Force India

Logistika:
Ulazak u kompleks Force Indije otkriva kip Bosco Quinna, koji se nalazi s lijeve strane glavnih vrata. Bosco je radio za ekipu Eddiea Jordana od 1983. do 1992. godine, kada je poginuo u prometnoj nesreći samo nekoliko dana prije nego se popularna irska ekipa preselila u svoj novi dom koji sada koristi Force India. U samoj tvornici postoji bezbroj podsjetnika na Jordanove dane, a jedan od njih je i Franco Massaro, trkaći koordinator Force Indije koji radi u ovoj Silverstonskoj bazi punih 30 godina. Svoju karijeru započeo je kao pomoćni vozač kamiona, a u svijet motorsporta ušao je čistom srećom i nedostatkom drugih poslova te se zadržao od Jordanovih dana sve do danas. Siječanj i veljača jedni su od najužurbanijih dana u godini za osoblje logističke ekipe, ali Massaro se vrlo dobro nosi s tim i voli svoj posao.

“U siječnju smo počeli pripremati sve za testiranja, organiziram ekipe za određene operacije, tehničari planiraju kretanja kamiona, angažiramo za to potrebne prijevoznike i vozače koji će prevoziti kamione i potrebne dijelove do Španjolske i nazad.”

Budući da se prva utrka sezone približava, Franco mora planirati daleko ispred testiranja u veljači.

“Australija će doći iznenađujuće brzo i moramo početi naručivati preko e-mailova dijelove i usluge za potrebe prve utrke i organizirati sve potrebno. Za neke staze sredite sve u dva do tri e-maila i sve je naručeno i ispostavljeno na vrijeme bez greške, ali za Australiju se zna da je to drugačija priča. Mislim pri tome na njihove standarde sigurnosti i sl. Primjerice, morate osigurati svojim momcima vozačke dozvole (licence) za viličare koje drugdje ne moraju imati, također oni tamo moraju obaviti testiranja da su sposobni za taj posao – doslovno dođe netko tko nadgleda kako istovarate i preslažete nekoliko kutija.”

Franco napominje kako je vrlo komplicirano opskrbiti ekipu sa signalnim vestama, prslucima, sigurnosnom obućom i natjerati iskusne vozače, koji godinama rade svoj posao, na dokazivanje komisiji da su sposobni voziti viličar. Kada se malo odmaknemo od potrebnog osoblja, možemo zaključiti da postoje tri osnovna tipa opreme i postrojenja koje ekipa treba da bi odgovorila na potrebe današnje, prekooceanske F1. Prva skupina uključuje organiziranje i planiranje najma većine namještaja, uredske opreme i sl. Sve se to nabavlja i unajmljuje od organizatora utrke, koji mora odgovoriti na zahtjeve i ponuditi ekipama velik izbor raznovrsne opreme razrađen do najsitnijih detalja – poput širokog izbora plastičnih stolica. Druga skupina uključuje prijevoz brodom pomoću kojega se prevaljuje ogroman dio opreme, a u trenutku kada čitate ovaj tekst, pun brod opreme Force Indije polako i sigurno plovi prema luci u Melbourneu.

“Ali, to nije sve. Sljedeći brod završio je svoj ukrcaj nedugo nakon prvog i polako se kreće prema Bahreinu. Imamo oko 5 setova potpuno iste potrebne opreme i postrojenja za morski prijevoz. Tu govorimo o kablovima, policama, konstrukcijama za garažu i svoj popratnoj opremi – uglavnom sve ono što ima smisla da kupite pet puta – dakle, nije preskupo, nije preteško i presofisticirano.”

Uglavnom, princip je taj da oprema s broda koji plovi u Melbourne nakon završetka utrke ponovno bude ukrcana na drugi brod, koji plovi za Kanadu. Treća skupina, bez koje je nezamislivo upotpuniti slagalicu, je zračni prijevoz koji predstavlja enorman trošak u usporedbi s morskim. Ali, to je jedini način da automobile i najvažniju opremu dopremite na vrijeme na ciljano odredište.

“U ovo doba godine pregledavamo koje zračne palete i sanduke treba zamijeniti, a koje popraviti. Kada se dečki vrate sa testiranja, sve će biti ovdje spremno i raspakirati ćemo Europske kamione koje smo koristili za zimska testiranja direktno u naš sustav zračnog prijevoza. Bit će to naporan i radan vikend raspakiravanja, provjeravanja stana i ponovnog repakiranja za Australiju.”

Za sve ekipe koje su bazirane u Ujedinjenom Kraljevstvu, polazišni aerodrom je “East Midlands Airport”, koji se nalazi u neposrednom blizini staze “Donington Park” pa to ne predstavlja daleki put za prijevoz.

“U prosjeku prevozimo oko 30 tona zračnog prijevoza, a trošak po sezoni za kilogram tereta je cca. 250 dolara. Naravno, FOM vam, ovisno o konstruktorskoj poziciji na kraju sezone, daje određene “popuste” – tj. plaća dio tereta umjesto vas. Prošle godine (2015.) smo platiti 20 tona tereta, a 10 je sredio FOM – to znači da je prijevoz za 2015. koštao oko 7,5 milijuna dolara, od čega smo mi platiti 5. Kad smo već kod troškovnika, prijevoz brodom na godišnjoj razini ekipu košta oko 200.000 – 300.000 funti, što je zaista jeftino u usporedbi sa zračnim. Naravno, kada prevozite avionom – ključna stvar je masa – morate znati točno za svaki, pa i najmanji dio, koliko je težak i koliko košta njegov transport.”

“Uvijek je lijepo kada kreće prvenstvo i prva utrka u sezoni. Na kraju testiranja, napravimo dobar i temeljit test opreme. Pripremimo garažu kao što bi to napravili na utrci te isprobamo i testiramo svu opremu koju imamo tako da idemo u Australiju prilično sigurni da sve radi kako bi trebalo. Tako i ljudi polako ulaze u rutinu pakiranja i dostavljanja potrebnog.”

Franco se malo i osvrnuo na Europski dio sezone kada se većina tereta prevozi cestovnim, odnosno, kamionskim putem.

“Ove godine bit će nekih izazova, primjerice, imamo Austriju koju odmah sljedeći tjedan nasljeđuje Britanija u Silverstoneu. To je ipak velika udaljenost koju treba prevaliti i bit ćemo u vremenskom škripcu oko pravovremene dostave. Uobičajeno je u takvim situacijama pozvati dodatne radnike iz matične baze kako bi došli prije svih na tu stazu i pomogli u incijalnom poslu da glavnina ekipe, kada stigne, nema toliko posla. Ove godine, uz to, idemo direktno iz Kanade u Azerbajdžan po prvi puta. Problem je u tome što se krećemo u krivom smjeru što se tiče svjetskog vremena, a paddock koji nas tamo čeka je samo privremen poput onoga u Monaku. Mislim da nas tamo čeka izazovan posao. Trebalo bi sve biti u redu, ali bit će krajnje izazovno doći nakon što ćemo provesti 12 sati u avionu iz Kanade, što znači da gubimo zapravo oko 22 sata zbog putovanja na istok.”

Massaro razmišlja pozitivno i ne želi da stres značajnije utječe na njega, ali priznaje da ga na ovom poslu ima mnogo – što se same logistike tiče – u F1 ona je posebno važna i zahtjevna, ali i komplicirana.

Motor Racing - Formula One Testing - Bahrain Test Two - Day 4 - Sakhir, Bahrain

U sljedećem nastavku serijala nas očekuje proces izrade bolida.

 

 


Odgovor

11 komentara

  1. Emerson Fittipaldi
    diesel Prikaži

    Luka, nisam te već odavno pohvalio za tekstove. Ovaj je zaista dobar, puno puno zanimljivosti koje do sada nisam znao. Također se vidi kako je sve strašno skupo, samo na prijevoz otpadne više od 8 milijuna dolara.


    0
    0

    0
  2. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    odličan članak! nisam znao da koriste i brodove za ‘daleke’ utrke.


    0
    0

    0
  3. Bmw
    Marko Rakić Donator Prikaži

    Pridružujem se “čestitkama”, tekst je stvarno fantastičan :)
    Ovo oko dozvole za viljuškara je epic hahaha


    0
    0

    0
  4. Max Verstappen 1
    vlado Pretplatnik Prikaži

    Svaka cast, odlicno! Ovakvi clanci predstavljaju f1 na najbolji nacin.
    Ako se dobro sjecam za vrijeme MS ere u ferrariju je bio jedan celavac, opet, ako dobro pamtim iz banja luke, sef logistike. Cesto ga se moglo vidjeti kada ferrari slavi na podijumu…


    0
    0

    0
  5. Kimi Raikkonen 7
    Ciki-F1 Pretplatnik Prikaži

    “Skriveni” junaci. Fala im.


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.