Kako pravilno pretjecati u F1 2025.? Zasad znamo tek dio odgovora…

Lociranje

Lovro Andraka

Prije 2 dana 5 min 5 komentara

FIA i Formula 1 nerijetko nas iznenade različitim bizarnostima, a u tu rubriku bez sumnje spada ova iznimno bitna tema koja, iz nekog razloga, ne dobiva nikakvu pažnju.

Svi se volimo upustiti u žustre rasprave oko kontroverznih dvoboja, a ako želimo dokazati svoju poantu, ne bi škodilo da na raspolaganju imamo pravila po kojima se oni sude. Okršaj Oscara Piastrija i Maxa Verstappena u prvom zavoju VN Saudijske Arabije realno je jasan, no u današnjem vremenu ne možemo se oslanjati na grubu procjenu, već moramo imati jasno definirana pravila iz kojih će svatko, makar i na temelju jednog zareza, pokušati okrenuti vodu na svoj mlin.

Ne propusti nijednu vijest: Priključi se našem WhatsApp kanalu besplatno i anonimno klikom ovdje!

Odluka sudaca o incidentu, koja se može preuzeti sa službene stranice FIA-je, navodi:

“Suci su pregledali dokaze s podataka pozicijskog sustava, snimki, vremena, telemetrije i snimki iz bolida te zaključili da je bolid 81 [Piastri] imao prednju osovinu barem pored retrovizora bolida 1 [Verstappena] prije i u vrhu zavoja 1 prilikom pokušaja pretjecanja bolida 1 s unutarnje strane. Točnije, bolid 81 je bio pored bolida 1 u vrhu zavoja.”

“Temeljem smjernica vozačkog standarda, to je bio zavoj bolida 81 i on je imao pravo da mu se ostavi prostor.”

Vjerojatno biste pomislili da su pravila i smjernice o kojima suci iz Džede pišu također udaljena od vas samo par klikova, no onda biste se grdno prevarili – ključni dokument koji se ovdje spominje i koji definira ispravan način pretjecanja nije javno dostupan.

Dio smjernica “procurio”

Kad probate potražiti smjernice vozačkog standarda (izvorno Driving/Driver’s Standards Guidelines), jedino što ćete pronaći je tri godine stara verzija koja je u međuvremenu više puta izmijenjena.

Upravo je u jeku Piastri-Verstappen incidenta britanski portal The Race, za koji odnedavno piše dobro informirani i umreženi F1 novinar Jonathan Noble, objavio dijelove najnovije verzije smjernica koja se inače ne može pronaći. Nažalost, otkrili su nam samo smjernice za pretjecanje s unutarnje strane, no i to je daleko više od službenih kanala.

Vozač koji pretječe s unutarnje strane mora:

  • imati prednju osovinu barem pored retrovizora drugog bolida prije i nakon vrha zavoja
  • imati potpunu kontrolu nad bolidom, posebice od ulaska u zavoj do vrha zavoja, a ne “zaroniti” ili ući u zavoj “na glavu”
  • voziti po, prema procjeni sudaca, razumnoj trkaćoj putanji i moći obaviti potez bez da se izađe izvan granica staze

Također, kada vozač u napadu stekne prednost, odgovornost za izbjegavanje sudara ili guranja drugog vozača leži na obrambenom vozaču. U odvojenom dokumentu koji je ekipama poslan uoči sezone, gdje su naglašene promjene smjernica, dodatno je istaknuto da vozač koji pretječe s unutarnje strane više ne mora ostaviti prostor od vrha zavoja do izlaza vozaču kojeg pretječe, pod uvjetom da ima kontrolu nad bolidom i ne izlazi izvan granica staze.

Po pitanju kraćenja zavoja nije bilo promjena, no i to je u tajnim spisima pa citiramo:

“Ako tijekom branjenja pozicije vozač napusti stazu (ili skrati šikanu) i vrati se na istu poziciju, generalno će to suci smatrati dobivanjem prednosti, stoga bi generalno poziciju trebalo vratiti, kao što propisuju pravila. Suci će po vlastitom nahođenju odrediti je li vozač branio poziciju.”

Prošlogodišnje smjernice

Uvjeti za stjecanje prednosti prilikom pretjecanja s unutarnje strane 2024. bili su da vozač mora:

  • imati prednju osovinu barem pored retrovizora drugog bolida najkasnije u vrhu zavoja
  • voziti na siguran i kontroliran način tijekom poteza (ulaz, vrh i izlaz iz zavoja)
  • obaviti potez bez da (namjerno) izgura drugi bolid za staze na izlazu, što uključuje ostavljanje poštene i prihvatljive širine od vrha zavoja do izlaza za bolid kojeg se pretječe
  • proći zavoj unutar granica staze

Dakle, ključne promjene odnose se na trenutak stjecanja prednosti – nove smjernice naglašavaju da nije dovoljno biti pored retrovizora obrambenog vozača samo na vrhu zavoja jer je to poticalo preagresivne “zarone” koji bi po slovu zakona ispali čistima. Druga velika promjena ipak daje novu prednost napadaču, u vidu toga da više ne mora ostavljati prostor na izlazu iz zavoja.

“Mnogi vozači su složni u tome da je, ako pretječete s unutarnje strane, prvo pravilo da morate moći ostati unutar staze. Ako možete ostati na stazi, imate pravo izgurati vozača, kako je i vrijedilo za sve nas još od kartinga. Ako pretječete nekog s unutarnje strane, imate pravo da ga izgurate”, rekao je predsjednik Udruge GP vozača George Russell u jeku rasprava nakon prošlogodišnje VN SAD-a koja je dovela do revizije smjernica.

Što ako se pretječe s vanjske strane?

Nemamo pojma. Za to ćemo očito morati pričekati incident koji će se odnositi na taj dio smjernica i nadati se da će nam netko od novinara s dobrim insajderskim uvidom prenijeti informacije. Jedino što imamo je ne baš precizno definirani opis iz 2022. godine:

“Da bi obrambeni vozač morao dati dovoljno prostora vozaču u napadu, vozač u napadu mora imati značajni dio bolida pored bolida kojeg pretječe i pretjecanje mora biti obavljeno na siguran i kontroliran način, uz omogućavanje vozaču da jasno ostane unutar granica staze.”

“Pri razmatranju toga što je ‘značajni dio’ kod pretjecanja s vanjske strane zavoja, suci će između niza faktora gledati je li vozač u napadu ispred drugog vozača od vrha zavoja. Vozač kojeg se pretječe mora biti u stanju proći zavoj tako da ostane unutar granica staze.”

Dok je transparentnost FIA-je po ovom pitanju na ovakvoj razini, rasprave će nam svakako biti zabavne.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

5 komentara

  1. Pierre Gasly
    jenson Prikaži

    Meni je totalno besmisleno pisati neka egzaktna pravila na temelju kojih će se svaki okršaj suditi.
    Previše je tu varijabli za tako jednostavnu definiciju. Mislim, gdje se nalazi taj famozni vrh zavoja? Znamo svi otprilike, ali gledati jesu li retrovizor i kotač bili poravnati koji centimetar prije ili poslije, mislim da to baš nema nekog smisla.
    Mislim da su veliki faktor ovih sve češćih guranja i šlampavih duela dimenzije bolida, koji su jednostavno predugački



    6
    6

    0
    • Nelson Piquet
      graho Prikaži

      I preširoki. I preteški. Ali znaju ovi što kroje pravila šta rade, ipak svakom promjenom pravila imamo sve više duela i napete šampionate 😃



      1
      1

      0
    • Ferrari
      Fiorano99 Prikaži

      Problem je taj sto pokusavaju od toga napraviti skup objektivnih i jasnih pravila koje je tesko negirati i protestirati ali je problem jer je kod analize takvih okrsaja potreban ljudski faktor s iskustvom i odredena subjektivnost da bi bilo pravilno, tj. potreban je nekakav “common sense” sudac koji istreniranim okom moze procijeniti sto se desilo i tko je zapravo kriv, ali je problem tog pristupa isto to sto ce se uvijek netko pronaci uvrijeden i misliti da postoji nekakva agenda protiv njih ako bi odluka otisla protiv njih. Zato i pokusavaju od toga napraviti crno-bijelo pravila bez nekakve strucne razumne procjene.

      Ali s druge strane, problem takvih objektivnih setova pravila i svih tih smjernica je to sto ce netko poput Verstappena to probati iskoristiti u svoju korist na nacin koji je u krajnjem slucaju neposten (oni bi to na engleskom nazvali “against the spirit of rules”) kao kad se zaleti prebrzo u zavoj samo da bi bio ispred na apexu iako ne moze proci kroz njega kako treba.


      0
      -1

      1
  2. Sebastian Vettel
    battery992 Pretplatnik Prikaži

    S ovim kamionima od bolida izgleda kako je samo na pravcu uz DRS pravilno… Za sve drugo se netko žali…



    2
    2

    0
  3. Pastor Maldonado
    perodeformero Pretplatnik Prikaži

    Prije svega toga dokopati se Engleske putovnice i promijeniti ime u Englesko.
    A i to kaj velite ne mogu se napraviti generalna pravila za sve staze, pogotovo otkada je toliko uličnih.
    npr: onaj duel sa Alonsom. Može se reći da mu je momak ostavio dovoljno prostora. ALI NIJE. Do sudara nije došlo samo zato jer je Alonso uspio pomaknuti bolid na centimetar od zida i to još na kočenju nakon što je vidio kakvu glupost momak radi.
    “Ostalo je dosta mjesta”
    Ne bi bilo mjesta da Alonso nije savršeno usporio, tako da se ne nađe uz njegove gume nego uz šasiju i time je dobio još 5-10 cm prostora.
    Kako to ocijeniti?
    Da li mu jer ostavio ili ne dovoljno prostora?
    Po meni nije jer je to ulična utrka i pokraj je bio zid a ne pasica i zona izlijetanja i trebao je dobiti kaznu.
    Pravilo mora reći kolika je širina bolida + par cm, na uličnim utrkama (bez par cm na pravim utrkama) a ne da vozači traže mjesta između guma i šasije da ne budu speglani kao komaraci po zidu.


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.