Iza nas je 14 utrka tekuće sezone, što znači da nas samo 10 utrka, i nešto više od 5 mjeseci dijeli od prvih testiranja bolida nove generacije. Prvi test zakazan je za 26.-30. siječnja u Barceloni, a prvi ‘javni’ test za 11.-13. veljače u Bahreinu.
Proteklih mjeseci mnogi su timovi i vozači izrazili zabrinutost oko novih pravila. Andrea Stella je izjavio kako će bolidi biti prebrzi na pravcu, a prespori u zavojima. Verstappen je još 2023. upozorio na glavnu potencijalnu manu novih pravila, kada je izjavio kako će u Monzi na glavnom pravcu čak 500 metara prije zavoja biti potrebno spustiti se u nižu brzinu zbog generiranja električne energije. Leclerc je također bio dosta pesimističan nakon isprobavanja prvog modela u simulatoru.
Iz čega proizlazi silna zabrinutost i je li opravdana?
U sljedećoj tablici navedene su ključne razlike u sadašnjem pravilniku, te onom iz 2026., izuzevši aerodinamiku:
Usporedba pravilnika | |||
---|---|---|---|
2025. | 2026. | Razlika 2026. u odnosu na 2025. | |
masa bolida / kg | 798 | 768 | -3.8% |
masa goriva / kg | 110 | 70 | -36% |
snaga ICE + EV / kW | 560+120 | 400+350 | +10% |
Treba naglasiti da je snaga motora s unutarnjim izgaranjem okvirna, jer nema službenih podataka za razliku od električnog dijela. Osim toga, značajno se mijenja aerodinamika.
Drag ili otpor zraka bolida u 2026. bi trebao pasti za 55%, a downforce za 30%. Uz to, bit će prisutna i aktivna aerodinamika zbog čega će bolidi biti znatno brži na pravcu. Gledajući ove brojke, nije baš očito hoće li bolidi uopće biti sporiji, a kamoli za 2 sekunde koliko FIA nagađa.
Ključ problema leži u vrlo velikom omjeru snage električnog dijela motora u odnosu na motor s unutarnjim izgaranjem.
Bolidi će utrku započinjati s manje goriva, te s gorivom koje je manje efikasno u odnosu na trenutno.
Trenutna goriva imaju gustoću energije od otprilike 44MJ/kg, a sintetička goriva uz optimističnu procjenu 40MJ/kg. Množenjem ovih vrijednosti s količinom goriva u bolidu, dobivamo da na startu utrke bolid iz 2025. ima 4840MJ, a bolid iz 2026. 2800MJ energije na raspolaganju. Čak i ako uzmemo u obzir da bolidi ne počinju utrku sa punim rezervoarom, nego s nekoliko kolograma manje (procjena: 4200MJ), novi bolidi će na startu utrke raspolagati sa otprilike 50% manje energije iz samog goriva.
Osim iz goriva, bolidi imaju na raspolaganju i energiju iz električnog dijela pogona koju je moguće skupiti pretvorbom kinetičke energije u električnu. Sljedeće godine, bolidi će moći prikupljati 8.5MJ po krugu, što je veliki skok u odnosu na dosadašnjih 4MJ po krugu. Množenjem ovih iznosa s brojem krugova u utrci (uzmimo broj 60), dobivamo 510MJ za 2026., te 240MJ za 2025.
Sve skupa, novi bolid će imati 3300MJ korisne energije na raspolaganju u utrci, što je za 25% manje u odnosu na dosadašnjih 4400MJ.
Električni dio motora će tako imati otprilike 3 puta veću snagu (350kW vs 120kW), ali samo 2 puta veću energiju na raspolaganju (8.5MJ/krug vs 4MJ/krug). To znači da bez obzira na maksimalnu snagu na raspolaganju, prosječna snaga električnog motora mora biti niža. Bez obzira koliko snažan motor imali, količina energije na raspolaganju je ograničavajući faktor. To znači da će u prosjeku električni motor isporučivati snagu od oko 250kW, što je drastično manje od dozvoljenog maksimuma.
Dodatni problem je što je prikupljanje električne energije ograničena po krugu, što znači da će na dužim stazama poput Spa bolid imati puno manje električne energije na raspolaganju nego na kraćim stazama poput Monaka.
Vratimo se još i na Verstappenovu izjavu o usporavanju znatno prije početka zone kočenja. Na brzim stazama s dugim pravcima poput Monze, bolidi znatno duže vremena provedu pod punim gasom nego pod kočenjem. Budući da je električni dio motora zaslužan za polovicu snage bolida, to znači da su zone kočenja jednostavno prekratke da bi se prikupila energija koju bi bolid potrošio na ravnim dijelovima. Rješenje je produžiti zone kočenja, kako bi MGU-K dobio više vremena da prikupi potrebnu energiju.
Trenutne pogonske jedinice imaju na raspolaganju i MGU-H koji energiju prikuplja iz ispušnih plinova, što pomaže sa sprječavanjem ovog problema, no ova komponenta iduće sezone neće biti prisutna radi smanjenja troškova, težine bolida, te velike složenosti koja je u velikom dijelu odgovorna za nezainteresiranost novih proizvođača motora.
Osim pogonskih jedinica, značajno se mijenja i aerodinamika bolida koji neće više toliko ovisiti o ground effectu. Uvodi se aktivna aerodinamika – za ravne dijelove bolid će biti u X modu niskog otpora zraka, a u zavojima u Z modu značajno većeg downforcea, kako bi se poboljšala efikasnost bolida na pravcu. Ovi modovi imati će svoje određene zone na stazi (slično kao trenutno DRS), te bi se trebali aktivirati automatski. Tako će, na primjer u Monzi, bolid dolaziti u prvi zavoj u X modu. Negdje pri ulasku u zonu kočenja, bolid se automatski prebacuje u Z mod, a pri izlasku iz zavoja ponovno vraća u X mod prikladan vožnji na pravcu.
Iako će se otpor zraka značajno smanjiti, a snaga motora ostati otprilike ista, ipak vjerojatno nećemo gledati maksimalne brzine dosad neviđene u F1. Naime, nakon što bolid dosegne brzinu od 290km/h, maksimalna dopuštena električna snaga počet će se smanjivati sa sve većom brzinom, te će iznad 345km/h bolidi na raspolaganju imati samo snagu iz ICE.
Umjesto dosadašnjeg sustava DRS, uvodi se Override Engine Mode (OEM), koji će kao i DRS (nažalost ako se mene pita) ovisiti o tome koliko je vozač udaljen od onoga ispred sebe, iako točno pravilo nisam uspio pronaći. Vodeći bolid vozi u ‘normalnom’ modu, ima ograničenu snagu električnog dijela motora nakon što prijeđe brzinu od 290km/h, dok će prateći bolid, u Override modu imati slabije ograničenje, kao što je prikazano na sljedećoj slici.
Ključna razlika u odnosu na DRS je što je DRS bio potpuno neovisan o stanju bolida. Budući da se OEM oslanja na korištenje električne energije, očito je da ovisi o tome u kakvom je stanju baterija bolida. Tako bolid prazne baterije neće imati nikakve koristi od potencijalnog moda. Također, korištenjem OEM-a baterija će se vjerojatno brzo prazniti, što bi moglo dovesti do kalkuliranja vozača u kojem trenutku se pretjecanje isplati.
Također, OEM (naišao sam i na kraticu MOM-Manual Override Mode) neće biti ograničen na zone korištenja kao DRS, već će korištenje ovisiti isključivo o vozaču. Kao i dosad, za korištenje pomoćnog alata za pretjecanje bit će potrebno nalaziti se manje od određene udaljenosti iza drugog bolida, ali i kretati se dovoljno velikom brzinom. Detalje nisam uspio pronaći, a moguće je da se još uvijek razmatraju moguće opcije.
Iz ove grube analize, očito je da je pred timove stavljen zahtjevan zadatak. Postoje elementi koji definitivno opravdavaju zabrinutost vozača, ali tek treba vidjeti kako će stvari izgledati jednom kada novi bolidi izađu na stazu. Osobno, najviše zabrinjava mogućnost rezervirane vožnje i previše kalkuliranja, ali sami pad performansi bolida ne smatram nužno lošim. Pojedini zavoji su posljednjih godina nekako izgubili svoju draž i izazov, poput Copsea koji se u današnjim bolidima u kvalifikacijama lakoćom prolazi punim gasom.
Fernando Alonso bio je znatno oprezniji od svog kolege Lancea Strolla, uz dozu optimizma kako bi pričekao napredniju verziju simulatora i vožnju pravog bolida prije prvog suda. Zaključio je kako će uživati u vožnji ukoliko njegova ekipa bude na vrhu, a mislim da će i fanovi biti zadovoljni, sve dok dobijemo borbu pri vrhu, te izbjegnemo situaciju iz 2014.
Josip Marić
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 30 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je zd1400rt.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ne djeluje mi sve ovo bas optimisticno. Moglo bi se dogoditi da imamo par sekundi sporije krugove upravo zbog ovih ogranicenja snage na vecim brzinama i potrebnim kalkulacijama s kocenjem i skupljanjem struje.
Ima jedan tipfeler:
“ Negdje pri ulasku u zonu kočenja, bolid se automatski prebacuje u Z mod, a pri izlasku iz zavoja ponovno vraća u Z mod prikladan vožnji na pravcu.”
Tu bi trebao X mod biti nakon zavoja. Ili sam krivo shvatio?
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Kao idu pojednostavniti a skroz zakomplicirali. Totalno je glupo pretjecanje na ovakav način. DRS je u odnosu na ovo prirodniji, za se da će nakupi 10-15 km/h i ovisi jel ti dosta ili ne. Ovo dobiva dodatnu snagu, a koje nema možda u baterijama.
Također, jako je tu upitno punjenje. Sjetimo se doba KERS-a, kad su se događala okretanja na zoni kočenja. Današnji bolidi ne forsiraju tolko punjenje uz MGU-K, je je lakše i korisnije to optimizirati s MGU-H.
Sad bi trebali puniti bateriju s punom snagom (da li je to uopće moguće), i to sve na stražnoj osovini…i to u trajanju 10-15 s po krugu, a snaga na ubrzanju treba barem 3x duže. Biti će tu vožnje kao u doba prvih turbo motora, kada su kroz zavoj vozili pod gasom, samo sad će tako puniti bateriju sad.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
…po novom ukupna snaga pogonskog ‘sklopa’ bi trebala biti 750 Kw, odnosno nešto preko 1000KS, što je u biti i trenutno. Snaga ICE motora po novom je okvirna kako piše, što znači da će proizvođači kao i obično pronalaziti rupe u pravilnicima…kao što je autor napisao ima puno procjena, jedna od njih je i gorivo tj. energetska vrijednost istog što isto ostavlja otvorena vrata dobavljačima goriva a ne ulazi u budžet momčadi….koliko sam shvatio razlika u kilaži je u velikom dijelu zbog goriva (-40kg) na prvu, no pitanje je koliko će baterijski sklop biti teži i koliko teži mgu-h kojeg više nema. Očito je da zbog velike razlike u količini goriva da će električni sklop biti od iznimne važnosti što otvara pitanja koliko momčadi surađuju s kinezima, hehe…(ferrari navodno surađuje ‘na više razina i projekta’ s xiaomiem)…
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Hoće li mogući debakl ove navedene elektrike rezultirati sa brzim povratkom svima nama priželjkivane v8/v10 tehnologije, vrijeme će pokazati.
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
2013 se govorilo isto i za V6 turbo hibride. Dosta se doguralo od te 2014.
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
odvratna pravila. Strasno. Glupost nad glupostima.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Gledajući samo strateški… ovo je nešto slično dolijevanju goriva (jednim dijelom).
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Kaj ste vi učinili od mog najdražeg sporta majke ti drage. Ne kužim pomoću čega su vozači pretjecali prije dvadesetak i više godina, što se sve danas neće uvesti za ta preticanja a opet na kraju ništa
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zašto samo ne uzmu knjigu pravila iz 2004. godine? Samo treba obrisati prašinu s iste i to je to. V10, mali bolidi i udri.
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zašto da bude jednostavno, kada može biti komplicirano – stara međunarodna izreka.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Tko zna jesu li današnji inženjeri u stanju razumjeti stare pravilnike ;)
0
0