Gladijatori vs. Tetkice

Izdvojeno / Kolumna

Pulsmedia portal

Prije 7 godina 8 min 71 komentara

Godina je 2013., Vettel je upravo pobijedio na VN Abu Dhabija upisavši tako svoju 39. pobjedu u karijeri i osvojivši četvrti uzastopni naslov prvaka. Što je još nevjerojatnije, Vettelu je samo 26 godina. Stvari izgledaju jako dobro za novopečenog četverostrukog svjetskog prvaka, čini se da je upravo on ”The One” koji će probati dostići i srušiti nevjerojatne rekorde svojeg idola, Michaela Schumachera. No planove mu je pokvario jedan drugi čovjek, Lewis Hamilton. Moglo se pretpostaviti da Mercedes sprema nešto opako za 2014. i novu turbo eru, no nitko nije mogao predvidjeti da slijede tri godine potpune dominacije. Mercedes je u tri godine osvojio sve što se osvojiti da i tako nas vratio u sredinu 50-ih kada su Srebrne strijele također žarile i palile Formulom 1. Dominacija britansko-njemačke momčadi omogućila je njihovim vozačima, Rosbergu i Hamiltonu, da uvelike poprave svoju statistiku što se tiče broja pobjeda i pole pozicija. Hamilton, pokazavši se kao bolji od Mercedesovog dvojca, je počeo nemilosrdno grabiti prema Schumacherovim rekordima i onaj vulnerabilniji, PP rekord, je dostignut na ovogodišnjoj VN Belgije, a zatim i srušen tjedan dana kasnije u Monzi. Čovjek bi pomislio da će ovakav Hamiltonov pothvat napokon uvjeriti skeptike o kakvom je vozaču zapravo riječ, no internet je postao preplavljen komentarima u kojima se Lewisu spočitavaju njegovi uspjesi. Velik broj ljudi je otišao i korak dalje i tvrdio kako se Hamilton nikad neće moći svrstati u istu kategoriju kao i vozači iz 80-ih i 90-ih godina prošlog stoljeća. Naime, ti vozači su po mišljenju mnogih bili pravi moderni gladijatori, ljudi koji su bili toliko dobri da su danas poprimili status Bogova. Hamilton, s druge strane, je tek običan smrtnik koji nikad neće ući u taj krug odabranih. No nije Hamiltonov slučaj iznimka. Uspjesi su bili osporavani i drugim modernim vozačima. Vettel je također doživio salvu kritika tijekom svoje karijere, a nešto bolje je prošao Fernando Alonso kojemu su pridonijele sjajne vožnje u nešto slabijem Ferrariju. U konačnici, rijetko tko će svrstati današnje Sveto Trojstvo (Hamilton, Vettel i Alonso) u svojih top 5 vozača svih vremena. Razlog je relativno jasan, za razliku od nekadašnjih vozača današnji vozači su najobičnije tetkice koje ne bi izdržale ni 10 sekundi u paklu Formule 80-ih. Ne dao Bog da im netko uvali ručni mjenjač i kvačilo jer vjerojatno ne bi znali što s njima napraviti. Eto takvi bezveznjaci su današnji vozači. No je li tome stvarno tako? Jesu li gladijatori prošlih vremena stvarno toliko bolji od današnjih šminkera i tatinih sinova?

Definitivnog odgovora u ovakvoj raspravi naravno nema i to treba istaknuti odmah na početku. Jednostavno ima previše parametara koje bi trebalo uzeti u obzir da bi se došlo do nekog smislenog zaključka. Mnogi su pokušali napraviti objektivnu usporedbu Senne i Hamiltona, Schumachera i Vettela, Alonsa i Prosta, no u konačnici se sve svelo na liste subjektivnog karaktera jer su autori shvatili da je stvarna usporedba nemoguća. Sve se na kraju svodi na najobičnije filozofiranje i naš subjektivan dojam. Ipak, velik broj fanova će bez pretjerano razmišljanja reći da su Senna, Schumacher i Prost miljama ispred njihovih današnjih pandana. To je najvjerojatnije zato što su takvi vozači tijekom vremena stekli kultni status u F1 zajednici i noviji fanovi se od početka praćenja sporta uče poštovati navedene vozače kao svojevrsne Bogove. U konačnici je navođenje Schumachera, Senne i Prosta kao tri najbolja vozača svih vremena (najčešće uz dodatak Clarka i Fangia da bi se zaokružila top petorka) postala dogma koju moraju svi poštivati, a oni koji joj se suprotstave najčešće budu ismijani. Izjednačavanje Alonsa, a pogotovo Hamiltona i Vettela s takvim velikanima je postao smrtni grijeh. Dugo vremena sam i ja vjerovao da bi npr. Senna u potpunosti poderao današnje vozače i sve ih obišao za najmanje jedan krug i to u Manoru iz 2015. A što drugo sam i mogao misliti kad sam na internetu čitao same hvalospjeve o navedenim vozačima. No sada sam malo drukčijeg mišljenja. Više nisam uvjeren u takav rasplet situacije. Mislim da bi se štošta pitalo današnje vozače da su recimo vozili tijekom prve turbo ere.

Mnogi će reći da su nekadašnji bolidi bili fizički puno teži za vožnju od današnjih kosilica i to koristiti kao jedan od glavnih argumenata u ovoj raspravi. Tadašnji bolidi su uistinu zahtijevali više od vozačevih ruku jer power steering nije postojao, a brzine su se naravno mijenjale ručno. No treba uzeti u obzir i da su tadašnje G sile bile puno manje od današnjih. Stoga se može reći da su bolidi u pojedinim segmentima bili fizički zahtjevniji, no u nekim drugim segmentima su ustvari bili lakši za vožnju. Također, treba u obzir uzeti fizičku spremu vozača kroz povijest F1. Od trbušina Fangia i Gonzaleza Formula 1 je u 70 godina došla do isklesanih tijela Hamiltona i Verstappena. Od vozača kojima su bokovi bili širi od ramena smo došli do vozača kojima je vrat širi od glave. Fizička sprema se neprestano poboljšavala tijekom povijesti. Vozači su sve ozbiljnije i ozbiljnije shvaćali svoju profesiju te smo od ljudi prosječne konstitucije došli do jednih od fizički najspremnijih sportaša na planeti. Peak fizičke spreme je upravo sada, vozači nikad nisu bili jači. Stoga smatram da bi se današnji vozači mogli jednako dobro hrvati s bolidima iz 80-ih, a usudio bih se reći čak i lakše nego tadašnji vozači zbog svoje fizičke nadmoći.

Još jedan važan parametar na koji moramo obratiti pažnju u ovakvoj raspravi je naravno talent pool nekada i sada. Današnji klinci počinju sve ranije i ranije s nastupima u kartingu i već od malih nogu ih se odgaja da postanu vozači. Konkurencija mladih vozača nikad nije bila veća i sukladno s time postoji sve više i više nižih serija, od kartinga pa do Formule 2 koja bi trebala biti konačna postaja prije ulaska u najveći spektakl u motosportu, Formulu 1. Poanta tih silnih nižih kategorija, koje je jednako zahtjevno pobrojati kao i zvijezde na noćnom nebu, je isključivo jedna – izdvojiti 20 najboljih vozača koji će dobiti priliku u F1. Upravo se zbog tog velikog broja filtera u konačnici isprofilira dvadesetak više-manje najboljih vozača na svijetu u datom trenutku (2-3 obavezna pay drivera me sprječavaju da sadašnju dvadesetoricu nazovem definitivno najboljim vozačima). S druge strane, prije 30-40 godina su također postojale niže kategorije, no konkurencija u njima se teško može mjeriti s današnjim vremenima u kojima se vozač odbaci kao škart nakon jedne slabije sezone. Upravo zbog te slabije konkurencije su na kraju u F1 završavali svakakvi vozači, od velikih talenata do vozača pored kojih bi Yuji Ide izgledao kao solidan vozač. Zbog te relativno velike varijacije u kvaliteti vozača otvarala se mogućnost da netko tko je uistinu dobar u potpunosti uništi oko 30-40% grida i tako ispadne još bolji vozač nego što uistinu je. Općenito se u prosudbi veličine pojedinog vozača često u obzir uzima upravo njegova relativna jačina u odnosu na ostatak grida. No tu se krije jedna od najvećih zamki u ovakvoj raspravi, jačina ostatka grida je promjenjiva varijabla. Npr. da stavimo Palmera u Francusku F4 Palmer bi izgledao kao najbolji vozač u povijesti svemira. Po mom mišljenju konkurencija u F1 nikada nije bila veća od današnje i upravo je to ono što sprječava Hamiltona, Vettela i Alonsa da odskoče od ostatka grida kao što su nekada odskakali Senna, Fangio i brojni drugi velikani. Zbog povećane kvalitete vozača relativne prednosti najboljih vozača su značajno manje nego nekada i samim time ljudi te vozače percipiraju kao manje dobre, no to ne mora nužno biti slučaj.

U konačnici ću se još jednom osvrnuti na početak drugog pasusa i ponoviti da je objektivna usporedba nemoguća. Današnji vozači su za mene u jednakoj mjeri gladijatori kao i Fangio, Stewart, Prost, Schumacher… Tko je od njih svih najbolji će uvijek biti stvar osobnog dojma, no ne treba kao papagaj ponavljati mišljenje većine nego treba dobro razmisliti i donijeti vlastiti stav o ovoj temi. Pa bilo bi nam dosadno da svi isto mislimo :)

Marko Kaštelan a.k.a. DaveGilmour

Mogu li se sadašnji vozači svrstavati u istu kategoriju kao i nekadašnji?

Rezultati

Loading ... Loading ...

Odgovor

71 komentara

  1. Ferrari
    mljac Prikaži

    Ne, ne i ne. Vozači su prije riskirali živote da bi bili naj brži.
    Danas su vozači sigurniji od mene u autu dok idem na posao.



    11
    11

    0
  2. Kimi Raikkonen 7
    Ciki-F1 Pretplatnik Prikaži

    Razmisliti ću pa kasnije napišem komentar.



    2
    2

    0
  3. Audi
    Alonso1983 Prikaži

    Kad ih vidim kako kmeče na malo kiše odmah mi sve i jedan padnu u očima. Doslovno se na full wet gumama ne voze utrke jer se tetkice boje voziti po mokrom. Svaki muški potez na stazi ili da kažem na mišiće se prijavljuje i kmeči protiv toga. Ovi bolidi jesu možda teški za vožnju ali vozači su tetkice i to je neosporno. Talent im ne mogu poreci i istina je da konkurencija nije nikada bila veca. No ovo njihovo ponašanje na stazi van staze je meni za moj dojam premekano i kao babe. Znam ja da je sigurnost svima na prvom mjestu, no ovo je F1 i u njoj se ginulo i ginuti će opet. Ako im se ne reiskira živote za milione eura a brate mili neka idu biti kondukteri u vlaku.



    7
    7

    0
    • David Croft
      Ferrari Prikaži

      Znači tebi je poanta F1 da ekipa gine?
      Svašta…

      Misliš da vozači nisu “kmečili” i prije?! Tada nisi imao team radio i nije se sve prenosilo pa ni ne znaš…



      12
      12

      0
    • David Croft
      Ferrari Prikaži

      Kad ih vidim kako kmeče na malo kiše odmah mi sve i jedan padnu u očima. Doslovno se na full wet gumama ne voze utrke jer se tetkice boje voziti po mokrom

      Za ovo nisu krivi vozači već FIA i loše kišne gume od Pirellija…
      Vozači ne odlučuju o tome…

      Znam ja da je sigurnost svima na prvom mjestu, no ovo je F1 i u njoj se ginulo i ginuti će opet. Ako im se ne reiskira živote za milione eura a brate mili neka idu biti kondukteri u vlaku.

      OK, koja je poanta ovoga?
      Halo zaštita? Pa vozači ni o tome ne odlučuju…zapravo protive se tome no FIA to uvodi na svoju ruku…
      Znači tvoj post nema veze s vezom.



      4
      4

      0
      • Audi
        Alonso1983 Prikaži

        Bas suprotno tvoj nema veze s vezom jer ja ne zelim da ginu. A ti amo mislis da kada voze 350 kmh 20metara iza drugog bolida da ne riskiraju fali ti nesto….primjer ti je bager na suzuki kao i feder koji je pogodio massu. To su stvari koje su se dogodile nesretno i s odredenim propustima i koje ce se dogadat htio ti to ili ne. I nemoj od mene praviti budalu i okretati moje rijeci kako tebi pase.



        1
        1

        0
      • Audi
        Alonso1983 Prikaži

        Eto to ti je poanta… jbg ocito ti trebam nacrtat da shvatis


        0
        0

        0
      • David Croft
        Ferrari Prikaži

        Poanta je da da ti tvrdiš da su oni “tetkice” jer navodno ne žele voziti po kiši (što je totalna neistina jer kontrola utrke o tome odlučuje), kao i ovaj citat:

        Znam ja da je sigurnost svima na prvom mjestu, no ovo je F1 i u njoj se ginulo i ginuti će opet. Ako im se ne reiskira živote za milione eura a brate mili neka idu biti kondukteri u vlaku.

        Što ovo točno znači? Da ovi vozači ne riskiraju? Jer sa ovim dijelom to ti tako kažeš…
        Uostalom nema svaki vozač milijune eura…7-8 vozača ima plaću ispod 1 mil. eura, a primjerice Pascal Werhlein ima plaću od 150-200 tisuća eura…

        No kako god…



        2
        2

        0
    • Sebastian Vettel 5
      Schumi Prikaži

      Pirellijeve full wet gume su nevozljive. To je glavni problem. Za pravo kišno vrijeme su nesposobne. Za vlažno vrijeme su prespore u odnosu na intermedije. Tako da gotovo da nemaju nikakvu funkciju. Tome je dokaz i start u Singapuru. Pola ih startalo na jednim, pola na drugim. Tako da je to pokazatelj da full wet nemaju smisla. Jer u istim uslovima možeš odmah uzeti intermedije, a da ne gubiš previše na performansama. Malo suše, i odmah su intermedije u prednosti. Malo mokrije i nebi se vozilo nikako…
      Glavni problem su loše full wet gume.



      3
      3

      0
  4. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    Gledaj….. krenimo od prve stavke: vremena u kojem su pojedini vozači vozili svoju F1 eru je: neusporedivo.

    To ti je kao da usporediš nastavno gradivo matematike, povijesti i zemljopisa npr. OSNOVNIH ŠKOLA u 60-tim, 80-tim godinama 20. stoljeća, sa gradivom u 2010.-tima. Zaključak je da to je gradivo drugačije, a sve ovisi i koliko se imalo u to doba nastavnih pomagala, i nastavničkog poticaja i koliko imaš toga danas.

    Tj. poanta je: da sve zavisi od individue, bez obzira na vrijeme.

    Jedan Lewis Hamilton bi se u 60-tim snašao sa svojim sposobnsotima, afinitetom i karakterom kao i sada u ovo doba.
    Također jedan Jim Clark bi pokazao svoju genijalnost, vještine i u današanjim bolidima, da je rođen u novije doba, jer vozački talent je talent, bez obzira u koje doba se pojavio. Naravno, bilo bi tu još faktora, ali ovo je pojednostavljeni opis – ne treba sada ići u duboke analize.

    Sadašnji F1 vozači su gladijatori svoga doba, kao što su Senna, Hunt, Clark, Fangio bili F1 gladijatori svoga F1 doba. Razlike, tj. pojam tetkice se pojavljuje, kada se uspoređuju ta različita F1 doba.

    Dakle, u F1 nema, niti je ikada bilo tetkica. OK?



    14
    14

    0
  5. Narain Karthikeyan
    F1 Karthikeyan Prikaži

    Ne danasnji vozaci previse kmece sve im smeta.



    2
    2

    0
  6. David Croft
    Ferrari Prikaži

    Svi ovi koji tvrde da su današnji vozači “tetkice” neka idu pogledati uživo jednu utrku F1 pa neka onda to isto kažu nakon tog iskustva.

    Vjerujte mi…kada lete niz startno ciljnu ravninu Monze 330+ km/h kao i kroz Ascari zavoje sa preko 230 km/h i kada to sve vidite uživo…

    Oni su nadljudi ;)



    15
    15

    0
    • Michael Schumacher
      senna66 Donator Prikaži

      Tetkice….a kada bi te ljude koji govore da su vozaci “tetkice” provozali u danasnjem bolidu mislim da bi se:
      a). Usrali od straha i molili da zaustave bolid vec nakon prvog zavoja.
      b.) jedno par dana bi povraćali i imali bolove u vratu, ako ne i ozbiljnije ozljede vrata zbog G sila prilikom skretanja ili kočenja.

      Takvi su nazalost najglasniji. Ali jbg ipak su ti “F1 24 sata/index fanboysi pametniji pa redovito prosipavaju pamet tu i po ostalim portalima. Ne treba se zamarati takvima jer da prate F1 nebi takve stvari govorili. Tu i tamo pročitaju članak na indexu i to je to. Valjda im mozak ne moze vise od toga.



      8
      8

      0
      • Fernando Alonso
        Alonso king Prikaži

        Kad smo vec kod takvih pametnjakovica, evo ja jucer naisao na video gdje Alonso pokupio one pticice na indy testu, a fino komentar dolje: ” Ako ih je mogao zaobici nije uredu od njega”…otkinuo sam se od smjeha i pao sa stolice, ali definitivno komentar godine pa makar nije s portala ????



        6
        6

        0
    • Mika Hakkinen
      stoka Prikaži

      Isto to sto si napisao rade i klinci u f2 ili prijasnjem gp2 samo nekih 10-20kmh. Prije klinci nisu mogli vozit bolide a sad dode maks i osvoji gp sa 18godina. Eto to je razlika i zato ovi danasnji f1 vozaci neke nikad bit bolji od onih niti ce imat ikad priliku pokazat se da su bolji. Nekad se moglo pobjedit sa bolidom iz sredine poretka znanjem i vjestinom danas nemoze pobjedit 2. Il 3. Bolid na gridu u cistoj utrci kogod da sjedi u njemu



      3
      3

      0
  7. Fernando Alonso
    Mr.Spaceguy Donator Prikaži

    Normalno da mogu .



    3
    3

    0
  8. Ferrari
    racer 29 Prikaži

    NE i NE!! Formula kakva je danas, a to je da mora udovoljavati svim sigurnosnim pravilima, je neusporediva u odnosu na onu F1 iz prošlog stoljeća, pogotovo 50-ih i 60-ih godina…
    a termin GLADIJATOR koristim samo u jednom sportu – skijanju i to SPUSTU..
    recimo, spustit’ se niz Kitzbuhel, u jednom kombinezončiću, s kacigom na glavi, i s dvjema skijama mogu samo oni s najvećim mud?ma… a tko preživi prvih deset sekundi s brzinom od 100 km/h i uz 85-postotni nagib slobodno se može prozvati gladijatorom modernog sporta.. a formula je, po meni, odavno prestao biti gladijatorski sport..



    17
    17

    0
    • Nigel Mansell
      ujac Prikaži

      +1

      Didier Cuche je jedan od najvecih gladijatora svih vremena, ako ne i najveci.



      3
      3

      0
    • Mercedes
      Har Kl Donator Prikaži

      To je zato sto vise volis spust of Formule 1.
      Uporedi vrijeme krugova is tog perioda I ovog Sada vidjet ces da je slicno.
      Svi voze na granici kao nekad. Mozda cak I vise.
      To sto se manje gine za mene je samo plus nikako minus.



      1
      1

      0
      • Ferrari
        racer 29 Prikaži

        Ne… podjednako volim i spust i F1, pogotovo zato što su sezonski nekomplementarne..
        a ako je neki sport imalo blizak formuli, to je onda spust.. dobro, formula je ekstremno skuplji i tehnički kompliciraniji sport, ali što se tiče prošlosti, razvoja i napretka u sigurnosti i više su nego slični..
        uglavnom, i Niki Lauda (Kitzbuhell) i Lindsey Vonn (Silverstone, 2015.) to na djelu objašnjavaju :D



        1
        1

        0
      • Mercedes
        Har Kl Donator Prikaži

        Zbunjen Nisam gledao Taj nastup Vonn-ove.:)
        Ali ne znam zasto rece da su jedino spustasi gladijatori?
        Da li zbog opasnosti Po zivot? Logicnije je da spomenes boks pa da kazes to su gladijatori.
        Ili jahanje bikova (koje nikad necu razumijeti).
        Mislim da kad gledas iz ovakvog ugla Onda I oni iz 50tih nisu bili bas neki gladijatori


        0
        0

        0
      • Ferrari
        racer 29 Prikaži

        Sad bi mogli opteretiti skoro sve sportove jer je tema stvarno preopširna..
        cifre koje zarade recimo spustaši i vozači F1 je neusporediva.. pa i wehrlein u sauberu zaradi 3-4 puta više od recimo vrhunskog spustaša, a rizik ozljeda u skijanju je kudikamo ogromna..
        ni sam ne znam tko je u posljednje vrijeme recimo slomio ruku ili nogu u kopkitu, dok su višestruki prijelomi u skijanju mogući čak i na treningu..
        neusporedivo je to.. i zato su skijaši gladijatori..
        a što se tiče Vonn-ove.. nisam rekao da treba skijati ili pilotirati na stazi, već se samo treba prošetati :D


        0
        0

        0
      • Honda
        zekohonda Donator Prikaži

        vonn je nedavno izjavila kako želi nastupit u muškim utrkama. fis se još nije oglasila.



        3
        3

        0
      • Mercedes
        Har Kl Donator Prikaži

        @racer 29
        Izvini Tek Sam provalio foru nakon drugog reply :)
        Sto se tice Plata, vise spustasi zaradjuju od Jahaca Bikova, ovi vise od rudara itd.
        Ta savremena zastita im samo daje mogucnost da pritiskaju jos vise.
        Svi zaboravljaju da su I staze drugacije nego prije (osim Monaka).
        Imam osjecaj da se necemo sloziti sta god da ja napisao.
        Osim da je Vonn super vidjeti makar bilo gdje :)
        Zato imas duplo pet :)



        1
        1

        0
  9. Jenson Button
    the_HD Prikaži

    Meni su vozači u devedesetim zaslužili svoje ime, tada su vozači riskirali nisu rekli čim padne kiša da im se ne vozi ili da su uvjeti preteški .Današnji vozači se boje svoje ruke uprljati, boje se uzet rizik da uniđu zapamćeni kao najbolji dok su prije vozači uzeli rizik i zato ih sada nazivamo bogovi u Formuli 1.



    6
    6

    0
  10. Williams
    Nigel Prikaži

    ma f1 je živa dosada samo 1 ekipa dobra vec godinama, nema duela na stazi, zvuk očajan



    1
    1

    0
  11. Max Verstappen 1
    Multi 21 Prikaži

    Bravo Dave na sjajnom tekstu.

    Definitivno smatram da danasnje top vozace mozemo staviti uz bok starim liscima. Mozda nisu jos skroz na njihovoj razini, ali to malo sto ih dijeli su po meni najsitnije nijanse, prakticki nezamjetne. Mnogima koji se ne slazu s ovom tvrdnjom je argument sigurnost tad i sad, kmecanje (za kisu najcesce). Mislite da ovi danasnji vozaci ne bi vozili F1 da su rođeni u to vrijeme zbog toga? Naravno da bi, utrkivanje im je svima u krvi i svatko tko je necemu tako posvecen zanemarit ce sve pa i sigurnost. (kao sto su tadasnji vozaci to radili) Sto se npr tice kise, nije sve u vozacima, mislim da velik dio krivice mogu preuzeti sami bolidi koji su nevjerojatno teski za upravljanje po suhom, zamislite po mokrom i Pirelli sa svojim gumama sa mokro. Dosta toga se promijenilo od Bianchijeve smrti, pravila su se postrozila da se nesto takvo vise ne dogodi ikad i na to vozaci ne utjecu.. I to je jedan od razloga zasto smo u ovakvoj situaciji. Cisto, moje misljenje ;)



    4
    4

    0
  12. Audi
    Alonso1983 Prikaži

    A pogotovo ih je glupo usporedivati po broju pobijeda i pp jer nekada se vozilo daleko manje utrka u sezoni.



    8
    8

    0
  13. Formula1
    f1zd Prikaži

    Možda nisu gladijatori, kao što su po meni bili svi ih 50-ih, ali su definitivno jako blizu njih (Fangio i Clark) po vozačkim sposobnostima.
    Mislim da nijedan od njih ne bi sjeo u Fangiov bolid i to sa zaštitom kakvu je on imao. Ali ne osuđujem ih zbog toga, ne bih ni ja.



    3
    3

    0
  14. Renault
    Vedran Kristić Prikaži

    Super tekst, Dave. Lijepo napisano. A i slažem se s tobom. :)



    3
    3

    0
  15. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    zanimljiv tekst, možda i malo prekratak s obzirom na ‘zahvalnost’ teme.
    glaso sam ‘ne’, ne zbog vozača samih nego čisto zbog različitih era.



    2
    2

    0
  16. Stoffel Vandoorne
    Doktor Kongo Prikaži

    Sviđa mi se! Imas nekoliko zanimljivih argumenata i zasigurno mislim da više ovakvih kolumni treba portalu, i ovom i svim ostalima, keep up the good work.



    5
    5

    0
  17. Dietrich Mateschitz
    Ante Vetma glavni urednik Prikaži

    Samo kratak komentar na anketu – u trenutku pisanja ovog komentara stanje je 183 glasa za ne, 184 za da. To je najneizvjesnija anketa otkad je portal otvoren u veljači 2015.



    10
    10

    0
  18. Dan Gurney
    Crash Donator Prikaži

    Lijep tekst.. Nemoguce je takvu usporedbu napravit niti u jednom sprotu pa tako i u ovom.. Svako ima svoje misljenje i vecina ih je subjektivna te se do istog dosla koristnjem cinjenica koje njima idu u prilog.. Takvi smo svi, kad hocemo nesto dokazat, koristimo samo cinjenice koje nama idu u prilog dok cemo ostale presutit.. Idemo sad da se napravi jedan od najvecih preokreta u F1.. Forza Ferrari…



    3
    3

    0
  19. Dietrich Mateschitz
    Ante Vetma glavni urednik Prikaži

    Moje mišljenje je da se ovi vozači itekako mogu svrstati u istu kategoriju kao nekadašnji, štoviše, mislim da su sad bolji nego prije. Ako se ne varam, izjava Mike Hakkinena dovoljno govori o tom razdoblju – da je nekoliko vozača na gridu bilo fit, a svi ostali da su bili u relativno lošoj fizičkoj spremi. To je sad nemoguće, sad svi moraju biti apsolutno spremni, režimi su strogi, imaju trenera za svaki segment razvoja i nemoguće je doći sa škembom na zimska testiranja nakon novogodišnjih praznika.

    Osim toga, selekcija je ogromna. Danas je cijeli svijet umrežen i ako postoji brz klinac u Zimbabveu ili Tadžikistanu – Helmut Marko će ga sutra pozvati u Red Bullov program i za pet godina će zamijeniti Kvyata. Vozači se od kolijevke spremaju za F1, imamo i slučajeve trenutno da su ih očevi učili voziti prije nego su klinci naučili hodati. Takav tempo razvoja je neusporediv s onim što je bilo prije 10 godina, a kamoli prije 30 ili 50.

    Jedan aspekt ne možemo mjeriti – a to je hrabrost, odnosno ludost. Fangio i Clark kao primjer su živjeli u razdoblju gdje si svaki put pri ulasku u bolid pomislio da će ti to možda biti zadnji put, a danas to ipak nije tako. Daleko od toga da je F1 sigurna, svatko tko to misli neka proba voziti malo jači karting i sjediti nisko u nečem što ima udobnost kao da je lijes na kotačima – pa neka onda priča o “lakoći” vožnje, čak i u tako nižim kategorijama. Ta relativna sigurnost je došla s vremenom, a iskreno mislim da bi puno vozača s današnjeg grida da im se pruži prilika odvoziti sezonu u tako brutalno nesigurnim bolidima radije ostalo doma i ne bi riskiralo živu glavu (osim možda ako bi bilo za neki kul instagram selfie).

    Zaključno, nisu Alonso, Hamilton i Vettel krivi što je danas F1 puno sigurnija (sigurnija, ne sigurna!) pa prema tome ne možemo suditi o njihovoj “hrabrosti” jer su se silom prilika naviknuli na luksuz kojeg vozači prije nisu imali. A što se tiče vožnje, brzine, fizičke spreme, predanosti poslu – mislim da šiju za dva koplja skoro sve iz ranijih era.



    17
    17

    0
    • Dan Gurney
      Crash Donator Prikaži

      Veeeliki potpis.. Meni je osobno to najveci argument, zasto ovi momci danas svakako mogu u fajt sa spomenutom gospodom iz proslih vremea, ta fizicka sprema i predanost poslu.. Ono, govoreci generalno za cijeli grid..



      6
      6

      0
  20. Ayrton Senna
    Beethoven87 Donator Prikaži

    Ja bi rekao da su gladijatori i jedni i drugi.
    Danasnja F1 je samo sofisticiranija, za neke stvari teža, a za neke lakša.
    Za konkurenciju da je tijesnija se slazem, iako ne vjerujem da je bas u jako velikoj mjeri…
    Vrlo je dobra usporedba s nogometom: i Maradona je imao trbuščić!
    Ali ne moze nitko rec da nisu bili fizicki spremni i da fizikalija uopce nije igrala ulogu. Bili su onoliko koliko se od njih “trazilo”.
    Nekad se igralo/vozilo više “na divljaka”, na “šmek”, talent je u vecoj mjeri bio u prvom planu nego danas. Danas je previse parametara koji “guše” i “skrivaju” realno stanje!
    A isto ne moze nitko osporit da nije isto sjest danas ili nekad u bolid kad ih bar nekoliko pogine u sezoni…
    Danas je cinjenica da Messi ne bi bio to sto je da nije u takvoj ekipi, “stvaranoj” oko njega. Medjutim, ipak, dojma smo svejedno da je neosporno jedan od najvecih ikad, bez obzira na to. A za Lewisa i Vettela se to ne moze reci u toj mjeri jer je dojam da bi ih jos puno moglo napravit isto u takvim bolidima… ovo sto radi Messi jednostavno ne moze nitko.
    Ja se samo pitam da li F1 zbilja onemogucava svojim “izgledom” i “pravilima” da se netko tako istakne, ili jednostavno takvog trenutno na gtidu nema…



    6
    6

    0
  21. Mercedes
    hrcfaca Prikaži

    Ne mogu puno toga reč, jer nažalost nisam imao prilike gledati doba Senne Prosta pa i starijih gladijatora. Ali mislim da su svi oni gladijatori samo što su bolidi nekada puno bili drugačiji pa samim time i možda su i vozači dolazili više do izražaja. No vjerujem da kojim slučajem Ham ili Vet, Alo pa i itd. vozi bolid iz 80-90 mislim da bi također uspjeli ukrotit te zvijeri naravno uz neku određenu vježbu, isto kao što vjerujem da bi i vozači iz 80-90 mogli vozit ove današšnje “kosilice” naravno uz određenu prilagodbu.
    Inače imam jedno ot pitanje zašto više nema onih članaka iza svake utrke memento?



    7
    7

    0
  22. Michael Schumacher
    izbrisano Prikaži

    Samo Michael Schumacher. Potom Senna, sve drugo su vozači



    4
    4

    0
  23. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Zanimljiv i dobar text @Dave. :thumbs:
    U anketi sam odgovrio sa “ne”, zbog drugih stvari, ne toliko zbog vozača.



    2
    2

    0
  24. James Hunt
    Luca Badoer Prikaži

    Da li bi netko od novih odvozio 6:11 na nurburgringu u Porsche-u kao Bellof? Nije bila samo fizicka sprema u pitanju u zlatnom dobu, spoznaja da mozes poginut bilo kada sigurno skine par desetinki po krugu. Sreca da je tehnoloski napredak toliki da danas mozes vozit 110%, zabit se i izac bez ogrebotine



    5
    5

    0
    • Dietrich Mateschitz
      Ante Vetma glavni urednik Prikaži

      Naravno. Ali, da ne odemo u mitove, evo odmah par podataka. To što si stavio je 1990. godina. Iste godine pole position je na Suzuki recimo iznosio 1:36.996. Evo ti on board “modernog” bolida i pogledaj kako to izgleda uz realniju kameru (ne onaj televizijski on-board):

      Taj video koji si pogledao je jedan “sporiji” krug s vremenom samo oko 1:41. Pole position ove godine je bio 1:27.

      Znači, to je drastično brže od onog što se vozilo ’90, a vidiš po kameri s kacige da je jednako turbulentno, zapravo i više jer je brže, logično.



      1
      1

      0
      • Ayrton Senna
        Beethoven87 Donator Prikaži

        Turbulentno je, kamera se trese, sve pet… Ali pogledaj ono najbitnije- odnos tih turbulencija i upravljanje volanom. Meni to izgleda kao rodeo naspram jahanja konja… ili kao da prvi voze biciklom po sljunku, a ovi po asfaltu…
        Mislim, ja ne bi mogao vj. ni jedno ni drugo, ali imam osjecaj da 90tih ne bi izdrzao 2 kruga…
        Toliko o “trbušinama”… mislim da su i to vasi mitovi kojima se pokusava uvelicat danasnja F1.
        O trbušinama mozemo govorit eventualno u F1 50tih… i kad smo kod fizicke spreme, mislim da su vozaci jos uvijek mekušci i šminkeri naspram atleticara, plivaca, boraca ili slicnih sportova…
        i zar nisu uostalom sami vozaci do ove godine pricali da je F1 prelagana za vozit naspram nekad, kao igracke…?
        Ne znam, mozda sam zabrijao…



        1
        1

        0
      • Alain Prost
        Alain Prost Prikaži

        Nisam pogledao video nego gledao trku, to je velika razlika od onoga što ti radiš i pokušavaš realno prezentirati.
        U čemu je problem što sam rekao da za ovo treba odlična fizička sprema?
        Pišeš o silama u zavojima, vremenima kruga, zašto ne pišeš o tehnici kočenja i usporedbi kočnica iz onog i ovog doba?
        Da li si bar pogledao Sennin brzi krug? On je bio prvi u kvalifikacijama (ručni mjenjač), Prost u trci. To nisu mitovi.
        Da su mlađi Lauda, Prost, Senna bi se lako snašli u ovoj F1, MS je povezao ova doba, dobro mu je išlo.
        FA,LH,SV imaju priliku voziti bolide iz onog doba, kada bi im dozvolili da naprave bar par krugova punim gasom bilo bi baš lijepo, ali to teško da ćemo ikada vidjeti.
        Gdje su ti novi klinci danas, koje su to klase koje će zamjeniti jednog dana FA, LH i SV?
        Osim Maxa i nešto starijeg Rikija koji je to budući top vozač koji može biti klasa poput navedene trojice?



        8
        8

        0
      • Ayrton Senna
        Beethoven87 Donator Prikaži

        https://www.youtube.com/watch?v=YbKgW-gX7SI

        Pogledaj video Ante. Vjerojatno jesi, al ajde jos jednom…
        Mislim, svi vozaci cijene i hvale 80te i 90te… a ti mislis da samo ponavljaju kao papige, da to moraju rec ili sta?
        Koliki postotak ljudi kaze da su 80te i 90te bile zlatno doba, od strucnjaka do laika…?
        Mislis da je to slucajno?
        Danasnja F1 je super, za neke stvari i najbolja do sad, u puno segmenata najnaprednija, ali sveukupno manje popularna nego onda… i ima dobrih razloga zasto je to tako.

        “to get used to drive this car on the limit (MP4/4), i just can’t imagine…”
        1200konja, s puno slabijom aerodinamikom, rucnim mijenjacem i kokpitom kojeg mozes šakom probit…
        i onda se mi tu nađemo pokusat omalovažiti to s pricama o “trbušinama” i “slabijoj konkurenciji”?!! A nije se nitko zapitao da nije mozda danas konkurencija jača jer svaki drugi klinac moze vozit te bolide?!



        2
        2

        0
      • Dietrich Mateschitz
        Ante Vetma glavni urednik Prikaži

        U čemu je problem što sam rekao da za ovo treba odlična fizička sprema?

        Krivo sam te shvatio, pomislio sam da impliciraš kako za ovo u moderno doba ne treba odlična fizička sprema. Sve pet

        Turbulentno je, kamera se trese, sve pet… Ali pogledaj ono najbitnije- odnos tih turbulencija i upravljanje volanom.

        Meni to zvuči kao najave ljudi iz Formule1 prilikom svakog uvođenja novih pravila. “Doći će DRS – to će otežati vozačima upravljanje jer će izgubiti downforce i samo pravi će to moći iskontrolirati”, “dolazi KERS – to će otežati vozačima jer treba tempirati kad se koristi i kad se pune baterije”, “mijenja se procedura starta – tu će do izražaja doći pravi vozači koji imaju osjećaja za start”, “dolaze novi bolidi 2017. koji će biti teži fizički i samo pravi vozači će moći to izržati punu utrku” i tako dalje u nedogled. Rezultat? Svi vozači se priviknu i nema problema ni sa čime. Da se iduće godine vrati ručni mjenjač – do drugog kruga testiranja u Barceloni iduće sezone – svi bi već s tim bili naviknuti kao da se ništa nije dogodilo. To je priroda F1 – svi žele više/brže/jače – i nijedna inovacija dosad nije bila veći problem nikom od njih, zato jer u prosjeku nikad nije bilo jačeg i spremnijeg grida nego danas.

        Mislim, svi vozaci cijene i hvale 80te i 90te… a ti mislis da samo ponavljaju kao papige, da to moraju rec ili sta?

        Ne, nego su to heroji iz djetinjstva. Gle čuda, svi u svojim 20-30-40tim godinama hvale period gdje su se zaljubili u F1. Da te odmah pitam – gdje je tu period 60-tih? To su još opasniji bolidi, to je još više sirovo, gladijatori vs tetkice je tad bilo još izraženije. Je li Lewis vozio Clarkov bolid? Imaš video od toga?



        3
        3

        0
  25. Mercedes
    Har Kl Donator Prikaži

    Svaka cast. Hrabro
    Mislim da Sam u dosta svojih postova tvrdio slice stvari pa nisam najbolje prosao
    Dao si mi jos jedan dobar argument kad se budem raspravljao uz kafu. To je fizicka sprema F1 vozaca. Ja raspolazem SA informacijom da svaki danasnji F1 vozac bez problema moze istrcati marathon. To je nesto sto nije ni blizu formi prijasnjih F1 vozaca.
    To da je Mikka rekao nisam znao, Ali ima I logike. Prije su vozaci bili Playboy likovi.
    Odgovorit cu NE u anketi.
    Po meni se Ham I Vet. ne mogu porediti da Sennom I’ll Schumacherom. Razlog je taj sto su oni aktivni vozaci.
    Tek kad se penzionisu Onda cemo im suditi.
    Ali sama cinjenica da su blizu njih I da se svr cesce stavljaju rame uz rame SA njima dovoljno govori.
    Rekao Sam davno bas na ovom portalu da su svi oni zvijeri od vozaca. Ova dvojica cine razliku.
    Malu Ali cesto bas toliko dovoljnu za pobjedu.



    4
    4

    0
  26. Sebastian Vettel 5
    Schumi Prikaži

    Gledam video klipove ovih starih bolida. Jesu izgledali nestabilniji. Ali su bili i sporiji od današnjih. Ručni mijenjač i kvačilo, to je samo navika. Mislim da današnji vozači nebi imali nikakvih problema da se tome priviknu. Naprotiv, mislim da je danas teže se naviknuti na sve ove dughmiće na volanu. Nije to fizički napor, ali zahtjeva sigurno puno veću mentalnu spremu. Pa nije ni taj ručni mijenjač toliki fizički napor kao kopanje kanala, pa da ga današnji fizički superiorniji vozači nebi mogli koristiti. Imam osjećaj da je ove današnje vozače ubaciti u kokpit aviona da bi se bez problema snašli. Dok bi se večina nas običnih vozača totalno pogubilo. Takođe, i ta (ne)stabilnost starijih bolida nebi trebala biti nikakva prepreka današnjim vozačima. Ali naravno, za sve treba privikavanje, kao što bi trebalo i u obrnutom slučaju.

    Danas imamo brže bolide, koji postižu veće G sile, ali izgledaju stabilniji. Ali upravo te G sile su pokazatelj šta je veći fizički napor. Malo drmanja u kokpitu, ili puno veći pritisak na tijelo…
    Iako nama izgleda da je današnjim vozačima lakše. Možda i nije tako. Možda kamera ima optičku stabilizaciju, pa nam sve izgleda stabilnije. Ali G sile ne lažu. A i njihova fizička sprema čini da to sve izgleda lakše. Da jednom rukom voze preko 300 km/h dok drugom rukom skida sloj sa vizira, ili dok nešto šupa po volanu. Pa imamo tu i mogući povratak Kubice, kojemu je jedna ruka polufunkcionalna. Ali sve to izgleda lakše baš zato što su vozači puno spremniji. Ovo danas u neku ruku izgleda kao profesionalni sport vs amaterski (nekad). I ne zaboravimo da bi većina vozača htjela još zahtjevnije bolide, da se bolje vidi razlika među vozačima.

    Mislim da je danas sve na jednom većem nivou. Zato nam izgleda da oni jednostavno krstare u tim bolidima. A vjerovatno prijašnji vozači ustvari nebi mogli u ovu kategoriju. Ne dok se ne priviknu i porade na fizičkoj spremi. Jer vjerovatno nebi niko ni izdržao do kraja utrke sve te napore.



    7
    7

    0
    • Nigel Mansell
      pero Prikaži

      U jednoj stvari te sigurno istinito mogu demantirati. -nemoj se ljutiti zbog toga-
      Trebalo je puno snage za mijenjanje brzina u tadašnjim bolidima.
      Nemoj to uspoređivati s običnim autima.
      Problem je bio u tome da je mjenjač morao imati što kraći hod
      slijedom toga što tvrđe i jače opruge….. i sve te položaje brzina zapakirane u što manjoj dimenziji.
      Uz veliku snagu potrebnu da se ugura u pravu brzinu dolazi i veliki problem preciznosti.
      Tada su strašno trenirali mijenjanje brzina i zato smo tada mogli
      svjedočiti neobičnim – ničim izazvanim piruetama na stazi, pretjecanjima zbog naoko naglog usporavanja….a sve to zbog pogrešno odabrane brzine.
      Uz sve to dodaj onaj najbitniji faktor F1
      Enormna snaga motora pričvršćena na parsto kila limarije s rupom, za vozača = bolid
      Takav se bolid, nemoj zaboraviti, bez ikakve pomoći elektronike koja bi pomogla vozaču i umirila bolid u kritičnim trenucima mijenjanjanja brzina -( posebno se to moglo gledati u moto GP tada 500cc klasi motora Moto GP na najmanji dodir papučice gasa propinjao, driftao, bježao… kao divlji konj,
      ili bi jednostavno izgasio zbog premalog broja okretaja, ako pogiješi i na startu ubaci u pogrešnu brzinu.
      Tada sam čitao i gledao slike po sportskim časopisima kako neki vozači imaju
      ruku kojuom mijenjaju brzinu puno nabildaniju – veću od druge ruke.
      To su moja sjećanja iz povijesti.
      Tko zna. Možda mi je neko ili nešto ubacilo te podatke a da stvarno nisu postojali.



      4
      4

      0
      • Nigel Mansell
        pero Prikaži

        oprosti – loš i nerazumljiv dodatak “( posebno se to moglo gledati u moto GP tada 500cc klasi motora )”
        To je trebao biti samo -NPR- primjer gdje se najbolje moglo vidjeti što znači gomila snage bez pomoći elektronike.
        Imaš dosta dokumentaraca gdje Freddie Spencer, Randy Mamola, Eddie Lawson
        objašnjavaju razliku između bolida sa i bez elektronike.
        Motori su bili više manje jednako brzi kao i danas, ali gotovo neukrotivi prilikom
        promjene brzina i pogotovo na ubrzavanju nakon apeksa zavoja. Teško je bilo postiči ravnomjerno ubrzanje.
        Nabrijani motori bez elektronike imaju manu da odjednom daju enormnu – preveliku snagu koja se onda porastom brzine normalizira.



        2
        2

        0
      • Nigel Mansell
        pero Prikaži

        Vidi ovo. Tko uspije više zadržati prednji kotač na asfaltu brži je.
        Ne dižu motor na stražnji kotač iz zezancije nego zato jer ga jedva ukrote.
        Možeš vidjeti i par puta pri brzinama preko 200km/h da im se digne prednji kotač .
        Danas im u tome – rasporedu – ujednačavanju snage pomaže elektronika kao i u F1
        Naravno ne samo u tome, ali….
        https://youtu.be/J7_WAeCe8oE?t=35



        1
        1

        0
  27. Fernando Alonso
    Lovro Andraka urednik Prikaži

    Odličan tekst, slažem se s većinom tvojih argumenata :thumbs:

    U anketi sam glasao “da” i to u smislu da nema smisla pričati o podjeli iz naslova. Kao što je spomenuto u tekstu, nekakva realna, direktna usporedba današnjih i prošlih vozača je nemoguća, ali svi su oni u svoje vrijeme bili najbolji vozači i to je ono što je bitno.

    Uvjeti se razlikuju od desetljeća do desetljeća, bolidi su se kroz povijest mijenjali u svakom pogledu te je stoga nemoguće povlačiti bilo kakve direktne paralele.

    Istina je da je kroz povijest sigurnost bolida i staza bila daleko niža, ali to ne umanjuje hrabrost današnjih vozača koji voze u puno sigurnijim uvjetima. I dalje su to ogromne brzine, potrebna je maksimalna fizička pripremljenost, ovo su najbrži bolidi u povijesti Formule 1. Većina tih argumenata je spomenuta u tekstu pa mislim da nema smisla da ponavljam.

    Činjenica je da ljudi uvijek gledaju u prošlost kroz ružičaste naočale, svima je sve prije bilo bolje pa je ista stvar i s Formulom 1 i pogledom većine navijača na vozače iz prošlosti. To ne možemo promijeniti sad, ali za nekih 15-ak godina očekujem da će se Alonsa, Hamiltona i Vettela polako početi uključivati među “bogove” poput Senne, Prosta, Schumachera i ostalih :)



    9
    9

    0
  28. Nigel Mansell
    pero Prikaži

    Vremena se mijenjaju, svijet se mijenja, ljudi se mijenjaju.
    Srećom i Formula 1 se mijenja.
    Od nekadašnjih playboya ili ratnih pilota, tatinih sinova i bucmastih tata
    koje bajdvej možemo vidjeti i danas u NASCAR-u
    do današnjih klinaca fokusiranih od najranijih dana i svojih početaka na samo na jednu stvar.
    Pobjeda.
    p.s.
    Kada smo već kod manualnih mjenjača, sjećam se nekih usporedbi koliko tko
    mijenja brzina po utrci. (sredina 80-tih – recmo. Mozak me baš ne podupire ili bolje reći sve mi manje daje podršku kada trebam činjenice i slike iz prošlosti iz kojih bih mogao zaključiti stvarnu godinu)
    Ne sjećam se poretka, ali se sjećam da su u utrci ovisno kako kojoj mijenjali brzinu 2.000-2.500 puta.
    Danas je to puno više, ali danas je to na gumbić.
    Nekada je bilo kvačilo sajla i komad kratke – bar vidljivi dio cijevi koja je predstavljala ručicu mjenjača.
    Osim što je imala jako kratki hod, dakle treniranje preciznosti do besvijesti.
    U svakoj utrci bi vidjeli nekoliko pretjecanja, pirueta, naglih usporavanja…. zbog pogrešno odabrane brzine.
    A trebalo je i snage za promijeniti brzinu u bolidu koji skače ko divlji konj zbog enormne snage, male težine bolida i 0 elektronike koja bi pomogla vozaču.
    Problem preciznosti u takvim je jasan.
    Uglavnom, osim što svako vrijeme donosi svoje ipak od 80-tih godina
    prošlog stoljeća najbolji vozači su već imali imali deblje vratove od glava.
    Pogledajte fotke Prosta i Senne – kada ih se već spominje.
    Prost nije imao 20 kila skupa s krevetom ali je imao vrat teži od ukupnoga tijela.
    Još jedna sitnica.
    Kod nekih vozača ruka kojom su mijenjali brzine je bila vidljivo nabildanija – deblja od druge.
    Sjećam se jedne rasprave o snazi vozača u tada aktualnom duelu Prost – Senna.
    Prost fan:
    “Gle kako Prost drži glavu ravno i mirno u zavoju, a Senna ju svaki puta nakosi.
    To je zbog snage.”
    Senna fan.
    “Sena glavu nakosi da bi imao svaršen pogled prema onome što slijedi.
    Da Prost pokuša nakositi glavu odmah bi se razbio.”
    Nakon toga bi generalno išlo razdvajanje rte dvojice na suprotne strane kauča, fotelja, sobe.
    Smiješno, ali nije bilo interneta.
    Mogli smo veličati svoje vozače samo na temelju onoga što bi vidjeli u tih 1,5-2 sata.



    9
    9

    0
  29. Blue Flag
    dFixxx3r Prikaži

    za 20 godina uz npr sennu i sumachera ce sigurno stajati i lujo/seb

    samo se trebaju umiroviti i pustiti da postanu legende :D



    6
    5

    1
  30. Alfa Romeo
    Alfa707 Prikaži

    Odličan članak i dosta objektivan. priča se o fizičkoj spremi ili mentalnoj snazi vozača.
    Međutim postoji glavna i najveća razlika između sad i recimo 30 godina unatrag. Danas kad se bolid razbije i napravi par salta i okreta u zraku vozač većinom izađe ,manje gledateljima te vozi idući vikend
    Znači osjeća se dosta siguran u bolidu
    Dok prije 30-40 godina nije bilo ni blizu!
    Po meni je to glavna razlika između nekad i sad,a o vozaču ovisi kako bi se on osječani i da li bi imao muda vozit sa gasom do daske u limenom kovčegu



    1
    1

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.