Na početku teksta ide onaj klasični bljutavi disclaimer koji je tu kao repelent za moralizatore. Znate one koji će samozadovoljno zaključiti da je lako nama filozofirati iz fotelje kad naš život nije u opasnosti? Eto za takve ide ostatak ovog pasusa. Naime, nitko stabilne psihe ne želi vidjeti teške nesreće u Formuli 1. Nitko razuman ne priželjkuje krv i tragediju. Ali budimo iskreni – u osnovi ovog sporta je nešto duboko protivno zdravom razumu: voziti u prosjeku 230-240 km/h u mašineriji koja nije predviđena da bude ukroćena nije nešto normalno. I zato to gledamo. Opasnost i adrenalin, između ostalog, sastavni su dio ovog sporta. U protivnom bismo se preselili na esport verziju koja je beskonačno puta sigurnija i gdje je najveća opasnost da ti utrne noga.
Problem nastaje kad posao približavanja F1 normalnosti povjerimo papirdžijama. Birokratima koji trebaju donijeti jasnu odluku u promjenjivim i delikatnim uvjetima, a oni zavlače li zavlače. Pa umjesto da se krene 20 minuta ranije, napravi tri kruga po kiši i bolidi kao najbolji usisvači na svijetu raznesu višak vode sa staze – mi krenemo u čistim “intermedij uvjetima”, kružimo dva-tri kruga previše po stazi i onda umjesto utrkivanja vidimo procesiju. Full wet gume, još jednom, nisu vidjele stazu, a kamoli utrkivanje.
Treba primijetiti da je sve jače prisustvo vozača koje ja nazivam “poligon vozači”. Poligon vozači danas prečesto zvuče kao specijalizirani operateri koji znaju voziti samo u uskim granicama optimalnih uvjeta. Sve izvan tih okvira ih zbunjuje, a nerijetko i plaši. Jedan priznaje da se nikad u životu nije pravilno parkirao, drugi (često prozivan kao budući šampion) u skoro pa suhim uvjetima vidi opasnost umjesto prilike da dokaže vještinu. Je li stvarno došlo do toga da takozvani najbolji vozači na svijetu povlače kočnicu jednom kad uvjeti postanu iole izazovni? Utrke po kiši su ne tako davno bile prilika da se majstori razlikuju od solidnih vozača, a danas su za dobar dio vozača znak za paniku.
Jasno, suvremeni bolidi sigurno nimalo ne pomažu u cijelom procesu. Zavjesa kiše koja se podiže iza svakog bolida je ogromna, gume rade u sve užem “prozoru” performansi, a aerodinamika na bolidima je toliko ćudljiva da su bolidi strašno nepredvidivi. Ali, budimo realni, Velika nagrada Belgije nije bila nikakva ekstremna vremenska nepogoda. Da nas je u 15 sati dočekao prizor kao iz Malezije 2009. godine – ja bio bio prvi koji bi opravdao odluku pauziranja, pa čak i otkazivanja. Međutim, ovdje se uopće ne priča o takvom slučaju.
U ovim uvjetima uloga trkaćeg direktora postaje ključna. Još jednom se podcrtava nužnost da ta osoba ne smije biti birokrat nego autoritet koji se neće bojati posljedica ako vozače pošalje na mokru stazu da se utrkuju. Može se dogoditi nesreća, istina, ali za tu nesreću je kriv vozač, jednako kao u suhim uvjetima. Sve poruke vozača preko team-radija mogu eventualno poslužiti njihovim vlastitim ekipama da ih povuku u boks ako se boje voziti ili ako smatraju da ne znaju pronaći granicu svojih sposobnosti u promjenjivim uvjetima. Jer, to je njihov posao, zar ne? Kako po suhom tako i po kiši – pronaći granicu svojih sposobnosti i voziti što bliže toj granici.
Međutim, malo po malo, vozači su se pretvorili u stručnjake za simulaciju. Upoznati su sa svakim podatkom, analizom i strategijom, ali čim uvjeti postanu nepredvidivi, mnogi od njih izgledaju izgubljeno. Da se razumijemo, tu ne pričam o vozačkim greškama jer su one sastavni dio utrkivanja i ljudske prirode, uostalom. Greške će se događati svakom tko bilo što radi. Pričam o stavu. Neki od njih, što je najtužnije, koriste “sigurnost” kao štit, kao izlaz iz zone vlastite nekompetencije ili oportunizma. I da se razumijemo – tu se ne radi o marginalcima, backmarkerima ili mlađim vozačima, već mnogi od njih imaju reputaciju i važne uloge u vozačkoj udruzi (GPDA).
U konačnici, netko bi ih morao podsjetiti da je Formula 1 i dalje trkaći sport, da ih navijači prate zbog te opasno oštre granice po kojoj plešu kao najbolji vozači na svijetu u najimpresivnijim mašinerijama koje je ljudski um uspio osmisliti. Prije nego se sve ovo pretvori u paradu pijanstva i kiča tijekom kojeg se dogodi i nešto malo utrkivanja – zaista bi ih netko trebao podsjetiti da ih ne volimo zbog promocija brendova koje odrađuju, stavova koje promoviraju, memova koji nas zabavljaju, njihove mode ili frizure koju nose. Volimo ih i religiozno se uključujemo svakog vikenda zato da bi nam pokazali svoju vještinu, i to ne samo u savršenim uvjetima. Tko ne može – sve u redu, ne mora. Međutim, onda gubi pravo šepurenja. Ovo nije influencer liga i ovdje nismo da se prilagođavamo slabijima nego da se izdvoje najbolji. Ludost treba znati prepoznati i izbjeći, ali ono što smo gledali ove nedjelje nije bila ludost. Bila je to čista glupost – i kukavičluk koji se pokušao prodati pod razboritost.
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 31 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je zd1400rt.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Bravo Vetma, svaka čast na kolumni.
Baš sam se pitao bi li se danas održala utrka po ovakvom vremenu? A kako bi tek bili uskračeni za majstoriju Schumachera
https://youtu.be/ehQeRDLb740?si=vGqe4llmqb5K6cDm
10
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Regenmeister u svom stilu, 56krug, minutu ispred svih on pritišče do krajnjih granica prilikom izlaska na ciljnu ravninu, spektakularno! Naravno i naklon do poda ostalima koji su došli do kraja u tim uvjetima, danas nezamislivo.
6
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zamislite da su lani prekinuli utrku u Brazilu i da nismo imali priliku vidjeti što smo vidjeli
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Nevjerovatno…… toliko novaca u igri ( sportu ), a F1 u silaznoj putanj!? Pogledati samo bolide iz 1960.-tih…… za primjer……
Nekima od sadašnjih F1 vozača treba zabraniti sudjelovanje u F1. A sama F1 neka nešto smisli, da nema tolikog vodenog spreja, i da kišne gume budu upotrebljive za kišu!!!!!!
Ante, hvala. Dok nas ima, biti će i F1. Ali ne ovakve, sa dekicom. Na svetoj Spa.
7
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Gdje je veliki novac tu je korupcija.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Svaka čast!
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
👏👏👏
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Slažem se sa većinom, ali ako se vozi dok je vidljivost nula to mi nema smisla i onda je više stvar sreće a ne umjeća, a kada se dogodi nešto kao ’98 u Spa onda je to totalna debilana.
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Mislis na start ili situaciju DC-MSC? Jer ako mislis na ovo drugo, nije DC u svemu tome bio bas nevin..
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Coulthard je milijun posto kriv za taj sudar. Pola kruga imao vremena da se makne obzirom da je za puni krug zaostao
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zar nije to bilo i namjerno od strane DC-a ?
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Mislio sam na start i masovni sudar.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Amin. Konačno neko da jezgrovito napiše stav. Vozači su sve više i više samo vozači a sve manje trkači.
5
1
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Pridružujem se čestitkama autoru teksta .
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
300 km/h je 83 m/s pa ako se ne vidi ništa… teško da njima nedostaje hrabrosti.
Pa ovdje se odavo piše da su ovo sada najbolji vozači na svijetu, puno bolji od onih nekadašnjih, pa kako sada ovo?
7
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
To su vozači koji imaju vozačku dozvolu samo za suho vrijeme.
Na cestama ih je previše.
LP
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Barem 20 minuta
To je to, nema covjeka koji ce sam, bez uplitanja (momcadi, vozaca) reci ajmo momci, utrkivanje.. Tko nece, garaza mu prazna, nek parkira..
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ne odlucuju ovo birokrate vec sponozri tj. njihovo lobiranje.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
U ovoj trci je postojao još jedan elemenat – koji nije spomenut ni u kolumni a ni u komentarima.
To je setup za suho vrijeme i setup za kišu, neki su imali jedan a neki drugi i tu je počela politika i lobiranje jer ako si na onom za suho vrijeme naravno da češ govoriti da su uvjeti za vožnju nepovoljni sve dok staza nije bila skoro suha.
Maks je htio trku i po kiši a Leclerc nije iz razumljivih razloga.
5
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Pitanje za autora teksta. Koje je tvoje mjerilo za uvjete pod kojima se može voziti? S obzirom da si spomenuo Maleziju kao nešto što ni ti ne bi dozvolio za voziti možeo zaključiti da imaš limit. Pa pitanje, imaš li ti neku insajderaku informaciju o količini kiše, neki portal, neku obavijest ili to zaključuješ iz fotelje odokativno gledajući prijenos?
Ja bih da voze, ali isto tako ja nemam informaciju da znam kad je previše vode i je li to bio slučaj u Spa.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Bio sam tamo. Moglo se voziti od 15h nadalje
11
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Bio sam i ja na Gold 3, tamo nije bilo loše što se vode tiče, kamion i traktor su ju bez prestanka otklanjali.Par izljetanja je bilo samo rano ujutro sa F3, tada je i padala jače.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
najbolja tribina, svaka čast!
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ne znam postoji li egzaktan podatak kao odgovor na tvoje pitanje, ali nije mi prihvatljivo da u sportu u kojem te diskvalificiraju jer si potrošio podnicu 0,1mm vise od dopuštenog oni u 2025. godini čekaju da se staza (pr)osuši da bi eventualno vozili na interima te nisu u stanju riješiti problem s full wet gumama.
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ako nitko, ali baš nitko od vozača, ekipa, trkačih inženjera i to pazi sad apsolutno nitko ne montira full wet gume niti to ikome pada na pamet onda se itekako može voziti.
kojom suludom logikom su uvjeti na stazi nemogući za vožnju, a na start kreneš sa gumama koje su predviđene za cmoljavo vrijeme, ne za mokru stazu i kišu nego eto tek polu mokru stazu…
Drugo ako baš nitko, ali nitko ne izleti sa staze u formacijskom krugu, niti zapleše, niti prokliže na samom startu onda su uvjeti itekako mogući…
Mislim kvragu pojedinci su letili van staze za suhog vremena na SPA taj isti vikent, hoćemo li onda i to proglasit nemogućim uvjetima jer eto zasmetalo mu sunce, previsoka temperatura pa mu je kapljica znoja upala u oko ili kaj ti ja znam kaj…
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Kako je nekada F1 stvarala te neugono-ugodne leptirice u stomaku, pored adrenalina na stazi, i mi smo ga imali full na sofi. Danas gledam dvoboje tako hladnokrvno, da mi muha koja se uporno zabija u prozor uzme fokus, a prije ni slon u tangama me ne bi poremetio.
Kakvi slabići, princeze i nehljebovići su F1, za sramiti se…
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Onda ja jesam poremećen. Ne želim smrt ikoga, ali želim da postoji ta vibra na svakoj utrci. Želim da postoji opipljiva opasnost jer to odmiče F1 od tamo nekog običnog sporta. Inače meni je bilo cool gledati utrku Charltona Hestona u Ben Huru. Sjetite se koliko je ljudi bilo na utrkama F1 kada se ginulo svako malo. Ljudi su sjedili na krošnjama drveća, skoro su stajali na samoj stazi. Tu je ta opipljiva opasnost koja je kao droga za raju. Kao Grupa B u reliju.
5
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Kišne utrke su bile lude i u onim najdosadnijim sezonama gdje bezobrazno dominira jedna momčad.
Super reklama za nove fanove. Uzbudljivije je u igricama i na Netflixu nego u stvarnosti. U tom smjeru ide sport, a to će sigurno imati posljedice.
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Već 15. članak o kiši na stazi… Vozači navijaju za odluku s obzirom na setup kojeg su postavili, fanovi lobiraju za svoje vozače a već godinama nema prave kišne utrke i svi znaju kako to ide s kišom i čekanjem da se staza osuši… Ne razumijem što je točno toliko sporno sad na ovoj utrci za razliku od prijašnjih
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Po meni je ovdje kisa u drugom planu. Kisa je samo alibi za nesposobnost i neodlucnost FIAe.
Imamo sport gdje se razmaci mjere u milisekundama, i kako je netko napisao – odstupanja i diskvalifikacije u desetinkama milimetra, a s druge strane imamo full wet gume vec par sezona iskljucivo za ukras i “A je to” upravu koja donosi odluke i pravila na stetu utrkivanja.
Kisa je samo iznijela na vidjelo svu tu nesposobnost i neodlucnost.
Primjer ground efekta – svakome s malo boljim poznavanjem fizike je jasno kako ground efekt “drzi” bolid na stazi i da bi isti taj efekt mogao na mokroj stazi uzrokovati podizanje kisne zavjese iza bolida. Ali ne, donese se novi pravilnik i onda se cude kao pura dreku – kako to?
Isto i s full wet gumama koje izgledaju kao za reli. Odjednom izbacuju puno vode u zrak, opet – kako to?
Oprostite, ali vi (FIA) ste debili.
Nemoj ovo shvatiti ko napad. Krenulo kao komentar pa se malo oduzilo. 😄
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ground efekt je uveden da se bolidi približe i da se maknu komplicirana prednja krila koja su proizvodila prljav zrak u kojem se nitko nije mogao pratiti. Sumnjam da nisu znali kako će to utjecati na kišne utrke ali bi dao ruku u vatru da su unaprijed računali na to da kad dođe do kišne utrke donosit će odluke ala ove u Spa, dakle moglo se pretpostaviti da će ovako završiti jer su se već dešavale slične situacije.
A o tome koliko wet gume imaju ili nemaju smisla ne bi jer meni puno toga osim wet guma u F1 nema smisla.
FIA treba odlučiti žele li da F1 ide u smijeru showa i business sa puno politike ili u smijeru sporta. Ako idu u smijeru sporta puno toga osim wet guma treba promijeniti. Po meni već dugo vremena F1 je show i business jer ja tu puno sporta ne vidim.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Nije stil pisanja kakav preferiram ali bit pogođena da preciznije ne može.
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ovo je izrazavanje. Ante se izrazio.
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Došlo je do toga da me strah kiše, a nekad sam je čekao kao da je suša, najbolje utrke su redovito kišne… A sada se kad je kiša brinem hoće li se utrka uopće održati…
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ante, svaka cast sto si se ovako izrazio. Svi mi ovo mislimo.
Martinu je bio pun racku ovih gluposti, kao profesionalac se sudrzao u prenosu. Max je bio jasan. Ona mala supcina od Russela je igrala igrice…
Na kraju dana sponzori ne zele izvlaciti leseve u u kombinezonima sa svojim logovima. I to je u principu jedni razlog sto mi ne mozemo gledati utrkivanje pod takvim uvjetima.
2
0