F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Obljetnica pogiblje Jima Clarka

Marko Rakić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Jim Clark

“Na kraju prvog kruga, Clark je bio toliko ispred ostalih da smo mi u boksu pomislili kako je ostatak bolida uništen u nekoj nesreći”, prisjeća se Eddie Dennis Clarkove dominacije na Vn Belgije 1967.

Jedan od najvećih vozača u povijesti Formule 1, James (Jim) Clark, rodio se 4. ožujka 1936. u malom škotskom selu Kilmany. Dolazio je iz farmerske obitelji, koja je očekivala da će on preuzeti farmu kada završi školu. Ipak, mladi Jim je krojio nekakve druge planove, koje su njegovi roditelji dočekali drvljem i kamenjem. No, nije se dao pokolebati, pa je tako tik nakon dobivanja vozačke dozvole kupio Sunbeam Talbot, auto s kojim je vozio utrke. Nije dugo trebalo da Jim pokaže svoj raskošni talent, pa je tako 3. lipnja 1956. osvojio utrku u Edinburgu, što mu je otvorilo vrata ka nekim drugim natjecanjima.

5.travnja 1958. je totalno ponizio konkurenciju, sada u Jaguaru D3400 kojeg mu je ustupio Henry Taylor. Full Sutton u Yorkshireu je bila nova destinacija, a podijedio je uboje utrke postavivši daleko najbrži krug utrke. Slijedilo je brušenje u nižim serijama, isprobavanje jednosjeda te konačni nastup u Formuli 1 1960. godine za tvorničku momčad, Lotus. Mnogo puta ispisana povijest ovog trkaćeg genija se može naći na svakom koraku, a 25 pobjeda i 33 pole positiona u 75 odvoženih utrka dovoljno govori kakav je Clark bio vozač. Sve je uspjehe postigao u Lotusu sa svojim prijateljem, i jednim od najvećih dizajnera, Colinom Chapmanom. Ponovno pisati o povijesti koju već svi znaju nije toliko zanimljivo, no par crtica iz njegova života bi svakako moglo biti nešto manje znato.

“Osvrnimo se na kočione obloge. Na Jimovom bolidu smo ih mijenjali svakih 4 – 5 utrka, više zbog neugode nego potrebe. Na Hillovom bolidu bi promijenili dva seta po utrci. Jim je bio nevjerojatan, znao je unijeti brzinu u zavoj bez imalo poteškoća, a da pritom nije mučio mašineriju”, riječi su Alana McCalla, Clarkovog mehaničara.

“Znao sam se katkad podsmijehivati kada bi bio start utrke. Dok bi ostali tek kretali sa svojih pozicija, Jim bi već bio za cijelu dužinu bolida ispred njih.”

7. travnja 1968. svijet kao da je zastao na trenutak. Na totalno nebitnoj utrci Formule 2 na Hockenheimu, Clark izlijeće pri velikoj brzini te udara u drvo. Preminuo je samo nekoliko minuta nakon nesreće, koju je prouzrokovala puknuta guma na Lotusovom bolidu. Chris Amon je najbolje dočarao tadašnju situaciju:

“Ako se to dogodilo njemu, kakve izglede imamo mi? Mislim da smo svi isto osjećali tog dana, činilo se kao da smo izgubili svog vođu.”

“Čovjek iz sjene”, nije volio kamere ni novinare, već mir i tišinu svoje farme u rodnoj škotskoj. Bio je ponosan svojim velikim rezultatima, no uvijek diskretan i nenametljiv. Jim i Colin su podignuli Lotus na višu razinu, koji je 10-ak godina nakon postao najuspješnija momčad u povijesti Formule 1. Mnogi vozači su ga poštovali, no Jackie Stewart je uvijek imao posebno mišljenje o svom sunarodnjaku:

“Nikad nije bio spektakularan, ali je uvijek bio spektakularno brz.”

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Marko Rakić
Pulsmedia autor
1193 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

3 komentara

  1. Emerson Fittipaldi diesel Prikaži

    Odličan tekst, svaka čast. Nažalost ga nisam doživio, ali izgleda da je vozio ko smug.


    0

    0
  2. F1puls David Vidović novinar Prikaži

    Jako fino Marko, svaka čast.
    Pored Senne i Stewarta, meni omiljeni vozač koji je harao stazama. Postojala je ta neka čar oko Jima, neka iskra, nešto neopisivo, što te natjera da se zaljubiš na predivni nevin osmjeh i vozačke sposobnosti koje su rijetki imali.


    0

    0
  3. Mclaren raca Prikaži

    Kratko ali dovoljno da se prisjetimo,stvarno, velikana f1.


    0

    0