Formula 1 i problem Monaka: Vozači i šefovi traže promjene

Izdvojeno

Nakon očekivane utrke u Monte Carlu, koja je u 78 krugova ponudila tek dva pretjecanja – unatoč uvođenju pravila o obvezna dva zaustavljanja Formula 1 ponovo gleda prema zidu, ne prema rješenju. Dok je McLarenov Lando Norris slavio s pole-a, pokušaj da se začini klasična procesija na rivijeri završio je fijaskom. Poruka iz bokseva i kokpita bila je jednoglasna: problem nije u gumama ni strategijama – problem je Monako.

Sve je više šefova momčadi koji smatraju da je došlo vrijeme da se ozbiljno porazgovara o mogućnosti redizajna legendarne staze. Jer koliko god povijest, glamur i prestiž obasjavali ovu utrku, asfalt više jednostavno ne prati ritam moderne Formule 1.

Ne propusti nijednu vijest: Priključi se našem WhatsApp kanalu besplatno i anonimno klikom ovdje!

Kad i pobjednici žele promjene jasno je da nešto ne štima

McLarenov šef Andrea Stella dao je podršku FIA-i zbog pokušaja da ožive utrku kroz pravilo o obvezna dva zaustavljanja. No pritom nije propustio podsjetiti da kozmetika ne liječi duboku ranu.

“Glavno ograničenje i dalje ostaje to što se ne može pretjecati. Nisam siguran da se to može promijeniti samo pravilima o boksovima.”

Njegov ton nije bio oštar, ali je bio jasan ni najbolji strateški plan ne može zakrpati stazu koja je već desetljećima imuna na akciju.

“Možda bismo trebali razmisliti o samom izgledu staze.”

Nije pozivao na revoluciju, ali iz usta nekoga tko vodi ekipu koja je upravo slavila dvostruko postolje ovo nije obična izjava. Ovo je poruka iznutra: ako pobjednici traže promjene, možda nije problem u gubitnicima.

Christian Horner nije okolišao i kako to obično biva kad Red Bull nije na vrhu, njegov megafon odjekuje još snažnije.

“Osnovni problem je što ovdje ne možete pretjecati,” poručio je.

U svijetu gdje F1 bolidi rastu poput SUV-ova na steroidima, dok staza ostaje zaglavljena u šezdesetima, Horner je jasno naznačio da legendarni status ne znači svetost.

“Sve se mora razvijati s vremenom. Ikonična je i povijesna staza, da, ali to ne znači da je nedodirljiva.”

“Dovoljna bi bila samo jedna prava prilika za pretjecanje da se ovaj spektakl spasi.” Jer kako sam kaže, “Svi znaju da je ovdje utrka gotova u subotu.”

I dok su neki šefovi birali riječi, Toto Wolff nije imao takvih dilema. Mercedesov šef možda više nije u poziciji da dominira stazom, ali zato sve glasnije dominira u raspravama o budućnosti sporta.

“Možemo li nešto promijeniti u izgledu staze čak i u gradu stisnutom između mora i planine? Hajde da vodimo taj razgovor.”

Wolff se nije zaustavio samo na rasporedu zavoja predložio je i tehnička rješenja kroz sportski pravilnik, poput minimalnog vremena po krugu kako bi se spriječilo manipuliranje tempa i namjerno usporavanje koje je ove godine opet zamirisalo farsom.

“Vrijeme je da se otvori dijalog s organizatorima Monaka.”

James Vowles, šef Williamsa, poznat po taktičnosti i analitičnosti, ovaj put je bio direktniji no ikad:

“Ovo nije bilo nimalo ugodno za nikoga u momčadi.”

Ironija, frustracija i banane: vozači izbacuju sve što misle o Monaku

George Russell nije osvojio bodove u Monaku, ali je itekako osvojio naslovnice. I to ne zbog performansi nego zbog verbalne salve:

“Ovdje se treba ozbiljno zapitati što je rješenje za Monako.”

“Cijenim pokušaj, ali to očito nije nimalo funkcioniralo.” – rekao je za ideju o dva stajanja.

“Prema našoj strategiji, ako nemate barem tri sekunde prednosti – imate nula posto šanse za pretjecanje. Da bi imali 50% šanse, trebate četiri i pol sekunde po krugu.”

I tu dolazi onaj trenutak gdje se Russell pretvara u polu-ciničnog stand-up komičara iz paddocka:

“Možete staviti F2 bolid na stazu i taj bolid će zadržati F1 bolid iza sebe.”

“Mislim da vi novinari to volite gledati, a 99% ljudi u Monaku pije šampanjac na jahti, njima je ionako svejedno.

“Imam stvarno dobru ideju. Svaki vozač bi trebao imati gumb i jednom po utrci može uključiti prskalice po stazi.”

Russellov zaključak? Možda bi Monako trebao postati dvodnevna kvalifikacija. Jer kako kaže:

“Za sve nas vozače, kvalifikacije su najuzbudljiviji trenutak vikenda. Možemo li to jednostavno prihvatiti? Da nema utrke nego kvalifikacije i u subotu i u nedjelju.”

Max Verstappen nije bio bijesan bio je rezigniran. Onaj tip vozačke depresije koji ne dolazi zbog gubitka pobjede, nego zbog spoznaje da si cijeli vikend vozio u prazno.

“Ovdje se ne može utrkivati. Nije važno što napravite. Jedan boks, deset boksova – ista stvar.”

Čak i kad se našao na čelu, s potpuno istrošenim gumama, situacija je ostala ista:

“Na kraju sam bio u vodstvu, gume su mi bile potpuno mrtve i opet me nitko nije mogao prestići.”

A onda je krenuo Max u svom stilu – pola ironija, pola brutalna dijagnoza:

“Danas, s ovim F1 bolidima, možete eventualno prestići F2 bolid na ovoj stazi. Razumijem ja sve… ali ovo jednostavno ne funkcionira.”

“Skoro smo se igrali Mario Kart. Trebamo možda ugraditi dodatke na bolide pa bacati banane po stazi – ‘Slippery surface!’”

No, ispod te satire, Max je vrlo jasno dao do znanja da Red Bull ni bez obzira na kaos nije imao tempo za vrh:

“Mislim da ionako nismo imali brzinu da se borimo s vodećima. Svaki put kad bih pokušao držati njihov ritam, gume bi mi prebrzo propadale, previše graininga. Četvrto mjesto je realan maksimum.”

Na papiru – deveto i deseto mjesto za Williams. U stvarnosti – gorak okus i crveni karton za doživljaj utrkivanja.

“Užasno za utrkivanje, općenito.” – Carlos Sainz.

Taktika je funkcionirala. Sainz i Albon su manipulirali tempom, taktizirali na rubu sportskog duha, i izvukli ono što se izvlačiti moglo. Ali to nije bila utrka, to je bila obrambena predstava s dozom kolektivne nelagode.

“Ne sviđa mi se to što sam morao raditi. Liam Lawson je prvi počeo s tim protiv nas i onda smo mi morali učiniti isto ostatku grida.”

Sainz nije skrivao razočaranje ni rezultatom, ni atmosferom, ni idejom što je Monaco postao:

“Dva zaustavljanja ne znače ništa u Monaku. I dalje se radi ista stvar, manipulacija tempom da se dođe do cilja. To nije način na koji želim utrkivati.”

“Kao dijete nisam gledao ovakve manipulacije. Ali sada to postaje trend posljednjih pet godina.”

“U sredini poretka sve se raspalo. Napravilo je utrku još više iskonstruiranom.”

Ništa drugačije nije govorio Alex Albon, iako je profitirao identično kao kolega:

“Nije ovo način na koji želimo utrkivati. Loša predstava za sve. Naljutili smo nekoliko vozača iza sebe.”

“Bili smo prisiljeni – dva stajanja su značila da to moramo raditi dvaput umjesto jednom. Isprike svima koji su gledali.”

U jednom trenutku Albon se čak šalio na svoj račun:

“Pripremao sam jastuk da legnem usred utrke.”

Zid tradicije nas je doveo do slijepe ulice

Ne postoji sportski događaj s većom simbolikom od VN Monaka, ali upravo ta simbolika danas nosi i najveću težinu. Staza koja je bila mjerilo vozačke hrabrosti sada postaje ogledalo zastarjelih proporcija i zatvorenih vrata za stvarnu akciju. Iako je pokušano pravilo o obvezna dva zaustavljanja, poruka sa svih strana grida bila je – kad asfalt ne dopušta, strategija ne spašava.

Formula 1 je sport koji se mijenja svakom generacijom. Aerodinamika, dimenzije bolida, pravilnici, tehnologija – sve napreduje. A Monako? On ostaje isti. I to sve više gubi romantiku, ostaje samo statičnost koja guši potencijal.

Ovo nije poziv na brisanje Monaka s karte. Ovo je poziv na hrabrost da se prizna: legende se ne čuvaju u formalinu, već u evoluciji.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

15 komentara

  1. Williams
    Davor13 Prikaži

    Ako se ova utrka izbaci iz kalendare u opće mi neće nedostajati, ako što mi nije nedostajala 2020.


    0
    0

    0
    • Mclaren
      BNL_McLaren Prikaži

      A nije ju jednostavno samo maknuti. Ona ima tu svoju težinu zbog povijesti, glamura, itd, itd.. Al ono šta je meni sinulo sinoć je da je Monaco GP jedna od staza koju vozači moraju osvojiti kako bi ostvarili trostruku krunu motosporta. Ako izbaciš Monako, onda više nije moguće ostvariti trostruku krunu ako već do tada nisi pobjedio Monako. Kada bi se najednom neka druga staza počela brojati umjesto Monaka, onda to više ne bi bilo to, jer bi naravno onda ljudi pričali da “više to nije to, jer kad je Graham Hill to napravio vozio se Monaco i blablabla”.. Tako da, Monaco ostaje sasvim sigurno.



      3
      3

      0
  2. Pastor Maldonado
    perodeformero Pretplatnik Prikaži

    Da… a vi mene dalje izvolite trolati.
    Predlažem Mario kart Formulu sa dvije kutije.
    U jednoj je 10 banana u drugoj 20 litara vode i prskalice.
    A mogu i preći na F1 go-kart, posebno dizajniran od svake momčadi sa istim motorima.
    Glede promjene staze.
    Monte Carlo se ne sastoji samo od tih ulica. Nije nemoguće fizički niti to napraviti, ali bi se usprotivili vlasnici hotela i marina izgrađeni preko i oko i ispod staze.


    0
    -2

    2
    • Pastor Maldonado
      perodeformero Pretplatnik Prikaži

      I onako usput nije to sve slučajno.
      Kako god svi oni su pametniji od nas.
      Las Vegas želi preoteti status Monte Carla.
      Di ćeš boljeg aduta izvući od ove utrke.
      Usput ovu sramotu mogu samo uspoređivati s onom kada je startalo 6 bolida na VN SAD-a u Indianapolisu.
      p.s.
      Ona sramota je bar imala dobru pouku i rješenje.
      Problem/greška se pokazala na treninzima.
      Michelin gume nisu mogle izdržati prolazak punim gasom kroz zavoj do ravnog dijela ovala.
      Bidgestone nije dopuštao naknadnu promjenu staze i postavljanje šikane.
      Rat gumara.
      Nakon toga i galona mlijeka bačenoga na stazu se odustalo od dva proizvođača guma.
      Tako da u konačnici i ova utrka može donijeti nešto dobro, ali neće.
      Preveliki uobraženi nosevi su u igri a Ameri će na kraju uzeti sve.


      0
      0

      0
  3. Marlboro
    balkanacf1 Prikaži

    Evo im prijedloga: makni zavoj 1,proširi taj dio i pukni drs do zavoja 3. Isto sa šikanom Nouvelle, izravnati to i drs od zavoja 8-12. Neko reć da nije moguće izvesti ali vara se. Pare pokreću sve na svijetu pa ako Princ, FIA i Bezos se oće naslikavat uz jahte nek iskašljaju par desetaka milja i naprave stazu donekle kak treba ili marš iz kalendara. Jbt pa arapi će od 28 godine imati stazu u zraku a ovi par krivina nemogu poravnat i malo asfalta nasut, to svaki lokalni šerif pred izbore napravi….


    0
    0

    0
    • Sebastian Vettel
      battery992 Pretplatnik Prikaži

      I kako onda, bez izletnih zona?! Sudar ili kvar na bolidu pa lupi u zgradu sa 300 kmh?


      0
      0

      0
      • Marlboro
        balkanacf1 Prikaži

        U čemu je razlika u odnosu na sad? U 1.zavoju izleću samo na treningu kad testiraju gdje kočit,nebi ga bilo i nema ni problema. Šikana postoji jer eto nešto kao nemogu ju maknut zbog nečeg… bilo je već prijedloga za nju. Na ostatku staze gdje god se lupe je SC ili RF a i kroz tunel gaze 280 pa im nije problem. Je MC legendarna staza al isto je i Monza,Spa,Nurburgeing,Interlagos pa su ih prilagodili potrebama pa nevidim razloga zašto i ovu ne, umjesto da svake godine se ponavlja priča. Treba tražiti riješenje problema a ne obrnuto.



        2
        2

        0
    • Honda
      zekohonda Pretplatnik Prikaži

      -desno od prvog zavoja ‘smeta’ izlaz iz boksa.
      -nouvelle je jedino potencijalno mjesto za preticanje. vjerojato iz sigurnosnih razloga ne žele drs zonu u tunelu.
      -kad bi makli šikanu još bi se skratilo vrijeme kruga. vjerojatno ne žele iz sigurnosnih razloga.
      -nedavno sam vidio prijedlog da se ta šikana premjesti malo (80-100 m) naprijed.
      -staza bi se jedino mogla širit prema portieru, ali ništa od toga.


      0
      0

      0
    • David Croft
      Frantic Prikaži

      Teško je “izravnati” šikanu.
      Neće ljudi rušiti ogradu i sjeći drva, tako da opet imamo blago skretanje ulijevo.

      Bila su 2-3 Eprixa Monaka u kojima su bolidi dolazili do “šikane” (mada to u tom slučaju nije bila šikana), upravo kroz te trake “s one strane ograde” (nakon starta i St. Devote nisu išli uzbrdo, već se skretali jako desno i išli zaleđem Tabaca), pa su zaokretali na mjestu šikane, nazad prema Tabacu.
      Što će reći da se kroz te trake “s onu stranu ograde” može trkati, pa onda dolazimo do ove slike o kojoj @zeko govori.

      https://www.the-race.com/content/images/size/w1000/2025/05/30c17e4e-e19a-42a8-b11a-09b19dce6c08.jpg

      S tim što bi ja to još pomjerio.
      Ionako moraju raditi neku konstrukciju iznad mora (ili čak i izljevati i zidati u moru), pa kada to rade, onda je bolje još to pomjeriti.


      0
      0

      0
    • Ferrari
      Fiorano99 Prikaži

      Micanja sikana nisu moguca zbog sigurnosnih zahtjeva F1 staza. Arapi mogu napraviti stazu u zraku ali ce opet napraviti da sve odgovara sigurnosnim zahtjevima po pitanju izletnih zona i sigurnosnih barijera. Jedino rjesenje je znacajno smanjenje bolida ukoliko izbace hibrid, a to nece raditi samo zbog jedne staze. Ponovno nadolijevanje goriva isto necete nikada vise vidjeti.


      0
      0

      0
  4. Sebastian Vettel
    battery992 Pretplatnik Prikaži

    Meni osobno nije problem Monaco kao staza, ima ona svoje mjesto u F1… Problem predstavlja veličina današnjih bolida, a to nije problem samo u Monacu, kvaliteta utrkivanja je lošija na svim stazama zbog gorostasa…
    Naravno da su bolidi manji, ne bi Monaco bio festival pretjecanja, ali se ne bi moglo silovati ovako i usporavati 3/4 grida za skoro 10 sekundi po krugu… Sva ostala rješenja su ad-hoc kao i ovo s dva obavezna zaustavljanja i zloupotrijebiti će se na jedan ili drugi način…
    Imamo nikad manje motore u F1, a zahvaljujući baterijama i hibridu najveće bolide ikad… Teško da će se to u dogledno vrijeme promjeniti.



    3
    3

    0
  5. Michael Schumacher
    Slavenowsky Prikaži

    Monako nije trkača staza, to je više festival za bogate i tu se sva priča završava.



    7
    7

    0
  6. Max Verstappen 1
    Multi 21 Prikaži

    S novim valom popularizacije sporta se javila i ova histerija zbog nedostatka akcije u Monaku. Pa ljudi moji 50 godina gledamo jedan te isti vikend u kojem je u 90% slučajeva vrhunac Q3 u subotu i sad je to odjednom problem. Dikod bude zanimljivo ako bude razbijačine ili kiše, al statistički će većinom završiti ovako kao i prošli vikend.
    Ne dirajte Monako, kakve god utrke ponudi, staza je posebna, ako ništa samo zbog kvalifikacija koje vjerojatno izvlače maksimum iz svakog vozača.



    7
    6

    1
    • Carlos Sainz 55
      Tudum Prikaži

      Lako za nove navijače, ali i vozači su počeli histerizirati. Frustrirani su i oni što moraju sat i pol kružiti bapskim tempom bez ikakve prilike za pretjecanjem.



      2
      2

      0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.