Kako se McLaren skoro financijski urušio prije samo 4 godine

Izdvojeno

Ante Vetma

Prije 6 mjeseci 5 min 3 komentara

x1
x1

U nedjelju navečer u Abu Dhabiju Lando Norris donio je još jednu pobjedu ekipi iz Wokinga, zaokruživši tako godinu u kojoj su osvojili šest utrka i konstruktorski naslov.

Završili su s 14 bodova prednosti ispred Ferrarija, sustigavši Red Bull još u Azerbajdžanu. Podsjetimo, Red Bull je nakon Velike nagrade Emilije Romagne imao prednost od 114 bodova.

Uspjeh u 2024., izgrađen na nevjerojatnom usponu iz 2023., dolazi brzo nakon što je tim bio u ozbiljnim problemima, čak i većima nego li je to bilo poznato javnosti.

Krajem 2020. godine, tim je bio u financijskoj krizi i suočen s vrlo realnom mogućnošću gašenja dok se McLaren grupacija suočavala s velikim financijskim poteškoćama, što je ugrožavalo i trkaći odjel.

Da bi opstali, trebali su ili novi kapital ili prihvaćanje nove realnosti i smanjenje kompetitivnosti, što bi ih stavilo na opasan put prema opskurnosti iz koje bi se onda bilo još teže vratiti.

“Na kraju Abu Dhabija 2020., bili smo doslovno na rubu,” priznao je Zak Brown.

“Plaćali smo sve račune, ali bili smo samo nekoliko mjeseci daleko od… Znali smo da možemo izgurati godinu, ali bili smo u situaciji da, ako ne dobijemo financijsku injekciju, bili bismo u opasnosti.”

Brown je uložio značajan trud kako bi tu stvarnost sakrio od zaposlenika i javnosti, iako su postojali znakovi koliko je situacija bila očajna.

Prodaja McLarenovih cestovnih automobila bila je teško pogođena, što je rezultiralo značajnim padom prihoda, dok su troškovi već bili angažirani. McLarenov odjel za cestovne automobile, vrijedi primijetiti, upravo je prodan investitoru iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Međutim, u lipnju 2020., McLaren Group pokrenuo je pravne postupke kako bi se zaštitio od insolventnosti.

Također su uzeli zajam od Nacionalne banke Bahreina kao privremenu mjeru dok su radili na osiguravanju dodatnog financiranja. Mjesec dana prije toga, otpustili su četvrtinu radne snage jer je pandemija COVID-19 snažno utjecala na organizaciju.

“S dubokim žaljenjem prihvaćamo utjecaj koji će ova restrukturiranja imati na sve naše ljude, ali posebno na one čiji bi poslovi mogli biti pogođeni,” rekao je tada Paul Walsh, izvršni predsjednik McLaren grupacije.

“Ovo je postupak koji smo pokušali izbjeći, već smo poduzeli dramatične mjere za smanjenje troškova u svim područjima poslovanja. Ali sada nemamo izbora nego smanjiti broj zaposlenika. Ovo je nesumnjivo izazovno vrijeme za našu tvrtku, posebno za naše ljude, ali planiramo izaći kao učinkovito i održivo poslovanje s jasnim smjerom za povratak rasta.”

Ukupno je 1200 ljudi otpušteno iz grupe, od čega 70 iz trkaćeg odjela.

Prvi pokušaji da se prikupi 190 milijuna američkih dolara od Odjela za poslovanje, energiju i industrijsku strategiju nisu uspjeli, pa je organizacija počela prodavati imovinu kako bi prikupila potrebni kapital.

Kako bi zaštitio svoj položaj, McLaren Racing je objavio da je MSP Sports Capital stekao 15 posto udjela u prosincu 2020., što je do kraja 2022. povećano na 33 posto za 185 milijuna britanskih funti, a vrijednost poslovanja tad je procijenjena na 560 milijuna funti.

Gledajući F1, ta investicija bila je ključna i odigrala je značajnu ulogu u osiguravanju nastavka konkurentnog utrkivanja McLarenove ekipe.

“Nije to bila ugodna pozicija,” priznao je Brown.

“Uvijek sam bio uvjeren da dioničari nikada neće dopustiti da dođemo do toga [insolventnosti], ali bilo je jasno da nam je potrebna investicija. Mogao sam mirno spavati znajući da će nas podržati ako bude potrebno, ali to bi bilo u posljednjem trenutku.”

McLaren se sada nalazi u puno boljoj financijskoj poziciji.

Potpisali su niz vrhunskih komercijalnih partnera, a promjene u financijskom pejzažu F1 znače da isplate nagrada sada uvelike pokrivaju operativne troškove organizacije.

Prošle godine ekipa je ostvarila profit od 12,9 milijuna funti, što je zaokret od 70 milijuna funti u odnosu na 2022.

McLaren je 2022. zaradio oko 130 milijuna dolara od nagrada, a taj je iznos blago pao prošle godine jer je ekipa pala s četvrtog na peto mjesto u konstruktorskom poretku. Povratak na četvrto mjesto prošle godine osigurao im je približno 150 milijuna dolara ove godine (točan iznos bit će poznat kada F1 objavi rezultate za četvrti kvartal).

Međutim, taj iznos bit će daleko premašen 2025. godine.

Osvojivši konstruktorsko prvenstvo, McLaren ima pravo na najveći dio nagradnog fonda, a procjene sugeriraju da bi to moglo vrijediti više od 210 milijuna dolara (točan iznos ovisi o prihodima F1).

Taj priljev, uz nove komercijalne partnere koji su se pridružili organizaciji posljednjih sezona, transformirao je financijsku budućnost organizacije.

U lipnju prošle godine Forbes je procijenio McLaren na 2,2 milijarde dolara – iznos koji je od tada porastao i sada bi mogao premašiti 3 milijarde dolara – što znači da je početna investicija MSP Sports Capitala od 185 milijuna funti sada vrijedna više od 570 milijuna funti.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

3 komentara

  1. Fernando Alonso
    Lovro Andraka urednik Prikaži

    Brownu kapa do poda. Oko izvedbe ekipe na stazi ima još dosta posla, ali sve ostalo je impresivno. Dovoljno je sjetiti se u kakav je ponor McLaren upao nakon fijaska s Hondom. Takav McLaren uspio je presložiti, oblijepiti solidnim brojem sponzora i najbitnije od svega, kroz nekoliko godina vratiti među velike dečke po pitanju konkurentnosti.



    15
    15

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.