo hoću reć: priča o difuzorima nije jednostavna i mogli bi do preksutra raspravljat.


        0

        0
      • Mattia Binotto
        Har Kl Donator Prikaži

        Pa sta hoces da kazes @Marko SA Tim primjerom?
        Vrhunska dosjetka koja nije prosla.

        Uostalom znas i Sam da ovaj bolid nije sluzbeno zabranjen, vec je Tim sam odlucio da odustane.

        Kakve veze ima sreca sa tim?

        Vidi, pocelo je kao zamjena teza. Sada ispada da tvrdis da je svaki dogadjaj sretan, jer uvijek mozes ukljuciti niz faktora.
        Ako je zaista tako besmislena je rasprava. Nemamo istu definiciju srece.
        Ponovit cu jos jednom I necu vise.
        Nadji mi negdje clanak gdje je Jos Neko povezao ovu inzinjersku genijalnost SA srecom!
        Valjda je to Jos nekom palo na pamet u cijelom svijetu.


        0

        0
  2. Ross Brawn
    Tuzlaensis novinar Prikaži

    Jedna od najljepših priča otkako pratim F1. Možda bi bila i najsenzacionalnija u sportu generalno u mom životnom vijeku, da Ranieri i Leicester nisu napravili to što su napravili. Ali ipak, dovoljno impresivno za sport koji je igračka bogatih. David je još jednom porazio Golijata (ili više njih) :)



    7

    0
  3. Fali ovakvih stvarčica danas. Onako jedna nova ekipa i bum najbrži, plus inženjerski štih. Topčina tekst i situacija. Zamisli kak je meni bilo to sa 13 godina. Niš nisam kužio. Ovi su se samo stvorili i pomeli sve u prvoj trci. Ma šou. Ovo mi sve više fali…. :(



    3

    0
  4. Hej, to je bilo prije 10 godina, znači da je za mene to bilo kao jučer. Sjećam se da sam navijao za Webera, da on bude prvak, ali nije se ostvarilo. Tada je vjerojatno bio najbliži naslovu jer kasnije u Red Bullu nije imao šanse. I nikako ne mislim da je to bila sreća, oni su samo iskoristili priliku koja im se pružila, a da bi im se uopće pružila morali su krvavo raditi. Zasluženi naslov i za GP i za Buttona.



    5

    0
  5. Juan Manuel Fangio
    Estoril Prikaži

    Stari lisac Brawn.
    Tih prvih 6 ili 7 utrka bile su velika pljuska svim momčadima s puno većim financijskim sredstvima. Kapa do poda!



    4

    0
  6. Ferrari
    karlo_b Prikaži

    I tako Honda postade.. Mercedes.. Haha!!



    1

    0
  7. kako mi je žao Honde zbog toga što nisu ostali još tu jednu godinu…. :(



    1

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Italija: Radio komunikacija Sainz-Ferrari

Radio transkript // Ante Vetma

Riccardo AdamiFive minutes, five minutes Three minutes All on medium apart from five starters on softs, included Verstappen at the front Closest soft starter is Ocon on soft, Ocon on soft, P14 Carlos SainzWho is on softs, Charles, Max, Ocon… George as well And De Vries Pit-limiter on, and focus on the lights Last car is on the grid Utrka kreće Checo 0,2s behind You are doing a good job, DRS...

Per Enzo

Oktanski koktel // Ante Maras

14081988, datum koji je duboko urezan u Ferrari i koji označava kraj jedne ere Ferrarija i početak jedne nove To je datum smrti Il Commendatorea, dan kad je ovaj svijet napustio Enzo Ferrari, jedan od najvećih ljudi svijeta autoindustrije i motosporta, a možda i najveći Sukladno njegovim željama, vijest o njegovoj smrti je objavljena dva dana poslije, kako bi "nadoknadio" zakašnjenje koje je nastalo prilikom prijave datuma njegovog...

Treba li mijenjati pravila za dobivanje superlicence?

Lociranje // Lovro Andraka

Kompleksna i poprilično stroga pravila za dobivanje superlicence stigla su u središte pozornosti tijekom posljednjih nekoliko dana zahvaljujući velikom interesu Red Bulla za već dosta razvikanim američkim vozačem Coltonom Hertom koji ne ispunjava sve kriterije za natjecanje u Formuli 1 iduće sezone Unatoč tome, 22-godišnji Herta nikako nije bezveznjak u svijetu utrkivanja - s 18 godina, 11 mjeseci i 25 dana postao je najmlađi...

Još kolumni