FIA zatvara rupe u pravilniku uoči nove sezone

Izdvojeno

Ante Vetma

Prije 3 mjeseci 4 min 9 komentara

FIA je uvela niz promjena u sportskom pravilniku za nadolazeću sezonu, a dvije najuočljivije izmjene odnose se na formacijske krugove i oštećene bolide.

Članak 43.8 sportskih pravila F1 sada navodi da “svi bolidi koji startaju iz boksa, i u stanju su ovo učiniti, moraju napustiti boks i pridružiti se formacijskom krugu“.

Ranije su takvi bolidi izlazili iz garaža tek kada bi se formirao startni poredak i nisu sudjelovali u formacijskom krugu.

Sada, nakon što se formacijski krug završi, uključujući bolide koji su startali iz boksa, oni će se ponovno vratiti u boks i poredati prema kvalifikacijskom redoslijedu. Iznimka su oni bolidi koji su na kraj pit-lanea došli nakon petominutnog signala prije starta utrke – u tom slučaju moraju stati na kraj bilo kojeg reda bolida koji kreće u formacijski krug.

Motorsport portal piše da je ovom izmjenom FIA zatvorila nekoliko mogućih rupa u pravilima koje su timovi mogli iskoristiti prema prethodnim propisima.

Prva je ta da su, prema verziji pravila iz 2024., bolidi koji startaju iz boksa mogli sudjelovati u dodatnom formacijskom krugu ili u formacijskim krugovima iza sigurnosnog automobila (primjerice, u uvjetima jake kiše) ako su to željeli. Međutim, u slučaju da se u takvoj situaciji našlo više bolida, neki su mogli odlučiti da to ne učine i time automatski dobiti pozicije kada bi se ostali vratili u boks prije starta.

Ranije, u slučaju prekinutog starta i dodatnog formacijskog kruga, bolidi koji startaju iz boksa također su mogli imati dodatnu količinu goriva, unatoč tome što je duljina utrke smanjena za jedan krug.

Također, ako bi kišna utrka započela iza sigurnosnog automobila, bolid koji starta iz boksa mogao bi teoretski pričekati bolje uvjete i zatim odmah krenuti na intermedij gume kada počne utrkivanje, dok bi vozači koji su već na stazi morali u boks na kraju prvog kruga kako bi promijenili gume s ekstremnih kišnih na intermedije, koje su u takvim situacijama obvezne.

Uzimajući u obzir sve ove situacije, FIA je odlučila da će od sada svi bolidi koji startaju iz boksa morati završiti sve formacijske krugove prije nego što se vrate u boks, bez obzira na uvjete starta utrke.


Druga rupa u pravilima koju FIA zatvara za 2025. odnosi se na situacije kada vozač pokušava vratiti oštećeni bolid u boks nakon incidenta.

Iako izvori unutar FIA-e tvrde da ova promjena nije donesena zbog nekog specifičnog incidenta iz 2024., već je rezultat višegodišnjih rasprava, primjer iz prošle godine uključuje bivšeg Red Bullovog vozača Sergija Pereza.

Tijekom VN Kanade 2023., Perez je izletio sa staze nakon što je prešao na suhe gume, a zatim se vratio u boks s potpuno uništenim stražnjim krilom – pritom ostavljajući krhotine na stazi.

Perez je zbog toga dobio kaznu od tri mjesta na startu VN Španjolske 2024., dok je Red Bull kažnjen s 25.000 eura.

Suci u Montrealu smatrali su da je sve to učinjeno kako bi se izbjegla aktivacija sigurnosnog automobila, što bi moglo negativno utjecati na pobjednika utrke, Maxa Verstappena, u drugom Red Bullu.

Sada, promjene članka 26.10 omogućuju F1 direktorima utrke da u takvim situacijama odmah naredi ekipi da zaustavi bolid. Još uvijek nije jasno hoće li direktor utrke (Rui Marques) komunicirati izravno s vozačem, kao što je slučaj u nekim drugim kategorijama, ili će se poruka prenositi preko inženjera utrke.

Nova pravila sada glase:

“Svaki vozač čiji bolid ima značajnu i očitu štetu na strukturnoj komponenti, zbog čega predstavlja neposrednu opasnost za vozača ili druge sudionike, ili čiji bolid ima ozbiljan kvar zbog kojeg se ne može razumno vratiti u boks bez nepotrebnog ometanja drugih natjecatelja ili narušavanja natjecanja, mora napustiti stazu čim to bude sigurno.”

“Prema isključivoj procjeni direktora utrke, ako se bolid smatra značajno i očito oštećenim ili s ozbiljnim kvarom, natjecatelju može biti naređeno da ga odmah napusti na sigurnom mjestu.”

U osnovi, ovo omogućava bržu primjenu pravila o crnoj zastavi s narančastim krugom, koja obično zahtijeva da se oštećeni bolidi vrate u boks na popravak.

Ovo pravilo bilo je kontroverzno od 2022. godine nakon nekoliko incidenata u kojima su bolidi s manjim oštećenjima nastavili utrkivanje, što je dovelo do smanjenja korištenja ove zastave.

Zaigrajte F1 igru reakcije Trenutni rekord: /


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

9 komentara

  1. Ferrari
    blejky Prikaži

    A po meni naj gluplji propust u pravilima gdje se pod crvenom zastavom dozvoljava ekipama da rade na bolidu i besplatno promjene gume to izgleda je OK.

    A ovdje navode kako ne žele utjecati na ishod utrke pa šta misle da rade kad dozvole promjenu guma pod CZ-om.
    Svaki vozač koji je to odradio u normalnim uvjetima je teško oštečen a oni koji nisu masovno profitiraju jer ne moraju u box a dozvoljeno im je zadržati poziciju koja im realno ne pripada.

    Zabrana promjene guma pod CZ-om pod hitno ukinuti osim naravno ako gume nisu oštečene u nekom incidentu te predstavljaju sigurnosni rizik za vozača onda ok za sve ostalo zabrana.



    4
    2

    2
    • David Croft
      Frantic Prikaži

      Može zamjena oštećenih guma, ali hajde na kraj grida na restartu.
      Ali dobro pripaziti na to da li je guma stvarno oštećena ili je samo “oštećena”.
      Ionako bi u normalnim uslovima, u slučaju oštećenja gume, a da trka ide dalje svojim tokom, vozač pao u poretku na kraj grida (ako bi uopšte uspio nekako dopeljati do boxa).

      Ma može i zamjena, npr. krila, pod crvenom zastavom.
      Također, aj` lagano na kraj grida, plus dodatne sekunde (+10, +20 lupam, nije bitno) pri narednom zaustavljanju u boxu (ako ga bude). Ako se vozač više ne zaustavi u boxu, onda se te sekunde (kao i u svim drugim situacijama kada se ne “odsluži” kazna) dodaju na ukupno vrijeme na kraju trke. Vjerujem da bi ekipa tada, za vrijeme crvene zastave, kad već mijenja krilo (vozač svejedno ide na kraj grida), promijenila i gume (osim možda u slučaju da su promijenjene krug-dva prije crvene zastave i da im promjena na drugu komponentu u tome momentu ne odgovora).

      Ovo onako, na brzinu. Može se i za ovo naći manjkavosti, stručnjaci bi tražili “rupe”, kao i u svim drugim dijelovima pravilnika. Meni nekako ovo izgleda ipak “poštenije”.



      3
      3

      0
    • Fia
      Cale od Lewisa Prikaži

      Glupost jer recimo prvi vozac ima prednost 20 sec a drugi vozac prije crvene zastave ode u boks i bude crvena zastava onda je ovaj prvi efektivno izgubio 50 sec dok se u obrnutom slucaju ne moze dogoditi tolika razlika.



      2
      2

      0
    • Niki Lauda
      wapi Pretplatnik Prikaži

      Pretjerujete s regulacijom. Tko će sva ta sranja kontrolirati. Nek rade pod crvenom zastavom kaj hoće. Pa sam safety car je bolno nepravedan jer poništi ostvarene prednosti u utrci pa se nitko oko toga ne sekira. U igri velikih brojeva neki put prođeš dobro sa safetom ili crvenom zastavom neki put najebeš. Neki put ti se ppokvari motor, a da onda kažemo da osvajaš onoliko bodova koliko si imao kad ti se motor pokvario jer je nepravedno da ti se motor pokvario.

      Crvena zastava ili Safet ili kiša je “act of god”, kao i neki kvar na bolidu i to tako treba gledati.



      6
      6

      0
  2. Pastor Maldonado
    perodeformero Pretplatnik Prikaži

    Jao ovo drugo pravilo ne zatvara nikakve rupe rupe, nego otvara potencijalne svađe momčadi i suca skupa sa žalbama.
    Tko može reći da li će otpadati dijelovi ili ne, da li guma koja sklizne sa probušenog kotača se ubraja u to…..


    0
    0

    0
  3. Juan Manuel Fangio
    veki66 Prikaži

    Blago njima…..glupostima se zamaraju kao i obicno


    0
    0

    0
  4. Flavio Briatore
    Unwoken European Prikaži

    Ako je ovo njima krpanje rupa onda ne znam što bih rekao.


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.