Wolff kritizira ideju ranog prelaska na V10: F1 mora biti stabilan partner, jasno je od koga dolaze ove priče

Izdvojeno

Ante Vetma

Prije 1 mjesec 4 min 14 komentara

Šef Mercedesa sugerira da Red Bull potiče raspravu o ranijem prelasku na V10 motore jer su prestrašeni onog što nadolazi iduće sezone, ali smatra da bi F1 izgledala smiješno u očima proizvođača ako skrati planirani ciklus pravila za 2026. godinu.

Wolff vjeruje da bi sport izgledao “smiješno i nepredvidivo” ako bi uveo V10 motore prije 2031. godine i time skratio planirani petogodišnji period za agresivne hibride iz 2026.

Povratak V10 motora spomenuo je predsjednik FIA-e Mohamed Ben Sulayem, a trenutno se raspravlja o različitim opcijama. Najjednostavnija ideja je držati se trenutnog plana koji predviđa upotrebu potpuno novih hibridnih motora od 2026. do 2030., a zatim prijeći na potpuno novu formulu od 2031.

Međutim, neki zagovaraju uvođenje V10 motora već 2028., što otvara pitanje što učiniti s pogonskim jedinicama za 2026., koje su potaknule dolazak novih proizvođača poput Audija i povratak Honde.

Direktor FIA-inog odjela za jednosjede, Nikolas Tombazis, rekao je na VN Kine prošlog vikenda:

“Mislim da je pravo pitanje želimo li prijeći na drugačiju vrstu motora za tri ili četiri godine. Ako je odgovor da, onda slijedi drugo pitanje – što raditi u međuvremenu?”

“Napredak u razvoju održivih goriva doveo je do razmišljanja da bi motori mogli biti jednostavniji. Globalna ekonomska situacija također potiče stavove da bi troškove trebalo smanjiti, a trenutne pogonske jedinice su preskupe. Zato je predsjednik FIA-e spomenuo V10 motore za 2028. i dalje.”

Govoreći u ekskluzivnom intervjuu za Autosport, Wolff je rekao da bi povlačenje iz dogovorenih pravila za 2026. u roku od samo dvije ili tri godine loše izgledalo za F1, jer sport mora biti pouzdan partner na kojeg se proizvođači mogu osloniti.

Na pitanje može li prihvatiti da nova pravila traju samo dvije ili tri godine, Wolff je odgovorio:

“Ako postoje dobri argumenti za raniji prelazak, možemo o tome razgovarati.”

“Ali izgledamo pomalo smiješno kao Formula 1 kad privlačimo proizvođače poput Audija, predstavljamo sjajan hibridni motor s održivim gorivima, a onda odjednom kažemo da ga želimo zadržati samo tri godine umjesto pet.”

“Moramo biti stabilan i pouzdan partner koji jasno definira pravila, budžet za ulaganja i dugoročnu strategiju. Na temelju toga proizvođači mogu odlučiti hoće li se pridružiti ili ne.”

“Ali ako još prije nego što su pravila stupila na snagu počnemo raspravljati o novim motorima, mislim da to F1 čini neozbiljnom.”

“Zato svi imamo isti interes – FIA, F1 i momčadi. Želimo sport učiniti velikim, umjesto da se fokusiramo samo na uspjeh jedne utrke ili sezone. Mora postojati dugoročni plan, a svi moraju vući u istom smjeru.”

Iako nije izravno spomenuo Red Bull, koji se suočava s velikim izazovom razvoja vlastitih motora za 2026., Wolff je sugerirao da Mercedesov glavni suparnik pokušava potaknuti ideju o ranijem prelasku na V10 motore jer se boji svojih rezultata s novim hibridima. Red Bull je javno negirao te tvrdnje.

“Mislim da to dolazi od ljudi koji možda osjećaju da neće biti konkurentni onoliko koliko bi željeli sljedeće godine,” rekao je Wolff.

“Sjetite se 2014. – isti ljudi su tada kritizirali pravila o motorima jer njihov dobavljač pogonskih jedinica nije bio konkurentan na početku.”

“Sada rade vlastite motore i mislim da je prisutan velik strah da stvari ne idu kako treba. Zbog toga kreće manipulacija i odjednom se pojavljuje ideja o V10 motorima.”

Unatoč svemu, Wolff je naglasio da je Mercedes otvoren za razgovore o budućnosti F1 pogonskih jedinica, ali samo ako postoji jasna i pravedna procedura u koju su uključeni svi proizvođači.

“Kao Mercedes, uvijek smo spremni na raspravu. Kakav bi trebao biti motor budućnosti? V8, V10? Kakav hibridni sustav bi trebao imati? Održiva goriva su jasno budućnost, ali hoće li motor biti atmosferski ili turbo?”

“Sve su to izazovi koje možemo razmotriti, ali samo ako postoji pravilno definiran proces donošenja odluka. Taj sustav je već uspostavljen, pa hajdemo sjesti s proizvođačima i vidjeti što želimo nakon 2030. i napraviti plan koji će biti dobar za F1.”


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

14 komentara

  1. Pastor Maldonado
    perodeformero Pretplatnik Prikaži

    Bogatašima je sve preskupo.
    Sve ovo što se zadnjih godina dešava oko F1 me više podsjeća na
    režiranu pohlepu i cirkus namijenjen zaradi dok se još može.
    Jasno je da će el. energija prije ili kasnije pokopati aute s unutrašnjim sagorijevanjem.
    Pametnije bi bilo tvorničkim momčadima da se prime posla, jer ako propadnu
    propada i Formula1.
    Zapravo ne mora propasti.
    F1 licencu će otkupiti netko drugi, a momčadi će naći nove financijere.
    Kineze, Teslu…..
    Izgleda mi kao da ih je sve uhvatila panika.
    Jedino se još vozači ponašaju ozbiljno….. a kažnjavaju ih čim….



    1
    -2

    3
  2. Carlos Sainz 55
    Tudum Prikaži

    Šteta je što woke ludilo nije umrlo par godina prije. Mogli smo već od 2026. imati v10



    10
    7

    3
    • James Hunt
      Jozuka Prikaži

      Nazalost, u Europi jos nije ni blizu umrlo. A ni u Formuli zahvaljujući glavonjama i nekim i sada aktivnim vozačima.
      Najbolji primjer su navijači Rangersa od neki dan, proguglajte. Svatko tko je woke je retardiran.



      4
      1

      3
      • Jordan Forever Prikaži

        “Svatko tko je woke je retardiran.” – to je jedna strana spektra, a jednako su retardirani i s druge strane spektra. Ovi imaju naziv woke, oni drugi jos nemaju opceniti naziv, ali najblizi tome je naziv kockastoglavi. Takvi misle da se svijet nikad ne mijenja ni po kom pitanju, najmanje po pitanju okolisa i zdravlja, i da samo njih ceka da ostane isti i njima po volji desetljecima, a i njihovim potomcima.



        7
        7

        0
    • Jordan Forever Prikaži

      Elektro vozila nisu toliko woke, koliko su superiornija onima sa unutarnjim sagorijevanjem. Ali…. Problem je domet. Jbg, ako mozes voziti 1.000 km, pa onda 2 minute tankati i voziti jos 1.000 km, zasto bis vozio 250 km, punio auto 15 min, i tako svakih 250 km…
      Ali…
      Budu to rijesili Kinezi, probleme s dometom i baterijom. Pa ce ostati zadnja brana unutarnjem sagorijevanju carine Kinezima.



      6
      5

      1
  3. Ferrari
    Fiorano99 Prikaži

    U pravu je, ali bi on bio isti taj prvi da im ide lose razvoj motora za sljedecu godinu.

    On i Horner su identicni po tom pitanju…



    18
    18

    0
  4. Honda
    blown diffuser Prikaži

    Kakav V10 samo turbo, turbo motori iz 80-ih godina prelazili su 130decibela bez problema bili su glasniji i od najglasnijeg V10/V12 motora. No turbo no fun.


    0
    -3

    3
    • Honda
      zekohonda Pretplatnik Prikaži

      ne može turbo bit glasniji od atmosferca.
      ovdje se spominje da su v8 proizvodili 145 decibela, znači v10 još više.
      https://www.racefans.net/2014/03/11/new-engines-much-quieter-v8s-fia-says/



      3
      3

      0
      • Honda
        blown diffuser Prikaži

        F1 motori iz 1988. godine, posebno tijekom kvalifikacija, bili su izuzetno glasni jer su to bili posljednji trkaći automobili s turbo motorima prije nego što ih je FIA zabranila 1989. U to vrijeme koristili su se 1.5-litreni turbo motori, poput BMW M12/13, Hondina RA168E ili Ferrarijeva Tipo 033A, koji su u kvalifikacijskim specifikacijama mogli proizvesti preko 1000 konjskih snaga, a u nekim slučajevima čak i do 1400 KS (npr. BMW-ov motor). Ovi motori su radili na visokim okretajima i s visokim tlakom turbopunjača, što je rezultiralo vrlo intenzivnim zvukom.
        Točan nivo buke u decibelima (dB) ovisi o više faktora, uključujući mjesto mjerenja (blizina staze, udaljenost od motora) i specifičnu konfiguraciju motora za kvalifikacije, gdje su timovi često koristili maksimalne postavke bez ograničenja potrošnje goriva (za razliku od utrka, gdje je limit bio 150 litara 1988.). Prema dostupnim povijesnim podacima i usporedbama, turbo motori iz tog doba mogli su proizvoditi zvuk između 130 i 150 dB u neposrednoj blizini (npr. na udaljenosti od nekoliko metara). Za usporedbu, to je glasnije od rock koncerta (oko 120 dB) ili polijetanja mlaznog aviona (oko 140 dB) s male udaljenosti.
        Na primjer, BMW M12/13, koji je bio poznat po ekstremnoj snazi u kvalifikacijama, opisivan je kao “eksplozivan” i “zaglušujući” od strane vozača i gledatelja. Zvuk je bio kombinacija visokofrekventnog zviždanja turbopunjača i dubokog urlika ispušnih plinova, što ga je činilo posebno prodornim. Neki izvori navode da su gledatelji uz stazu, čak i na udaljenosti od 50-100 metara, doživljavali zvuk kao fizički osjetan, uz nivoe buke koji su prelazili 110-120 dB.
        Zaključno, iako precizna mjerenja za svaki motor i stazu iz 1988. nisu univerzalno dokumentirana, F1 turbo motori tijekom kvalifikacija te godine bili su među najglasnijim u povijesti sporta, s nivoima buke koji su vjerojatno dosezali do 150 dB u blizini bolida, što ih čini legendarnima po svojoj zvučnoj snazi.

        Ali dobro netko voli kreštanje v10 v12 motora netko voli zvuk otvorenog turba.


        0
        0

        0
        • avalon Prikaži

          blown diffuser … “.. netko voli kreštanje v10 v12 motora netko voli zvuk otvorenog turba.” s ovim bi se složija (osim onog pojma “kreštanje” ) ali tvoje je mišljenje subjektivno jer očito da više preferiraš turbo zvuk .
          međutim ima nekoliko netočnosti u tvom postu . npr “Ovi motori su radili na visokim okretajima…” ovi motori NISU radili na visokim okretajima , turbo se vrtija (ograničen na 125000 o/m) šta je i normalno no ne i sam motor . ako se motor ne vrti na visokim okretajima nema ni njegove “vriske” koja “proizvodi” buku . turbo motori su se vrtili ka i ovi danas , otprilike na 11 do 12000 okretaja . dok su se V10 /8 nakon uvođenja počimali vrtit na 12 – 13000 o/m (zbog “tromosti” opruga ventila) , kasnije “završavali” (neki ) i na 19000 o/m jer sau dobili hidrauliku vođenja ventila . objašnjenje je jednostavna činjenica … atmosferski motor da bi osigura optimalnu mješavinu uz gorivo treba i zrak zar ne ? da bi usisa adekvatnu/proračunatu količinu zraka treba se vrtit jer postoji jedan takt (od njih 4) .. usis ;) i logično , kako je rasla snaga rasta je i broj okretaja . vidi ovi podatak …moderni atmosferski motori su pri 18000 o/m usisavali svake sekunde 650 l zraka da bi te sekunde optimalno izgorila tek 21 gram goriva . kad su se na početku “karijere” manje vrtili ( bili manje “moderni”) usisavali su manje zraka , snaga je bila manje , a također i buka.
          za razliku od klasičnih atmosferaca turbo motori se nemaju portebe vrtit na visokom okretajima jer njima turbina “ubacuje” zrak u cilindre tokom usisa ali se zato turbina vrti no to je više neugodno pištanje nego buka . zato se turbo motor u komparaciji sa klasikom “ne čuje” .
          tačno je i da je BMW M12/13 u Q ima 1400 – 1500 Ks , a u trkama 850 – 900 KS jer taj “jaki” je zbog snage bija JAKO nepouzdan . visoki zvuk turba je sigurno bija prisutan zbog ogromne brzine vrtnje čime se osiguralo dovoljno zraka za razvijanje tih 900 KS no u duboki urlik ispušnih plinova čisto sumnjam jer taj motor se vrtija na 11200 0/m , a to je i po snazi i po broju okretaja slično ili gotovo isto današnjim PU , a gomila žaljenja naročito nakon uvođenja je bilo kako se ovi motori ne čuju u komparaciji sa V10/8 . a kako će se čut kad se ne vrte ? kod 18000 . 19000 o/m motr urla , a kod 11000 , 12000 imamo ovo šta imamo makar zvuku pridodali i zviždanje turba .
          gledajući sa teh strane ovi motori su skupi i zbog “elektro komponente” , da su kalasika + turbo bili bi odlični jer bi bili trajniji od same klasike jer se manje vrte ,a veči broj okretaja = veče habanje materjala = veča mogučnost kvarova = više motora pa timu tokom sezone = veči troškovi pa možda po pitanju financija i ne bude neka osjetnija ušteda u komparaciji sa današnjim troškovima .



          2
          2

          0
  5. Renault
    zd1400rt Prikaži

    Znam da štiti svoje interese na prvom mjestu, ali u pravu je. Dizajn nove PU nije mačji kašalj ni inženjerski ni financijski.
    Red Bull se boji da će izgubiti (vjerojatno i hoće) Maxa ako im se dogodi situacija s početka hibridne ere tako da i oni gledaju svoje interese.
    Ali bilo bi totalno ludo da se novi pravilnik tako brzo odbaci.
    I ovi iz FIA-e se okreću kako vjetar puše tj. samo profit što prije.
    Volio bi ja 3.0 V10 s KERS-om i peglaj, ali kasno su se sjetili. Trebali su o tom pričati prije 3 godine.



    5
    5

    0
  6. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    Evo njega s teorijom zavjere i ratom protiv RBa na svim poljima. Naravno da danas stoji izjava Hornera kako je prekasno za ovakve priče jer je razvoj predaleko odmakao i treba vidjeti kad bi uopće imalo smisla vratiti se na ICE s obzirom na investiciju u hibride….

    Ljigav tip.



    3
    3

    0
  7. ZX10R Prikaži

    Kao da ga on mora konstruirati ili sastavljati ,da se ipak Mercedes nije malo uplašio a ne Red Bull
    U svakom slučaju bila bi super odluka da se vrate V 10 i onaj pravi zvuk f1


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.