F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Umjetnost pit-stopa

David Vidović

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Formula 1 se prati preko štoperice. Bilo da ste vozač ili član momčadi u garaži, iznad vas kuca sat koji mjeri vaše performanse. Kada se ugase svjetla na startu, narednih 305 kilometara ovisi o vozaču, obično oko sat i pol vožnje, i dodatne 3 sekunde koje vozač stavlja u ruke onih koji su napravili bolid koji vozi. Te 3 sekunde mogu biti od velikog značaja, i sve ono napravljeno od vozača prije i poslije trenutka zaustavljanja u boksu može biti zaboravljeno i najmanjom pogreškom pred garažom.
Nema smisla da pišem o važnosti i poenti zaustavljanja u boksu, to i najveći laik zna, ali mašina koja pokreće cijeli sustav je istinski očaravajuća.

1993. Benetton je postavio apsolutni rekord u trajanju zaustavljanja u boksu, na VN Belgija bolid Patresea je u zraku bio samo 3.2 sekunde, i taj rekord je ostao netaknut sljedećih 17 godina pošto se od 1994. ponovo uvelo dotankavanje goriva tijekom boksa, i vremena su odmah skočila i na preko 10 sekundi. 2010. je Formula 1 ponovo doživjela kratke bokseve, a tehnologija se od posljednjeg puta kada je bilo dozvoljeno mijenjati samo gume u boksu okrenula naglavačke. Zbog nesavršenog softvera top momčadi su promjene guma obavljali otprilike za 4 sekunde, a iz sezone u sezonu vremena su strmoglavo padala, da bi 2013. Red Bull na VN SAD-a gume na Webberovom bolidu promjenio za nevjerojatne 1.92 sekunde! Potpuno isto vrijeme je izmjereno i Williamsu prošle godine na VN Europe, nešto manje od 2 sekunde su bile potrebne da se promjenu četiri gume na bolid Masse. I upravo je Williams razlog zašto sam se odlučio analizirati ovu temu, jer je posao koji su obavili inspirirajući.

2015. je Williams bio jedna od najgorih momčadi po vremenima u boksu, a nisu izostajale niti greške. Najveću od svih pamtimo s VN Belgije kada su na bolid Bottasa postavili tri meke gume i jednu srednje tvrdu, pa je cijeli situacija bila prvenstveno sramotna. Proteklih godinu i pol Williams apsolutno dominira kada je vrijeme za promjenu guma. Prošle godine su na 14 od ukupno 21 utrke imali najbrži pit-stop vikenda, a ove sezone već imaju tri najbrža zaustavljanja na četiri utrke. Tako su prošle godine osvojili DHL nagradu u prvenstvu najbržih zaustavljanja u boksu. Da, postoji i to. Kao jedan od glavnih sponzora Formule 1 DHL vodi malo prvenstvo i nakon svakog vikenda dodjeljuje bodove (po sistemu bodovanja vozača u F1) i najbržih deset bokseva dobiva bodove, na kraju sezone se sve sabere i momčad s najviše bodova ja pobjednik.

Utrka Momčad Vozač Vrijeme
Australija Williams Valtteri Bottas 2.35s
Bahrein Williams Felipe Massa 2.27s
Kina Williams Felipe Massa 2.10s
Rusija Williams Felipe Massa 2.23s
Španjolska Williams Felipe Massa 2.12s
Monako Williams Valtteri Bottas 2.43s
Kanada Williams Valtteri Bottas 2.11s
Europa Williams Felipe Massa 1.92s
Austrija Williams Felipe Massa 2.16s
Velika Britanija Mercedes Lewis Hamilton 2.33s
Mađarska Mercedes Nico Rosberg 2.15s
Njemačka Williams Felipe Massa 2.00s
Belgija Williams Valtteri Bottas 2.14s
Italija Red Bull Daniel Ricciardo 1.98s
Singapur Mercedes Lewis Hamilton 2.14s
Malezija Williams Felipe Massa 2.00s
Japan Williams Felipe Massa 2.05s
SAD Red Bull Max Verstappen 2.10s
Meksiko Williams Felipe Massa 2.06s
Brazil Renault Jolyon Palmer 2.35s
Abu Dhabi Red Bull Max Verstappen 2.11s

Kako nastaje pit-stop postava?

Svi članovi pit stop momčadi su ustvari mehaničari tima, a prilikom zaustavljanja bolida ispred garaže se nalazi najmanje 20 članova momčadi i svaki od njih ima svoju dužnost. Podjela zadataka se svodi samo na osnovu fizičkih predispozicija i nošenja s pritiskom, pošto ima puno zadataka koji se trebaju podijeliti u posadi sudjeluju mehaničari obojice vozača. Oni najbrži i najspretniji, te koji dobro podnose pritisak su zaduženi za skidanje i stavljanje guma, oni s najvještijim prstima su postavljeni na pištolje, najsnažniji mehaničari su oni s dizalicama koji dižu bolid na promjenu guma. Jedina uloga koja se ne mijenja i nema izraženu fizičku komponentu je “policajca s lizalicom”, to jeste onog člana postave koji drži znak stop/go i određuje je li prolaz kroz bokseve siguran da bi se pustio njegov vozač nazad u gužvu. Tu ulogu ima glavni mehaničar garaže, pošto je pritisak na njemu veliki i zahtjeva sposobnost donošenja prave odluke koja možda utjecati na ishod utrke.

Dobro zaustavljanje u boksu zavisi od dobre spremnosti ekipe. Kao što košarkaš svoju formu i spremnost za sezonu određuje preko ljeta, tako i momčadi treniraju preko zime u tvornici. Tamo momčadi mogu pomno analizirati svaki potez tijekom promjene guma i koristiti telemetriju za svaki pištolj i svaki kotač, kako bi odredili tko je najsporiji i kome treba još vježbe. Williams je bio jedna od prvi momčadi koja je uložila novac u teretanu gdje su mehaničari redovno išli kod osobnog kondicionog trenera koji ih je držao u formi.

Što pravi razliku?

Pored već spomenutog ljudskog faktora, ipak smo u Formuli 1 pa bi bilo monotono da tehnologija ne utječe na rezultat nečega. Više ili manje svaka komponenta koja visi na kraju ovjesa utječe na težinu skidanja i postavljanja guma, što je prepoznao i Williams, pa je svoj bolid redizajnirao kako bi ga prilagodio za lakše zaustavljanje u boksu. Od glave kotača odnosno felge, matice kotača, navoja, dizalica bolida, preko semafora iznad vozačeve glave do pneumatskog pištolja, sve pravi razliku.

Unaprjeđenje svih ovih komponenti je pridonijelo razvoju i brzini pit-stopa, ali pošto smo u 21. stoljeću, najveću prevagu su napravili programeri. Velike zasluge za pit-stop ispod 2 sekunde se mogu, osim mehaničarima naravno, pripisati inteligentno razvijenom sustavu svjetala, to jeste semafora koji vozač vidi iznad glave prilikom zaustavljanja. Semafor je povezan sa svakim pištoljem koji je programiran da pošalje signal istog trenutka kada je navoj na kotaču stegnut i kada nastane prazan hod pištolja. Kada semafor dobije signal od sva četiri kotača, signalizira vozaču da je spreman za polazak. Tada sve ovisi o glavnom mehaničaru koji propušta vozača nazad na stazu ili ga zadržava zbog gužve.

F1 momčadi već dugo godina koriste pneumatske pištolje za što brže i efikasnije djelovanje u boksu. Oni su dosta čvršći, pouzdaniji i daleko jednostavniji od pištolja na baterije. 2011. je Mercedes prodrmao tehnologiju pit-stopa kada su počeli koristiti helij za pokretanje pištolja. Pošto je helij dosta rijedak plin mogao je dostaviti veći okretni moment za manje vremena, ali FIA je ubrzo spriječila momčadi u nabavci iste tehnologije zbog rezanja troškova. Ne samo da je helij skup, već je i štetio pištoljima koji su onda morali biti mijenjati svakih nekoliko utrka, što također košta. Jedan pneumatski pištolj košta oko 5000€ i svaka momčad ih ima oko 25, te koriste različite pištolje za treninge, kvalifikacije i utrku. Pištolji su djelo talijanske firme Dino Paoli. Svaka momčad dalje prilagođava pištolje svojim potrebama, ali to su obično sitne vanjske preinake, dok specifikacija pištolja ostaje ista. Moderni pištolji proizvode oko 3000Nm okretnog momenta. Možete onda zamisliti zašto mehaničari koji rade na pištolju trebaju teretanu i trenera. Dio pištolja koji okreće maticu se okreće na otprilike 7-8 tisuća okretaja po minuti.

Na pozadini svakog pištolja se nalazi prekidač koji mijenja smjer rotiranja, kako bi se nakon što je stara guma skinuta ponovo mogla namontirati nova. Obično ako pogledate malo bolje možete primijetiti mehaničara kako rukom udara u pištolj dok pomoćnik stavlja novu gumu na bolid, ili udara pištoljem o prsa kako bi promijenio rotaciju.

Što se događa kada vozač ulazi u boks?

Kao što je većini vjerujem poznato, vozač pri ulasku u bokseve mora uključiti pit limiter, gumb na volanu koji limitira brzinu na maksimalno 60 ili 80 km/h, ovisno o stazi i odluci sudaca i vodstva utrke. Vozač pri ulasku mora biti jako oprezan obzirom da ulazi u uski prostor među svoje mehaničare, a udarac pri brzini od 60km/h možda nije isti kao onaj na 300km/h, ali je svakako opasan što je nekoliko puta i pokazano u praksi. Ako na bolidu postoji problem na kočnicama, kao što je to bio slučaj na Ricciardovom bolidu prošlog vikenda u Rusiji, vozač će jako sporo dokotrljati bolid do mjesta gdje se treba zaustaviti.

Mjesto gdje vozač treba zaustaviti bolid je označeno žutim crtama koje su otprilike dimenzija bolida i unutar kojih ne bi smio stajati niti jedan član momčadi. Morate zapamtiti da je vozačeva pozicija u bolidu jako niska i da je njegovo vidno polje limitirano. Za to služe strelice koje mehaničari nose na plastičnim oplatama koje se lako montiraju na ruku i usmjeravaju vozača gdje treba da pozicionira kotače.

Kada vozač stane, štoperica počinje otkucavati. Pored već nabrojanih članova momčadi, od velikog značaja su mehaničari koji imaju zadataka da za 2 do 3 sekunde promjene podešavanja prednjeg krila ako je to potrebno, a oni se često mogu jasno vidjeti i na TV-u. Kako je u posljednje vrijeme složenost pogonske jedinice postala jako velika i hlađenje same postaje sve veći problem, postala je praksa da sa strane bolida stoje dva mehaničara zadužena za balansiranje bolida kada je podignut na dizalice, i čišćenje hladnjaka od prljavštine i otpadaka sa staze. FIA također naređuje da sa strane stoji bar jedan mehaničar sa protupožarnim aparatom radi bilo kakvog incidenta, premda jako rijetko viđamo plamene veće od onih na zagrijanim kočnicama otkako je ukinuto nadolijevanje goriva.

Kada se ‘lizalica’ podigne i upale zelena svjetla, vozači puštaju kočnicu i kvačilo i nastavljaju svojim putem. Tijekom slobodnih treninga petkom možete vidjeti kako vozači namjerno agresivno napuštaju boks i nekoliko puta za redom ulaze u bokseve samo kako bi se zaustavili ispred garaže i zavrtjeli stražnje kotače, kako bi ostavili crne otiske guma na izlazu iz garaže i u utrci imali bolje prianjanje na tom mjestu.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

David Vidović
Pulsmedia autor
320 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

18 komentara

  1. Blue Flag Viper Prikaži

    Odličan i poučan članak. Na razini profesionalca.



    9

    0
  2. Jim Clark Nikola Krajina Donator Prikaži

    Odličan članak Davide, svaka čast!

    Našao sam samo jednu grešku na početku teksta: “narednih 305 tisuća kilometara ovisi o vozaču”. Ta tisuća je ogromni višak, jer ispade tako da vozači u utrci pređu skoro udaljenost od Zemlje do Mjeseca i to svega za sat i pol do dva sata :P



    8

    0
  3. Jim Clark Damir Abramović novinar Prikaži

    Odličan tekst, Davide! :thumbs:



    6

    0
  4. Ayrton Senna Beethoven87 Prikaži

    Izvrstan clanak, u svakom pogledu. :thumbs:



    5

    0
  5. Pastor Maldonado pero Prikaži

    “…..komentar čeka na odobrenje”. Maknite više to odobrenje za linkove.
    Evo onda bez htt… a stari komentar obrišite.
    Jedan dobar video dodatak na temu.
    Objašnjenje za svakoga od 23 člana posade pit laina što i kako radi:
    youtube.com/watch?v=4bmemWO4rwc



    3

    0
  6. Pirelli Hard Monty Prikaži

    Dobro ali bi trebalo ubaciti vrlo važne tehničke detalje.Npr,ima li na osovinama kotača,ovisno na kojoj su strani,ljevih i desnih navoja i način na koji su kotači zapravo učvrščeni,buduči da nema nikakvih štifta ni u felgi rupa,već je vidljiv samo konus osovine.Ozbiljno,tražim nekakvu sliku na kojoj bi to bilo vidljivo,no ne nalazim je.Nije mi za vjerovati da je stezanjem konus na konus-koji je u nekim situacijama čvrsto ko vrag – u F1 to uzeto kao rješenje.Molim autora ili bilo koga,link,sliku ili objašnjenje..Hvala. :pivo:



    4

    0
  7. Chase Carey hattrick Donator Prikaži

    Šteta što nisi spomenuo Gemmu Fisher (stručnjak za ljudske performanse). – djevojka koja je zaslužna za uspjeh ekipe Williamsa u performansama pit-stopa. Recimo da je ona odgovorna za sve što se tiče pit-stopa, od kreorafije i naputaka inžinjerima kako da olakšaju stvari u tom procesu. Po meni jedna od glavnih tajni uspjeha te ekipe.

    Inače izvrsno odrađen tekst. :thumbs:

    Jedan zanimljiv tekst (intervju Fisher) na tu temu:
    http://www.wired.co.uk/article/f1-science-of-pit-stops

    i video:
    https://vimeo.com/170480430

    ____________

    Ono što je zabrinjavajuće, na ovu temu, je trenutna performansa Ferrarijevih ljudi zaposlenih na izmjeni guma… i to pitanje prema Ferrariju, koliko je meni poznato, nitko od novinara nije uputio.



    7

    0
  8. David Croft Frantic Donator Prikaži

    Odlično :thumbs:



    3

    0
  9. Williams DoDo13 Prikaži

    Odličan članak. Ovo pokazuje da formula 1 nije samo vozač neko cijela ekipa koja mora raditi kao sat. Ovo što je Williasm napravio sa odrađivanjem pit-stopa je stvarno fenomenalno. Kada bi tako sredili i aerodinamiku, gurali bi se na vrhu za pobjedu. Vjerujem da će uskoro doći i taj dan.



    6

    0