Zimska stanka, 7. dan: Zaboravljene momčadi – Stewart GP

Izdvojeno / Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Marko Rakić

Prije 7 godina 5 min 13 komentara

herbert-crop1

Mala ekipa u vlasništvu trostrukog F1 prvaka Jackiea Stewarta nije se dugo zadržala u oktanskom cirkusu, no zato je ostavila snažan trag i temelj za jednu od najboljih momčadi u povijesti Formule 1, Red Bull Racing.

Kako je ustvari nastao Stewart grand prix?

Sedam godina pripreme kroz niže serije i mnogo spretnosti s investitorima/sponzorima trebalo je da se ostvari ulazak u Formulu 1. Sve je započeo Paul Stewart, Jackiev sin, koji je 1988. godine kupio momčad Gary Evans Motorsport Team te ga nazvao Paul Stewart Racing. Ekipa je bila spremna za sezonu 1989. u britanskoj Formuli 3, a tim je brojio 10 zaposlenika. Vozači su bili sam Paul i njemački vozač Otto Rensing. Što se tiče rezultata, sezona je bila solidna. Ostvarili su jednu pobjedu, no važnija vijest je bila što su uspjeli privući Camel za sponzora. Sljedeće godine ekipa se prebacuje u Milton Keynes te se počinje ozbiljnije raditi – pripremali su se bolidi za Formulu 3, europsku Formulu 3000 i Formulu Vauxhall Lotus. Do 1996. godine, Paul Stewart Racing ostvario je sjajne rezultate – čak 12 titula prvaka i preko 100 pobjeda. Odlična podloga za krenuti prema vrhu motorsporta, Formuli 1.

Formula 1

U siječnju 1996. Jackie Stewart dogovorio je s Fordom petogodišnju suradnju, gdje će Stewart grand prix biti tvornička momčad velikog proizvođača. Baza momčadi ostala je Milton Keynes, a Stewart GP je za početak imao solidan budžet od 24 milijuna funti. Vozačka postava za prvu sezonu bila je Rubens Barrichello i Jan Magnussen.

Barrichello u Monaku kroči ka prvom postolju za Stewart

Barrichello u Monaku kroči ka prvom postolju za Stewart

Prva sezona za novu momčad bila je 1997. Rezultatski gledano, nije bilo velikog razloga za slavlje. Fordov motor bio je izuzetno nepouzdan. U 34 utrke, motor je zakazao čak 16 puta, što je bila gotovo polovica velikih nagrada za sezonu 1997. Uvjerljivo najsvjetlija utrka te sezone bila je kišna VN Monaka, jedina gdje je Stewart grand prix zabilježio bodove. Rubens Barrichello bio je sjajan te osvojio drugo mjesto, dok je Magnussen završio na sedmom mjestu, nakon što je u utrci slomio prednje krilo. Prvu godinu u Formuli 1 završili su na devetom mjestu od 11 ekipa.

Izraz lica Rubensa Barrichella nakon osvajanja drugog mjesta

Izraz lica Rubensa Barrichella nakon osvajanja drugog mjesta

Sljedeća godina bila je još teža za Stewart GP. Ford je i dalje bio nepouzdan, a ni šasija nije bila nekakvo osvježenje, pa su se Barrichello i Magnussen mučili od početka sezone. Postajalo je jasno da Magnussen ne može parirati Barrichellu, pa se počelo razmišljati o njegovoj zamjeni. Momčadi je svaki bod bio od krucijalne važnosti, pa se Magnussenovi loši nastupi nisu mogli tolerirati. Ironično, zamijenjen je poslije VN Kanade, jedine utrke u kojoj je uspio osvojiti bodove u svojoj F1 karijeri. Jos Verstappen bio je novi vozač Stewarta. Iako ova zamjena nije donijela željene rezultate, Jos je ipak više pritiskao Barrichella. Nizozemac je u ekipi ostao do kraja sezone, a za sljedeću sezonu doveden je iskusni Johny Herbert. Unatoč lošijim rezultatima nego 1997., Stewart je napredovao jedno mjesto u konstruktorskom poretku.

Jos Verstappen tijekom VN Luksemburga 1998.

Jos Verstappen tijekom VN Luksemburga 1998.

Zadnja, a ujedno i najbolja godina za Stewart GP bila je 1999. Nakon dvije godine patnje s motorima, Ford je odlučio napraviti nov, što je ispao pogodak u sridu. Ford CR-1 bio je brz od početka, no imao je malih problema sa zagrijavanjem, pa tako Herbert nije niti startao na VN Australije, ali je Barrichello osvojio vrijedne bodove (peto mjesto) za momčad. Već u drugoj utrci sezone je uslijedila mala senzacija s nesretnim završetkom. Barrichello se kvalificirao na treće mjesto, sjajno krenuo u utrku te vodio u prvoj polovici na sveopće oduševljenje publike koja je skandirala “Rubinho”. No, motor je u 43. krugu otkazao te tako izazvao razočarenje cijele publike na Interlagosu. Ipak, brzina je bila tu i to je veselilo cijelu momčad. Na VN Francuske Stewart u svoju statistiku dodaje važnu stavku – pole position. Rubens Barrichello odlično se snašao u kišnim uvjetima te osvojio najbolju startnu poziciju s 0.44 sekunde prednosti nad drugoplasiranim Jeanom Alesijem. Utrku je završio na trećem mjestu, donijevši tako treće postolje u povijesti za svoju momčad.

Johny Herbert juri ka pobjedi na VN Europe 1999.

Johny Herbert juri ka pobjedi na VN Europe 1999.

Nakon VN Francuske uslijedilo je par osrednjih utrka za Stewart, a često se događalo da ih sreća nije mazila. Valjda su se uoči VN Europe sve loše stvari odmaknule s adrese Stewart grand prixa te je uslijedio povijesni dan. U kišnoj utrci odustalo je čak 13 bolida, a Stewartovi vozači našli su se na sjajnim pozicijama te ugrabili dvostruko postolje, pobjedu i treće mjesto, što će se na kraju pokazati kao zadnje postolje za Stewart GP, zadnju pobjedu za Johnya Herberta te četvrto i zadnje postolje Barrichella za momčad. VN Japana bila je zadnja utrka za Stewart GP. Barrichello i Herbert odradili su dobar posao 1999. te doveli ekipu do četvrtog mjesta u poretku konstruktora, ostavivši iza sebe ekipe poput Williamsa i Benettona.

Momčad je na kraju godine kupljena od strane Forda te preimenovana u Jaguar Racing. Novonastala ekipa nikad nije postigla konkurentnost i popularnost Stewarta, te je 2004. prodana Red Bullu. Stewart grand prix možda nije bila momčad koja je učinila nešto veliko za Formulu 1, no u svoje su vrijeme odolijevali napadima puno većih i snažnijih momčadi, boreći se ravnopravno s njima uzimajući im bodove i postolja. Jedna lijepa priča završena je krajem prošlog stoljeća, i dok gledamo kako neke ekipe nestaju s radara ludog oktanskog cirkusa, DNK bijelog bolida i dalje žari i pali suvremenim putevima Formule 1.

jan-magnussen-stewart-grand-prix-monaco-01


Odgovor

13 komentara

  1. Sebastian Vettel
    senja Prikaži

    Sjećam se Barrichella u Stewartu. Šteta zbog nepouzdanosti. Barrichello je uvijek bio pri vrhu, dok mu motor nebi otkazao.


    0
    0

    0
  2. Blackhawk Prikaži

    Ne spominji mi Nurburgring 1999. :-/


    0
    0

    0
  3. Mercedes
    hrcfaca Prikaži

    Zanimljivo, iskreno ja nisam imao pojma od kuda ta momčad, ali sada mi je jasno, prvi puta sam vidio i ćčuo za nju u igri f1 99-02.
    Uz put da pitam ima li Kevin Magnusen ikakve veze s Janom Magnusenom?


    0
    0

    0
  4. Ayrton Senna
    Beethoven87 Donator Prikaži

    Odlican clanak, palac gore! Bas me lijepo vratio u ono doba i prisjetio…


    0
    0

    0
  5. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Ovako je počeo Red Bull


    0
    0

    0
  6. Williams
    Montoya Prikaži

    Za dosta momčadi koje trenutno egzistiraju u F1 bi se dalo unatrag štošta ispričat. Osim Ferraria, Williamsa i McLarena (i naravno novog Haasa), svi drugi su u određenom dijelu svoje povijesti nastupali pod drugim imenima i s drugačijim vlasnicima.


    0
    0

    0

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.