F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Ljetna stanka, 9. dan: Tko je prvi nataknuo krila na bolid

Marko Rakić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Jochen Rindt, Lotus

“Bajo moj šta će’t krila na autu, neš bit brz na ravnom.”

Slične su bile rečenice ostatka grida koji nije razmišljao mozgom Colina Chapmana, genijalca koji je osnovao Lotus i u Formulu 1 donio mnoštvo inovacija. Tada luda ideja Chapmana je došla u snu, pa je u 04:00 probudio svoje inženjere te im rekao da idu raditi krila za bolid. Na brzaka su nešto sklepali, te je bolid bio spreman za VN Španjolske 1969. Zbog takvog pristupa i malo vremena za razraditi ideju, krila na bolidima doživjela su debakl, toliki da je Jochen Rindt završio slomljenog nosa uslijed sudara. Naime, vibracije na stražnje krilo (barem se tako zvalo tada, a nije bilo ništa drugo nego rampa na dva stupa prikovana na bolid) bile su prevelike, te se u utrci raspalo, što je pri velikoj brzini Rindta katapultiralo u zid.

Zli jezici su se podsmjehivali, no Chapman nije odustajao od svoje lude vizije, već je za sezone 1970. pripremio pravu revoluciju, te je u tom Lotusu Rindt potpuno potukao konkurenciju. Kritike i sprdnje su se ubrzo povukle, te se počelo tražiti način kako što bolje iskopirati Chapmanov sustav s crveno zlatno bijelog Lotusa. Bio je to legendarni Lotus 72, koji je potrajao nekoliko sezona zbog svoje sjajne brzine, a vozačke naslove s njim su osvojili (posthumno) Jochen Rindt i Emerson Fittipaldi.

Tijekom 80-ih smo vidjeli djelomičan povratak na bolide bez prednjih krila. Od vikenda do vikenda, vozači su birali hoće li voziti s prednjim krilom ili ne, što bi se ponekad pokazao kao pun pogodak, ali i debakl godine. Možda i najpoznatija fotografija istog bolida s i bez prednjeg krila je ona iz San Marina 1982. godine. Spominjali smo već tko su glavni junaci priče.

0129_009.jpg

Danas su i prednje i zadnje krilo neizbježni djelovi bolida Formule 1, te su otišli daleko od samo dvije letve s prednje i stražnje strane. Zagledamo li se malo duže u moderno prednje krilo, može se primijetiti kako ima puno više elemenata nego cijeli stari F1 bolid, što samo govori koliko je sport odmaglio svojim korjenima.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Marko Rakić
Pulsmedia autor
1193 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

7 komentara

  1. Honda zekohonda Donator Prikaži

    dvije bitne stvari:
    1. bilo je ‘krila’ u f1 i ’68.
    2. f1 nije prva racing kategorija u kojoj su se koristila ‘krila’.


    0

    0
  2. Mercedes hrcfaca Prikaži

    Zanimljivo, uopče nisam znao da nekada nije bilo krila na formulama! Ali šta ćeš čovjek uči dok je živ.


    0

    0
  3. 1969. je chapmanu u snu došla ideja da na bolid “namontira” krila na bolid … a da možda colin nije sanja cisitaliu D46 koja je već 1952. imala nekakva “krila” . možda malko čudno izgleda jer su tih godina bolidi uglavnom izgledali nekako “bačvasto” ali evidento da je D46 ima krila 17 godina prije nego ih je colin sanja :)


    0

    0
  4. jesu li van lipši bolidi s vrhunca ground effecta bez prednjeg krila i sa minijaturnim zadnjim ili klasični sa velikim krilima?


    0

    0