Izdvojeno / Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Zimska stanka, 1. dan: 5 najgorih motora u povijesti Formule 1

Piše: Marko Rakić

Prije 6 godina, 14 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 4 minuta

Porsche

Dragi ljubitelji Formule 1,

Sezona nam je završila i trebamo pronaći način kako se zabaviti dok nova sezona ne počne pokazivati znakove života. Budući da se serijal “ljetna stanka” pokazao kao uspješan i Vama zanimljiv, započinjem serijal koji će trajati 93 dana, kada će započeti prvo predsezonsko testiranje. Pa započnimo :)

Današnja tema je ona druga strana priče kad govorimo o motorima u Formuli 1. Dok jedni uživaju uspješnost svog stroja, drugi plaču i proklinju dan kada su došli na ideju da proizvedu taj motor. Ovo je popis pet najgorih motora u povijesti Formule 1.

5. 1.5 ATS V8

Ovaj motor napravljen je od strane odbjeglih mehaničara iz Maranella nakon teške sezone 1962. godine. Ne samo da su napravili motor, već i momčad, koja se zvala ATS (Automobili Turismo e Sport), a bila je osnovana od strane par talijanskih poduzetnika i milijunaša iz Bolivije Jaimea Ortiza Patina. Motor je bio zapremine 1500 kubika s osam cilindara, a prema proračunima ekipe je razvijao 190KS pri 10 000 okretaja, što je u to vrijeme bilo veoma dobro. No, brzo se pokazala snaga, a i pouzdanost tog motora. Bio je tu i još jedan problem. Da biste izvadili motor, morali ste presjeći cijevi šasije i tek ste ga onda mogli promijeniti. Što reći… Od deset prvenstvenih utrka, ovaj je motor zakazao čak 18 puta, pa su tadašnji vozači Phil Hill i Giancarlo Baghetti završili jedino VN Italije, gdje je brži Hill zaostao sedam krugova za pobjednikom. Ne treba ni spominjati je li momčad poslije 1963. godine postojala.

4. Yamaha OX88 3.5 V8

Zakspeed je bila momčad “sretnica” koja je uspjela dobiti ovaj motor na upotrebu, a uz to ga platiti za njegove sramotne usluge. Yamaha je napravila aluminijski V8 motor zapremine 3500 kubika, kutem od 75 stupnjeva između dva reda cilindara i 600KS pri 11 000 okretaja. No, gotovo nikakva financijska podloga i slaba tehnička podrška izazivali su smijeh na licima suparnika kad bi vidjeli Yamahin motor. Od 16. utrka te sezone 1989., Zakspeed je uspio startati u samo dvije utrke. Sretni vozač bio je Bernd Schneider, dok drugi vozač u momčadi, Aguri Suzuki, nije uspio iskusiti čar Yamahinog motora u utrci. Te sezone je Zakspeed zabilježio 37 krugova u obje utrke u koje su se uspjeli kvalificirati.

3. BRM 3.0 RM H16

Prema nekim pričama, ovaj BRM-ov motor bio je veoma dobro zamišljen i trebao je imati svijetlu budućnost da se razvijao u dobrom smjeru. Bio je sastavljen od dva 1.5 litrena bokser motora, ali je svaki imao svoju radilicu, koje su naknadno spojene. “Čudo od motora” imalo je čak 8 bregastih osovina te ukupno 32 ventila. Ovaj motor ustvari nije bio tako loš, pa čak je donio i pobjedu Jimu Clarku na VN SAD-a 1966. godine, no najčešće je to bio nepouzdan i slab motor u koji je utrošeno mnogo novca (za razliku od maloprije spomenute Yamahe). Konkurenti su se sprdali s BRM-om govoreći kako taj motor može poslužiti jedino kao sidro.

2. Subaru 1235 3.5 F12

Subaruov dvanaestcilindrični bokser bio je zamišljen od strane talijanskog dizajnera Carla Chitija, osnivača tvornice Motori Moderni u Italiji. Subaru je te 1990. godine kupio momčad Coloni, te s njom ušao u Formulu 1. No, možda bolje da se takvo nešto nikada nije dogodilo. Motor je bio toliko problematičan da se njihov vozač Bertrand Gachot nikad nije uspio niti prekvalificirati u neku od 8 utrka, koliko je trajala ova avantura. Subaru je prodao momčad koja je nakon toga prešla na Fordove motore.

1. Porsche 3512 3.5 V12

Došli smo do junaka današnje priče. Porscheov motor za sezonu 1991. bio je teški promašaj i sramota za Porsche. Njegova snaga od 650KS pri 12 000 okretaja nije bila niti malo loša, no 55kg viška u odnosu na Ford Cosworthov motor bio je ogroman problem. Ono što je bilo karakteristično za ovaj motor je to što je pogon bregastih osovina išao iz središnje postavljenje radilice. No, sve to je nevažno ako motor ne funkcionira. I to je bio slučaj kod Porschea 3512. Trošio je ulja više nego goriva, a kad bi završio jedan krug, izazvao bi enormno veselje. Češće se događalo ono drugo, potrošio bi svo ulje i motor bi eksplodirao prije nego bi završio jedan krug. Jedina dobra strana ovog motora bila je njegov prekrasni zvuk. Počašćena momčad bila je Footwork.

Komentiraj

14 komentara

  1. Fernando Alonso
    Alonso king Prikaži

    Onaj osjecaj kad shvatis da je Honda iz 2015 zapravo zmaj ….??


    0

    0
  2. Odlično štivo Marko. :)


    0

    0
  3. Michael Schumacher
    cavallina Prikaži

    i pocinje ona serija kojoj se veselim jos od ljetne stanke :thumbs:
    bravo,bravo autorima,uzivam citajuci ove ‘nastavke’ :klopa: :klanjam:


    0

    0
  4. Prava uživancija čitati….svaka čast.


    0

    0
  5. Ovo pomisliš da je sprdancija. To su očito bili nimalo istestirani motori. Zamisli u ono vrijeme, proputovati hrpu km i onda odvoziti par krugova


    0

    0
  6. bem ti .. ovo bi moglo bit tako dobro , zanimljivo i poučno da bi na kraju mogli zažalit da sezona već starta ;) debeli plus za dobar start pauze do prvih testiranja .


    0

    0
  7. & ova fina serija se nastavlja – odlično! – sve čestitke !!!

    Lollol – Porsche…. Trošio je ulja više nego goriva :-)


    0

    0
  8. Mercedes
    hrcfaca Prikaži

    Ajde super, stvarno uz ovakve članke ova zimska stanka ti ne može biti dosadna, svaka ćast!
    Inače nisam znao da je u povijesti bilo takvih promašaja što se tiće motora mislio sam da je Honda prošle godine napravila valjda jedan od najgorih motora u povijesti, a kad ono ispada da je taj motor bio skroz dobar, kakvih je sve promašaja bilo. :) :)


    0

    0
  9. Mclaren
    KERS Prikaži

    Niste spomenuli Hondu-prošlogodišnju..hahaha



    1

    0
  10. Juan Manuel Fangio
    Estoril Prikaži

    Odlično, jedva čekam sljedeće članke.
    Sviđa mi se doza humora. Nadam se da će tako ostati :)



    1

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Italija: Radio komunikacija Sainz-Ferrari

Radio transkript // Ante Vetma

Riccardo AdamiFive minutes, five minutes Three minutes All on medium apart from five starters on softs, included Verstappen at the front Closest soft starter is Ocon on soft, Ocon on soft, P14 Carlos SainzWho is on softs, Charles, Max, Ocon… George as well And De Vries Pit-limiter on, and focus on the lights Last car is on the grid Utrka kreće Checo 0,2s behind You are doing a good job, DRS...

Per Enzo

Oktanski koktel // Ante Maras

14081988, datum koji je duboko urezan u Ferrari i koji označava kraj jedne ere Ferrarija i početak jedne nove To je datum smrti Il Commendatorea, dan kad je ovaj svijet napustio Enzo Ferrari, jedan od najvećih ljudi svijeta autoindustrije i motosporta, a možda i najveći Sukladno njegovim željama, vijest o njegovoj smrti je objavljena dva dana poslije, kako bi "nadoknadio" zakašnjenje koje je nastalo prilikom prijave datuma njegovog...

Treba li mijenjati pravila za dobivanje superlicence?

Lociranje // Lovro Andraka

Kompleksna i poprilično stroga pravila za dobivanje superlicence stigla su u središte pozornosti tijekom posljednjih nekoliko dana zahvaljujući velikom interesu Red Bulla za već dosta razvikanim američkim vozačem Coltonom Hertom koji ne ispunjava sve kriterije za natjecanje u Formuli 1 iduće sezone Unatoč tome, 22-godišnji Herta nikako nije bezveznjak u svijetu utrkivanja - s 18 godina, 11 mjeseci i 25 dana postao je najmlađi...

Još kolumni