Recenzija: F1 25 – Korak u pravom smjeru

Recenzija

Pripremajući se za ovu recenziju tijek misli išao mi je u nekoliko različitih smjerova. Naime, dugogodišnje gamersko iskustvo uči me da rane verzije igara, pogotovo ako su kupljene kao pre-order, gotovo nikada ne budu do kraja ispolirane. Ovo još više dobiva na značaju kada govorimo o godišnjim izdanjima sportskih igara. Igre poput FIFA-e, NBA 2K-a, (pokojnog) Football Managera, ali i F1 serijal iz godine u godinu donose neznatne promjene, služeći se potpuno istim grafičkim engineom, bez bilo kakvih značajnih promjena u gameplayju. Zapravo, ono što ih razlikuje samo je redni broj godine na koju se odnose. Do ovakvog raspleta događaja dovelo je više stvari, no čini se da glavni razlog leži u nepostojanju bilo kakve suvisle konkurencije. Stoga, kada ti nitko ne puše za vratom i kada si jedini u poslu, čini se da se svi developeri okreću isporuci sadržaja kakav isključivo oni žele. Što je legitimno, ali nikako ispravno.

Niti F1 serijal nije bio pošteđen takvog scenarija, a ponajviše nakon što se 2022. godine u priču uključio EA (Electronic Arts) sa svojim idejama i zamislima koje su u jednom trenutku prijetili da F1 igre pretvore u FIFA-u na kotačima. Codemasters je godinama prije toga radio sasvim solidan posao, vjerno prenoseći zvukove motora, izglede staza, napetosti i priličnu veliku dozu realizma. Fanove su tu i tamo nagradili daškom povijesti donoseći u virtualni svijet vjerne replike starih bolida od kojih mi na pamet padaju kultni Williamsov F1 14B, a onda i jednako tako legendarni bolidi Ferrarija i Renaulta u kojima su Michael Schumacher i Fernando Alonso osvajali svoje naslove. Sve to davalo je dodatnu draž i adrenalin.

Ne propusti nijednu vijest: Priključi se našem WhatsApp kanalu besplatno i anonimno klikom ovdje!

Međutim, nakon što je 2021. godine Formula 1 bila na vrhuncu popularnosti u čitavu priču se uključio EA i serijal F1 igara u svoje posljednje tri inačice bilježi značajan pad, čemu u prilog govore brojevi na Steamu, ali i općeniti dojam koji govori kako developerima već godinama unazad kvaliteta sadržaja koji isporučuju nije na prvom, drugom niti trećem mjestu, već se isključivo okreću u smjeru profita.

Teška godina za F1 24 nekako je prebrođena. Da se razumijemo, bila je to u najboljem slučaju solidna simulacija, no istovremeno inačica lišena bilo kakve uzbudljivosti trkanja, realizma i ništa drugo do zgodna kakva-takva simulacija vožnje za ubiti sat-dva nakon što dođeš s posla, uspavaš dijete ili prošetaš psa. Općenito govoreći, F1 igre već se godinama ne mogu približiti vrhunskim simulacijama poput Assetto Corse ili Gran Turisma (Le Mans Ultimate nisam probao) koji su utrkivanje u virtualnom svijetu podigli na nekoliko razina više nego što je to F1 ikada bio. Jedini adut koji je preostao u rukavu Codemastersa i EA-a bila je ta bogom dana licenca za F1 natjecanje i sve bolide. Međutim, taj adut nikako da spoje sa kvalitetnom simulacijom vožnje i utrkivanjem.

I upravo zato ovogodišnje F1 25 izdanje moja konzola dočekala je s previše sumnji i ne baš osobitim uzbuđenjem. Jer, koliko može značiti još jedno razočarenje? Jesu li ove godine uspjeli?

LiDAR tehnologija i “nove” staze

Samo, F1 25 je sve samo ne razočarenje. Ukoliko ste igru prednaručili, to ujedno znači da ste ju mogli zaigrati tri dana prije službenog izlaska, koji je bio zakazan za 30. svibnja 2025. godine. Već od samog početka postalo je jasno da je F1 25 za nekoliko koplja iznad svojih prethodnika i toliko dugo potreban korak u pravom smjeru koji ima svu priliku spasiti ovaj serijal. Jer čak je i pre-order verzija igre bila kud i kamo bolja od konačne verzije svog prethodnika, F1 24.

Nagovještaj novih promjena mogao se donekle naslutiti u prošlogodišnjem naslovu za koji su kao glavni noviteti najavljeni realistična i uvjerljiva ažuriranja staza Spa-Francorchamps, Silverstone, Jeddah i Lusail, a ove godine tim lokacijama pridružuju se staze u Bahreinu, Miamiju, Melbourneu, Suzuki i Imoli. Zapravo, sve ove lokacije skenirane su posebnom LiDAR tehnologijom, što je akronim za Light Detection and Ranging. Ukratko, riječ je o tehnologiji koja koristi laserske impulse za precizno mjerenje udaljenosti između uređaja i objekata. Ponajviše se koristi u geodeziji i kartografiji za precizno mjerenje krajolika. U kontekstu F1 25, LiDAR tehnologija omogućuje izuzetno realističnu rekonstrukciju staza, s posebnim naglaskom na detalje poput neravnina, sigurnosnih barijera i drugih karakteristika pojedine staze.

S tim na umu, utrkivanje na spomenutim stazama u ovoj igri daje poseban gušt. Teško je i opisati osjećaj zadovoljstva kada u Imoli napadate Tamburello ili Villeneuve šikanu i savršeno pogodite rubnike koji su sad ažurirani u skladu sa stvarnim stanjem stvari. Asfalt je skeniran do praktički najsitnijih detalja, a pazilo se i na okolinu koja sada obiluje kamionima, automobilima i navijačima te je čitav doživljaj utrke prikazan na izuzetno dobar način. Čak i u Japanu dok prolazite kroz kultne S zavoje imate priliku uživati u cvatu japanskih trešanja.

Grafika

Ovakva razina detalja rezervirana je samo za staze koje su skenirane LiDAR tehnologijom, a ovo nipošto ne znači da druge staze izgledaju loše. Naprotiv, grafika je također doživjela korak unaprijed ponajviše u vidu ažuriranja osvjetljenja, refleksija i uvjerljivijih tekstura. Nije tu riječ o promjeni grafičkog enginea, ali sada je sve ispoliranije i izgleda življe. Želim reći da staza sada napokon diše i vidljive su promjene kako utrka odmiče svome kraju, a isto najviše dolazi do izražaja ako vozite veće dužine utrka i takvi detalji su manje uočljivi na kraćim verzijama utrka. Drugim riječima, što duže vozite na stazi će se sve više i više ocrtavati trkaća linija. Posebice valja istaknuti sušenje staze nakon mokre utrke pa sada taj suhi dio na kojemu se najviše vozi izgleda itekako prirodnije nego prije.

Još jedna stvar koja daje dodatnu draž ukoliko ste picajzla poput mene su vidljive promjene na gumama. Ovakve stvari bile su donekle vidljive i na ranijim verzijama igre, no sada to sve ima više smisla. Na početku utrke gume na vašem i drugim bolidima su lijepe i sjajne, kao u stvarnosti, a kako utrka odmiče, na gumama se pojavljuju žuljevi i otprilike možete znati na kojem ste postotku kvalitete bez da konzultirate MFD s donje desne strane. Isto vrijedi i za gume drugih bolida na stazi i to sve lijepo može poslužiti za brže i konkretnije planiranje strategije. Naravno, gume ponovno postaju lijepe i sjajne kada ih promijenite u boksu.

Kada smo kod grafike, ono što najviše treba izdvojiti su kišne i noćne utrke. Godinama su F1 igre patile od neuvjerljivog simuliranja kišnih uvjeta koji ni izdaleka ne odgovaraju stvarnom stanju, a još žalosnije sve ovo postane kada upalite Assetto Corsu ili Gran Turismo i pogledate njihova rješenja za kišne utrke. Čini se da su u Codemastersu i EA-u ove godine naučili lekciju. Prije svega, ovdje mislim na sprej koji bolidi bacaju iza sebe i evoluciju staze. Sprej je vjerojatno najbolji do sada i ponekad je vrlo teško razlikovati slike iz igre od nekih slika utrke koja je održana u stvarnosti. Isto tako, kako se staza suši, sprej postaje manji, a prelazak na mokriji dio staze ponovno povećava bacanje vode iza. Ovakve stvari mogu se činiti nebitnima, ali suština je u tome što to u prethodnim godinama F1 igara jedva da je bio slučaj i samo daje novu dozu realnosti.

Ukoliko ste vlasnik PC-a i imate toliko snažnu mašinu koja bi se mogla nositi s ovogodišnjim bolidom McLarena, tada možete uživati u dodatnom grafičkom benefitu u vidu path tracinga. Riječ je o najnaprednijoj verziji ray tracinga koja omogućuje fotorealističnu simulaciju osvjetljenja te dolazi do preciznog stvaranja sjena i refleksija. Path tracing dostupan je samo na PC verziji igre, a preporuka je posjedovanje moćnih grafičkih kartica poput Nvidia GeForce RTX 40 ili 50 serija. Playstation 5, na kojemu je i rađena ova recenzija, nažalost ne podržava path tracing, ali svejedno igra izgleda bolje nego ikad.

Gameplay

Pa dobro, ali kakvo je onda iskustvo vožnje? Općenito govoreći, gameplay je doživio prilično veliku promjenu. Ne, nije riječ o tome da su sve iz korijena promijenili, već je novitet u tome da se AI napokon ponaša kao da je na utrci, a ne kao da je u gradskoj koloni u kojoj se svi voze jedan iza drugoga. Drugim riječima, prethodni nastavci su do boli patili od DRS vlakova te ako je bolid ispred tebe, a kojeg loviš, ušao u DRS nekome ispred njega, mogao si se pozdraviti s tim da ćeš ga ikada uhvatiti, posebice ako je težina na 90+. Ovo je bila komfor zona za AI, pri čemu taj isti AI nikada nije pokazivao znakove bilo kakve namjere pretjecanja nekog drugog AI bolida.

U F1 25 to se napokon promijenilo. Usudim se reći da su utrke zanimljivije nego u stvarnosti (što i nije neki problem), a ta zanimljivost je posljedica kud i kamo realnijeg ponašanja AI-a na stazi. Za razliku od prošlih godina, AI se sada stvarno utrkuje i to ne samo s igračem već i s drugim bolidima na stazi. Na taj način dok se vozite možete uživati u brojnim borbama bolida ispred ili iza sebe, što je jedan veliki plus za ovu godinu. Također, potezi AI-a na stazi sada su pametniji i smisleniji. Njihova obrana nakon vašeg napada bit će poput obrane bilo kojeg vozača u stvarnosti i nema više onog ludog zabijanja i bacanja u zadnji kraj tvog bolida kada ga obiđeš.

Na isti način, virtualne verzije vozača poput Maxa Verstappena, Landa Norrisa ili Charlesa Leclerca su stvarno vraški brze te doslovce možete osjetiti kako Max u jednom trenutku pojača tempo i kada osjetite onu nemoć da ga nikad nećete uhvatiti, a istovremeno bježite bolidu koji je iza vas. Slična stvar je i s McLarenom koji u rukama Landa Norrisa na ovoj verziji igre izgleda stvarno moćno.

Također, jedna od stvari od kojih su patili prethodni nastavci ovog serijala bila je skriptiranost. Govorim o slučajevima u kojima ako krenete u neku utrku i u šestom krugu, primjerice, otkaže motor na bolidu Georgea Russella, taj slučaj će se dogoditi u svakoj verziji te utrke. Dakle, ako istu utrku iz ovog ili onog razloga resetirate i krenete ispočetka, Russellov motor (ili bilo kakav sličan scenarij) ponovno će eksplodirati. Ove godine nisam primijetio takve slučajeve, što ne znači da ih nema, ali sama činjenica da se pojavljuju rijetko je također jedan od pomaka u pravom smjeru.

Što se tiče samog iskustva vožnje, ne bih rekao da se promijenio previše za razliku od prošle godine. Možda čak dijelom podsjeća više na F1 23, no tada sam još vozio na gamepadu, dok sam u međuvremenu kupio volan pa mi je teško usporediti ta iskustva. Osobni mi je dojam da je sada puno teže izgubiti bolid pritiskanjem gasa (ali opet, to je samo osobni dojam), dok bih definitivno rekao da igra puno više dozvoljava napadanje rubnika, koje je u nekim prijašnjim inačicama bilo smrtonosno i jamčilo je sigurno izvrtanje na stazi. Ovo ujedno ne znači da možete biti pohlepni na izlasku iz prvog zavoja u Bahreinu i ulasku u zavoje br. 2 i 3, kao i to da možete stiskati po gasu na stazi Catalunya u zavoju br. 12 i istovremeno gaziti rubnik. Te stvari nisu izmijenjene.

Također, s obzirom na to da vozim na način da su mi sve povratne informacije sa staze (force feedback i drugo) pojačani do maksimuma, dojam je da mi se ove godine volan manje trese i imam manje otpora kada skrećem u zavoje, što mi se baš ne sviđa, ali to je stvar navike. Dodatno, čitao sam iskustva da je ove godine intenzitet prljavog zraka od auta ispred još izraženiji, no to nisam uspio primijetiti pa pretpostavljam da je to jedna od stvari koje će popraviti u patchevima kojih će sasvim sigurno biti.

Konačno, moram pohvaliti i zvuk. Svi motori imaju više nego realnu zvučnu kulisu, a konačno je popravljen problem zvuka Ferrarijevog motora koji je u prošloj verziji igre zvučao kao da je iz konzerve. Također, snimke utrka izgledaju i zvuče impozantno. Posebice bih istaknuo detalj u snimkama u trenucima kada bolidi prelaze preko rubnika te je teško opisati koliko je taj zvuk prelaska preko rubnika dobro prenesen. Čini mi se da takvih detalja nije bilo ranije.

My team

Veliku promjenu doživio je i mod My team. Za razliku od prijašnjih godina, jedna od najvećih novosti jest to što u svojoj ekipi više ne igrate ulogu i vlasnika momčadi i vozača. Sada ste samo vlasnik momčadi i to u punom smislu te riječi. Dakle, prilikom kreiranja svoje momčadi možete odabrati karakteristike vas kao vlasnika pri čemu imate izbor između people managera, head managera i chief financial officera te svaki od njih donosi neke prednosti i mane u odnosu na onaj drugi. Također, u prvenstvo ulazite kao jedanaesta ekipa na gridu pa imate na izbor hoćete li ući kao tipični backmarker, kao borac za sredinu poretka ili kao konkurent za naslov. Nema ispravnog ili pogrešnog izbora, a taj isti izbor ovisi više o vašem slobodnom vremenu i volji koliko biste se posvetili ovom pothvatu. Valja napomenuti da je i dizajn bolida doživio lijepu promjenu pa sada možete ulaziti u više detalja oko slaganja svoje livreje.

Nadalje, kao vlasnik ekipe sada prije utrke imate izbor vozača s kojim ćete upravljati na trkaćem vikendu koji je ispred vas. Naravno, te vozače ste prethodno odabrali i potpisali kada ste stvarali ekipu. Niti to nije sve. Jedna od novosti je i razvoj nadogradnji. Kao i prije, postoje četiri odjela (aero, chasis, powertrain i durability), ali najprije morate istražiti neku nadogradnju, a tek onda ju i proizvesti. Nakon proizvodnje nadogradnje birate koji će od vaša dva vozača na svom bolidu instalirati spomenutu nadogradnju, što opet ovisi o razvoju infrastrukture koju imate u svojoj ekipi. Ludilo.

Zbog nedostatka više slobodnog vremena, nisam stigao previše daleko doći u karijeri svoje ekipe. Istaknuo bih kako osim vlastite ekipe možete voziti i sa APX GP F1 ekipom, što je zapravo ekipa iz novog F1 filma, a u toj ekipi imate Brada Pitta u ulozi Sonnyja Haysa te njegovog timskog kolegu Joshuu Pearcea, kojeg glumi Damson Idris. I u ovom slučaju možete odabrati hoćete li odmah napadati naslov ili ćete se od dna probijati do vrha.

Druga zadana ekipa je Konnersport Racing Team, koja je zapravo poznata iz Braking Point priče koja se pojavljuje u sklopu ove igre. Za tu ekipu voze fiktivni vozači Aiden Jackson i Callie Mayer. Prethodno spomenuti Braking Point vjerojatno je jedini mod kojeg nisam otvorio, a riječ je o trećem nastavku priče koja je posljednji put prikazana u F1 23. Jednostavno, riječ je o narativnom modu koji kombinira dramu, rivalstvo i karijerni razvoj unutar F1 pod okriljem spomenute Konnersport ekipe. Kažem, nisam previše ulazio u taj mod i osobno sumnjam da ću mu dati priliku jer me to jednostavno ne zanima.

Što nije dobro?

Ukoliko vam se ne sviđaju ideje slaganja svoje ekipe od podruma do tavana, za one tradicionalnije igrače tu su i dalje mogućnosti kreiranja vlastitog vozača i gradnja svoje karijere, ali i mogućnost igranja tradicionalne F1 karijere s nekim od službenih vozača. A upravo je model tih službenih vozača nešto na čemu treba raditi. OK, utrkivanje je dobro, ali je Yuki Tsunoda u igri visok kao i svi ostali vozači, dok sam model i dizajn svih lica nije doživio ozbiljniji pomak te svi oni i dalje izgledaju kao roboti.

“Niti ove godine nemamo u ponudi vožnju starih bolida, što je nevjerojatan apsurd posebice ako uzmemo u obzir da je Formula 1 sport koji se toliko ponosi svojom poviješću.”

Iako su gameplay, grafika i AI doživjeli velik korak unaprijed, valja istaknuti da su developeri još uvijek tvrdoglavi oko uvođenja noviteta te smo i na ovom naslovu mogli biti svjedoci tipičnih EA-ovskih sranja gdje su kao neke od glavnih novosti uveli mogućnost da se staze u Austriji, Silverstoneu i Zandvoortu voze – unazad. Na taj način promovirali su povećanje broja staza unutar igre. Sve to znači da, nažalost, legendarne staze poput Hockenheima, Nürburgringa, Turske, Malezije i tako dalje, nećemo imati priliku voziti niti ove godine. Je li u pitanju neki spor oko prava? Nisam siguran.

Na isti način, niti ove godine nemamo u ponudi vožnju starih bolida, što je nevjerojatan apsurd posebice ako uzmemo u obzir da je Formula 1 sport koji se toliko ponosi svojom poviješću. Mislim da je tu glavni problem nedostatak bilo kakve konkurencije pa takve novitete vjerojatno možemo očekivati u nekim jubilarnim izdanjima, što nikako nije opravdanje jer je upravo ovo jubilarna 75. sezona Formule 1 i kao takva bila je savršena prilika za povratak u prošlost. Savršeni primjer kako se to radi jest NBA 2K serijal u kojemu iz godine u godinu možeš igrati s nekim legendarnim ekipama, a to sve kroz filter kamere i grafiku kakva je bila u 70-im, 80-im ili 90-im godinama prošlog stoljeća.

Još jedan od minusa za koji mi godinama nije jasno zašto ne poprave/ne ubace u igru jest mala mogućnost uređivanja sezone. Primjerice, ako krećete u sezonu možete birati između 24, 16 ili 12 utrka, ali i dalje ne možete birati redoslijed staza za vožnju već neke uvijek moraju biti ispred nekih drugih. Isto vrijedi i za činjenicu da u slobodnom grand prix modu još uvijek ne možete sami kreirati startni poredak na gridu i tako raditi zanimljive scenarije. K vragu, čak je i FIFA bila kreativnija.

Što sve to znači?

Sve u svemu, nakon nekoliko dugih godina, i, usudim se reći – lijenosti, developeri su nam konačno dali proizvod koji daje određenu vrijednost za novac. Problem je što je cijena prilično paprena te ćete standard edition platiti 79,99 eura, dok će vas iconic edition koštati 99,99 europskih novaca. U suštini, nema previše razlike između navedenih izdanja te ono što ćete dobiti u iconic izdanju igre nikako ne utječe na sam gameplay ili iskustvo igranja, već ćete samo dobiti nešto što se zove Lewis Hamilton iconic pack, APXGP Team pack, F3 Driver Icons, F1 World Bumper Pack te 18.000 Pit Coinsa koji su virtualna valuta u igri.

Što se tiče multiplayera, to je nešto što izbjegavam i inače igrati, a kamoli u igrama poput Formule 1 gdje ste, bez obzira na svoju vještinu, osuđeni na milost i nemilost likova koji će vam se zabiti u mjenjač nakon što ih obiđete te definitivno nije vrijedno niti živaca, a niti vremena. Idealan svemir bio bi kada biste imali svoj uski krug ljudi za utrkivanje i nekakvu sezonu, ali to je neka druga priča.

Grafički napredak, noćne i kišne utrke, unaprijeđeni AI, iskustvo vožnje, LiDAR staze i još mnogo novosti koje nisam uspio staviti u ovu recenziju govore da je ipak riječ o novom izdanju kakvo i treba biti te da se nipošto ne radi o reciklaži prethodnih nastavaka, što je zamka za sve sportske igre. Ovaj sport je vjerojatno prvi put nakon 2020. ili 2021. godine dobio inačicu igre kakvu i zaslužuje te je to definitivno dobra vijest i odlična osnova na kojoj treba raditi i dalje.

Istovremeno, nikako ne treba zanemariti i minuse koje sam gore spomenuo jer za neke od navedenih stvari čini se i ne treba previše truda i prčkanja po kodu igre, stvar je samo motivacije. Bojim se, ipak, da je to borba s vjetrenjačama i dok god postoji pošast mikrotransakcija (kojih niti ova igra nije pošteđena) još ozbiljnije korake prema naprijed nećemo dobiti.

Ali, za ovu godinu – noviteti su i više nego dovoljni.

Ocjena: 8,5/10


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

7 komentara

  1. Flavio Briatore
    Unwoken European Prikaži

    Grand Prix 4. To je bio vrh i kraj F1 igara.



    2
    2

    0
  2. Audi
    Alonso1983 Prikaži

    Zna li netko više o objavi na RTL danas da RTL postaje dom f1 , odnosno da se F1 dolazi na RTL program?


    0
    0

    0
  3. Racing Point
    BatteryVolttas Prikaži

    Dakle,da kupim ?


    0
    0

    0
  4. Niki Lauda
    Vordas Prikaži

    Fala bogu da ne plaćam Voyo samo zbog ženinih turskih sapunica.



    3
    3

    0
  5. Pierre Gasly
    jenson Prikaži

    Nisam igrao prošlogodišnju, ali ova je stvarno na visokoj razini. Sviđa mi se upravljanje bolidom, što mi je najvažnija stvar


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.