3 misli nakon Velike nagrade Belgije

Kolumna

Josip Jelušić

Prije 8 sati 11 min 17 komentara

x1

Utrkom u Belgiji zakoračili smo u drugu polovicu sezone 2025. koja je po mnogima trebala biti najbolja ikada, a zauzvrat smo dobili – premalo? Bilo kako bilo, nitko ne može McLarenu oduzeti sve dobro što su napravili s bolidom i zapravo je krivica svih drugih što već na pola sezone znamo tko će biti prvak u konstruktorskom prvenstvu. Na sličan način priča o vozačkom naslovu prvaka također je (pre)rano zastala na samo dva imena, i to također ona iz McLarena, Piastrija i Norrisa.

No, prethodnih trinaest utrka utvrdilo je gradivo na nekoliko razina. Najprije, iako se činilo suprotno nakon kišnih utrka u Australiji, Japanu i Silverstoneu, izgleda da Formula 1 još uvijek nije riješila problem kišnih utrka, guma i upravljanja istima i pitanje je zapravo ima li uopće volje za to te kome odgovara manjak kišnih utrka. Nadalje, paritet je napokon postignut jer je gomila ekipa tu negdje, ali zapravo imamo samo goleme DRS vlakove. Zatim, od posljednjeg ažuriranja između sezona 2024. i 2025. F1 TV jednostavno ne radi dobro te, konačno, njegova takozvana premium usluga je potpuni promašaj koji ne nudi ništa.

Problem kišnih utrka

Nakon one neslavne nikad održane utrke u Belgiji 2021. godine kada je F1 osramoćena na svim razinama, od organizacijske do one ljudske, činilo se da su naučili nešto u protekle četiri godine. Promijenili su se suci, promijenila su se pravila, čak i dobar dio vozača, ali čini se da je problem kišnih utrka ostao nerješiv. Kiša i dalje pada, a rješenje se ne nazire.

Pa, krenimo u glavu: F1 ima nerješiv problem s kišnim utrkama. Nije to nekakvo otkrivanje tople vode ili teza za koju nitko nije čuo, ali postaje žalosno da se godinama nakon te utrke u Belgiji 2021. godine ponovno vraćamo na istu temu. Jučer je zaista malo nedostajalo da se ponovi sličan scenarij i pitanje je bi li se utrka uopće i održala da nakon kišnih oblaka nije došlo sunce. Sve to podsjećalo je na kockanje, pogotovo ako znamo koliko je prevrtljiva ardenska mikroklima kroz sve ove godine utrkivanja.

Također, svjedoci smo i paradoksa koji je doveden do prilične razine apsurda, a na koji bi bilo šteta ne osvrnuti se. Naime, pamtimo neviđen broj uzbudljivih i kvalitetnih kišnih utrka kroz povijest u kojima su vozači doslovce sami od sebe stvarali legende o kojima se dan danas govori. U trenucima kada su sigurnosni standardi bili prilično niski i kada je svaka utrka na određeni način bila borba za život, vozači su i dalje izlazili na stazu po mokrom, možda i previše mokrom vremenu. Recimo, prema dostupnim podacima bolidi su kroz period 1990-ih i 2000-ih iza sebe izbacivali otprilike 50 do 60 litara vodenog spreja po sekundi. Dolaskom Pirellijevih rješenja taj broj je postao još veći te se procjenjuje da je u 2020-im godinama taj broj povećan na 85 litara vode po sekundi, čime se dodatno smanjila vidljivost. Međutim, u međuvremenu je Formula 1 doživjela nevjerojatan uspon po pitanju sigurnosti te premda nikada rizik od smrti ili teških ozljeda u bilo kojoj utrci neće iznositi 0%, poanta jest u tome da se u vrijeme visokog rizika i niskih sigurnosnih standarda gotovo uvijek izlazilo na stazu po vremenu koje je bilo na rubu regularnosti. Godinama kasnije, visok sigurnosni standard i nizak rizik za posljedicu je doveo do toga da strepimo od toga hoće li se održati utrka ako padne kiša.

Vratimo se još za trenutak na Pirellijeve gume. Intermediate gume su rješenje za sve ekipe jednostavno zato jer su prilično brže od full wet guma te će ekipe čak i u najkišovitijem vremenu i dalje ustrajati na intermediate gumama budući da je rizik od crvene zastave u nekom trenutku prilično velik. Najsvježiji primjer za to je ovogodišnja utrka u Silverstoneu. S druge strane, Pirellijeve full wet gume nisu odgovor te ih niti jedna ekipa neće staviti na svoj bolid iz nekoliko razloga. Prvo, gume imaju ograničenu prednost i to u izrazito kišnim uvjetima kada će (i) staza uskoro postati suha, a bolid na tim gumama prespor te (ii) neizbježno doći do crvene zastave pa ih nema smisla niti imati na bolidu. Drugo, full wet gume bacaju iza sebe previše vodenog spreja pa vidljivost postane još manja i onda imamo ono što smo dobili jučer.

Za trenutak se činilo da su FIA i Formula 1 riješili taj problem. Taj “trenutak” odnosi se na utrke u Silverstoneu, Kanadi i Brazilu prošle te Australiji i donekle Silverstoneu ove godine. Sve te utrke bile su u najmanju ruku jednako mokre kao jučerašnja u Belgiji pa smo dobili uzbudljive utrke i koliko-toliko racionalne odluke kada je riječ o utrkivanju i upravljanju utrkom. Sve to dovodi me do jučerašnjeg bućkuriša u kojemu su bolidi najprije odvozili krug zagrijavanja iza safety cara i to u uvjetima gdje staza nije bila toliko mokra te gdje je u najmanju ruku rješenje moglo ili trebalo biti kruženje oko staze nekoliko krugova pogotovo jer kiša u tim trenucima još uvijek nije padala. Recimo, na utrci u Koreji 2010. godine bolidi su kružili 17 puta oko staze iza safety cara dok staza nije postala dovoljno suha. Ništa od toga nismo dobili, već je uprava utrke odlučila pričekati da kiša najprije počne padati, a zatim da prestane i povrh toga je taj isti safety car nekoliko krugova previše ostao na sada već prilično suhoj stazi. U jednom trenutku izgledalo je da bismo mogli dobiti stajaći start, no čak niti do toga nije došlo.

Da budem potpuno jasan, ovdje se ne radi o navijanju za mokre utrke bez obzira na to koliko je mokro i pod svaku cijenu. Stvar je u tome što više ne postoje kriteriji koliko je staza mokra i koliko mokro treba biti da bi postalo dovoljno sigurno za utrku. K vragu, naravno da postoje opasnosti i neregularni uvjeti i o tome treba razgovarati. No, istovremeno imaš 20 možda i najboljih vozača na svijetu koji bi trebali biti kadri uhvatiti se u koštac s nepovoljnim uvjetima. Čini mi se da staza Spa-Francochamps još uvijek nosi stigmu tragične pogibije Antoinea Huberta 2019. godine. Međutim, ta nesreća dogodila se po suhom vremenu u okolnostima kakve bi se mogle dogoditi po bilo kakvom sunčanom i sigurnom vremenu.

Prema tome, na određeni način kišne utrke u Formuli 1 postale su problem donekle sličan utrci u Monacu. Dakle, ne treba ih izbaciti i ne treba uvijek i u svakoj situaciji puhati na hladno. Kroz svoju povijest Formula 1 pokazala se ne samo kao najatraktivniji motosport, već i kao perjanica tehnološkog razvoja koja ima rješenja za sve ili gotovo sve. No, kao da se to negdje izgubilo s vremenom.

Konačno, Formula 1 mora ponuditi rješenja za mokre utrke. Bez obzira na to je li riječ u proizvodnji novih/boljih guma za mokro, dodatne rasvjete na bolidima ili nešto treće. Bez toga utrke po kiši nemaju nikakvog smisla i njihovo održavanje ovisi o previše faktora, a ponekad možda i najviše o tome na koju nogu su suci utrke ustali taj dan.

Paritet je postignut

Nažalost, čak niti spektakularna staza poput ove u Belgiji nije ponudila nekakvo nezaboravno utrkivanje. Dugo smo stremili prema paritetu između ekipa i već je neko vrijeme vidljivo kako je on gotovo postignut. Ako izuzmemo raketu koju je proizveo McLaren, sve ekipe su tu negdje. Zauzvrat smo dobili dugačke DRS vlakove gdje nitko nikoga ne može prestići niti je moguće doći do bilo kakve izgledne prilike za napad.

Ovo je vidljivo već neko vrijeme u ground-effect eri. Čak i za vrijeme sprint utrke postalo je bolno jasno što nas očekuje u glavnoj utrci. Ostala je nada da kiša donekle može spasiti dan, ali dobili smo ono što smo dobili. Najprije je u sprint utrci Piastri u uvjerljivo najdominantnijem bolidu 15 krugova u DRS-u vozio iza Maxa Verstappena. Nizozemčev je bolid, pak, bio postavljen tako da bude izrazito efikasan u prvom i trećem sektoru koji se sastoji gotovo isključivo od dugačkih pravaca i brzih zavoja. Piastri je bio nemoćan.

U glavnoj utrci, odnosno u njenoj ranoj fazi, bilo je zanimljivo pratiti Hamiltonov proboj prema naprijed. Izvrsno podešen bolid za mokru stazu i jednako tako izvrsna vožnja omogućili su mu brz prolazak kroz ekipu sa 17. do 7. mjesta. No, jednom kada je došao na suhe gume bio je osuđen gledati stražnji kraj Williamsova bolida kojim je upravljao Alex Albon, bez bilo kakve prilike za napad i daljnji napredak.

Yuki Tsunoda se u svom Red Bullu čitavu utrku vozio iza Pierrea Gaslyja kojemu je bio u DRS-u te također nikako nije imao priliku za napad i povratak u bodove. Kimi Antonelli na 24 kruga mlađim gumama nije uspio staviti Ocona pod pritisak nakon jednog neuspješnog napada. Također, Max Verstappen okusio je svoj lijek s obzirom na to da mu je Charles Leclerc priuštio nešto slično onome što je Max napravio Piastriju dan ranije.

I nije ovo prvi i jedini takav primjer ove godine. Dobro se sjećamo prilično dosadne Kine i uspavanke u Japanu. Čisti zrak je postao najbolji saveznik svakog bolida, a niti DRS više nije jamac da će obilazak vozača koji se nalazi ispred biti uopće i moguć zadatak. Prema tome, Formula 1 napokon je dobila izjednačenost, ali cijena koju je platila je malen broj pretjecanja i učestala vožnja u DRS vlakovima. Mora se priznati kako je izravna posljedica toga zapravo odlična subota, budući da su kvalifikacije iz utrke u utrku gotovo pa uvijek uzbudljive.

Međutim, utrkivanje u nedjelju je nešto što smo putem izgubili.

F1TV mora biti bolji

Ovaj aspekt je u slobodnom padu. Od svih streaming servisa, pogotovo onih sportskih, koje koristim F1TV godinama je bio uvjerljivo najbolji. Međutim, ulaskom u sezonu 2025. nešto se promijenilo i jednostavno ne radi dobro. Za početak, iz uprave F1TV-a su očito odlučili pratiti prevladavajući trend te su uz onu standardnu uslugu (koja se zove pro) ponudili i onu premium uslugu (koja se doslovno zove premium). Samo, problem je u tome što u premium paketu ne dobijete ništa više od onoga što već imate u pro usluzi.

Ovo istovremeno ne abolira jeftiniju – pro – uslugu. Naime, iz utrke u utrku F1TV se ruši prilikom početka utrke. Zatim počne izbacivati za vrijeme prijenosa i postaje nestabilna. Već neko vrijeme, a to je trajalo i prije ovog posljednjeg ažuriranja, aplikacija na pametnom telefonu, laptopu i TV-u ne radi isto. Posebni problemi javljaju se prilikom prebacivanja slike s mobitela na TV, a eventualno mijenjanje komentatora ukoliko utrku gledate tim putem postalo je nemoguće jer sustav stalno izbacuje nove bugove.

Kad smo kod komentatora, ekipa na F1TV-u ove godine stvarno briljira i pri tome nisam nimalo sarkastičan. Zaista je gušt slušati kako Alex Jacques, Jolyon Palmer i David Coulthard odrađuju svoj posao. Sasvim je solidna i ekipa ispred kamere predvođena Laurom Winter i drugima koji joj se pridruže u najavi utrke.

Zaista je šteta što tehnička usluga ne prati standard koji su oni postavili. Ovo me pak dovodi do posljednje stvari. Naime, F1TV više nije imuna na spoilere. Drugim riječima, ukoliko utrku želite pogledati poslije bez da znate rezultat jer niste u mogućnosti gledati uživo, postoji prilično velika šansa da će vas prilikom potrage za snimkom utrke glavna slika te iste snimke razočarati jer odaje nešto što se već dogodilo u utrci. Prije je bio samo jedan bolid, bez obzira koji, ali ta slika nije nikada odavala konačnog pobjednika ili presudni duel u utrci. Primijetio sam da ih korisnici usluge od početka sezone upozoravaju na to, ali nisam sasvim siguran da je došlo do bilo kakvog poboljšanja.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

17 komentara

  1. Flavio Briatore
    Unwoken European Prikaži

    Tako je to kada se radi vrtić i boy band od F1. Fokus na feminizaciji i sigurnosti. Uvijek sam tvrdio da su gledatelji F1 više morbidni od gledatelja tenisa i nogometa. Nama nije problem vidjeti “zle” događaje. Vozači F1 i MotoGPa su kroz desetljeća bili spremni na maksimalne rizike za pobjedu i slavu. Gladijatori i legende. Većina današnjih curica od vozača (ogledni primjerak George Russel / Norris) nisu spremni biti akcijski junaci. Ako žele pravu F1 onda izbaciti teznju da vozači budu mlade slatke face već iskaljeni barabe. F1 nije nogomet, mrrvih će biti ako budemo imali mušku F1. Ako žele nove Senne i Schumachere onda moraju vratiti ideje prošlosti. Ave Cezare, umirujući te pozdravljaju. Schumacher bi vozio po kiši bez straha, Schumacher bi ako treba pritiskao nekog sa staze uslijed proloma oblaka. Schumacher je crveni barun i majstor vožnje po kiši, gladijator, bog iz stroja. Russell i Norris su curice.



    6
    5

    1
    • Carlos Sainz 55
      Tudum Prikaži

      Nije problem u vozačima nego u prepanutim likovima u direkciji utrke.
      Russell je nerijetko prvi od vozača koji u promjenjivim uvjetima ide na slickove i riskira. Jučer su kmečali jer su vjerojatno imali bolid podešen za suhe uvjete.



      1
      1

      0
      • Flavio Briatore
        Unwoken European Prikaži

        I ukinuo bih javnu komunikaciju s vozačima. Bilo bi manje politike. Znaju da ih se sluša. F1 treba ukinuti amerikanizaciju i “zabavu”. F1 nije fancy zabava nego ozbiljno utrkivanje s glavom u torbi. Jedan dan se kupaš na francuskoj obali s manekenkama, a drugi dan si vatrena buktinja jer si pogodio zid 300 na sat. Filmovi Grand Prix 1966 i Le Mans 1971 su pokazali utrkivanje kako ja to vidim.



        1
        1

        0
  2. Ferrari
    Kimaliki95 Prikaži

    Koristim F1TV stalno i nikad nemam problema s rušenjem aplikacija ili nestabilnošću



    3
    3

    0
    • Alfa Romeo
      Tito Prikaži

      Od kad sam platio za cijelu godinu …ne mogu pogledat ni jednu utrku …doksam placao na mjesecnoj bazi radila savrseno …….sad trza svakih 20 sec


      0
      0

      0
      • Adrian Newey
        zgrobnika Pretplatnik Prikaži

        Odi na settings, na svoj username i isključi Multiview player. Vratit ćeš se na 1080p i neće štekat. Greška je njihova je ja imam 2.5GB optiku 4ms ping i šteka ko YT preko modema. Upravo sam tražio partial refund.


        0
        0

        0
    • Ferrari
      sfzd Pretplatnik Prikaži

      Da, eto ispasti ce da reklamiram nešto evo peta godina F1TV i ne znam jel na prste jedne ruke mogu nabrojati mikro probleme. Bilo na mobitelu (android) ili tv (chromecast). Što se tiče spojlanja, premotavanja, pokušaja gledanja sa delayom – tu svakako idu velike kritike.



      2
      2

      0
  3. Jim Clark
    limitmaker1 Pretplatnik Prikaži

    …imam f1tv 4 godinu mislim, i nemam spomenute probleme, pa me zanima što bi mogao biti problem…što je najbolje živim u mjestu koje još nema optiku te sam još na klasičnom tel.kabelu pa jedini problem mi je zapravo da trebam prilikom pokretanja smanjiti kvalitetu za 1 stepenicu s najviše na prvu slijedeću jer ‘auto’ modalitet zapravo stalno želi držati na najvećoj kvaliteti pa mi zna trzati slika…inače kad smanjim funckionira normalno….



    1
    1

    0
  4. Honda
    zekohonda Pretplatnik Prikaži

    što se tiče f1tv:
    meni solidno radi, uglavnom castam s moba na tv.
    što se tiče spojlera, nisam baš to primijetio. recimo znam da je neki williams bio za spa sprint kad sam gledo.
    jedino mi se zna dogodit da pritisnem gledaj od početka, a prebaci me na trenutni live prijenos.


    0
    0

    0
  5. Kimi Raikkonen 7
    Pitstop Prikaži

    Zanimljiva mi je ova teza da Fia ne želi riješiti problem kišnih utrka nego se takvih rješava u korist “suhih”. Je li u biti to možda stvarni razlog zašto je Spa na ledu? A u vezi utrkivanja, već dosta godina na izrazito trkaćim stazama kao što su Spa i Monza imamo problem teškog preticanja jer svi bolide podese na top speed pa drs nema izraziti utjecaj



    2
    2

    0
  6. David Croft
    Frantic Prikaži

    Što se tiče F1TV nemam poblema (a nemam optiku).
    Gledam to na TV (TV-ima), sa direkt uštekanim LAN kablom.
    Možda 3x zaštekalo, po par sekundi, tokom ovih 3-4 godine, koliko to koristim.
    Kompom se obično poslužim kad hoću nešto da pogledam i provjerim (npr. za komentar na portalu….).
    Laptop služi za praćenje F1TV live timinga.
    Tu imam 2 detalja za spomenuti.
    Jedan nema veze sa F1TV uslugom, a to je da mi F1TV na laptopu (koji je na Wi-fi) brza 20s u odnosu na F1TV na TV (koji je direkt na LAN kablu)!?!? Ali mi to toliko ne smeta. Ne gledam u laptop na startu, da ne bi primijetio da se neko strmoglavio u poretku (izletio/skršio).
    Drugi detalj je da se zna desiti da bude netačan prikaz guma (u smislu starosti, tipa,….). Jučer je baš bio nekakav kuršlus sa prikazom guma, čitavu trku. Sa vremenima, sektorima, boxovima i poretkom nisam primijetio probleme.


    0
    0

    0
  7. McDonalds Prikaži

    Mclaren je bolid tri koraka ispred. Čak i iduće godine kada se mijenjaju pravila ostaće dominantni. Jer zadnjih par godina odradili su najpametnije poteze da bi se vratili u vrh. Od tehničkog, inžinjerskog do ključnih ljudi na najvažnijim pozicijama.
    Zaboravite Adriana, Maxa, Ferrari i vječni fokus na slijedeću sezonu.
    Era dominacije Mclarena se nastavlja i potrajaće.
    Da li se to nekom sviđa ili ne, nebitno je.



    1
    1

    0
    • Stefan Bellof
      denisg Prikaži

      O tome možemo za godinu dana ne prije, vidjeli smo dominaciju Red bulla i što im se desilo godinu nakon, prerano je donositi neke zaključke sezona je jako duuuga.


      0
      0

      0
  8. Mclaren
    Piro Prikaži

    Samo bih napomenuo 19 možda najboljih vozača na svijetu i Lance Stroll.



    3
    3

    0
  9. Michael Schumacher
    MS791 Prikaži

    Nema ovaj sport veze s onim prije desetak ili dvadeset godina kad je u pitanju kiša. A kad čujemo izjave Russela leclera itd vidimo da su vozači postali dječurlija za volanom. Jučer nakon crvene zastave ugasio sam f1tv i nisam ga više upalio, nisam ništa ni propustio. Nekad prije bi se za utrku u Australiji probudio u 4h ujutro bez problema, danas mi je pada na pamet ni za utrku u 7 ujutro. No koga briga ionako je netflix i lova najvažnije u svemu tome. Koga briga za sve ostalo



    2
    2

    0
  10. Lance Stroll 18
    lance_troll Pretplatnik Prikaži

    Vratismo se na Trulli vlakiće.


    0
    0

    0
  11. Ferrari
    Fiorano99 Prikaži

    Gume nemaju nikakve veze sa trenutnim problemima mokrih utrka jer je problem vidljivost nakon bacanja spreja u zrak. Rjesenje je znatno laksi bolid, normalna podnica bez ovakvih difuzora i ground effecta i traction control. To se nece dogoditi.


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.