F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 103. dan: John Surtees (11.2.1934. – 10.3.2017.)

David Vidović

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Naš svijet je tijekom proteklog stoljeća vidio neke vrsne all-around vozače, raznovrsce koji su bili brzi na svemu što je imalo kotače. To su bili veliki vozači iste krvi i istih instinkta, i ime svakog od njih se jako dobro upamtilo. I svaki od njih je na onaj svijet otišao u miru, voleći ono što radi, najčešće u automobilu ili bolidu, a danas nas je napustio još jedan majstor svoje ere koji je u miru preminuo u svom domu okružen voljenima; i nema dvojbe, ime Johna Surteesa će pamtiti generacije i prepričavati njegove uspjehe.

Nitko, prije njega ili poslije njega nije uspio vladati svijetom i na dva i na četiri kotača. Bilo je dosta pokušaja, ali nitko nije uspio biti tako brz i tako uspješan u dvije potpuno različite kategorije utrkivanja. Niti veliki Alberto Ascari nije uspio biti brz na motociklu kao u bolidu, a pokušao je. To vam dovoljno govori o veličini Johna Surteesa.

Rođen 1934. u tipičnoj britanskoj obitelji, ništa drugo o dječaku kakav je bio John nije bilo tipično. Otac mu je držao garažu u kojoj je popravljao motocikle i tako je John ušao u svijet koji se vrti na dva kotača. Kada je imao 14. godina nastupio je s ocem na uličnoj utrci motocikala s prikolicom, mali John je asistirao ocu Jacku iz suvozačkog sjedala. Ne zna se jesu li pobijedili, ali su kasnije bili diskvalificirani kada se saznalo da je dječak maloljetan. S 15. godina je napustio školu i počeo trajno raditi s ocem u radionici, a tada je postao šegrt legendarnom proizvođaču motora Vincetu, i uskoro je pripremao sam svoje motocikle za utrkivanje. Sa 16. godina se već utrkivao po Britaniji, mada je često padao ili nije završavao utrke na legendarnim stazama, prvu pobjedu u životu je zabilježio na stazi Aberdare Park u Velsu. John je kasnije otkrio da je ta utrka bila presudna u njegovom životu jer je tada shvatio što je potrebno za pobjedu i kako komunicirati s motociklom tijekom vožnje. John više nije bio mehaničar koji vozi motor, sada je bio pobjednik. Do 20. godine je već postao hit u Britaniji, do 1955. godine imao je sumu od 86 utrka i 70 pobjeda, s hrpom rekorda staza.
1956. s MV Agustom osvaja prvu službenu titulu u kategoriji od 500 kubika i u to vrijeme je postao najmlađi prvak ikada, a imao je 22. godine. Tijekom sljedeće četiri sezone osvojio je još šest titula na istom motoru, po tri u kategorijama od 500 i od 350 kubika.

1960. godine Surtees se odlučio na četverokotače i odmah je dobio zanimljive ponude. Prvu sezone je vozio za Lotus i u drugoj utrci karijere, na Silverstoneu, osvojio drugo mjesto. Pokazao je da može biti brz kao i svatko drugi, ali je još uvijek učio kako se utrkivati na četiri kotača. I sam je priznao da je morao naučiti neke stvari koji je na motociklu radio instinktivno u bolidu je morao razmišljati o njima. Ali najviše je žalio za pogreškama van staze. Za 1961. Colin Chapman, veliki šef Lotusa, želio je da John bude prvi vozač Lotusa i ponudio mu da bira svog kolegu. Colinu se svidio Jim Clark koji se probijao kroz mlađe kategorije pa je izabrao njega, ali onda je nastao problem. Innes Ireland je već bio pod ugovorom s Chapmanom da on bude prvi vozač Lotusa i smatrao je da ga zanemaruju, pa Surtees napustio momčad jer se nije želio uplitati u politiku. Priznao je da mu je ovo jedna od većih grešaka u karijeri za kojom je kasnije žalio. Sljedeće dvije sezone je proveo na začelju u slabijim momčadima, da bi 1962. bio kontaktiran od strane Ferrarija. Kada se sreo s Enzom, nije mu se dopao Ferrari jer je već imao pet vozača i smrdili su na jako politički orijentiran tim, pa ih je odbio.

Ali Ferrari ipak pita dva puta, pa su mu pristupili opet 1963. kada je i potpisao. Osjetio se napredak Ferrarija i Johna, koji je te godine postavio novi rekord Nurburgringa i ujedno ostvario prvu pobjedu na četiri kotača, pobijedivši Clarka u Lotusu. 1964. bila je legendarna sezona, kada je Surtees postao prvi i jedini čovjek u povijesti s titulama u motociklizmu i u Formuli 1. Te sezone je bio najbolji vozač u Formuli 1, ali je titulu svejedno osvojio samo bod ispred Grahama Hilla, koji je bio već viđen kao prvak. Na zadnjoj utrci u Meksiku Surtees je pao na 13. mjesto nakon starta, ali se vratio i završio drugi te time postao prvak.

Sljedeća sezona nije počela bajno, ali se završila gotovo tragično. Na testiranju automobila kojeg je dijelio s Jackiem Stewartom u natjecanju kanadskih sportskih automobila, ili bolje rečeno utrkivanju po Kanadi, John je preživio tešku nesreću u kojoj je zadobio nekoliko povreda leđa, bubrezi su mu krvarili i najgore od svega, razdvojila mu se zdjelica. Nakon što su sve povrede zarasle, jedna zdjelica mu je bila desetak centimetara niža od druge. Njegov kirurg je pokušao ispraviti situaciju, ali nije se dalo bolje od oko dva centimetra razlike, kako je živio ostatak života.

Sezona 1966. nije bila najbolja, pravilnik Formule 1 se promijenio na 3-litrene motore i Ferrarijev bolid bio je pretežak, a motoru je nedostajalo snage. Prve dvije utrke sezone John je želio 2.4 litreni motor koji se koristio za Tasmaniju, ali Ferrari mu to nije dopustio jer su željeli napraviti reputaciju za svoje V12 cestovne motore. U Monaku njegov motor i težak bolid nisu niti završili utrku, dok ja na Spa dugo vremena pratio Maserati Jochena Rindta po kiši, i pri kraj utrke ga obišao i pobijedio. Tada je uslijedio Le Mans koji je Surtees vozio za Ferrari, ali nakon svađe i nesuglasica prije utrke, kada su Talijani pokušali namjestiti da njihov vozač vozi utrku od starta umjesto Surteesa kako bi zadivili šefa Fiata koji je gledao utrku, Surtees se iste večeri odvezao u Maranello i pred Enzom dao otkaz, tvrdeći da je došao u Ferrari da se utrkuje, ne da bude dio politike. U tom trenutku je razmišljao i o mirovini, a zatim je dobio poziv šefa Maseratija da bude kolega Rindtu za ostatak sezone. Vozio je za Cooper koji je koristio Maseratijeve motore, i bio jako solidan, mada je ostvario samo jednu pobjedu na kraju sezone, ali jako često je pobjeđivao Ferrarije prije nekog mehaničkog kvara.

Sljedeće godine prešao je u Hondu koja je bila jako mlad tim u Formuli 1, i pobijedio je na samo jednoj utrci, u Monzi, kada je obišao Jacka Brabhama u zadnjem krugu utrke. Ostatak karijere proveo je u suradnji s Hondom, do 1972. godine zajedno su u Engleskoj pravili šasije bolida, a Honda je dostavljala motore, ali nisu zabilježili veći uspjeh u Formuli 1. Više se natjecao u drugim serijama po Sjevernoj Americi u kojima je bio jako uspješan u tandemu s još nekim legendama poput Bruce McLarena i Jacka Brabhama. Otišao je u mirovinu 1972. godine, ali je nastavio voditi svoju momčad Formule 1 do 1978. godine.
Rijetko pozitivna osoba koja je i zadnjih godina dolazila redovito na Goodwood i nije oklijevala stisnuti papučicu uz čuveno brdo, John Surtees spada u velikane našeg sporta. Počivao u miru!

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

David Vidović
Pulsmedia autor
320 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

5 komentara

  1. David Croft Frantic Donator Prikaži

    R.I.P. John


    0

    0
  2. Honda zekohonda Donator Prikaži

    pohvale za tekst!
    još jednom: aposolutna motorsport legenda. šteta što seas-a nema da prokomentira, on je imo čast upoznati ga.

    iznimno tehnički potkovan, talentiran, imo je svoju viziju, svoje principe i nije se do zajebavat. napustio moto utrke nakon sukoba s agustom, otišo iz lotusa, otišo iz ferrarija, odbio vozit hondu s kojom je schlesser poginuo…osnovo vlastiti tim, dizajniro bolide…rado viđen gost na raznoraznim historic događajima.

    samo bi ispravio davida u jednoj stvari: 1966. nije bila tako loša s obzirom da je postao prvi can-am prvak vozeći lolu. svezi lole jedna crtica koja će posebno bit zanimljiva fanovima ferrarija:

    ”He had a big-vision of how things should be, was an idealist. He wanted to make Ferrari more of an international team, for example, was trying to recruit talent from British motor racing – decades ahead of his time. He even had The Old Man’s blessing in this, which is why Enzo had tacitly agreed that he could race a sports car Lola in the States. A suspension failure in that car flipped him into an enormous accident late ‘65 and his life lay in the balance”


    0

    0
  3. Fernando Alonso croatic f1 urednik Prikaži

    Istinska legenda motorsporta, počivao u miru.


    0

    0