F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 51. dan: Štrajk vozača na VN Južnoafričke republike 1982.

Pulsmedia portal

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

„Drivers Wanted“ stajalo je na praznim bolidima koji su u petak bili parkirani na stazi u Kyalamiju. Vozači koji su ih trebali voziti su bili zabarakadirani u konferencijskoj sobi u jednom hotelu u predgrađu Pretorie te nisu imali namjeru izaći dok Jean Marie Balestre ne popusti njihovim zahtjevima. Za to vrijeme, osoblje timova je sjedalo dosađujući se na praznoj stazi i smišljajući razne šale poput spomenutog natpisa, dok je asfaltom u Kyalamiju jurio jedan jedini bolid. Scene su ovo iz najpoznatijeg štrajka u povijesti Formule 1 koji se dogodio na uvodnoj utrci 1982. godine.

Zabrana odlaska iz momčadi prije treće godine i pričanja protiv FISA-e

U Formuli 1 su se uvijek interesne skupine borile oko kontrole nad Formulom 1, a vrhunac se dogodio početkom 1982 godine. FISA (Federation Internationale du Sport Automobile), prethodnik FIA-e i FOCA (Formula One Constructors’ Association) udruženje konstruktora su se godinama sukobljavali oko tehničkih pravila, licenci, komercijalnih prava i općenito oko nadzora nad sportom. Obje strane su bile predvođene vođama koji nisu bili spremni na odustajanja – Jean Marie Balestre na jednoj strani kao predsjednik FISA-e, i Bernie Ecclestone, šef Brabhama i tada u ulozi predsjednika FOCA-e. Zbog njihovih sukoba u dvije kontroverzne situacije poništene su i dvije utrke – V.N. Španjolske 1980. i V.N. Južne Afrike 1981.

Nakon što je FISA prije početka 1982. sezone donijela nova, strožija, pravila izdavanja licenci za vozače u sukob se umiješala još jedna strana – GPDA (Grand Prix Drivers’ Association), udruženje vozača predvođeno Didierom Pironijem i Niki Laudom.

Naime, prema novim pravilima vozači su mogli mijenjati momčad tek nakon što su tri godine proveli u njoj (osim u slučaju da ih momčad otpusti), a cijelo vrijeme ugovorom bi im bilo zabranjeno u medijima i javnosti govoriti negativno o FISA-i! Shvativši da FISA na ovaj način želi kontrolirati tržište vozača, sami vozači su se pobunili i zaprijetili štrajkom, ali stigla je i V.N. Južne Afrike a FISA je ostala pri svome.

Mass sam na stazi i štrajkolomac Fabi

Vidjevši da od upozorenja nema ništa vozači su se u četvrtak ukrcali u narančasti autobus, odvezli u Sunnyside Park hotel u predgrađu Pretorije gdje su odlučili ostati dok se njihovim uvjetima na udovolji. Vozači su se zabarakadirali u konferencijsku sobu smatrajući da bi neki od njih mogli popustiti ukoliko budu razdvojeni svaki u svojim sobama. Kako bi kratili vrijeme Niki Lauda, koji se upravo vratio iz mirovine, je pričao viceve, Bruno Giacomelli je crtao dok su Elio de Angelis i Gilles Villeneuve naizmjenice svirali na klaviru. Derek Warwick je kasnije izjavio da je tada po prvi put upoznao sve vozače i imao priliku popričati sa svima!

Jedini koji nisu štrajkali su bili Jochen Mass, inače apolitičan tip koji je došao na stazu a da nije ni bio svjestan štrajka pošto je došao kasno u Južnu Afriku, te Teo Fabi koji je počeo sa štrajkom ali je okrenuo leđa svojim kolegama nakon što ga je u hotel došao posjetiti Toleanov šef Alex Hawkridge, navodno pobjegavši kroz prozor WC-a. Fabija su vozači prozvali kukavicom i nikada mu to nisu oprostili. Mass, koji je ustvrdio da je štrajk vozača osuđen na neuspjeh, je jedini u petak ujutro vozio stazom, a kad god bi prošao startno-ciljnom ravninom sve su mu momčadi pokazivale svoje table.

Balestreov podli potez

Čuvši da je Mass, koji je u vozio treninge vozači su odlučili donekle popustiti te su od Balestrea tražili garanciju da nitko od vozača koji su štrajkali neće biti kažnjen. I iako im je Balestre jamčio sigurnost, svi vozači su ubrzo kažnjeni s kaznama od 5.000 do 10.000 dolara te po 2 do 5 utrka suspenzije! Kao rezultat (ne)uspješnog štrajka raspalo se GPDA udruženje vozača, koje će ponovo biti osnovano dvije godine kasnije.

Ipak, štrajk na kraju i nije bio neuspješan. Prizivni sud FISA-e je prvo poništio sve kazne, a FISA je nedugo nakon toga poništila i kontroverzno pravilo o licencama. Štrajk je na kraju obilježio cijeli vikend pa je rezultat utrke, u kojoj je pobijedio Alain Prost, pao u drugi plan. Bio je to kontroverzan početak kako će se kasnije pokazati uklete sezone u kojoj će živote izgubiti Gilles Villeneuve i Riccardo Paletti, dok će Didier Pironi doživjeti tešku ozljedu koja će mu okončati sezonu.

Blackhawk

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Pulsmedia portal
Pulsmedia autor
93 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj