U Formuli 1, kao i u životu, sve se čini jasnim – dok ne postane komplicirano. Sezona počne, iscrtaju se favoriti, internet se rasplamsa analizama, navijači napišu presude u gorućim komentarima. A onda… ostatak godine raznese sve početne teorije.
Pogledat ćemo gdje su se momčadi nalazile nakon četvrtine prvenstva u svakoj sezoni od 2020. do 2024. – i gdje su završile. Usporedit ćemo napredak i pad. Statistički. Kronološki. Kroz brojeve.
Četvrtina sezone (25%) – nije previše rano da bude irelevantno, nije previše kasno da se sve već zna. To je točka ravnoteže – trenutak u kojem možemo vidjeti tko je krenuo jako, tko je zakazao, a tko se tek zagrijava.
U Formuli 1, forma nije linija – ona je krivulja. Jedno je izgledati jako u proljeće. Drugo je završiti kao prvak u prosincu.
Ne propusti nijednu vijest: Priključi se našem WhatsApp kanalu besplatno i anonimno klikom ovdje!
Za svaku sezonu uzeli smo poredak konstruktora nakon prvih pet (2020.) ili šest utrka (2021.–2024.), što čini otprilike četvrtinu prvenstva u svakoj godini. Zatim smo usporedili te brojke s krajnjim ishodom – konačnim brojem bodova i mjestom na ljestvici.
Momčad | Bodovi nakon 5 utrka | Poredak nakon 5 utrka | Konačni bodovi | Konačno mjesto | Pomak | Postotak osvojenih bodova nakon 5 utr |
Mercedes | 180 | 1. | 573 | 1. | – | 31,4% |
Red Bull | 113 | 2. | 319 | 2. | – | 35,4% |
Ferrari | 55 | 3. | 131 | 6. | -3 | 42,0% |
McLaren | 53 | 4. | 202 | 3. | +1 | 26,2% |
Racing Point | 41 | 5. | 195 | 4. | +1 | 21,0% |
Renault | 36 | 6. | 181 | 5. | +1 | 19,9% |
AlphaTauri | 14 | 7. | 107 | 7. | – | 13,1% |
Alfa Romeo | 2 | 8. | 8 | 8. | – | 25,0% |
Haas | 1 | 9. | 3 | 9. | – | 33,3% |
Williams | 0 | 10. | 0 | 10. | – | – |
Ako je Formula 1 ponekad predvidiva, 2020. to sigurno nije bila. Pandemijska godina donijela je skraćeni kalendar, staze koje se inače ne nalaze u kalendaru i prazne tribine.
Najveći pad je doživio Ferrari: Od top 3 do čvrste sredine. S 55 bodova nakon pet utrka, Ferrari se držao na trećem mjestu (iako je i to bio veliki zaostatak za Mercedesom i Red Bullom), ali to je bio vrhunac sezone. SF1000 bio je tehnički promašaj, žrtva kompromisa s FIA-om oko kontroverznog motora iz 2019., s gubitkom snage i aerodinamičkom neučinkovitošću. Završili su šesti — najgori plasman momčadi iz Maranella u 40+ godina.
Tri momčadi koje su napredovale na ljestvici na kraju sezone uvelike su napredovale zahvaljujući Ferrarijevom slobodnom padu.
Najveći rast kroz postotak bodova osvojenih u ostatku sezone su imali AlphaTauri, Renault i Racing Point. Dok je vodeći dvojac više manje zadržao svoj odmak i bio konzistentan.
Momčad | Bodovi nakon 6 utrka | Poredak nakon 6 utrka | Konačni bodovi | Konačno mjesto | Pomak | Postotak osvojenih bodova nakon 6 utr |
Red Bull | 178 | 1. | 585,5 | 2. | -1 | 30,4% |
Mercedes | 148 | 2. | 613,5 | 1. | +1 | 24,1% |
Ferrari | 94 | 3. | 323,5 | 3. | – | 29,1% |
McLaren | 92 | 4. | 275 | 4. | – | 33,5% |
AlphaTauri | 39 | 5. | 142 | 6. | -1 | 27,5% |
Aston Martin | 37 | 6. | 77 | 7. | -1 | 48,1% |
Alpine | 25 | 7. | 155 | 5. | +2 | 16,1% |
Alfa Romeo | 2 | 8. | 13 | 9. | -1 | 15,4% |
Williams | 0 | 9. | 23 | 8. | +1 | 0,0% |
Haas | 0 | 10. | 0 | 10. | – | – |
Svi znamo kako je završilo – Abu Dhabi, zadnji krug, kontroverza.
U prvih šest utrka Red Bull je izgledao spremno za konačni udarac. Mercedes je djelovao ranjivo. Ferrari se vraćao iz pepela. A McLaren… izgledao ozbiljno.
Mercedes je nakon šest utrka imao 26 bodova manje od Red Bulla, no do kraja sezone su ih prestigli i završili kao konstruktorski prvaci. Red Bull je imao vodstvo, imali su momentum, ali nisu imali završnicu.
Alpine je napravio pravi proboj, s 25 bodova i sedmim mjestom nakon šest utrka, nitko nije ozbiljno računao na Alpine. A onda — Ocon pobjeđuje u Mađarskoj, Alonso uzima podij u Kataru, a tim zavšava peti s 155 bodova.
Na suprotnoj strani te priče se nalazi Aston Martin kojem se dogodio neslavni pad zelenih ambicija. Ulozi su bili visoki: Sebastian Vettel, nova era, nova filozofija. No sve se raspalo. Samo dvije godine nakon što su kao Racing Point izgledali kao “rozi Mercedes”, Aston Martin pada s 48% bodova osvojenih u prvom kvartalu, na slabih 77 ukupno. Najveći pad u relativnom smislu. Nijedan tim nije tako brzo nestao iz gornje sredine kao oni — ni forma ni vožnje nisu pratili očekivanja.
Na kraju prve četvrtine prvenstva dvije momčadi su bile na 0 bodova – Williams i Haas. Williams je pokazao određeni napredak i došao do osvojena 23 boda, dok se Haas koji je ciljano žrtvovao sezonu nauštrb 2022. nastavio sa vožnjama na začelju.
Momčad | Bodovi nakon 6 utrka | Poredak nakon 6 utrka | Konačni bodovi | Konačno mjesto | Pomak | Postotak osvojenih bodova nakon 6 utr |
Red Bull | 195 | 1. | 759 | 1. | – | 25,7% |
Ferrari | 169 | 2. | 554 | 2. | – | 30,5% |
Mercedes | 120 | 3. | 515 | 3. | – | 23,3% |
McLaren | 50 | 4. | 159 | 5. | -1 | 31,4% |
Alfa Romeo | 39 | 5. | 55 | 6. | -1 | 70,9% |
Alpine | 28 | 6. | 173 | 4. | +2 | 16,2% |
AlphaTauri | 16 | 7. | 35 | 9. | -2 | 45,7% |
Haas | 15 | 8. | 37 | 8. | – | 40,5% |
Aston Martin | 6 | 9. | 55 | 7. | +2 | 10,9% |
Williams | 3 | 10. | 8 | 10. | – | 37,5% |
Sezona s novim tehničkim pravilima – ground effect, 18-colne gume, veća masa, manje turbulencije.
Iako su sezonu otvorili kvarovima (dvostruko odustajanje u Bahreinu), Red Bull je već nakon 6. utrke imao najviše bodova. A onda su stvari eskalirale. Verstappen je pobijedio u čak 11 od idućih 16 utrka. Perez upisao 2 pobjede i donosio redovite bodove.
Ferrari se nosio s Red Bullom u startu i borio za pobjede no, iako brzina nije izostala, ali pouzdanost, taktika i pritisak su pojeli bodove.
Ferrari: 169 ➝ 554 (+385)
Red Bull: 195 ➝ 759 (+564)
Alpine (Renault) treću sezonu zaredom radi više nego solidan napredak gledajući gdje budu na četvrtini prvenstva. I Aston Martin se dizao u formi kroz sezonu.
Alfa Romeo i AlphaTauri: Bljesak pa zaborav – Alfa Romeo: s 39 bodova nakon 6 utrka, djelovali su kao „dark horse“ – ali su osvojili još samo 16 u ostatku sezone. AlphaTauri: gubi čak dvije pozicije u poretku, pad forme i razvojna stagnacija. Postotak bodova na početku: 48,6% – znak da se kasnije nisu pomaknuli.
McLaren je u ranom dijelu bio nešto bolji nego kasnije kroz sezonu, te time izgubio poziciju 4 od već spomenute Alpine.
Momčad | Bodovi nakon 6 utrka | Poredak nakon 6 utrka | Konačni bodovi | Konačno mjesto | Pomak | Postotak osvojenih bodova nakon 6 utr |
Red Bull | 249 | 1. | 860 | 1. | – | 29,0% |
Aston Martin | 120 | 2. | 280 | 5. | -3 | 42,9% |
Mercedes | 119 | 3. | 409 | 2. | +1 | 29,1% |
Ferrari | 90 | 4. | 406 | 3. | +1 | 22,2% |
Alpine | 35 | 5. | 120 | 6. | -1 | 29,2% |
McLaren | 17 | 6. | 302 | 4. | +2 | 5,6% |
Haas | 8 | 7. | 12 | 10. | -3 | 66,7% |
Alfa Romeo | 6 | 8. | 16 | 9. | -1 | 37,5% |
AlphaTauri | 2 | 9. | 25 | 8. | +1 | 8,0% |
Williams | 1 | 10. | 28 | 7. | +3 | 3,6% |
Jedina momčad koja je ostala na istom mjestu na kraju kao i na kraju prvog kvartala je bio Red Bull koji je obilježio sezonu nevjerojatnom dominacijom.
Aston Martin: Drugo mjesto nakon šest utrka. Alonso redovito na postolju. Svijet je mašta o naslovu. No nadogradnje su stale, konkurencija je nastavila, a Aston – izgubio smjer. Osvojili 42,8% bodova u prvoj četvrtini – ostatak sezone bio je dosta zahtjevniji za osvojiti bodove, Pad s 2. na 5. mjesto – najveći gubitak pozicija u cijeloj sezoni zajedno sa Haasom čiji konto bodova je pak neka sasvim druga priča.
McLaren: Samo 17 bodova nakon šest utrka (5,6% od ukupnog broja na kraju). I onda – nova podnica, novi koncept, novi momentum. Norris i Piastri eksplodiraju. Ovo je bila sezona kad se McLaren preobrazio – ne samo kao tim, nego i kao organizacija u ovo što danas gledamo.
Williams s 1 bodom nakon šest utrka bio je gotovo u zoni izumiranja. No Alex Albon, uz taktičke genijalnosti i brze top speed pakete, vodi tim do 28 bodova i čak +3 mjesta u poretku. To je najveći pomak te godine.
AlphaTauri, unatoč promjenama vozača, turbulentnoj sezoni i stalnim glasovima o rebrandingu, također skače – s 2 na 25 bodova i jednu poziciju više. Mali brojke – ali s velikim značajem.
Mercedes i Ferrari su prošli kroz jednu stabilnu sezonu i dočekali pad Aston Martina, te završili na pozicijama 2 i 3.
Momčad | Bodovi nakon 6 utrka | Poredak nakon 6 utrka | Konačni bodovi | Konačno mjesto | Pomak | Postotak osvojenih bodova nakon 6 utr |
Red Bull | 239 | 1. | 589 | 3. | -2 | 40,6% |
Ferrari | 187 | 2. | 652 | 2. | – | 28,7% |
McLaren | 124 | 3. | 666 | 1. | +2 | 18,6% |
Mercedes | 64 | 4. | 468 | 4. | – | 13,7% |
Aston Martin | 42 | 5. | 94 | 5. | – | 44,7% |
Visa RB | 19 | 6. | 46 | 8. | -2 | 41,3% |
Haas | 5 | 7. | 58 | 7. | – | 8,6% |
Alpine | 1 | 8. | 65 | 6. | +2 | 1,5% |
Williams | 0 | 9. | 17 | 9. | – | 0,0% |
Kick Sauber | 0 | 10. | 4 | 10. | – | 0,0% |
Još jedan dominantan ulazak Red Bulla u sezonu navodio je da bi se mogla ponoviti sezona od godinu prije, ali ono što se dogodilo je kod njih je više od blagog pada forme, a u svemu tome se istaknuo Perez koji je u prvoj četvrtini osvojio više od dvije trećine svojih ukupnih bodova. Pad na treće mjesto nije izgledao kao da će se dogoditi na kraju šeste utrke.
Ferrari je otprilike zadržao krivulju osvajanja bodova i bio u borbi za konstruktorski naslov koji je pripao McLarenu koji je startao solidno – 124 boda i treće mjesto. Ali ono što se dogodilo u srednjem dijelu sezone bilo je izgradnja stroja. Norris i Piastri dijele postolja, bolid se ponaša jednako dobro u kvalifikacijama i utrkama, a strategija je konačno na razini. Drugu godinu zaredom pokazuju osjetan napredak kroz sezonu.
Alpine još jednom pokazuje da su momčad kojima je potrebno da se “zagriju” prije nego nešto osjetno naprave. Williams i Haas također uzimaju većinu ili sve bodove u ostatku sezone. Dok Sauber svoja jedina 4 boda osvaja u sam kraj prvenstva.
Aston Martin je ostao na petom mjestu više zahvaljujući početnom stanju svojih konkurenata nego svom razvoju.
Visa RB je imala bolji start nego što je bilo kasnije, ali s obzirom na rebrendiranje i promjene vozača u potrazi za pravom formulom nije iznenađenje pad na osmu poziciju.
Mercedes je pokazao također dobar razvoj i napredak kroz sezonu, no unatoč tome zadržao se na četvrtoj poziciji.
Momčad | Bodovi nakon 6 utrka | Poredak nakon 6 utrka |
McLaren | 246 | 1. |
Mercedes | 141 | 2. |
Red Bull | 105 | 3. |
Ferrari | 94 | 4. |
Williams | 37 | 5. |
Haas | 20 | 6. |
Aston Martin | 14 | 7. |
Racing Bulls | 8 | 8. |
Alpine | 7 | 9. |
Kick Sauber | 6 | 10. |
U šest utrka, McLaren je skupio 246 bodova. Više nego Red Bull u istom periodu prošle godine (237), i uz vidljivu prednost ispred konkurenata. Zapravo je bliže situaciji dominantnog Red Bulla iz 2023.
Rano vodstvo jamči dobar temelj, ali ne i naslov.
Hoće li Španjolska i promjene oko prednjih krila iznjedriti izazivača za McLaren?
Mercedes, Red Bull i Ferrari se nadaju napretku, ali računica je jasna, ne mogu svi napredovati bez da to ide nauštrb nečijeg drugog plasmana.
Može li Alpine još jednom napraviti skok kakav su napravili u 4 od 5 posljednjih sezona?
Može li Williams zadržati najbolju formu kakvu u startu nisu pokazali godinama unazad?
Čeka li Sauber Audi da pokaže nešto više? Što je sa Aston Martinom koji je u dvije godine doživio nevjerojatan pad i kojem Newey slaže bolid za 2026.?
Haas je lani imao sjajan ostatak sezone u odnosu na prvu četvrtinu, a ove godine su ušli dosta bodovno jači, gdje ih to vodi?
Racing Bulls mijenja i imena momčadi i vozače redovito, a isto tako zadnje tri sezone redovito zauzimaju ili 8. ili 9. mjesto, ima li ambicije i plana išta više od rezervne momčadi?
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 30 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je graho.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Leclerc je uljepsao pocetak 2020. sezone dok je izvlacio svasta iz onog bolida na pocetku (2 postolja i 4. mjesto u prvih 5 utrka s bolidom koji je završio 6. u poretku ekipa a bio 7. po brzini), ali nakon toga je pad bio prirodan i dosla je realnost pa je zato izgledalo statisticki lose. Sve ostale sezone je Ferrari bio otprilike isti gdje je i zapoceo sezonu, ali je kroz sezonu opadao u odnosu na konkurente. 2023. i 2024. su pokazali da mogu razvijati bolid i kroz sezonu a ne samo odrzavati konkurentnost. Sto ce biti sa 2025. tek treba vidjeti.
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Općenito kada imaš slabiji bolid od konkurenta, ali ne toliko slabiji da se ne bi mogao boriti s njim (ne skuriš gume…)
Onda potežeš za riskantnom vožnjom. Da bi bio unutar 2-3 sekunde od vozača kojega napadaš, ti moraš voziti svaki krug kao da je kvalifikacijski, a konkurent vozi sa 90 +X % snage i ne preuzima rizik da se slupa.
Automatski, mi navijaču onda gledamo naravno navijački.
Ovaj stalno griješi vidi ovog ispred njega kako mirno vozi, a upravo kamera s kacige je divan primjer koliko je koji bolid kvalitetan.
Vidiš da ovaj ispred mirno drži volan i po zavojima i šikanama i na kočenju i gasu, dok vozač koji se pokušava držati iza njega luduje sa volanom pokušavajući ostati na stazi realno brže vozeći utrku nego što je bolid sposoban.
Naravno druga strana navijača preuveličava vožnju svog heroja.
Malo me boli kada dijelu mlađih navijača (bio sam i ja takav) je to jedini dokaz kvalitete vozača i mažu si oči raznim statistikama.
Ma šta on, pogriješi bar 5-10 puta u utrci, a moj idol gotovo ni jednom.
Nije uspio završiti 4 utrke u sezoni zbog svojih grešaka ili uništavanja mjenjača…
Ništa on ne vrijedi.
Onda se izvlače neke besmislene statistike, a statistika je alat za mazanje očiju i prikazivanje lošeg rada…. tvornice dobrim.
Na moju (ne) sreću položio sam dvije više matematike, vjerojatnost, statistiku, ne znam ni sam koliko “odabranih matematičkih metoda” ……..
Matematikom možeš ako si dobar savršeno prikazati omjere snaga…. ako si zao možeš sve okrenuti naglavačke.
Članak nije pisan iz zle namjere. Da pače uloženo je dosta truda u njega.
0
0