F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 18. dan: Povijest duhanskih sponzora

Marko Rakić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Povijest suradnje proizvođača duhanskih proizvoda i momčadi Formule 1 započela je 1968. godine, kada je Colin Chapman na svoje bolide ponosno zalijepio Gold Leaf, tada popularnu marku cigareta. No, nisu se uspjeli puno zadržati na moćnim i brzim Lotusovim bolidima, pa je crveno bijeli ljepotan postao crni, što je bio prvi bolid u povijesti F1 koji je bio kompletno crn. Novi glavni sponzor bio je John Player Speacial, poznata britanska marka duhanskih proizvoda. Liverija je to koja je obilježila 70-e te nešto manje 80-e, ali je svejedno ostala zapamćena kao jedna od najslavnijih. 1986. dolazi do kraja 15 godina duge suradnje, te bolid Lotusa dobiva poptuno novu, kričavo žutu boju, a sponzor je bio Camel. Bilo je sve bajno prvu godinu-dvije, no poslije se Camel rasprostranio na poleđine drugih bolida, prevenstveno boljim momčadima, poput Williamsa i Benettona, pa je 1990. Lotus zadnji put nosio grbavu devu. Sam Camel ostao je još tri sezone, kada se zauvijek povukao iz sporta.

Revolucionarni i “savršeni” Lotus 79

Michael Schumacher na Spa-u 1992. godine –  prva pobjeda

No, ako pričamo o najvećem i najpoznatijem partnerstvu, onda je to definitivno ono Marlbora s McLarenom i Ferrijem, koje se u Formuli 1 protezalo od 1972. do 2006. Traje i danas s Ferrarijem, no reklama više ne smije biti vidljiva. Prva momčad koja je imala čast nositi ime Marlboro na svojim bolidima bila je BRM, no kako rezultatski nisu bili briljantni, kompanija je htjela novog partnera. I savršeno su pogodili s McLarenom. Suradnja je počela 1974. godine, te potrajala sve do 1996. Marlboro se ubacio u pravi trenutak, budući da su u McLarenu kroz te godine pljuštali vozački i konstruktorski naslovi, potpuna renesansa. No, nakon 1994. i 1995. u kojima je bilo mnogo loših rezultata, Marlboro se okreće Ferrariju, te s njima doživljavaju najveću dominaciju neke momčadi i vozača u povijesti sporta. 2006. bila je zadnja godina kada je Ferrari isticao ime Marlboro na svojim bolidima.

Marlboro i Rothmans

Još par sponzorstava koje vrijedi spomenuti su Rothmans, West, Benson & Hedges i Lucky Strike. Prvi navedeni bio je naslovni sponzor Williamsa za sezonu 1994., kada je u ekipu došao Ayrton Senna. Bolid je, barem po pitanju liverije, zasjao već na samom predstavljanju u Estorilu. Bijelo plava kombinacija obilježila je sredinu 90-ih, a kroz četiri godine u sportu suradnja je bila iznimno uspješna. 1998. dolazi Winfield kao naslovni sponzor, no sve pada u zaborav, kao i navedena godina. West je u Formuli 1 proveo osam godina s McLarenom, a ta je suradnja također bila iznimno uspješna, budući da su Coulthard, Hakkinen, Raikkonen i Montoya do kraja 2005. svake sezone bilježili pobjede. Ova liverija je često spominjana kao jedna od najljepših u povijesti sporta.

Mika Hakkinen, 1998.

Idemo na Benson & Hedges, koji je bio sponzor maloj momčadi Jordan, a crna slova sjajno su se slagala sa žutom bojom bolida. Kroz 10 sezona (1996. do 2005.) Benson je bio naslovni sponzor momčadi, a samo ga je 2002. zasjenio DHL s velikim natpisom na bočnim stranicama bolida. Lucky Strike ostvario je suradnju s momčadi BAR koja možda nije bila tako uspješna, no oku vrlo ugodna kombinacija. Suradnja je započela 1999., a završila 2006. Tek su tada dočekali pobjedu ekipe koju sponzoriraju. Jenson Button je tada pobijedio u Mađarskoj, slaveći svoju i timsku prvu pobjedu.

Nakon duhanskih prozivoda, primat su preuzele banke, prehrambeni proizvodi, energetski napitci i alkoholna pića. Prvo što bi od toga moglo biti ukinuto jest alkohol, o čemu se već pričalo, no konačna odluka nije donesena. Nadajmo se da se ta tema više neće otvarati, budući da je napuštanje duhanskih proizvoda bio dovoljan udarac za F1.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Marko Rakić
Pulsmedia autor
1193 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

5 komentara

  1. Mercedes hrcfaca Prikaži

    Joooj kad se sjetim samo tih liverija, da bar opet dopuste reklamiranje duhanskih proizvoda! Mislim da bi bolidi opet postali zanimljivi barem kroz boje…


    0

    0
    • od neduvanskih liverija jedino mi se sviđa martini. i na brabhamu i na lotusu. ali na lotusu svakako ne lipše od jps :D ali na ovin danas superružnim bolidima mislin da nebi puno napravili ni marlboro ni rothmans ni jps ni camel ni milde sorte ni BEnsON&hEDGEs…jer su jednostavno preružni :D


      0

      0
  2. Honda zekohonda Donator Prikaži

    možeš reklamirat alkohol, a ne možeš duhanske proizvode. koji licemjeri…


    0

    0
  3. David Croft Frantic Donator Prikaži

    BE__ON ____EDGE_
    &
    LOOK ALIKE
    +
    MIKA, DAVID, KIMI, JUAN, PEDRO

    Ali ono prvo odozgo je najbolje :klanjam:


    0

    0