Zimska stanka, 51. dan: Štrajk vozača na VN Južnoafričke republike 1982.

Izdvojeno

Pulsmedia portal

Prije 7 godina 4 min 1 komentara

„Drivers Wanted“ stajalo je na praznim bolidima koji su u petak bili parkirani na stazi u Kyalamiju. Vozači koji su ih trebali voziti su bili zabarakadirani u konferencijskoj sobi u jednom hotelu u predgrađu Pretorie te nisu imali namjeru izaći dok Jean Marie Balestre ne popusti njihovim zahtjevima. Za to vrijeme, osoblje timova je sjedalo dosađujući se na praznoj stazi i smišljajući razne šale poput spomenutog natpisa, dok je asfaltom u Kyalamiju jurio jedan jedini bolid. Scene su ovo iz najpoznatijeg štrajka u povijesti Formule 1 koji se dogodio na uvodnoj utrci 1982. godine.

Zabrana odlaska iz momčadi prije treće godine i pričanja protiv FISA-e

U Formuli 1 su se uvijek interesne skupine borile oko kontrole nad Formulom 1, a vrhunac se dogodio početkom 1982 godine. FISA (Federation Internationale du Sport Automobile), prethodnik FIA-e i FOCA (Formula One Constructors’ Association) udruženje konstruktora su se godinama sukobljavali oko tehničkih pravila, licenci, komercijalnih prava i općenito oko nadzora nad sportom. Obje strane su bile predvođene vođama koji nisu bili spremni na odustajanja – Jean Marie Balestre na jednoj strani kao predsjednik FISA-e, i Bernie Ecclestone, šef Brabhama i tada u ulozi predsjednika FOCA-e. Zbog njihovih sukoba u dvije kontroverzne situacije poništene su i dvije utrke – V.N. Španjolske 1980. i V.N. Južne Afrike 1981.

Nakon što je FISA prije početka 1982. sezone donijela nova, strožija, pravila izdavanja licenci za vozače u sukob se umiješala još jedna strana – GPDA (Grand Prix Drivers’ Association), udruženje vozača predvođeno Didierom Pironijem i Niki Laudom.

Naime, prema novim pravilima vozači su mogli mijenjati momčad tek nakon što su tri godine proveli u njoj (osim u slučaju da ih momčad otpusti), a cijelo vrijeme ugovorom bi im bilo zabranjeno u medijima i javnosti govoriti negativno o FISA-i! Shvativši da FISA na ovaj način želi kontrolirati tržište vozača, sami vozači su se pobunili i zaprijetili štrajkom, ali stigla je i V.N. Južne Afrike a FISA je ostala pri svome.

Mass sam na stazi i štrajkolomac Fabi

Vidjevši da od upozorenja nema ništa vozači su se u četvrtak ukrcali u narančasti autobus, odvezli u Sunnyside Park hotel u predgrađu Pretorije gdje su odlučili ostati dok se njihovim uvjetima na udovolji. Vozači su se zabarakadirali u konferencijsku sobu smatrajući da bi neki od njih mogli popustiti ukoliko budu razdvojeni svaki u svojim sobama. Kako bi kratili vrijeme Niki Lauda, koji se upravo vratio iz mirovine, je pričao viceve, Bruno Giacomelli je crtao dok su Elio de Angelis i Gilles Villeneuve naizmjenice svirali na klaviru. Derek Warwick je kasnije izjavio da je tada po prvi put upoznao sve vozače i imao priliku popričati sa svima!

Jedini koji nisu štrajkali su bili Jochen Mass, inače apolitičan tip koji je došao na stazu a da nije ni bio svjestan štrajka pošto je došao kasno u Južnu Afriku, te Teo Fabi koji je počeo sa štrajkom ali je okrenuo leđa svojim kolegama nakon što ga je u hotel došao posjetiti Toleanov šef Alex Hawkridge, navodno pobjegavši kroz prozor WC-a. Fabija su vozači prozvali kukavicom i nikada mu to nisu oprostili. Mass, koji je ustvrdio da je štrajk vozača osuđen na neuspjeh, je jedini u petak ujutro vozio stazom, a kad god bi prošao startno-ciljnom ravninom sve su mu momčadi pokazivale svoje table.

Balestreov podli potez

Čuvši da je Mass, koji je u vozio treninge vozači su odlučili donekle popustiti te su od Balestrea tražili garanciju da nitko od vozača koji su štrajkali neće biti kažnjen. I iako im je Balestre jamčio sigurnost, svi vozači su ubrzo kažnjeni s kaznama od 5.000 do 10.000 dolara te po 2 do 5 utrka suspenzije! Kao rezultat (ne)uspješnog štrajka raspalo se GPDA udruženje vozača, koje će ponovo biti osnovano dvije godine kasnije.

Ipak, štrajk na kraju i nije bio neuspješan. Prizivni sud FISA-e je prvo poništio sve kazne, a FISA je nedugo nakon toga poništila i kontroverzno pravilo o licencama. Štrajk je na kraju obilježio cijeli vikend pa je rezultat utrke, u kojoj je pobijedio Alain Prost, pao u drugi plan. Bio je to kontroverzan početak kako će se kasnije pokazati uklete sezone u kojoj će živote izgubiti Gilles Villeneuve i Riccardo Paletti, dok će Didier Pironi doživjeti tešku ozljedu koja će mu okončati sezonu.

Blackhawk


Odgovor

1 komentar

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.