F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Kako funkcionira startna procedura i zašto je Bottasov prerani start legalan

Ante Vetma

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Utrka u Austriji potaknula je brojne rasprave o tome zašto je prerani start Valtterija Bottasa toleriran od strane FIA-e. Već na samom početku su i Sebastian Vettel i Daniel Ricciardo iz svojih bolida primijetili da nešto nije bilo u redu i da je Bottas krenuo prije nego su se crvena svjetla izgasila, ali je nakon 29 minuta iz FIA-e došla informacija da je sve u redu i da je Bottasovo vrijeme potrebno za start iznosilo 201 tisućinku sekunde.

Poanta cijele priče jest u tome da FIA ne mari za vrijeme reakcije vozača. Teoretski, reakcija od 0,0 sekundi bi bila dozvoljena iako nijedno ljudsko biće ne može tako brzo reagirati. Štoviše, čak i malo raniji start nije protiv pravila. Zašto?

Senzor u asfaltu i transponder u bolidu daju informacije o tome kako je bolid krenuo. Problem je u tome što oni nisu uvijek na istom mjestu obzirom na različite dužine bolida. Prije starta je transponder u bolidu uvijek lociran iza samog senzora u asfaltu i kad se bolid pokrene signal između njih postane jači jer su se fizički približili. U trenutku kada transponder bude na istom mjestu kao senzor – signal je najjači. Nakon toga pada na nulu.

Konkretno, u slučaju Bottasa, on je krenuo 0,06 sekundi prije nego su se izgasila crvena svjetla i to je bilo dovoljno da se transponder u bolidu i senzor u asfaltu ne odašilju najjači signal, odnosno da se ne susretnu prije vremena.

Još jedan problem je u tome što je sucima trebalo 29 minuta da odluče je li se radilo o “jump startu” ili ne. Razlog je jednostavan – računalni sustav im se srušio. Kada su podaci o startu došli iz FOM-a do FIA-e, svi monitori su se zacrnili.

Ono što je zanimljivo jest da ni u Mercedesu nisu znali je li ovakav start legalan pa su u prvom stintu tražili od Bottasa da napravi što je moguće veću prednost za slučaj da kazna ipak dođe.

Dodatno je zbunilo objašnjenje FIA-e u kojem su spominjali granice tolerancije bez da su pritom pojasnili o koliko se konkretno vremenu radi. Razlog za to jest bojazan da bi ekipe na svakoj utrci to iskoristile i dale instrukcije vozačima da se na startno mjesto parkiraju malo iza idealne pozicije i onda u utrku krenu prije crvenog svjetla taman dovoljno da transponder u bolidu ne susretne senzor u asfaltu prije vremena. Ovako, obzirom da je nepoznato koliki “jump start” je unutar granica tolerancije – logično je da nitko neće previše riskirati kaznu. Ipak, to također ostavlja mjesta za manipulacije jer FIA za bilo koji budući prerani start može dati objašnjenje da je sve unutar granica imaginarne tolerancije.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Ante Vetma
Pulsmedia autor
3316 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

23 komentara

  1. Mclaren AlkY Donator Prikaži

    A tu se nema sta kriviti niti Bottasa niti Mercedes nego samo FIA. A Fia si je sama kriva sta nemogu napisati jasno i glasno pravilo sta se tice “jump starta”. Neka jednostavno napisu da nema tolerancije niti jednu tisucinku i cao. Ovako samo kompliciraju stvari nepotrebno i stvaraju kojekakve trzavice , price i insinuacije unutar F1 svijeta.



    12

    0
  2. Chase Carey hattrick Donator Prikaži

    Ovih par zadnjih rečenica sve govori. Transparentnost “na nivou”, nema što, i to sa svom tom moćnom tehnologijom o kojoj drugi sudci ostalih sportova samo mogu sanjati..

    U svakom sportu se zna što je “JUMP START”.. samo je nešto malo različito definirano vrijeme ispod kojeg se to računa. U atletici je to recimo reakcija ispod 0.150 jer je direkni sport, dok je u indirektnim sportovima tipa ovog trebala biti granica 0.200s. Sve ispod toga je “jump start” ili ti preuranjeni.



    7

    0
    • Max Verstappen DaveGilmour Prikaži

      Ne vidim poantu te granice od 0.200s. Pravilo bi trebalo bit jednostavno: kreneš li prije gašenja svijetla – jump start; kreneš li nakon gašenja svijetla – regularan start.
      Ako se netko želi kockati i anticipirati start neka anticipira, ali kreneš li i tisućinku ranije dobivaš kaznu 10 sekundi.



      13

      0
    • Michael Schumacher khar Prikaži

      I kako si onda došao do poštenja. Ako netko starta 0,03 iza gašenja teoretski je startao unutar dozvoljenog prostora a ti mu nabijaš kaznu. Starta se gašenjem svjetala, a ne 0,15s iza gašeja svjetala.


      0

      0
      • Chase Carey hattrick Donator Prikaži

        Bit sprtskog starta je da se ocjene stvarne reakcije samog sportaša, a ne nekakva nagađanja.. upravo su zbog toga i ta pravila da reakcija mora biti u okvirima naučno dokazane ljudske reakcije. Sve ostalo se nebi smjelo računati, jer sportaš nije reagirao na svijetlo, pucanj ili što već.. već je reagirao po slobodnom nagađanju. Kao što je Bottas reako na presici, već je jako dugo vrijeme gašenja svijetla unutar određene sekunde (nakon paljenja svih svjetala).. što dozvoljava vozaču da doslovno broji… što naravno više nije sportski, i nije reakcija na znak.
        Pokušaj sa tom logikom.


        0

        0
    • David Croft Frantic Donator Prikaži

      Ja ću se složiti sa @Daveom

      Prosto i jednostavno.
      1) Kreneš li 0,001sec nakon svjetala, start je čist.
      2) Kreneš li 0,001 prije svjetala (ili na 0,000) Jump start.
      3) To da li je neko nagađao ili ne, meni je nebitna stvar.
      4) NEMA MICANJA prije gašenja svjetala, ni za JEDAN JEBENI milimetar.
      5) Šta valjaju gluposti oko senzora, transpondera, dužina bolida, 3.14čki materina…..

      Od proste (da ne može biti prostija) stvari oni rade nuklearnu i svemirsku fiziku, teoriju struna, …..



      7

      0
  3. Sebastian Vettel 5 CrashOverride Donator Prikaži

    Hahaha.. Zacrnili im se monitori.. Nisu podnijeli tolike manipulacije brojevima pa su skoro krepali
    ???



    8

    0
  4. Michael Schumacher Miki-248 Prikaži

    bottasu je ovo proslo ovi put i vjerovatno nikad vise, ali fia mora podhitno mjenjat ovo pravilo, kod vraga ce in pusti senzori ka obicna snimka otkriva da je krenia prije negu su se svitla ugasila

    trebali bi i stavit granicu od 0.150 ili .200, jer je poanta da vozaci reagiraju na svitla a ne da proba krenit kad on misli da ce se svitla gasit



    15

    0
  5. Marlboro MrDoomroom Prikaži

    Sad u VB Charlie će sigurno držati duže crvena svjetla da gore negdje oko 4s će ih pogasiti. :D
    Jedva čekam nove pokušaje da ubodu savršeni start.



    7

    0
  6. Pastor Maldonado pero Prikaži

    Bezveze. U svim ostalim manje tehnološki naprednim sportovima (atletika…) nema takvih problema i točno se zna što je jump start.
    Uostalom neka prekopiraju program startne procedure Moto GP-a.
    Oni nemaju takvih problema a imaju pregršt jump startova.
    Svako tko mrdne prije gašenja svjetla automatski je kažnjen i još
    mu se kazna evidentira i prije završenog prvog kruga.



    10

    0
  7. Fernando Alonso r.u.m. Prikaži

    Ne razumijem objašnjenje ili sam glup.Treba pojednostavit pravila (kao i oko motora..ubijaju sport) i gotovo kako su ljudi dolje napisali sve što je krenulo prije gašenja crvenih svjetala je JUMP START to su i u Mercedesu znali ali FIA je zasrala. Meni tu nema objašnjenja,meni je ovo apsolutno glupo objašnjenje .Nema kretanja prije gašenja svijetla i točka.



    7

    0
  8. Senzor u asfaltu? Trasponder u bolidu? Osim što devedest kamera snima start iz devedeset uglova. FIA je inače bila u kurcu, al s ovim je ošla u onaj krasni.



    9

    0
  9. Pirelli Hard Monty Prikaži

    Opa,srušio se računlni sustav!
    Sad bi trebalo izmislit kako kazniti FIA-u zbog tehničkog kvara. :D



    8

    0
  10. Michael Schumacher khar Prikaži

    Hahaha to ima smisla, baš sam gledao lokacije transpondera u bolidu
    https://www.youtube.com/watch?v=h15uCjSXr8w


    0

    0
  11. Formula1 ArmandoŽ Donator Prikaži

    “JUMP START”- mislim da u novoj eri elektronika – zanemarujemo čovjeka… svjetla se nisu ugasila.
    Da, zacrnili se ekrani – jer čovjek u novoj eri ne raspoznaje ni da li rade svjetla ili ne…. hahahahaah- javit će mu elektronika.
    Mislim da je ovo još jedna glupost u koju se upetljala FIA , i još jednom napravila glupim navijače i vozače , svojom politikom ne zamjeranja prema velikim timovima…..



    3

    0