Suncem okupane ulice Kneževine Monako pozdravile su 51. veliku nagradu Monaka koja je održana 23. svibnja 2004. godine. Najluksuznija od svih utrka, ali još uvijek staza koja ne ostavlja prostor niti za pogrešku, niti za pretjecanje, već je godinama u središtu mnogih debata o tome na kojim stazama bi se utrke Formule 1 trebale voziti. Uz to, uske ulice ove Kneževine postale su još uže nakon što su bolidi 2022. godine postali još veći zbog novih ground-effect pravila pa je ionako teško pretjecanje postalo praktički nemoguće. Bilo kako bilo, Velika nagrada Monaka uz Indy 500 i Le Mans predstavlja Trostruku krunu motosporta i kao takva itekako dobiva na povijesnom značaju, posebice kada se uzme u obzir da se od prve održane utrke 1929. godine staza na kojoj se i danas vozi minimalno promijenila.
Ne propusti nijednu vijest: Priključi se našem WhatsApp kanalu besplatno i anonimno klikom ovdje!
No, tog 23. svibnja 2004. godine uske ulice i teška pretjecanja nisu bili isključive i glavne teme nakon održane utrke. U prvi plan progurala se misterija koju su povezivale tri stvari: Hollywood, Jaguar i nestanak jednog blještavog dragog kamena.
Krenimo s Hollywoodom. Naime, još tamo 2001. godine kino dvorane iznova je ispunjavao veliki hollywoodski hit Oceanovih 11 koji je okupio kremu glumačke postave nalik onoj koja se otprilike iz godine u godinu okuplja na balkonima skupocjenih monegaških hotela kako bi promatrala utrku. George Clooney, Matt Damon, Andy Garcia, Brad Pitt, Julia Roberts i mnogi drugi okupili su se na velikom platnu kako bi ispričali priču o Dannyju Oceanu, prevarantu, koji nakon izlaska iz zatvora okuplja tim stručnjaka kako bi izveo spektakularnu pljačku sefova triju najvećih kasina u Las Vegasu koji su u vlasništvu Terryja Benedicta, sadašnjeg partnera Oceanove bivše supruge Tess.
Film je dobio uglavnom pozitivne kritike te su posebno istaknuti njegov dinamičan tempo, humor te samu izvedbu klasične pljačke. U prilog ovim navodima govori i sasvim solidna ocjena na servisu Rotten Tomatoes gdje film drži ocjenu od 83%. Također, kritičari su pohvalili režiju Stevena Soderbergha, karizmatičnu glumačku postavu i samu stilsku eleganciju filma. A niti zarada nije bila loša. Procjenjuje se da je ovaj film imao budžet od 85 milijuna dolara, u SAD-u je zaradio oko 183,4 milijuna, a ukupna svjetska zarada procijenjena je na 450,7 milijuna dolara, što ga je činilo petim najuspješnijim filmom 2001. godine po zaradi. Ispred njega su bili hitovi poput Harry Pottera i Kamena mudraca, Gospodara prstenova i prstenove družine, Monster Inc. te Shreka.
Što preostaje nakon ovakve uspješnice? Pa, napraviti nastavak! Drugi dio onoga što se ispostavilo kao trilogija nazvan je Oceanovih 12, a spomenutoj zvjezdanoj glumačkoj postavi pridružila se još i magična Catherine Zeta-Jones. Snimanje je započelo 16. ožujka 2004. godine i dovršeno je 24. kolovoza iste godine, a tijekom pet mjeseci ekipa je posjetila lokacije poput Amsterdama, Haaga, Rima, jezera Como, Sicilije, dijelova Francuske i – Monaka. Sam početak i lokacija snimanja te vrijeme održavanja utrke Formule 1 za Veliku nagradu Monaka nekome su iz marketinga upalili lampicu za, ako ništa drugo, posve originalnu ideju o promociji novog filma.
Ekipi Jaguara te godine zaista nije išlo. Do utrke u Monaku, koja je te sezone bila šesta po redu, osvojili su samo jedan bod i to zahvaljujući Marku Webberu koji je na utrci u Bahreinu nekoliko tjedana prije zauzeo osmo mjesto. Osim Webbera, u garaži Jaguara te godine stanovao je i rookie Christian Klien, austrijski vozač koji je osim Jaguara vozio još i za Red Bull (koji je otkupio Jaguar) i HRT, a u svojoj karijeri koja je s prekidima trajala pet godina nastupio je u 51 utrci te osvojio 14 bodova.
Povijest je pokazala kako je sezona 2004. bila posljednja za Jaguar u Formuli 1, a loš početak sezone uoči Monaka obilježen je s trima odustajanjima koja su samo povećala pritisak i nesigurnu budućnost ove ekipe. Veoma loš niz Jaguara trebao je pošto-poto biti zaustavljen, ekipa je sve više lutala, a umjesto nadogradnji bolida i još većem radu na trkaćim osnovama, odlučili su se na zaobilazni trik u vidu popravljanja svog PR-a. Kao što smo već vidjeli, Oceanovih 12 upravo su u tom trenutku bili u fazi snimanja i promocije, a Jaguar je tražio način kojim bi privukao pažnju kako bi skrenuli pozornost s loših rezultata na početku sezone.
Glavni direktor komunikacija za Jaguar u to vrijeme bio je Nav Sidhu kome je na um pala jedna poprilično odvažna ideja. Sidhu je došao u kontakt s ekipom koja je radila na promociji filma i odlučio napraviti dvije stvari. Prva se odnosila na posebnu livreju u koju je bolid bio obojen u svrhu promoviranja novog filmskog uratka. Druga stvar bila je sitnica. S obzirom na to da su u Oceanovih 12 lupeži krali Fabergeovo jaje, koje je izrađeno od zlata, srebra, emajla i dijamanta, u Jaguaru su na svaki od svoja dva bolida mehaničari instalirali prave pravcate dijamante u vrijednosti od 250.000 dolara (svaki) i to na vrh nosa bolida, poslovično najlomljivijeg mjesta. Ovi dijamanti nabavljeni su preko dijamantne kuće Steinmetz, a nije zgorega napomenuti da drago kamenje na vrhu Jaguarovog bolida nije bilo osigurano s obzirom na to da niti jedno osiguravajuće društvo nije bilo ludo jamčiti za tako nešto. Ne u Formuli 1. Ne na uličnoj utrci. Ne u Monte Carlu.
U subotnjim kvalifikacijama Jarno Trulli, Ralf Schumacher i Jenson Button rezervirali su top 3, dok su Jaguarovi vozači Mark Webber i Christian Klien odvozili vremena dovoljna za P12 (Webber) i P14 (Klien). Iako se problemi na startu utrke Formule 1 događaju s vremena na vrijeme, nakon nesvakidašnjih događaja kao što je ovaj, sve to postane možda i previše naglašeno. Naime, gledajući snimku utrke vidimo kako je netom nakon kruga zagrijavanja start utrke prolongiran budući da Olivier Panis nije ispravno parkirao svoj bolid na za to predviđeno mjesto. Uslijedila je pauza, hrpa mehaničara ponovno se skupila oko svakog od bolida kojih je tada na gridu bilo 20.
Potom je uslijedio novi krug zagrijavanja, a Olivier Panis nije mogao pokrenuti svoj bolid te je bio odguran u pit lane odakle je startao utrku. Jarno Trulli dominantno je odradio start, a leteći je bio i Japanac Takuma Sato koji se s P8 u nekoliko sekundi popeo na P4, ispred Michaela Schumachera. Bolidi su jurili prema tunelu, a onda je već u zavoju br. 5 (Mirabeau Haute) Christian Klien posve amaterski izgubio kontrolu nad bolidom i zabio se u ogradu na ulasku u zavoj br. 6 (Grand Hotel Hairpin), najsporiji zavoj u kalendaru, i završio sa svojom utrkom. U snimci utrke komentatori ne daju previše važnosti tom događaju. Štoviše, režiser nije previše puta inzistirao na snimci, a nevjerojatno je kako je jedan od redara izašao gotovo na pola staze mašući žutom zastavom kod mjesta gdje je Klien izletio, dok su ostali bolidi jurili pored njega. A dijamanti? Imajte ih na umu.
Nekoliko trenutaka potom, Takuma Sato bio je izuzetno spor na izlasku iz tunela. Na ulasku u Nouvelle Chicane borio se za goli život s Kimijem Raikkonenom koji mu je bio na repu. Samo stotinjak metara poslije u spektakularnom oblaku bijelog dima eksplodirao je Hondin motor na bolidu Takume Sata izazvavši nevjerojatno gustu maglu i još spektakularniju nesreću Giancarla Fisichelle koji se prevrnuo i nekim čudom izašao živ i zdrav iz ovog udesa. Utrka je bila izuzetno sadržajna i za standarde neke druge staze, a kamoli Monaka. Za istaknuti je kako je od 20 vozača koji su startali, utrku završilo njih samo 10, što je nesvakidašnje čak i za standarde Monaka i ujedno najmanji broj vozača koji je završio neku utrku u Monte Carlu od 2004. godine pa sve do danas.
Ponovimo, sve bi ovo moglo odgovarati opisu nesvakidašnje utrke koja se tu i tamo dogodi, ali kada imate bolide koji ulicama Monaka lete s isturenim dijamantima, onda mašta i priče poprime potpuno novu dimenziju. Naime, Christian Klien nije završio niti prvi krug, a Jaguarovi mehaničari nisu mogli do bolida još gotovo dva sata dok utrka nije završila. I onda, kada su došli do svog Jaguara R5 – dijamant je nestao!
U visoko sofisticiranom sportu kao što je Formula 1 koji obiluje brojnim genijalnim umovima jedna teorija govori kako nitko nije toliko lud da bi na nos oba svoja bolida postavio prave dijamante te kako su isti zamijenjeni lažnjacima uoči utrke. Međutim, ostaje činjenica prema kojoj su bolidi vozili s tim dijamantima i na slobodnim treninzima za vrijeme kvalifikacija. No, čak i ako benevolentno prihvatimo argument da su i za vrijeme slobodnih treninga i kvalifikacija na bolidima bili lažnjaci, ostaje izjava Nava Sidhua koja samo potpiruje vatru:
“U tom sam trenutku trebao biti zabrinut ili za bolid ili za vozača. Ali, moram priznati, prvo što mi je palo na pamet bio je dijamant.”
Uz to, Sidhu je u nekoliko navrata žestoko opovrgnuo teorije o tome da su dijamanti zamijenjeni na lažnjake te istaknuo kako je uvjeren da netko negdje ima taj dijamant.
Druge teorije idu u nekoliko smjerova. Prema jednom tumačenju dijamant je ukrao netko od lopova prerušenih u redare koji su bili u tom dijelu staze, a ona luda eksplozija na bolidu Takume Sata bila je uspješna diverzija. Fisichellin dramatičan sudar samo je neplanirano i dodatno pomogao lopovima. Također, postoje mišljenja o tome da nije bilo nikakvih lopova već se samo oportuni slučajni prolaznik, redar ili navijač, jednostavno okoristio činjenicom da kraj njega leži skupocjeni dragulj i strpao ga u džep. Istini za volju, taj trenutak sudara imali smo prilike vidjeti u usporenoj snimci, ali ne i ono što se događalo nakon toga. Treća teorija govori kako je dijamant još uvijek tu negdje, bilo na ulicama Monte Carla, u kanalizaciji ili u moru, gdje čeka da bude zatrpan ili pronađen. Tko zna, možda ga je i Charles Leclerc izronio onoga dana kada je pobijedio u svojoj domaćoj utrci.
Kada je riječ o vlasniku tvrtke Steinmetz Diamonds, Bennyju Steinmetzu, valja istaknuti kako je njegov luksuzan i blještav život posljednjih godina obilježen brojnim skandalima. Godine 2020. rumunjski sud osudio ga je na 5 godina zatvora zbog korupcije i stvaranja kriminalne organizacije; 2021. švicarski sud u Ženevi također ga je osudio na 5 godina zatvora zbog podmićivanja u vezi s rudarskim pravima u Gvineji, a 2024. godine uhićen je u Grčkoj na temelju međunarodne tjeralice. Ove presude samo daju dodatan kontekst i perspektivu čitavom slučaju.
Nastavno na priču o ekipi Jaguara, valja istaknuti kako je drugi bolid, onaj kojim je upravljao Mark Webber, također imao problema u utrci te je odustao u 11. krugu zbog problema s mjenjačem. Međutim, njegov je dijamant vraćen na sigurno. S druge strane, dijamant s bolida Christiana Kliena nitko nikada nije pronašao. Bilo da je riječ o neviđenoj šlampavosti ili genijalnom marketinškom triku, teško da ćemo ikada otkriti odgovor što se dogodilo s dijamantom. Konačno, još jedna nesvakidašnja stvar bila je i pobjeda Jarna Trullija u ovoj utrci, što mu je ostala prva i jedina pobjeda u karijeri.
Oprostite, gospodine Poirot, ali imamo problem.
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 29 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je graho.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ne znam što je zanimljivije.
Ekstremno loš loš Jaguar (od prvog do zadnjeg pojavljivanja)
skupi dijamant Ili dobar članak.
7
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Fora kolumna, već sam zaboravio na te dijamante. Drago mi je da me ovo podsjetilo na događaje tog vikenda.
5
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
za dijamante preporučam inspektora closeua.
odličan članak o intrigantnom događaju.
najbolji f1 start sata ikad!
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ja bih insp. Columba. Odmah na početku znaš tko je kriv, a on kao dosadni komarac…. :)
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Moj duboki naklon Josipu na ovom lijepom i zanimljivom tekstu. :thumbs:
2
0