Izdvojeno

Zimska stanka, 37. dan: Najnapredniji bolid svog vremena – Williams FW15C

Piše: Crankshaft

Prije 5 godina, 18 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 11 minuta

Williams FW15C je bolid s kojim je Alain Prost osvojio četvrti i posljednji naslov svjetskog prvaka 1993. godine, dok je britanskoj momčadi pripao konstruktorski naslov zahvaljujući dvostruko više osvojenih bodova od drugoplasiranog McLaren Forda s Ayrtonom Sennom u glavnoj ulozi.

Williams je te sezone u 16 utrka osvojio 15 pole positiona, 10 pobjeda i isto toliko najbržih krugova. Iako je McLaren Honda 1988. zabilježila čak 15 pobjeda u 16 utrka, posebnost Williamsovog FW15C je upravo silna tehnologija kojom se razbacivao i kojom je tukao konkurente, čime je stekao titulu najnaprednijeg bolida svog vremena. Budući da je od naredne sezone zabranjena uporaba većine tih tehnologija koji su fokus skretale s vozača na bolid, može se reći da je FW15C možda bio najnapredniji bolid uopće u povijesti Formule 1. Pa krenimo redom.

Patrick Head, Adrian Newey, Paddy Lowe i Geoff Willis u istoj ekipi

A takva superiornost i ne treba čuditi kada znamo da su u stvaranju tog bolida sudjelovala četiri zvučna imena – Patrick Head kao tehnički direktor, Adrian Newey kao glavni dizajner, Paddy Lowe u početku kao voditelj odjela elektronike, te Geoff Willis (sadašnji Mercedesov direktor tehnologija)!

FW15C nije izrađen samo tako, već su u tom cijelom procesu sudjelovali razni drugi bolidi slične koncepcije – FW14, FW14B, FW15 i FW15B – kako bi se na kraju dobio ultimativni projektil s hidropneumatskim aktivnim ovjesom, kontrolom proklizavanja, push-to-pass gumbom, ABS-om, poluautomatskim/automatskim/CVT mjenjačem i fly-by-wire upravljanjem kontrolama. Naravno, i najboljim motorom u Formuli 1, Renaultovim RS5. Stoga je Alain Prost svoj FW15C kasnije nazvao ‘malim Airbusom’.

Sezona je 1991. i gore spomenuta četvorka je radila na Williamsu FW14. Godina je to u kojoj se ekipa Sir Franka polako diže i pokazuje zube McLaren Hondi. Bolid je imao učinkovitu aerodinamiku, kao i većina Neweyjevih bolida, snažan Renaultov motor te je ekipa zabilježila sedam pobjeda i drugo mjesto u konstruktorskom poretku, sa samo 14 bodova manje od McLarena te gotovo 70 bodova više od Ferrarija na trećem mjestu. Da u početku sezone nisu imali nešto više odustajanja, momčad bi možda mogla osvojiti i konstruktorski, a Mansell vozački naslov.

Za sljedeću sezonu je puno rada posvećeno elektronici. Momčad je nastupala s unaprijeđenom verzijom bolida koja je bila poznata kao FW14B dok FW15 ne bude u potpunosti pripremljen. Ono po čemu se B verzija razlikovala je ponajviše bio aktivni ovjes te kontrola proklizavanja, ali posao nije bio lagan jer je FW14 inicijalno bio zamišljen kao bolid s konvencionalnim ovjesom, pa je on tako prerađen kako bi bio ‘aktivan’. Za to je trebalo dosta novih komponenti, pa je bolid dobio na masi. Međutim, FW14B je bio jako brz te Williams nije imao potrebe uvoditi FW15 u nastavku te sezone. Odnosno, od konkurencije su što dulje željeli skrivati svoje novo oružje. Nigel Mansell je uvjerljivo osvojio vozački naslov s FW14B, a Williams konstruktorski.

Izbočine s lijeve i desne strane na nosu FW14B, zbog komponenata hidropneumatskog aktivnog ovjesa

Za razliku od njegovog prethodnika, FW15 je odmah u startu bio koncipiran kao aktivan bolid, pa je cijela izvedba bila kompaktnija i bliža minimalnoj masi koju je propisivala FIA. Iako se vizualno teško mogao razlikovati od FW14B, poanta je bila u detaljima, pa je aerodinamika poboljšana za 12%. Nije se štedjelo ni na motoru pa je Renaultova jedinica u novom bolidu proizvodila 30 konja više. Budući da je FW15 bio zamišljen kao bolid koji će se pojaviti nekada u sezoni 1992., za 1993. je dobio slovo ‘B’ u nazivu jer se jednosjed morao prilagoditi blago izmijenjenom tehničkom pravilniku za novu sezonu kako bi ekipa s njim mogla sudjelovati na predsezonskim testiranjima. Lowea u momčadi više nije bilo od 1993., ali Williamsov dominantan bolid je već bio rođen te su njegov razvoj kroz sezonu i dalje vodili Patrick Head i Adrian Newey.

Do prve utrke sezone bolid je dodatno usavršavan te je već bio u svojoj trećoj inačici, i od tog je trenutka bio poznat kao Williams FW15C. Jedina važnija razlika u odnosu na dominantni FW14B bila je to što je FW15C imao ABS kočioni sustav, te spremnik goriva od 210 litara (20 litara manje od FW14B).

Vozačka postava je bila potpuno nova, a Mansella i Patresea su zamijenili Alain Prost (trkaći broj 2) i Damon Hill s neuobičajenim trkaćim brojem 0, budući da nitko nije mogao uzeti jedinicu koja je pripadala odlazećem prvaku Mansellu.

Sve što tehnologija može ponuditi

Renault je u svojoj petoj godini s Williamsom još jednom imao najbolji motor u Formuli 1. 3.5-litarski V10 (s kutem od 67° između svakog reda cilindara), i s pneumatskim sustavom ventila, u evoluciji RS5 je proizvodio oko 780 konjskih snaga, što je barem 80 konja više od Fordovog V8 kojeg su koristili McLaren i Benetton, a uz to je koristio relativno malo goriva te je na tom polju stajao puno bolje od Ferrarijevog žednog 041, također obujma 3.5 litara, ali u konfiguraciji V12. Williams je tako u utrkama nosio manje goriva od svog Ferrarijevog pandana, te je bio dosta jači od strojeva koji su se nalazili u konkurentskim McLarenima i Benettonima. Pouzdanost je do tog trenutka također bila jaka Renaultova strana, iako je momčad Williamsa baš 1993. zabilježila tri kvara motora u utrkama, ali te Velike nagrade je ipak osvojio drugi FW15C. Zanimljivo je da je jedini 1-2 plasman zabilježen na VN Francuske, kada je na domaćem tlu za dobavljača motora slavio upravo domaći vozač Alain Prost.

Renault RS5 u Williamsu FW15C

Motor je bio uparen sa šeststupanjskim (u osnovi poluautomatskim) mjenjačem sličnim onom u izvedbi FW14B, ali promjene su napravljene na hidrauličkom sustavu aktivacije. Mjenjač je nudio opciju pri kojoj spojka prelazi u automatski način rada za potrebe starta, što je privuklo veliku pozornost Prosta i Hilla nakon niza testova tog sustava. Ipak, u utrkama su željeli imati kontrolu u svojim rukama te su pedalom kvačila sami upravljali bolidom nakon gašenja crvenih svjetala.

Mjenjač je nudio i potpuno automatski način promjena stupnjeva. Pritiskom na tipku ‘auto-up’, mjenjačka kutija će umjesto vozača sama obavljati promjene bilo gdje na stazi, sve dok vozač ponovno ne pritisne jednu od ručica mjenjača iza upravljača (slično današnjim izvedbama mjenjača s dvostrukom spojkom u cestovnim automobilima, gdje vozač također pritiskom polugice iza upravljača mjenjač vraća u ručni način rada).

Najjači adut svakako je bio izuzetno sofisticiran sustav hidropneumatskog aktivnog ovjesa kojeg je razvio sam Williams. Ovjes je tako neovisno na svakom od četiri kotača mogao biti podešen za svaki zavoj i stanje staze; od jednog do drugog, iz kruga u krug. Drugim riječima, bolid je bio savršeno podešen za svaki zavoj. ABS je pomagao zadržavati vrtnju kotača i pri najsnažnijim kočenjima čime je omogućavao upravljanje prednjim kotačima i u najtežim situacijama, kontrola proklizavanja je pazila da se stražnja osovina ‘ne vrti u prazno’, a sve to je uvelike olakšalo vožnju na samoj granici. Ipak, bilo je situacija kada bi računalni sustavi krivo protumačili informacije sa senzora u bolidu, pa je sustav aktivnog ovjesa bio sklon ovim problemčićima s vremena na vrijeme. Budući da je FW15C bio opremljen nizom senzora i procesora, potrebna su bila tri prijenosna računala da bi bolid uopće mogao raditi: jedan za motor, drugi za telemetriju, treći za napredni aktivni ovjes.

Vozačima danas u pretjecanjima pomaže DRS, a FW15C je imao tipku na upravljaču koja je vozačima pomagala u takvima manevrima – push-to-pass. Pritiskom na tu, žutu tipku, sustav aktivnog ovjesa bi podigao stražnji kraj bolida kako bi se smanjio utjecaj aerodinamičkog otpora kretanju bolida (tzv. drag) samog difuzora, ili ukratko, povećavao je brzinu nauštrb downforcea. S druge strane, motor je mogao dobiti prostor za dodatnih 300 okretaja, pa su pretjecanja ipak bila mrvicu lakša.

Rezultati

Prve utrke pokazale su veliku dominaciju Williamsovog FW15C. Na VN Južne Afrike Alain Prost je pobijedio s gotovo krugom prednosti u odnosu na Ayrtona Sennu u McLaren Fordu.

Na drugoj utrci u Brazilu, Williamsovi vozači su se kvalificirali na prva dva mjesta, s Prostovim gotovo dvije sekunde bržim krugom od Senninog u McLarenu i Schumacherovog u Benettonu. Vozači na petom i šestom mjestu su već imali zaostatak od skoro tri sekunde! U utrci je ipak slavio Senna, Prost je imao incident, a debitant Hill u drugom Williamsu je završio na drugom mjestu.

Na početku sezone su kvalifikacijski rezultati za Williams bili nevjerojatni, a vozači na petim i šestim mjestima su često kasnili od sekundu i pol pa sve do tri sekunde. Drugim riječima, Williams je imao 15 najboljih startnih pozicija u 16 utrka te sezone.

U utrkama je prednost bila nešto manja, a kako je sezona odmicala, FW15C je polagano gubio ogromnu zalihu desetinki i sekundi koju je imao s početka sezone. Williams je ionako imao ogromnu prednost, aktivnom ovjesu se ionako nazirao kraj, tako da ekipa tijekom sezone više nije previše napora usmjeravala na usavršavanje aktivnog ovjesa. Dapače, Patrick Head je krajem sezone rekao da je McLaren u tom trenutku imao napredniji sustav aktivnog ovjesa na svom MP4-8, a Senna je slavio na posljednje dvije utrke sezone s tim bolidom.

Ipak, FW15C bio je i dalje najbrži bolid na gridu, Alainu Prostu je donio posljednji naslov svjetskog prvaka s prednosti od 26 bodova u odnosu na Sennu, a debitant Damon Hill u drugom FW15C je sezonu završio na trećem mjestu sa samo četiri boda zaostatka za Sennom. Williams je ugrabio konstruktorski naslov sa 168 bodova, dvostruko više od McLarena s 84.

FW15C s kojim je Damon Hill došao do drugog mjesta na VN Europe (Donington Park), kao jedini vozač u istom krugu s pobjednikom Sennom

Unatoč velikoj dominaciji, Alainu Prostu to nije bio najdraži bolid u karijeri. Francuz je bio impresioniran svojim ‘malim Airbusom’, njegovom kvalitetom, tehnologijom i brzinom, ali nije mu ostao upamćen kao pretjerano ugodan za vožnju jer je bio potpuno drugačiji od svih ostalih s kojima se družio ranije u karijeri. Računalni sustavi su puno puta krivo protumačili senzore na bolidu, odnosno informacije koje oni šalju. Ovo je bio naročito velik problem kada se FW15C vozio na samom limitu, pa ponašanje bolida nije pratilo vozačka osjetila. S druge strane, kada razina prianjanja nije bila velika, poput mokre staze, stražnji kotači bi se znali kratkotrajno blokirati pri promjeni stupnjeva prijenosa na niže, ali je ekipa kasnije u sezoni taj problem otklonila. Kako god, FW15C je bio napredan bolid, ali nije odgovarao nježnijem vozačkom stilu Alaina Prosta.

“Mislim da se u bolidu s aktivnim ovjesom i kontrolom proklizavanja treba dosta boriti, dok ja volim voziti nešto mirnije, možda koristeći papučicu gasa malo osjetljivije, što možda nije potrebno tako puno u aktivnom bolidu”, zaključio je Prost koji je nakon 1993. otišao u mirovinu.

Ono što se događalo kasnije svima je poznato, FIA je za 1994. zabranila mnoštvo elektronike za koju je smatrala da je vozačko pomagalo (po kojoj je najviše poznat bio FW15C), i to već na VN Velike Britanije 1993., ali je zabrana ubrzo ipak odgođena za prvu utrku 1994.

Kasno 1993. momčad je u FW15C ugradila još jednu tehničku novotariju u Formuli 1, o kojoj smo pisali prije par dana. Williams je na jednom testu isprobao CVT mjenjač te je ionako dominantan FW15C postao brži za još par sekundi po krugu. Međutim, kada je FIA saznala za to, CVT mjenjač je također zabranjen za 1994., i to samo dva tjedna nakon Williamsovog testa.

Sve ovo upućuje na činjenicu da je FW15C možda bio najnapredniji Grand Prix automobil ikada konstruiran.

Komentiraj

18 komentara

  1. Daniel Ricciardo
    MALAK Prikaži

    Ako bi morao izabratneki bolid onda bi to bio ovaj,ovaj mi je naj jači F1 bolid svih vremena.



    5

    0
  2. I onda kiša na Doningtonu poništi sve te elektro 3.14zdarije….. :chill:



    20

    0
    • Kiša poništila ili nešto/netko drugi? :D

      Nevezano za pitanje upućeno @Franticu, Vedran Kristić piše vrhunske tekstove na ovom portalu.
      :thumbs:



      3

      0
      • Odgovor je i dalje isti: kiša.
        Logično. ;)
        Ako hoćeš da me razumiješ, razumjećeš me.
        Ako nećeš, i give up. :rofl: :rofl:
        BTW, da i ja po ko zna koji puta pohvalim našeg Vedrana. :thumbs:



        5

        0
      • @1883
        Neznam šta ti nije jasno care?

        Logično da @Frantic misli na Ayrtona Sennu, njegove sposobnosti i nezaboravnu trku na Doningtonu, pa bar to nije teško skontat.



        1

        0
      • @Frantic
        Da je bila riječ o Španjolskoj 96. odgovor bi bio drugačije prirode :D
        Ovoga puta ja giveupam :chill:

        @Renault_F1_team
        Naravno da je @Frantic mislio na dotičnoga, a na koga bi drugog? :rofl:


        0

        0
      • Da je bila riječ o Španjolskoj 96. odgovor bi bio drugačije prirode

        Varaš se. Ne bi. ;)
        I tada je kiša, takođe, iznivelisala stvari, odnosno poništila prednosti nekog bolida…..
        Kao što to kiša uvijek i učini. ;)


        0

        0
      • Bez Senne i Schumachera u tim utrkama nebi bila moguća nivelacija @Frantic.
        ;)


        0

        0
      • Još jednom da ponovim, da utvrdimo štivo. :mrgreen:
        Pošto me iz tri moja posta nisi razumio.
        Kiša je “poništila” prednost Williamsovih bolida, iznivelisala stvari….., kako hoćeš,….
        Šta tu ima netačno? Činjenica. To sam prvo i napisao.
        A Ayrton? I Michael 1996. u Španiji, kad si ga već spomenuo?
        Oni nisu nivelisali stvari (to je uradila kiša, da još jednom napomenem).
        Oni su uradili nešto drugo. Tačnije, oni su svojim sposobnostima iskoristili takvo “iznivelisano/poravnato” stanje stvari, te izdominirali dotičnu(e) trku(e) i osramotili konkurenciju.
        Dakle, da si sa razumijevanjem pročitao moj prvi post od kojeg je krenula ova “glupa” rasprava, (koja ustvari nije ni rasprava jer smo istog mišljenja), ne bi mi replicirao i ja sad ne bi pisao ovaj glupi post. Ali naravno, vjerovatno nisi (kao Sennin fan) odolio da mi ne repliciraš, misleći da ja (kao MSov fan) podcjenjujem (provociram) jednu od najboljih (možda i naibolju) vožnju po kiši, a nisi ni svjestan koliko si se zayebao. ;)


        0

        0
      • Niti sam se zahebao niti sam išta previdio iz tvog upisa :)
        Nevjerojatno (a i komično) je kako ne razumiješ jednu tako jednostavnu rečenicu koju ću ti opet napisati:
        Bez Senne i Schumachera u tim utrkama nebi bila moguća nivelacija @Frantic.
        Imaš vremena ispred sebe koliko te volja za shvatiti, naravno, ako želis. Evo malo ću ti pomoći :)
        Probaj (ako je to moguće :D ) izuzeti njih dva iz tih utrka pa mi dojavi do kakvog si zaključka došao ;)
        Probaj (ako je to moguće :D) izuzeti Ayrtona iz one dvije sezone s Prostom u kišnim utrkama pa mi dojavi dali je kiša nivelirala ili je ipak do nečeg drugog…
        Hvala ti unaprijed za trud kojeg ćeš uložiti ;)


        0

        0
      • Niti sam se zahebao niti sam išta previdio iz tvog upisa

        Pa što si mi onda replicirao…? :rofl:
        I to sa pitanjem? ;)

        Probaj (ako je to moguće ) izuzeti njih dva iz tih utrka pa mi dojavi do kakvog si zaključka došao

        Pa do istog onog kojeg sam pomenuo u prvom postu, a fino ti obrazložio u predzadnjem postu. :rofl: :rofl:

        Probaj (ako je to moguće ) izuzeti Ayrtona iz one dvije sezone s Prostom u kišnim utrkama pa mi dojavi dali je kiša nivelirala ili je ipak do nečeg drugog…

        Ovo je toliko promašeno od onoga o čemu smo pisali, da ovo nije (moram citirat nekoga, ne mou se sjetiti koga) hitac pored mete, nego je ovo hitac u suprotnom smjeru od mete.
        :rofl: :rofl:

        E sad ga moram give up-ati, što jest jest….
        Nadmašio si sam sebe. :klanjam:
        :pivo:


        0

        0
      • @Frantic, tvoji upisi su tragikomični :klanjam:

        Gledaj ovo:

        I onda kiša na Doningtonu poništi sve te elektro 3.14zdarije…..

        Nije kiša poništila ništa @Frantic, kiša je omogućila nivelaciju ali nije bila nivelir. Zato sam ti i napisao da izuzmeš onu dvojicu ako je to kod tebe ikako moguće :rofl:
        Da nije bilo ove dvojice u tim utrkama ti nikada nebi napisao da je kiša poništila Williamsove tehnikalije, a ja ti nikada ne bih replicirao na tu debilnu i s nerazumijevanjem napisanu rečenicu. Ali sada vidim da je to stvarno tvoje mišljenje :bonk:
        Od samog početka zahvatio si potpuno pogrešnu tezu, i nije to slučajno kako stvari s tobom stoje :klanjam: :klanjam:

        Tjeraš me na mišljenje da se razumiješ u F1 kao Mara u krivi k…. :D

        Formula 1 nisu samo imena i datumi @Frantic :klanjam:


        0

        0
      • Blago tebi….
        Zavidim ti.
        :facepalm:



        2

        0
      • Ja tebi nista ne zamjerim, grijeh bi bio :(


        0

        0
  3. Mercedes
    hrcfaca Prikaži

    A što reči osim bravo Williams.



    6

    0
  4. Mattia Binotto
    Har Kl Donator Prikaži

    Svaka čast Vedrane na trudu.
    Zaista se može nešto i naučiti iz tvojih tekstova.



    10

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Italija: Radio komunikacija Sainz-Ferrari

Radio transkript // Ante Vetma

Riccardo AdamiFive minutes, five minutes Three minutes All on medium apart from five starters on softs, included Verstappen at the front Closest soft starter is Ocon on soft, Ocon on soft, P14 Carlos SainzWho is on softs, Charles, Max, Ocon… George as well And De Vries Pit-limiter on, and focus on the lights Last car is on the grid Utrka kreće Checo 0,2s behind You are doing a good job, DRS...

Per Enzo

Oktanski koktel // Ante Maras

14081988, datum koji je duboko urezan u Ferrari i koji označava kraj jedne ere Ferrarija i početak jedne nove To je datum smrti Il Commendatorea, dan kad je ovaj svijet napustio Enzo Ferrari, jedan od najvećih ljudi svijeta autoindustrije i motosporta, a možda i najveći Sukladno njegovim željama, vijest o njegovoj smrti je objavljena dva dana poslije, kako bi "nadoknadio" zakašnjenje koje je nastalo prilikom prijave datuma njegovog...

Treba li mijenjati pravila za dobivanje superlicence?

Lociranje // Lovro Andraka

Kompleksna i poprilično stroga pravila za dobivanje superlicence stigla su u središte pozornosti tijekom posljednjih nekoliko dana zahvaljujući velikom interesu Red Bulla za već dosta razvikanim američkim vozačem Coltonom Hertom koji ne ispunjava sve kriterije za natjecanje u Formuli 1 iduće sezone Unatoč tome, 22-godišnji Herta nikako nije bezveznjak u svijetu utrkivanja - s 18 godina, 11 mjeseci i 25 dana postao je najmlađi...

Još kolumni