Utrka u Miamiju prošlog vikenda bila je prva utrka ove sezone na kojoj je dominantan tempo narančastih bolida vrlo očito izašao na vidjelo. Bolidi momčadi iz Wokinga završili su prvi i drugi s prednošću od ogromnih 37 sekundi ispred trećeplasiranog Russela, i to u utrci s 3 virtualna sigurnosna automobila i u utrci gdje je sporiji McLaren Norrisa proveo čak 18 krugova iza Verstappena.
Radilo se o utrci koja je bila održana u veoma toplim uvjetima, jednim od najtoplijih ove sezone. Ambijentalna temperatura bila je 26°C, sama temperatura staze iznosila je 40°C, a već je od ranije poznato da najbolja izdanja McLarena upravo dolaze u uvjetima visokih temperatura, odnosno, moglo bi se reći da su sve ostale momčadi najviše hendikepirane takvim uvjetima.
Odgovor se sasvim sigurno krije u gumama – točnije njihovom menadžmentu i trošenju tijekom utrke, a na to najviše utječe mogućnost zadržavanja istih u prozoru optimalne radne temperature.
Kako?
Gume su očito zagrijavaju kretanjem po stazi – njihovo deformiranje i međusobno trenje slojeva proizvodi toplinu i podiže temperaturu, ali to nije najjači faktor koji doprinosi rastu temperature. Najjači faktor koji utječe na zagrijavanje guma je temperatura felge koja grije površinu i zrak gume iznutra. Felga se pak sama po sebi grije kontaktom s kočionim bubnjem i zrakom koji preuzima toplinu kočnica čija normalna radna temperatura prelazi 1000°C.
Stvar je jasna – onaj tko uspješno upravlja temperaturom kočionog bubnja i svih popratnih dijelova upravlja i temperaturom guma, što drastično utječe na njihove performanse, trošenje i dugovječnost.
Cilj je zagrijati gume i doseći optimalnu temperaturu što je brže moguće, a potom zadržati temperaturu u optimalnom okviru. Ako temperatura pređe optimalnu razinu, dolazi do pregrijavanja, guma gubi sposobnost prianjanja što uzrokuje proklizavanje što dodatno povećava temperaturu, a to sve u konačnici ubrzano troši gume.
Neizvjesnost kvalifikacija ove sezone daje za pravo za pretpostaviti da momčadi nemaju problema sa zagrijavanjem guma i postavljanjem u optimalni prozor, već problem dolazi u utrkama gdje u toplim uvjetima većina momčadi zaglibi u teritorij pregrijavanja.
Prednost McLarena vrlo vjerojatno ide u tom smjeru. Iz Red Bulla su već prošle sezone dolazile špekulacije da je ovako dobar menadžment guma nemoguće postići legitimnim metodama, a optužbe su išle u smjeru vode u gumama. Zak Brown se baš na račun toga našalio u Miamiju tako da je pio iz bočice koja je na sebi imala naljepnicu „tire water“ dok je Red Bull tijekom vikenda objavio da termalnim kamerama snima kočione sustave bolida ostalih momčadi tijekom pit stopova. Njihov zaključak je da su oni na McLarenovim bolidima znatno hladniji od konkurencije.
Jedan od trikova koji se spominje u zadnje vrijeme su tzv. „phase changing“ materijali. Ključno je da sve tvari pri promjeni agregatnog stanja zadržavaju temperaturu dok cjelokupna tvar ne pređe u iduće agregatno stanje, a ono što izdvaja „phase changing“ materijale je to da oni pri promjeni agregatnog stanja emitiraju ili apsorbiraju veliku količinu energije. Za intuitivnu usporedbu, takav materijal je i voda. Temperatura vode u vrenju ostaje na 100°C sve dok sva voda ne ispari, za što je potrebno dobro i dugo grijati – otuda onda i Red Bullova špekulacija o vodi unutar McLarenovih guma.
Biranjem konkretnog materijala i njegove količine može se fino podesiti temperatura koja će biti zadržana te količina energije koja može biti apsorbirana u procesu. Vrlo brzo postaje jasno da se ugradnjom takvog materijala unutar kočionog bubnja otvara mogućnost da se njegova temperatura održava konstantnom, pa tako posljedično i temperatura felge, a onda na kraju i temperatura guma.
Je li to na tragu rješenja koje koristi McLaren, ostaje za vidjeti, no ono što je jasno da bi implementacija ovako nečeg bila potpuno legalna jer pravilnik propisuje izgled i karakteristike vanjske strane kočionog bubnja, dok je unutrašnjost ostavljena na volju momčadi.
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 30 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je graho.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Jeamo li imali članak od 2022
do 2024. o tempu RBa?
0
9
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Jesmo :) Mozes se i ti bacit na posa
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
A prije toga o tempu Mercedesa, a prije toga o …..
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ako sam dobro pratio trku Norris je iza Max bio 8-9 krugova isto kao i Oskar. Otprilike im je isto krugova trebalo da ga prestignu. Druga stvar je to što je Norris morao prestići još neke da dođe do Maxa. Bilo bi korektno od autora da u članku iznosi činjenice.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Dobra tema, kao takva, nije bitno o kojem se timu radi.
Pohvala autoru !
2
0