Haas će na ovotjednoj Velikoj nagradi Kanade u Montrealu započeti svoju 200. utrku u Formuli 1, a tim će povodom nastupiti s posebnom livrejom u stilu njihove prve.
Devet godina prošlo je od debija američke ekipe koja je još uvijek najmlađa potpuno nova ekipa na gridu – tu titulu napokon će izgubiti dogodine dolaskom Cadillaca, čijim dolaskom ujedno prestaju biti jedini američki predstavnici.
Uspjesi Haasa zasad su skromni – iako su daleko od fenjeraškog statusa, nikada nisu došli dalje od sredine poretka. Samo je Minardi nastupio na više utrka bez ijednog ostvarenog pobjedničkog postolja (340), dok su po broju utrka bez pobjede zasad ispred njih još Arrows (383) i Force India (203) koju bi ubrzo mogli prestići. Ipak, u kratkom pregledu najupečatljivijih dijelova Haasove kratke povijesti ima i lijepih trenutaka koji uključuju jedan pole position.
U trenutku Haasovog ulaska u F1 2016. svima su u dobrom sjećanju bile prošle tri nove ekipe koje su se 2010. odlučile okušati u F1 – Lotus/Caterham i HRT dotad su već propali bez da su ikad osvojili ijedan bod, a jedini “preživjeli” bio je Manor koji je krajem sezone također ugašen s ukupno tri osvojena boda u svojim raznim izdanjima.
Samo jedna utrka trebala je Haasu da nadmaši sve njihove rezultate. U kvalifikacijama su Romain Grosjean i Esteban Gutierrez završili 19. i 20., nadmašivši samo Manorove vozače, no utrka je donijela puno bolji ishod za Francuza koji je ciljem prošao na sjajnom šestom mjestu i osvojio osam bodova. Meksikanac Gutierrez nije bio te sreće i nakon spektakularnog sudara s Fernandom Alonsom koji je izazvao crvenu zastavu je jedinu pozitivu mogao naći u tome što je time pomogao kolegi koji u tom trenutku jedini nije odradio boks.
Već na idućoj utrci u Bahreinu Grosjean je došao do novog odličnog plasmana petim mjestom, a iako je do kraja sezone još samo triput bio u bodovima, to je bilo dovoljno da Haas završi debitantsku sezonu na osmom mjestu konstruktorskog prvenstva. Gutierrez je ostao bez ijednog boda, a čak je pet puta bio nadomak tome s 11. mjestima. Da spomenemo i nešto dobro o njemu – tu je pretjecanje nad Kimijem Raikkonenom po vrlo mokrom Monaku (video).
Treća sezona Haasa, sezona 2018., do danas je ostala njihova najbolja. Prvenstvo su zaključili s 93 boda, što im je donijelo ukupno peto mjesto. Bliska suradnja s Ferrarijem koja je uključivala preuzimanje svega što je dozvoljeno od talijanske ekipe bila je vruća tema među konkurentima još otkako su ušli u F1 i instantno ostvarili solidan rezultat, a ovakav sjajan finalni rezultat dodatno je frustrirao konstruktore koji su se trudili da sami konstruiraju veći dio svojih bolida, a završili su iza njih.
Na VN Austrije te godine imali su svoj najbolji nastup kao ekipa. Romain Grosjean i Kevin Magnussen zauzeli su četvrto i peto mjesto, što im je donijelo 22 boda.
Haas trenutačno uživa u suradnji s MoneyGramom kao naslovnim sponzorom, no ta kompanija bila im je tek treća sreća. Prva nesreća bio je Rich Energy, kompanija Williama Storeyja, jednog od većih klauna i prevaranata koji su kročili u F1 paddock u posljednjih nekoliko desetljeća. Uvaženi gospodin Storey nije bio zadovoljan performansama Haasa jer je htio da njegovo energetsko piće sumnjive egzistencije na stazi i izvan nje nadmaši Red Bull. Njihova suradnja tako je prekinuta nakon samo 14 utrka 2019., ali je Haas do kraja sezone ostao u, bez konteksta lijepoj, crno-zlatnoj kombinaciji.
Samo dvije godine kasnije ubacili su se u novu zanimljivu situaciju potpisivanjem ugovora s ruskim Uralkalijem, kompanijom u vlasništvu Dmitrija Mazepina, čiji je sin Nikita dobio trkaće mjesto za sezonu 2021. pored Micka Schumachera. Ruskim sportašima tada je započela dvogodišnja kazna za doping-skandale sa ZOI-ja 2014., što je značilo da Mazepin ne smije nastupati pod ruskom zastavom niti isticati bilo kakve simbole te zemlje. Američki Haas te je sezone nastupao u bijelo-plavo-crvenoj kombinaciji koja se pukim slučajem podudara s ruskom zastavom.
Ugovor s Uralkalijem naglo je raskinut uoči početka sezone 2022. zbog ruskog napada na Ukrajinu, a zanimljivo je da je prošle godine Haasova imovina nakratko zaglavila u Nizozemskoj zbog navodnog neisplaćivanja odštete Uralkaliju za rani raskid ugovora. Ekipi je čak bio upitan nastup na VN Italije, no situacija je ipak riješena.
Romain Grosjean vozio je za Haas od 2016., a njegov uranjeni oproštaj od ekipe ostat će urezan u pamćenje svima koji su pratili VN Bahreina 2020. godine. Srećom, zahvaljujući nevjerojatnim sigurnosnim standardima, njegova stravična nesreća nije rezultirala ni smrću ni prevelikim ozljedama i Francuz se već iduće godine vratio utrkivanju u IndyCaru.
Dosadašnji vrhunac uspjeha ove ekipe dogodio se na VN Sao Paula 2022., kada je Kevin Magnussen osvojio pole position. Danac je postavio najbolje vrijeme Q3 u trenucima dok se još moglo voziti na slick gumama, a runda je onda prekinuta crvenom zastavom zbog izlijetanja Georgea Russella. Staza je nakon restarta bila premokra i Haas je mogao proslaviti svoj prvi pole position ikad.
Na njihovu žalost, do utrke je sve palo u vodu. Taj vikend bio je sprint vikend, a tada su kvalifikacije određivale startni poredak za sprint, dok se u glavnu utrku startalo po rezultatima sprinta. Magnussen je tako u glavnu utrku startao osmi, a nju je završio već u prvom krugu nakon sudara s Danielom Ricciardom. Svejedno, slavlje prve pozicije u jednoj konkurentnoj sesiji nitko im ne može oduzeti.
Još jedne kišne kvalifikacije bile su odlične za Haas – godinu kasnije Nico Hulkenberg bio je drugi najbrži u subotu na VN Kanade, no na kraju nije startao iz prvog reda jer je kažnjen padom od tri mjesta za prebrzu vožnju pod crvenom zastavom, stoga ovdje dobiva samo počasni spomen.
Teško je pomisliti na Haas, a ne se sjetiti njihovog dugogodišnjeg šefa Guenthera Steinera. Osebujni Talijan proslavio se kroz popularni serijal Drive to Survive, a vodio je ekipu od njezinog samog početka do kraja 2023. godine.
Kormilo je tada preuzeo Ayao Komatsu, inženjer koji je također bio u ekipi od 2016., a zasad pokazuje da je Steineru možda ipak bolje u šoubiz dijelu Formule 1. Ekipa je prošle godine potpisala i tehničku suradnju s Toyotom koja je najvidljivija po testnim programima koje Haas po prvi put provodi te koja donosi optimizam za budućnost ove ekipe.
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 30 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je Jourek.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zanimljiv članak :)
Nisi zaboravio spomenut užasan horor sudar Fernanda Alonsa i Estebana ( a nije Ocon ) Gutiereza :D
2
0