F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 47. dan: Subaruova neuspješna F1 avantura

Pulsmedia portal

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Subaru je dobro poznato ime ljubiteljima automobilizma, a plava Impreza dobro je urezana u pamćenje svih ljubitelja WRC-a. Japanski proizvođač igrao je vrlo važnu ulogu u WRC-u u kojem je osvojio tri konstruktorske (1995., 1996. i 1997.) i isto toliko vozačkih (1995., 2001. i 2003.) tilula, a za volanom plave Impreze sjedala su i najveća imena poput Colina McRaea, Ari Vatanena, Carlosa Sainza, Richarda Burnsa i Pettera Solberga. I dok je Subaru imao uspješnu karijeru u rallyju, mnogim ljubiteljima automobilizma je manje poznato da se prije ulaska u WRC Subaru okušao u Formuli 1, a rezultati su blago rečeno bili – katastrofalni!

Horizontalni boxer motor kao nastavak tradicije

Potaknuti ulaskom Honde i Yamahe kao proizvođača motora u Formulu 1, u Subaruu su odlučili napraviti isto u 1990. godini. Japanci su kontaktirali talijanskog proizvođača Motori Moderni koji je od 1985. do 1987. godine svojim motorima opskrbljivao Minardi kako bi za njih napravili motor. Na zahtjev Subarua Motori Moderni su napravili 3,5 litreni dvanaestcilindarski horizontalni boxer motor jer je Subaru po tradiciji ugrađivao boxer motore u sve svoje automobile. Carlo Chiti, vlasnik Motori Modernija, je smatrao da će boxer motor zbog svog niskog težišta imati prednosti nad klasičnim motorima. Ujedno je Chiti tvrdio da će Subaru 1235 F12, kako je bio naziv motora,  proizvoditi 650 KS, što je trebalo biti samo 10 KS manje od moćnog Hondinog RA109E V10, te da će ga krasiti velika pouzdanost.

Minardijev katastrofalan test

Za prvu zainteresiranu momčad nije trebalo puno čekati jer je Minardi bio nestrpljiv isprobati nove motore za koje je Subaru čak planirao da ih prvi testira legendarni Keke Rosberg. Prilika im se konačno pružila krajem svibnja 1989. godine kada je Pier-Luigi Martini na Misanu prvi isprobao modificirani Minardi M188 sa Subaruovim novim motorom. Martini je uspio odvoziti samo šest krugova prije kvara na motoru, ali tih šest krugova je bilo dovoljno da se vidi da razloga za optimizam neće biti. Na iduća dva testa za volanom je bio Gianni Morbidelli, kojemu je to bio prvi dodir s bolidom Formule 1, a čija dva su motora otkazala nakon samo 10, odnosno 13 krugova! Posljednji je početkom srpnja 1989. godine motor testirao Paolo Barilla kojemu je motor otkazao nakon 10 krugova, da bi tek sa zamjenskim motorom uspio odvoziti 45 krugova. A tih 45 krugova je pokazalo porazne rezultate – motor je proizvodio 150 KS manje od obećanog, a 112 kg veća težine od Fordovog DFR V8 motora stvarala je velike probleme upravljivosti bolida. Nije čudno stoga što je Minardi odustao od Subaruovih motora iako je još početkom 1989. godine bio postignut gentlemanski dogovor oko suradnje.

Subaru kupuje većinski udio u Coloniju

Ipak, unatoč poraznim rezultatima Subaru je htio pod svaku cijenu slijediti Hondu i Yamahu te su prišli Enzu Coloniju koji je u svijet Formule 1 ušao dvije godine ranije i koji se te 1989. godine uspio kvalificirati na samo pet utrka, a nije završio ni jednu. Coloni je bio u velikim dugovima i bez vozača pa ponudu Subarua, koji je pristao platiti i sve dugove, jednostavno nije mogao odbiti. Subaru je kupio 51% udjela u momčadi, Yoshio Takaoka je postao predsjednik, kao team manager je zadržan Enzo Coloni, dok je momčad nazvana Subaru Coloni, odnosno Coloni Subaru do ljeta 1990. godine kada je trebao biti predstavljen novi C4 bolid i nova poboljšana inačica motora. Odlučeno je da će Coloni Subaru u 1990. sezoni nastupiti samo s jednim bolidom za čijim volanom će biti Belgijanac Bertrand Gachot koji je kao debitant prethodnu sezonu odvozio za momčadi sa začelja Onyx i Rial.

Na dnu poretka pretkvalifikacija

Početak sezone se primicao a šačica Colonijevih inžinjera se još uvijek mučila s implenetiranjem Subaruovog motora u modificiranu šasiju C3 bolida, sada nazvanog C3B. Bez iti jednog jedinog testa, i s bolidom i motorom u dijelovima Coloni je stigao na prvu utrku u Phoenix gdje je bolid na brzinu sklepan a „shakedown“ je napravljen na parkiralištu jednog supermarketa!

Da bi uopće nastupio u kvalifikacijama Gachot se morao pretkvalificirati, ali ne samo da nije uspio ostvariti vrijeme koje bi ga kvalificiralo za kvalifikacije, nego nije uspio niti postaviti vrijeme jer mu je za vrijeme izlaznog kruga otkazao mijenjač!

Ništa puno bolje nije bilo niti u idućoj utrci u Brazilu gdje je uspio zaostati 10 sekundi za 4. mjestom koje je vodilo u kvalifikacije, ali je barem bio bolji od vozača EuroBruna Claudia Langesa. Na treću utrku sezone, V.N. San Marina Coloni Subaru je došao s 21 kg lakšim motorom, ali iako su performanse bile nešto bolje rezultati su bili još uvijek loši. Gachot je uspio doći do 5. mjesta u pretkvalifikacijama, najviše zato što AGS-ovi vozači uopće nisu izašli na stazu, ali je zaostatak za četvrtoplasiranim koji je išao dalje u kvalifikacije i dalje iznosio masivnih 5,5 sekundi.

Smatravši da je problem u Enzu Coloniju, u Subaru su mu odlučili dati nogu te otkupiti njegov udio. Ipak, potez nije urodio plodom jer je bolid ne samo bio užasno spor već i potpuno nepouzdan. U Monaku je uspio odvoziti samo tri kruga prije nego je morao parkirati zbog curenja ulja, a zbog istog problema je morao prekinuti i pretkvalifikacije u Meksiku.

Trenutno napuštanje Formule 1

Nakon neuspješnih pretkvalifikacija u Francuskoj i Velikoj Britaniji, u kojima je bio uvjerljivo zadnji, odnosno ukupno osam utrku u kojima nisu uspjeli preći niti prvu prepreku, Subaru je odlučio trenutno prekinuti svoju Formula 1 avanturu. Momčad je bez dugova u potpunosti prodana starom vlasniku Enzu Coloniju koji je do kraja sezone odlučio koristiti stare Fordove DFR V8 motore. Iako su rezultati bili nešto bolji, i u posljednjih šest utrka sezone Coloni je uspio proći pretkvalifikacije, momčad se niti jednom nije uspjela kvalificirati.

Subaru se još neko, kraće, vrijeme igrao sa idejom da se vrati već iduće sezone investiranjem u Juddove V10 motore, ali šteta napravljena Subaruovom imenu je bila tolika da su zaključili da je pametnije povući se nego se dalje sramotiti. San o Formuli 1 je ostao nedosanjan, a tri godine kasnije Subaru će ući u svijet WRC-a u kojem će postići puno, puno bolje rezultate!

Blackhawk

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Pulsmedia portal
Pulsmedia autor
92 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

4 komentara

  1. Honda zekohonda Donator Prikaži

    a danas (i već duže vrijeme) nema tvorničkog subarua ni u wrc-u. tužno.


    0

    0
  2. bokseri su krajem 70ih imali zapažene rezultate u f1, i vozački i konstruktorski naslovi
    a carlo chiti šta je sad dizajnira f1 bokser za subaru isto je to učinija prije 40ak godina za alfa romeo :D
    i dok početkom 80ih za njih više nije bilo mista u f1 ostaje mi misterija kako taj motor u 90ima po izbacivanju turba nije ponovo zaživio.


    0

    0
  3. i još nešto :D
    nakon neuspjele avanture u f1 još nije bio kraj za taj subaruov bokser. švedski proizvođač superautomobila koenigsegg je otkupio dva, detunira ih i ugradio u svoja auta:

    ”Would the engine have been viable for the future? Certainly at first. It was quite amazing, actually. The whole engine block was under the centre of the rear axle, which gave us a super-low centre of gravity and looked very cool when you opened the rear hood of the car. There was no vibration whatsoever, which is why we decided to bolt it to the monocoque – it was wide, low and solid, so it acted just like a chassis member. We still do that with the V8’s we use today but with a tiny compromise because they’re not as smooth.”

    nažalost u to vrime umire carlo chiti, firma bankrotira i koenigsegg ostaje bez dobavljača motora.
    kasnije su u koenigseggu na aukciji čak i otkupili skice motora da bi i sami počeli sa proizvodnjom
    ali se šveđani koji su tada baratali suvremenom tehnologijom jednostavno nisu mogli snać u ručnim škrabotinama talijanske firme kako su oni to opisali.

    tom motoru uza sve napore jednostavno nije bilo suđeno :D


    0

    0
  4. od egzotike bija je lamborghini, evo subaru, mislin da je sad na redu isuzu u f1 :D


    0

    0