Kvalifikacije u Formuli 1 često su više od borbe za startnu poziciju – to su trenuci kada vozač, bolid i staza postanu jedno, a granice fizike samo još jedan izazov. Inspiriran nedavnim nastupom Maxa Verstappena u Suzuki, gdje je isporučio jedan od najsjajnijih kvalifikacijskih krugova posljednjih godina, prisjetimo se sličnih trenutaka iz prošlog desetljeća. U ovoj kolumni je pregled krugova koji nisu samo donijeli pole position – već su ušli u povijest kao manifesti vozačke perfekcije.
Uz svaki od navedenih krugova nalazi se subjektivna ocjena, temeljena ne samo na sirovoj brzini, već na kombinaciji više faktora – tehničke izvrsnosti, povijesnog konteksta, razine pritiska, “wow” efekta i simbolike koju je taj trenutak nosio u širem narativu Formule 1.
Sebastian Vettel i Hockenheim – povijest je s njima bila osobna. Kao domaći teren i mjesto ranih uspomena, Hockenheimring je 2018. trebao postati mjesto gdje će se Nijemac i Ferrari napokon vinuti iznad Mercedesa.
I subota je to obećavala.
Vettel je tada odvozio možda najbolji kvalifikacijski krug svoje karijere. Bio je to trenutak u kojem su se spojili forma, emocija i tehnička savršenost. A u vremenu kada je Ferrari bio bolid sposoban za titulu, taj pole je izgledao kao krunski dokaz.
Vettelov pole krug – 1:11.212 – nije nosio samo prednost starta s prve pozicije. Nosio je težinu očekivanja. U trenutku kada je izašao iz posljednje šikane, publika na Hockenheimringu eruptirala je u crvenom. Bio je to nacionalni junak na vrhuncu.
Zanimljivo je bilo to što je krug izgledao… lako. Bio je to Vettel u svom optimalnom stanju – precizan, mekan na upravljaču, stabilan kroz svaku šikanu. Ferrari SF71H disao je s njim. S obzirom na pritisak borbe s Hamiltonom, to što je Sebastian tada izvukao iz bolida bio je pokazatelj da je potpuno u sedlu.
Još važnije – Mercedes je bio pobijeđen na domaćem tlu. Hamilton je imao problem u Q1 i startao s 14. mjesta, a Bottas jednostavno nije mogao parirati Vettelovom ritmu. Bilo je to prvi put nakon dugo vremena da se Ferrari na Njemačkom tlu osjećao kao istinski gazda.
I u tom trenutku, činilo se kao da je momentum konačno prešao u crvene ruke.
Ako je subota bila trijumf, onda je nedjelja bila tragedija. Vettel je vodio utrku, imao savršenu strategiju, i bio je na putu prema pobjedi… dok nije proklizao u laganom zavoju u zoni Sachs Kurve na mokrom asfaltu. Ušao je malo prebrzo, izgubio grip i izletio – udarivši u zaštitnu ogradu. Bio je to trenutak u kojem je ne samo utrka, nego i cijeli momentum prvenstva, promijenio smjer. Hamilton je pobijedio, Vettel ostao bez bodova, i nikad se više u toj sezoni nije oporavio.
Ono što Vettelov pole na Hockenheimu čini posebnim nije samo čista vožnja. To je bio krug s kontekstom. Krug koji je trebao označiti početak Vettelove pete titule. Krug koji je nosio nacionalni ponos, emociju i simboliku borbe.
I upravo zato je, iako je kasnije zasjenjen greškom u utrci, ostao upamćen kao jedan od najkompletnijih kvalifikacijskih nastupa Sebove karijere.
U svijetu Formule 1 postoje pole positioni, i postoje krugovi koji redefiniraju što je jedan bolid sposoban učiniti na granici fizike. Lewis Hamiltonov pole u Monzi 2020. nije bio samo najbrži ikad – bio je manifest sile, preciznosti i tehničke čistoće. Bolid W11 bio je Mercedesova simfonija – a Hamilton je tog dana bio dirigent bez greške.
Lewis Hamilton je 5. rujna 2020. postao čovjek s najbržim krugom u povijesti Formule 1 (po prosječnoj brzini). Njegov krug od 1:18.887 odvožen je prosječnom brzinom od 264.362 km/h – na “Temple of Speed” stazi koja se vozi punim gasom više od 80% kruga.
Red Bull je bio izgubljen, Ferrari je prolazio kroz noćnu moru, a McLaren i Racing Point nisu imali čime uzvratiti. I dok se Bottas činio kao prijetnja, Hamilton je skinuo šest desetinki sa svog vremena iz Q2 i zapečatio pole ispred Finca za 0.069 s.
Ovo nije bio “krug u kojem se spašava dan”, ovo je bio krug u kojem se slavi dominacija. I to na talijanskoj stazi, pred praznim tribinama (COVID sezona), ali uz eho stotina tisuća koji bi u normalnim okolnostima stajali u tišini – nemoćni pred savršenstvom.
W11 je već tada bio označen kao jedan od najboljih bolida u povijesti F1, ali ono što je Hamilton učinio u kvalifikacijama bilo je nešto posebno. Krug je bio toliko čist, da su Mercedesovi inženjeri kasnije rekli: “Nema gdje dodati. Možeš samo pokvariti.”
Kao i svi veliki krugovi, i ovaj je imao svoj dramatični završetak. U trenutku kada je motor dosegao svoj maksimum i baterija posljednji puta “udahne”, Hamilton je izveo savršenu rotaciju kroz Parabolicu – dovoljno brz da ne izgubi grip, dovoljno nježan da ne ubije gume.
Ironično, upravo ta savršena subota nije se pretočila u pobjedu. Utrka je donijela crvenu zastavu, kaznu za Hamiltona (ulazak u boks za vrijeme zatvorenog pit-lanea), i nevjerojatnu pobjedu Pierrea Gaslyja u AlphaTauriju.
Nije to bio “underdog” krug. Nije bilo drame u posljednjem sektoru. Ali to ne umanjuje činjenicu da je Hamilton tog dana odvozio najbrži krug u F1 povijesti – i to s kirurškom preciznošću.
U sezoni u kojoj je Mercedes bio nepobjediv, Max Verstappen je došao u Abu Dhabi s vrlo malo karata u rukavu. Red Bull je bio dobar, ali ne tako dobar. Pole position? Više simbolika nego realna ambicija. I upravo zato je Verstappenov krug u zadnjim trenucima Q3 djelovao kao šapat koji je odjeknuo poput eksplozije.
Red Bullov RB16 nije imao prirodni tempo za borbu s Mercedesovim W11. No Verstappen, tada 23-godišnjak, ponovno je pokazao da ga nezanimapapir. U zadnjem pokušaju, bez ikakvih najava i uz komentar iz boksa „just go for it“, Max je izvukao nešto više iz bolida.
Vrijeme 1:35.246 bilo je dovoljno da pobijedi Bottasa za 0.025s i Hamiltona za 0.086s – pole koji je Red Bull čekao od Brazila 2019. i tek drugi pole u sezoni koji nije pripao Mercedesu.
Sama izvedba bila je klasični Verstappen – agresivna, stabilna, bez gubitka na izlazima. Odradio je Sektor 1 s milimetarskom preciznošću u dugačkom zavoju 3, preživio S-zavoje 4-5-6 bez korekcije, a brutalno kasno kočenje u šikani 11-12 pokazalo je potpunu kontrolu pod pritiskom.
Zašto ovaj krug neće ostati upamćen poput Singapura 2018. ili Njemačke 2018. ili Monaca 2023.? Jer – realno – nije imao težinu. Utrka nas nije vodila prema naslovu, Mercedes je već bio prvak i momčadski i vozački, a Hamilton se upravo oporavljao od COVID-a. U toj tišini, Verstappenov pole djelovao je više kao klimanje glavom budućnosti nego prijetnja sadašnjosti.
Ipak, taj trenutak vrijedi više retrospektivno nego tada. To je bio uvod. Onaj tihi, precizni početak ere u kojoj će Verstappen 12 mjeseci kasnije zasjesti na tron i – možda trajno – zasjeći Mercedesovu auru nepobjedivosti.
Na stazi koja ne oprašta, gdje su milimetri razlika između slave i slomljene poluosovine, Kimi Räikkönen je isporučio jedan od svojih najčišćih, najelegantnijih i najbržih kvalifikacijskih krugova u karijeri. Njegov prvi pole position nakon osam dugih godina. Ali nije samo brojka ta koja ovaj krug čini legendarnim. Bila je to rijetka večer u Kneževini kad je iskusni Iceman pokazao da u njemu još gori plamen koji se nekoć borio za naslove.
Kimi je ušao u Q3 svjestan da ima tempo, ali i da Sebastian Vettel – tada glavni Ferrarijev kandidat za naslov – vreba iza svakog sektora. No tog poslijepodneva, sve je kliknulo za Finca. Krug koji je postavio bio je gotovo savršeno izbalansiran – bez agresivnih korekcija, bez napada na 130%, bez „send it“ mentaliteta koji smo mogli vidjeti ovog vikenda kod Verstappena. Kimi je vozio kao netko tko ima mapu svake cigle uz stazu.
Kroz Casino Square, auto je lebdio. Prva šikana – bez blokiranja. Tabac – prošao kao da je video igra. I onda, konačni udarac – izlazak iz La Rascasse i Anthony Noghes zavoja bez da je izgubio iti jednu stotinku.
Vrijeme: 1:12.178 – dovoljno za pole ispred Vettela.
No onog trenutka kad je zaustavio bolid i podigao vizir, Kimi nije slavio. Bez riječi. Pogled hladan. Čak ni karakteristično kratki radio-komentar nije došao. To je bio Kimi u svom elementu – ne zbog trofeja, već zbog čiste vožnje.
Dan kasnije, Vettel će pod „kontroverznim“ okolnostima pobijediti, nakon što je Ferrari overcutao Kimia kroz boks stajanja.
Mnogi su tu odluku nazvali „naredbom“, „igrom brojeva“ ili čak „izdajom“. No u subotu? U subotu nitko nije imao pravo biti ispred Finca.
Ovaj pole ostaje urezan zato što nije došao iz mladenačkog zanosa. Bio je to odgovor. Tiha poruka iz usta čovjeka koji rijetko govori. Bio je to Kimi koji kaže:
„Kad sve klikne, još uvijek sam tu.“
U povijesti Formule 1 postoji mali, izdvojeni katalog krugova koji ne samo da definiraju vozača, već i zacementiraju njegov status kao umjetnika za volanom. Lewis Hamiltonov kvalifikacijski krug na Red Bull Ringu za VN Štajerske 2020. bez sumnje pripada tom katalogu. U danima kada je sport tek počinjao pronalaziti ritam u pandemijskoj sezoni, priroda se umiješala – i otvorila prostor za čistu vozačku briljantnost.
Subotnje kvalifikacije vožene su u uvjetima koji su graničili s ekstremnim. Vidljivost je bila minimalna, potoci vode prelijevali su se preko zavoja, a većina vozača se borila samo da ostane na stazi. No, Lewis? Lewis je plesao.
Njegov pole position krug – 1:19.273 – bio je 1.2 sekunde (!) brži od drugoplasiranog Maxa Verstappena. Takva prednost u Q3 se ne događa često, a kamoli na stazi gdje su stotinke u suhom danu norma. Bio je to krug izvan dimenzija.
U takvim uvjetima, pravi izazov nije samo brzina – to je osjećaj, čitanje asfalta, tempiranje svakog kočenja, svakog otvaranja gasa bez potpore vizualne informacije. Hamilton nije napravio pogrešku. Niti jednu jedinu.
Na izlasku iz svakog zavoja, pogotovo kroz zavoje 3 i 9, vidjelo se kako radi razliku: gdje su drugi tapkali po gasu, on je već bio punim plućima naprijed. Kontrola. Povjerenje. Vizija.
Komentatori su ostali bez riječi. Inženjeri su ostali zapanjeni. A konkurenti – demoralizirani.
U trkaćem svijetu, puno se govori o Hamiltonovom Singapuru 2018. kao vrhuncu. No mnogi unutar paddocka, uključujući i inženjere drugih timova, kasnije su priznali: Štajerska 2020. možda je bila još bolja. Zašto? Jer krug nije bio samo brz, već i nemoguć za kopirati. Vremenski uvjeti su stalno varirali – što znači da nije bilo dva ista kruga. A Hamilton je, usprkos tome, isporučio nešto gotovo nadnaravno.
U sezoni gdje je dominacija Mercedesa bila gotovo standard, ovakve kvalifikacije nisu samo bile još jedan “pole” – bile su izjava. Izjava da Hamilton nije ovisan isključivo o bolidu. Da, kad priroda izjednači sve, on i dalje izroni kao prvi među jednakima.
U Monaku, brzina nije dovoljna. Moraš biti precizan poput kirurga, hladan kao led, i hrabar kao lav. A godinu dana nakon Kimia – Daniel Ricciardo bio je sve to i više. Bio je čovjek u misiji, s neizbrisivom ranom iz 2016. koju je nosio poput ožiljka.
U subotu, kad je trebalo staviti sve karte na stol, Ricciardo nije samo bio najbrži – bio je nezaustavljiv. Krug koji je tada odvozio bio je manifest osobne pravde, vožnja s potpisom “ovo je moj grad”.
Ricciardo je tog vikenda dominirao svim treninzima – bio je brži i od Sebastiana Vettela i od Lewisa Hamiltona, ali najvažnije, bio je brži i od svojih demona iz 2016., kad ga je Red Bull koštao pobjede pogrešnim pozivom u boks. S MGU-K motorom koji će mu dan kasnije otkazati poslušnost i ostaviti ga s 120 KS manje na ravnicama, Ricciardo kao da je znao da je subota ključ.
Isporučio je ono što se kasnije u Red Bullu zvalo “nepregledan krug”. Bio je to potpuni napad na zavoje – bez ijednog kiksa. Svaki apex, svaki kočioni marker, svaki zid… prošao je pored njih kao da ih je prethodno ugravirao u svoju memoriju.
Njegov pole krug bio je 1:10.810 – tada novi rekord staze.
Ricciardov krug je bio vožnja na granici perfekcije – tri savršeno izbalansirane sekvence, bez “purples” u sve tri, ali s ukupnim zbrojem koji nije mogao biti nadmašen. Vettel je zaostao 0.229 sekundi, Hamilton više od tri desetinke.
Nedjelja je trebala biti čista vožnja do pobjede. Ali sudbina se opet poigrala. MGU-K je otkazao, snaga pala, gume se pregrijavale, mjenjač cvilio.
Ipak, Ricciardo je izdržao. Obuzdao Ferrari iza sebe, ignorirao sve alarme na volanu i ostao hladan. Pobijedio je – ovaj put bez pomoći, bez rezervi snage, samo s vlastitim inatom.
No sve je to rođeno iz subotnjeg remek-djela.
Još jedan poseban krug dolazi sa ulica Kneževine Monaca, a ovaj put u režiji Maxa Verstappena. Petak i subota u Monte Carlu najavljivali su moguću senzaciju. Ferrari je bio brz, Aston Martin se opasno približio, a Fernando Alonso mirisao svoju prvu pole poziciju još od 2012. godine. Verstappenov RB19 djelovao je nervozno na kočenju, pogotovo u sektoru 1, a njegov prvi Q3 pokušaj bio je čisto – ljudski. U redu, ali ništa posebno. Alonso je bio ispred.
I onda – jedan posljednji pokušaj. Jedna prilika. Jedan krug. Verstappen je znao: nema mjesta kalkulaciji. Ako želi pole, mora proći kroz vrata između zida i ambicije – pri punoj brzini.
Sektor 1 – kasno kočenje u Sainte Devote, agresivno penjanje uz Beau Rivage, a onda savršen luk kroz Massenet i Casino. Tu je već bio u plusu.
Sektor 2 – kroz Mirabeau i Hairpin prošao je s preciznošću kirurga, ali srce je stalo u Portieru – dva puta je zadrhtao bolid, ali Max je pustio volan da pleše. Ispod tunela, pun gas.
Sektor 3 – i tu počinje magija. U zavoju Tabac prošao je zastrašujuće blizu zida, ali još nije bilo gotovo. Šikana uz bazen? Tamo je letio. Doslovno. Desno-lijevo, a lijevi kotač dodiruje zid i preživljava. Na izlasku iz Rascassea više nije bilo korekcija, samo čista snaga, i zadnji udah kroz Anthony Noghes – do cilja.
-0.084s ispred Alonsa.
Utrka možda ne donosi uvijek uzbuđenja u Monaku. Ali kvalifikacije – kvalifikacije su mjesto gdje legende rastu. I to je bio trenutak kada je Max Verstappen isporučio savršenstvo pod pritiskom.
Ono što ovaj krug čini legendarnim nije samo rezultat. To je činjenica da je Verstappen morao pronaći nešto izvan racionalnog – voziti na razini koja nadilazi inženjerske kalkulacije, simulacije i očekivanja.
Na tom krugu nije bilo mjesta sumnji. Samo sirova hrabrost, nevjerojatna kontrola i vozač koji je odbio izgubiti.
Noć. Vrućina. Zidovi bliže nego ikad. Marina Bay je, kao i uvijek, djelovala hipnotično – svjetla su se presijavala po bolidima, a napetost u zraku bila je gotovo opipljiva. Ali ništa od toga nije bilo ni blizu nevjerojatnog osjećaja koji je ostao nakon što je Lewis Hamilton isporučio ono što mnogi danas smatraju najboljim kvalifikacijskim krugom u povijesti Formule 1.
U utrci gdje je Ferrari djelovao kao favorit, a Mercedes izgledao ranjivo na ulicama Singapura, Hamilton je odjednom – u jednoj minuti i 36 sekundi – izbrisao sve prognoze i natjerao svijet F1 da zanijemi. 1:36.015 – apsolutnog savršenstva.
Marina Bay nije staza koja oprašta. To je izazov izdržljivosti, preciznosti i samopouzdanja. Krug se proteže kroz 23 zavoja, zahtijeva neprekidnu pažnju i brutalnu mentalnu disciplinu.
Hamilton je kroz sve to prošao bez da je i jednom proklizao, zakasnio na kočenje ili izgubio liniju. Bio je to krug u kojem – po riječima jednog Ferrari inženjera – “nije bilo prostora za poboljšanje”. Hamilton je pole position osvojio s nevjerojatnih 0.6 sekundi prednosti ispred drugoplasiranog Maxa Verstappena i cijelu sekundu ispred Sebastiana Vettela – u bolidu koji tog vikenda nije bio najbrži.
Ulične staze ne dopuštaju pogreške, ali Hamilton ih nije ni poznavao tu večer.
Toto Wolff je nakon kvalifikacija rekao:
“Taj krug… to nije bio vozač, to je bila neka viša sila. Nešto božansko.”
James Allison, tehnički direktor Mercedesa, samo je šutio. U paddocku je vladala tišina. Nitko nije mogao objasniti kako je Lewis izvukao takvu prednost na stazi gdje su razlike obično u milisekundama. Gledajući onboard snimku, možeš vidjeti čovjeka koji je bio ispred bolida, ispred guma, ispred staze.
Što taj krug čini besmrtnim?
Konkurencija – Ferrari je bio brži na papiru. Red Bull također.
Staza – jedna od najtežih i najzahtjevnijih na kalendaru.
Kontekst – borba za naslov, momentum na strani Ferrarija.
Razlika – 0.6s u kvalifikacijama je gotovo nezamislivo.
Izvedba – bez greške, bez drame, samo čista vozačka perfekcija.
Kada kombiniraš sve te elemente, dobiješ krug koji ostaje zauvijek.
U eri podataka, simulacija i besprijekorne inženjerije, još uvijek postoje trenuci kada vozač napravi razliku. Krugovi poput onih koje smo ovdje opisali podsjetnici su da je Formulu 1 nemoguće svesti isključivo na brojke – jer ponekad, ono što se dogodi u tih 90 sekundi na stazi nadilazi logiku. Bilo da se radi o Hamiltonu koji prkosi kiši, Verstappenu koji odbija granice, Ricciardu koji traži iskupljenje ili Kimiju koji u tišini podsjeća tko je – ti krugovi ostaju, ne samo u statistikama, nego i u kolektivnoj emociji ljubitelja sporta. I baš zato ih vrijedi pamtiti.
P.S.- Verstappen – Japan 2025 – 9.7
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 30 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je vlado.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Hamiltonov pole se više cjeni nego Maxov u Japanu?
Interesantno.
Isto tako nema Gazdinog kruga, a da, tehnički nije PP, ali se bar mogao pomenuti.
Kao i onaj iz inauguralne VN Malezije.
0
2
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Jel mislis na onaj gdje je gotovo eliminirao 2s kazne i prosao dalje?
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
OK ovo je novinarov izbor. Kada bi raširili na stariju eru bilo je tu svega.
Dobar članak. za puno komentiranja dodavanja zaboravljenih, neslaganja..
DOBAR ČLANAK !
Do sada nisam pratio imena novinara ispod članka dok mi se to nije osvetilo jer je bila novinarka.
Grgu sam zapamtio po nedavnom izvrsnom članku, nešto kao ovaj, pun podataka o kojima se možemo svađati, razmišljati i dodavati…..
Jesam li već napisao?
DOBAR ČLANAK !
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Nisam ja rekao da je loš članak, dapače odličan je, samo dajem komentar 😃
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Bravo Grgo, svaka čast na trudu oko ovakvih tipova članaka, baš si donio osvježenje na portal. Očekujem barem još 2-3 članka, da se obrade i oni stari legendarni krugovi.
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Definitivno podsjeća na Zvonimira Magdića i njegov stil :)
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Bravo!
Jako lijep članak koji jako doprinosi tome da je ovaj portal vrlo posebno mjesto.
Članci koji govore o emocijama ne mogu biti o događajima koje nismo osjetili u vremenu i kontekstu i zato nemam nikakvog problema što Grgo nije prepisivao tuđe o nekim davnim legendama nego se držao svojeg svijeta.
Ipak čini se da zidovi ulične staze doprinose osjećaju spektakularnosti kvalifikacijskog kruga…
6
0