FIA napokon objavila smjernice za pretjecanja i kazne

Izdvojeno

Lovro Andraka

Prije 5 sati 4 min 2 komentara

Dokument po kojem su suci prosuđivali sporne duele dosad nije bio javno dostupan, a danas ga je FIA konačno objavila na svojoj službenoj stranici.

Smjernice vozačkog standarda “procurile” su u dijelovima zahvaljujući britanskom portalu The Race, a sada je svima na raspolaganju najnovija puna verzija tog dokumenta, kao i dokumenta s preporučenim kaznama za niz različitih situacija. Iz FIA-e kažu kako je to u skladu sa željom predsjednika Mohammeda Ben Sulayema da postupci organizacije postanu transparentniji.

Ne propusti nijednu vijest: Priključi se našem WhatsApp kanalu besplatno i anonimno klikom ovdje!

“FIA-ini suci obavljaju iznimno kompleksan zadatak, ne samo u Formuli 1, već u svim našim natjecanjima, i to rade dobrovoljno, s velikom strašću i predanošću. Tu predanost prečesto dočekaju ekstremne i potpuno neopravdane kritike”, rekao je Ben Sulayem.

“Kako bismo prikazali rigoroznost s kojom obavljaju svoju ulogu, danas objavljujemo smjernice za kazne i vozačke standarde koji im pomažu s odlukama. To će dati fanovima i članovima medija puno dublji i točniji uvid u to kako se u Formuli 1 donose odluke.”

“Smjernice za kazne temeljni su alat gotovo deset godina, dok su smjernice vozačkog standarda, uvedene 2022. i konstantno ažurirane, u obzir uzele najvažnije glasove, glasove vozača, kako bi se stvorila prava referenca za određene trkaće situacije.”

Naglašeno je da nijedan dokument nema regulacijsku vrijednost, već oba služe kao pomoć u postizanju poštenog i konzistentnog suđenja.

Smjernice za pretjecanja u 2025.

Najzanimljiviji dio smjernica vozačkog standarda odnosi se na pretjecanja, stoga prenosimo taj dio u cijelosti:

A. Pretjecanje s UNUTARNJE strane zavoja:

Kako bi imao pravo na ostavljen prostor prilikom pretjecanja s UNUTARNJE strane, bolid koji pretječe mora:

i) Imati prednju osovinu BAREM PORED RETROVIZORA drugog bolida PRIJE I NAKON VRHA ZAVOJA.

ii) Biti vožen na potpuno kontroliran način, posebice od ulaska do vrha zavoja, bez da se “zaroni”.

iii) Po procjeni sudaca, zauzeti razumnu trkaću liniju i moći obaviti potez na način da se ostane unutar granica staze.

B. Pretjecanje s VANJSKE strane zavoja:

Na pretjecanje s vanjske strane uvijek će se gledati kao potez koji se teže ostvaruje. Kako bi imao pravo na ostavljen prostor, uključujući na izlazu, kad pretječe s VANJSKE strane, bolid koji pretječe mora:

i) Imati prednju osovinu ISPRED PREDNJE OSOVINE drugog bolida NA VRHU ZAVOJA.

ii) Biti vožen na kontroliran način na ulazu, vrhu i izlazu iz zavoja.

iii) Moći proći zavoj unutar granica staze.

C. Šikane i s-zavoji:

i) Smjernice iznad za VANJSKU i UNUTARNJU stranu mogu se primijeniti na svaki element kombinacije. Generalno, prioritet će biti dan prvom zavoju.

Smjernice također navode stvari koje suci mogu uzeti u obzir za kontekst situacije:

Utrkivanje je dinamičan proces. Iako ove smjernice naznačuju specifične relativne pozicije bolida u raznim točkama, suci će tijekom pregleda incidenta uvijek gledati kako se cjelokupna situacija odvila. Na primjer:

i) Kako su bolidi došli do incidenta? (npr. kasno kočenje, bacanje u zavoj, micanje na kočenju)

ii) Je li potez bio kasni ili “optimističan”?

iii) Što su vozači razumno mogli vidjeti, znati ili predvidjeti?

iv) Vjerujemo li da se potez mogao izvesti na stazi?

v) Je li bilo podupravljanja/preupravljanja/blokiranja kotača?

vi) Je li netko pozicionirao bolid ili njime upravljao na način kojim je doprinio incidentu?

vii) Je li tip zavoja doprinio incidentu (npr. nagib, rubnici, zavoj, apeksi)

viii) Kakav je bio odnos između guma/potrošenosti guma/prianjanja?

Ostatak dokumenta opisuje stvari vezane uz granice staze, ometanje drugih vozača, vraćanje nepravedno stečene prednosti, micanje na pravcu, micanje na kočenju, vraćanje na stazu i vožnju pod sigurnosnim automobilom.

Čitavi dokumenti u PDF formatu mogu se preuzeti klikom na ove poveznice:
2025 Formula 1 Driving Standard Guidelines
2025 Formula 1 Penalty Guidelines


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

2 komentara

  1. Pastor Maldonado
    perodeformero Pretplatnik Prikaži

    Ovo profesionalno zvuči kao da sam ja pisao.
    Ne mogu vjerovati da tako nešto osnovno školski stoji u dokumentima FIA-e.
    Usput. Ništa nam novo time nisu otkrili. Znali smo da tako sude.
    Ova “javna dostupnost” mi je veliko prodavanje magle.
    Izgleda mi kao: “Hajmo ovo objaviti kao maglu da se ne priča o drugim stvarima.
    Ionako svi to vide i znaju.
    O čemu, ne znam. Možda o smislu / besmislu sprint utrke koja je smišljena samo zbog dizanja cijena karata, možda zbog guma.
    Možda o nepostojanju korjenitih promjena u F1 (F2, F3) osim sa financijske strane zarade vlasnika licence licenci za ovo i ono (i dsz), dioničara…..
    Meni tu nešto ne miriši svježe.
    Uostalom kakvog bi smisla imalo tajiti ovako nešto.
    Pa sami vozači moraju znati za to.


    0
    0

    0
  2. Charles Leclerc 16
    Disorder Prikaži

    “I hope you’re hungry…for nothing”


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.