F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Što je Formula 1?

Ante Vetma

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Ako ste ikad izgovorili rečenicu “zašto gledaš to kako bezveze idu u krug?” – ovo je članak za vas. Ako ste pak vi obožavatelj F1, ali vam je vaša bolja polovica ili netko drugi ikad uputio tu istu rečenicu – proslijedite joj link do ovog članka. Što je Formula 1, kako funkcionira i zašto je najzanimljiviji sport na svijetu? 

Što je Formula 1 (dio prvi)

Formula 1 (FIA Formula One World Championship) je najviša klasa jednosjeda u automobilističkom utrkivanju, a pod ingerencijom je Međunarodne automobilističke federacije (FIA). Svake godine održava se određen broj utrka diljem svijeta. Broj utrka varira od sezone do sezone, a u 2016. godini sezonu je činila ukupno 21 utrka – svaka u drugoj državi. Na svakoj od tih utrka vozači dobiju bodove ovisno o plasmanu u cilju, a osim vozača bodove dobije i njegova momčad. Dakle, u svakom trenutku sezone imamo dvije odvojene bodovne tablice – poredak vozača i poredak momčadi (konstruktora).

Fun fact: Iako je većini navijača najvažnije koji će vozač sakupiti najviše bodova na kraju sezone i osvojiti naslov svjetskog prvaka; unutar Formule 1 još je veći fokus na konstruktorskom (momčadskom) prvaku, obzirom da momčad koja je najbolje plasirana na kraju sezone dobije i najveći novčani bonus zbog tog uspjeha.

Prva utrka Formule 1 je održana u Italiji 1946. godine, ali se kao prvo službeno puno prvenstvo računa 1950. godina. Te godine se vozilo samo sedam utrka (u sedam država) i na kraju je najviše bodova sakupio Giuseppe Farina u svojoj Alfi Romeo.

Što se bliže povijesti tiče, prošle sezone smo imali 21 utrku, a na tim utrkama je sudjelovalo 11 momčadi, od kojih je svaka imala po dva vozača. Broj vozača i momčadi mogao bi ostati isti i iduće sezone, iako postoji opasnost da izgubimo jednu ekipu zbog financijskih problema pa ćemo u 2017. ćemo imati 20 vozača u 10 ekipa.

Bodovi za svaku utrku se dodjeljuju po principu da pobjednik dobije 25 bodova, drugoplasirani 18, trećeplasirani 15, zatim 12, 10, 8, 6, 4, 2 i na kraju 1 bod za desetoplasiranog vozača. Svi koji utrku završe na nižoj poziciji od desete ne dobiju nijedan bod.

Fun fact: Postoji iznimka po pitanju broja bodova. Ako je u nekom trenutku utrka prekinuta iz bilo kojeg razloga, a da se odvezlo manje od 75% predviđenog broja krugova – za svaku od pozicija će se dodijeliti pola od predviđenih bodova (12,5, 9, 7,5…), a ako je utrka prekinuta odmah na početku dok još nisu odrađena ni dva kruga – bodovi se neće dodijeliti nikome.

Koliko traju utrke?

Utrke Formule 1 voze se na različitim stazama diljem svijeta i pod različitim uvjetima. Od pravih trkaćih staza poput Monze u Italiji ili Spa-Francorchamps u Belgiji, pa do uličnih staza u Monaku ili Singapuru koje su obične prometnice prenamijenjene za utrkivanje tijekom tog vikenda.

Fun fact: Neke utrke voze se i noću, a prva noćna utrka odvožena je u Singapuru 2008. godine.

Duljina tih staza velika je varijabla, zbog čega je pravilima propisano da utrka mora biti dugačka barem 305 kilometara. Na kraćim stazama to znači da će vozači odraditi i preko 60 krugova, a na dužim stazama broj krugova može biti i ispod 50. Jedina iznimka je Monako gdje se vozi ukupno nešto preko 260 kilometara.

Vremenski gledano, većina utrka trajat će oko 1 sat i 45 minuta, a to određuju priroda same staze, vremenske prilike i ostali uvjeti. Ipak, vrijedi pravilo da utrka ne smije trajati dulje od 2 sata. U standardnim uvjetima na vrhu ekrana uvijek je prikazano u kojem smo krugu utrke i koliko ima krugova do kraja, međutim, ako se prijeđe limit od 2 sata, taj brojač krugova prestaje vrijediti i utrka će završiti čim vozač koji je u vodstvu završi taj trenutni krug.

Koje vozače, momčadi i staze trebam poznavati?

Formula 1 je sport s dubokim korijenima u tradiciji. U prvom redu tu se treba spomenuti Ferrari koji kao momčad sudjeluje u svim sezonama od početka službene Formule 1. Njihova navijačka skupina “Tifosi” daleko je najbrojnija, a njihovi legendarni crveni bolidi lako su upečatljivi i pamtljivi. Također, popularne ekipe među navijačima su i McLaren  i Mercedes . Mercedes se nedavno vratio u sport i iako im je F1 tvornica u Britaniji, vode se kao njemačka ekipa zbog korijena matične firme; a McLaren je po svim svojim točkama prava britanska momčad. Red Bull također već skoro deset godina spada u sam vrh, obzirom da su financijski izuzetno moćni i imaju vjerojatno najboljeg živućeg dizajnera bolida – Adriana Neweya.

Većina ekipa danas je stacionirana svojim tvornicama u Britaniji, s izuzetkom Saubera  (Švicarska), Toro Rossa  i Ferrarija (Italija).

Što se vozača tiče, povijest je prepuna superjunaka koji su obilježavali ovaj sport, ali u prvom redu treba istaknuti imena poput Michaela Schumachera koji je najtrofejniji vozač svih vremena. Osvojio je čak 7 naslova svjetskog prvaka, pobijedio u 91 utrci od 308 u koliko je nastupio. No, mnogi će rado ući u debatu je li on najbolji vozač svih vremena ili je to možda ipak Ayrton Senna koji ima manje impresivnu statistiku od Schumachera, ali je također bio nevjerojatno brz i popularan prije svoje tragične smrti 1994. godine. Obzirom da se karijere Schumachera i Senne preklapaju samo u njihovom malom dijelu – teško je donositi sudove tko je zaista bio brži jer se radi o dvije potpuno različite ere sporta. Kada se priča o najboljim vozačima svih vremena često ćete naići i na imena Alaina Prosta, Juana Manuela Fangija ili Jima Clarka.

Svi navedeni se više ne utrkuju, a što se aktivnih vozača tiče koje ćemo gledati i iduće sezone – već nekoliko godina se trojac Fernando Alonso (vozi McLaren), Lewis Hamilton (Mercedes) i Sebastian Vettel (Ferrari) smatra najjačim u sportu trenutno. Ipak, konkurencija je jača nego ikad i bez obzira što Alonso (2 naslova svjetskog prvaka), Hamilton (3) i Vettel (4) imaju zajedno čak 9 osvojenih naslova – tu su i neki mladi vozači koji se svojom beskrupuloznošću i impresivnim rezultatima prije dolaska u Formulu 1 nameću kao jedna nova generacija izazivača ovim nekoliko godina starijim kolegama (Daniel Ricciardo, Max Verstappen – obojica voze Red Bull).

Što se staza tiče, odmah se treba upozoriti na Spa-Francorchamps u Belgiji koja već godinama pruža trnce svim pravim ljubiteljima Formule 1, zatim Monako koji po svim logičkim zakonima ne bi uopće mogao biti dio utrkivanja na ovoj razini zbog nevjerojatno uskih ulica i kvrgave podloge, ali to ipak jest; te na kraju Monza u Italiji koja zasluženo nosi nadimak “hram brzine”. To su premium staze koje će svaki ljubitelj odmah izdvojiti.

No, treba spomenuti i neke druge koje su se godinama dokazale kao lokacije koje uvijek pružaju dobre utrke, poput Kanade, Australije (koja je prva utrka u sezoni pa je stoga i dodatno zanimljiva), Japana, Brazila ili Velike Britanije.

Što se događa vikendom kad je Formula 1?

Jedan F1 vikend se sastoji od nekoliko događaja. U većini slučajeva tijekom godine četvrtak je dan tijekom kojeg se vozači i momčadi druže s novinarima, a službeni dio kreće u petak. Petkom se vozi 1. slobodni trening (90 minuta), nakon čega slijedi pauza od nekoliko sati, a zatim i 2. slobodni trening (90 minuta). Na tim treninzima vozači kruže stazom i odrađuju zadatke koje im je ekipa pripremila, a sve u svrhu što bolje pripreme za nastavak vikenda. Kako se ponašaju gume na toj stazi pri tim temperaturama; testiranje novih dijelova bolida koje su spremili za taj vikend; fino podešavanje bolida konkretno za tu stazu i ostalo. Na kraju svakog treninga postoji službena tablica tko je bio najbrži, ali se te tablice ne boduju ni na kakav način (od tud naziv – slobodni trening).

Fun fact: Na slobodnim treninzima ekipe uglavnom ne pokazuju punu brzinu već je kriju kako ne bi otkrili karte svojim protivnicima.

Subota je dan za 3. slobodni trening (60 minuta) gdje se obave posljednje pripreme jer je to zadnja prilika za testiranje prije nego počne onaj pravi službeni dio vikenda. Nekoliko sati nakon tog treninga kreću kvalifikacije  koje su prvi važan događaj u vikendu. One određuju tko će s koje pozicije startati u utrku. O tome kako se voze kvalifikacije opširnije u idućem odlomku.

Nakon što su kvalifikacije završile, to je posljednji događaj prije nego dođe utrka koja je i centralni dio vikenda. Konkretno, iduća sezona počet će u Australiji gdje će vozači u utrci morati odvoziti 58 krugova. Nakon toga se dodijele bodovi za prvih 10 vozača koji su prošli ciljem.

Kako se voze kvalifikacije?

Vodstvo Formule 1 je kroz godine pokušalo “začiniti show” različitim oblicima kvalifikacija. Trenutno je na snazi sistem za kojeg se većina navijača slaže da je vjerojatno najbolji ikad. Kvalifikacije se voze u 3 runde. Prva runda traje 18 minuta i svi vozači mogu po slobodnoj volji izići na stazu i odvoziti jedan ili više krugova. Njihov najbrži krug se zabilježi i uspoređuje s drugim vozačima. Nakon što prođe tih 18 minuta – šest vozača je eliminirano i oni će u utrku krenuti s posljednjih šest pozicija (17-22).

Zatim slijedi druga runda koja traje 15 minuta. Po istom sistemu – vozači koji su preživjeli prvu rundu izlaze na stazu po volji svojih momčadi i rade krugove po želji. Ponovo, šest najsporijih će biti eliminirano i oni će u utrku krenuti s 11-16 pozicije.

Najzanimljiviji dio najčešće je posljednja, treća runda u kojoj imamo samo deset preostalih vozača. Oni imaju 12 minuta na raspolaganju da voze krugove i onaj tko bude najbrži krenut će s 1. startne pozicije, a po istom principu i svi iza njega, te se tako popuni startni poredak od 1 do 10. pozicije.

Zašto trenutno nema utrka?

Sezona 2016. je završena i sada čekamo ožujak da krene sve iznova. No, to je odlična prilika da kvalitetno iskoristite vrijeme gledajući, na primjer, odličan film “Rush” Rona Howarda s Danielom Bruhlom i Chrisom Hemsworthom u glavnoj ulozi uz Oliviju Wilde, a temeljen na sezoni Formule 1 1976. godine kada se odvijao jedan od najvećih duela u povijesti ovog sporta između Nikija Laude i Jamesa Hunta. Film je hvaljen i od kritike i od gledatelja, ali, iznenađujuće, i od pravih fanatika Formule 1.

Zašto su F1 navijači uglavnom luđaci?

Svi koji dođu u dodir s Formulom 1 uglavnom su vrlo brzo zaluđeni ovim sportom. Razlozi su očiti – radi se o najbržem sportu u kojem, protivno svakoj logici, superjunaci voze bolide na granici ljudskih mogućnosti. Ulozi su ogromni jer svakog vikenda gledamo bitke između korporacijskih giganata – Mercedes protiv Ferrarija, Red Bulla, McLarena, Renaulta itd., ali jednako gigantski je i ego svakog od vozača. Celebrity showman odrastao u skromnom okruženju poput Lewisa Hamiltona protiv obiteljskog čovjeka Nice Rosberga odraslog na ulicama Monte Carla; flegmatični Finac Kimi Raikkonen protiv često osporavanog četverostrukog prvaka Sebastiana Vettela; ludi Australac Daniel Ricciardo protiv beskrupuloznog tinejdžera Maxa Verstappena… Možemo u nedogled, ali takve neformalne karakterizacije ostavljamo svakom od vas da ih dodijeli vozačima nakon što ih malo upozna.

Radi se o individualnom sportu u kojem nitko ne priznaje poraz jer je prilika za revanš tu već idućeg vikenda. Priča dobiva surealnu dimenziju ako primijetimo da razlika između njih često zna biti ispod jedne jedine desetinke sekunde. Dakle, voze bolide prosječnom brzinom od oko 200-250 km/h u krugu koji je dugačak četiri-pet kilometara, i razlika između njih je triput manja od treptaja oka. Sad je jasnije zašto su F1 navijači uglavnom luđaci – jer su i vozači baš takvi.

Gdje mogu gledati utrke?

Službeni hrvatski prijenos svih slobodnih treninga, kvalifikacija i utrka Formule 1 možete pratiti na MAXtv-u, i to na kanalima Arenasport 2. Ako niste aktivirali MAXtv, druga sigurna opcija je gledanje preko MAXtv To Go sustava na adresi match.tportal.hr gdje platite za događaj koji vas zanima i gledate ga na mobitelu ili na računalu.

Gerilske metode gledanja koje su besplatne su često isto tako i nepouzdane. Internet nudi pregršt linkova preko koji se F1 vikendi (najčešće u britanskoj produkciji) mogu pratiti i besplatno, ali to uz sebe nosi rizik da prijenos prestane raditi u najgorem mogućem trenutku.

To je sve?

To je sve zasad, dovoljno za lagani početak. Sva pitanja, bez obzira koliko banalna ili komplicirana bila, su dobrodošla. Netko od naših vjernih F1puls fanatika uvijek je tu da pomogne. Usput, dame, za slučaj da se vašem F1 fanatiku bliži rođendan, godišnjica ili nešto treće – bolji poklon od karte za F1 utrku jednostavno ne postoji. 

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: Vlado.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Ante Vetma
Pulsmedia autor
3254 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

18 komentara

  1. Pierre Gasly Perica9 Prikaži

    Meni svi govore da je F1 glupost koja se vrti u krug , a mene jednostavno povezuje ta draž i ja ne gledam iz toga kuta.


    0

    0
  2. Ima li u F1 “smrtnih neprijatelja” kao što su Real Madrid i Barcelona u nogometu?


    0

    0
  3. Mercedes hrcfaca Prikaži

    E da koliko puta sam samo čuo to pitanje.
    Kako možeš gledati to, kako se samo vrte u krug. Ali svaki puta gledam s guštom i nije mi problem se diči ćak i kada je bila vn Australije u onim satnicama u 4 ujutro, zapravo kad malo bolje razmislim nisam tu noć niti mogao spavati od uzbuđenja!


    0

    0
    • kad priskačeš ogradu vojarne u lori, kad neodeš na obiteljsko okupljane na selu iako ti je rodbina došla iz druge države a ti moš pljunit do sela, neodeš na krštenje… pa do onih manje bitnih propuštanja odlazaka na more ili gradela s ekipom i sl. a sve zbog 2 sata vrćenja u krug :D mora san doslovce bit zaključan iza rešetaka da bi propustija utrku. koliko puta se samo stara zbog mene crvenila kod rodbine a rodbina i prijatelji ti misle kolko si poremećen :D

      divija san se piquetu, divija san se prostu, divija san se mansellu u mađi 89 i dan danas mi nije jasno kako taj čovik nema bar 3-4 naslova, divija san se senni u donningtonu 93, divija san se schumacheru, hillu…divija san se i mclarenu i williamsu i lotusu i ferrariju i benettonu i jordanu…i posli svake trke bi jedva čeka sljedeću.

      i onda se odjednom nešto prelomi, nemaš se više čemu divit, nema više one strasti, utrka ti postane sporedna stvar, postane sve nekako umjetno, ako se nađeš u kući pogledat ćeš je ako ne nisi ništa propustija. neznam jeli problem u meni ili u samim utrkama : don’t know :

      jeli ima još iko ovde da je prema no1 stvaru u životu koja mu je bila i kisik i voda i hrana tokom godina posta ravnodušan??


      0

      0
  4. Michael Schumacher cavallina Prikaži

    Ante, ima ovdje i ‘boljih polovica’ zarazenih virusom f1 :trep:

    inace,jako dobro stivo za uvesti drugima virus u organizam..hvala na ovome :klanjam:


    0

    0
  5. Charles Leclerc reso20 Donator Prikaži

    Moje bi pitanje više bilo:
    Što je “danas” Formula 1?
    Sve ovo što je u članku po meni više nije Formula 1. Pravo je pitanje što je uopće danas Formula 1?
    S kolikim čudom gledamo tu f1 kako nestaje, postaje sve samo ne F1 više. Nitko nema muda donjeti prave korjenite promjene i zato F1 više nije F1. Stoga se ljudima nema niti potrebe objašnjavati jer se svakom godinu sve više gubi taj smisao. Reci laiku na početku sezone sva pravila, pa mu opet za godinz dana opet objasni što je f1. Reći će ti da nisi normalan i pitat će te koji kurac…

    Gotovo ista stvar s nogometom. Postoje kritične stvari koje svaki laik vidi koji prati nogomet. Ali ne, ajmo mi uvest pravilo od 48 momčadi…kretenizam


    0

    0
  6. Fernando Alonso Alonso king Prikaži

    Ahahahha ne znam kako objasniti vise nekome sto osjecam nedjeljom u 6 ujutro krajem ozujka…..neznam sta da im kazem zasto ja ko idiot sjedim pred tv-om i refresham sliku na internetu da se pojave vremena na predsezonskim testiranjima….sta im trebam rec kad vidim kacigu kak se mrda lijevo desno a na kocenju motor skace iz brzine u brzinu……zato se ja jednostavno iskljucim na takve komentare i opet mastam o 2006,2010 itd kad sam bio najsretnije dijete na svijetu i zbog kojih vremena i dan danas imam zanimaciju pred spavanje.Kolko god ja navijao za Alonsa i kad sam poludio da budem blag na gridu u Bahrinu, izisao sam van iz kuce odlucio se vozit biciklom,ali nakon pola ulice vratio sam se i uletio kroz vrata i onako u patikama sjeo pred tv i shvatio kako ja jednostavno ne mogu bez f1.I za sve koji tako misle, to nijr navika nedjeljama….to je ljubav ??


    0

    0
  7. Stefan Bellof pigmalion Prikaži

    Tko je ovo napisao? Ovo je odlično….. pogotovo pasus članka Zašto su F1 navijači uglavnom luđaci?
    Čitam, čitam i čitam…… i članak je totalno otkačen…..

    Da. Najjače kada neki lik kaže – idu samo u krug….. :facepalm:


    0

    0
  8. Michael Schumacher MSC Prikaži

    Tek danas pročitao ovo nakon što sam vidio “drugi dio”. Jedinu opasku koju moram napisati je da među momčadima nije naveden Williams, a na drugom su mjestu u poretku konstruktora, iza Ferrarija, ispred Mclarena I iznimno važni kao povijesna momčad. Inače, jako lako štivo, zabavno složeno i gušt za pročitati.



    2

    0