Foto: Valtteri Bottas podsjetio je australsku F1 publiku kako zvuči V10 motor kad je prije dva tjedna tijekom trkaćeg vikenda provozao BAR 01 iz 1999. sa Supertecovim (prerađenim Renaultovim) motorom, prvim bolidom proizvedenim u danas Mercedesovoj tvornici u Brackleyju.
Kao ljubitelji Formule 1, koliko smo samo puta pomislili, rekli, napisali ili pročitali rečenicu: “Vratite nam V10!” Ta se romantična ideja sada najednom iz snova prebacila na dnevni red najbržeg svjetskog cirkusa.
Kontroverzni predsjednik FIA-je Mohammed Ben Sulayem oglasio se na društvenim mrežama nakon predstavljanja sezone u O2 areni na kojem je publika izviždala federaciju. Simpatije javnosti lako se mogu pokušati pridobiti određenim izjavama, a spomen V10 motora pravi je put za F1 javnost.
“Ovotjedno predstavljanje F1 sezone u Londonu pokrenulo je mnoge pozitivne rasprave o budućnosti sporta”, rekao je tada Ben Sulayem.
“Dok se radujemo uvođenju pravilnika za šasije i pogonske jedinice od 2026., također moramo biti predvodnici po pitanju budućih tehnoloških trendova u motosportu. Moramo uzeti u obzir različite smjerove, uključujući gromoglasni zvuk V10 motora s održivim gorivom.”
“Koji god smjer izaberemo, moramo pomoći ekipama i proizvođačima u ograničenju troškova na istraživanje i razvoj. Zadovoljavanje naših članova i obožavatelja uvijek će biti u srcu svega što radimo pored važnog rada na povećanju sigurnosti i održivosti sporta u nadolazećim desetljećima, kako bismo osigurali da buduće generacije mogu uživati u F1.”
Iako se Ben Sulayemova izjava nije uzela pretjerano ozbiljno, FIA je zaista krenula razmatrati tu ideju. Kako je tijekom vikenda u Kini doznao The Race, osnovana je radna skupina koja je započela razgovore s ekipama, proizvođačima motora i proizvođačima goriva o mogućnosti ukidanja hibrida i povratka atmosferskih V10 motora.
Nikolas Tombazis, direktor FIA-je za jednosjede, potvrdio je da se o ovome ozbiljno priča:
“Napredak održivih goriva svakako je doveo do mišljenja da bi motori možda mogli biti jednostavniji. Svjetska ekonomija dovodi do mišljenja da bismo možda trebali pokušati dodatno smanjiti troškove, a trenutne pogonske jedinice su daleko preskupe.”
“To je činjenica. Želimo da budu jeftinije i zato je predsjednik dao izjavu o V10 motorima 2028. i ostalome. To je nešto što razmatramo, za 2029. ili kad god, s proizvođačima motora. Otvoreno raspravljamo s njima o najboljem smjeru za sport.”
Ovakva promjena označila bi ogroman zaokret u filozofiji F1, što sa sobom donosi niz komplikacija. Glavni problem je to što se nove pogonske jedinice, na čiji su razvoj potrošeni iznosi dovoljni da Alpine/Renault odustane od toga i kupi Mercedesove motore, uvode iduće sezone, zbog čega proizvođači sigurno neće htjeti samo tako odustati od njih nakon samo dvije ili tri sezone – dogovoren ciklus tog pravilnika je pet sezona, dok je trenutna generacija motora u svojoj 12. sezoni.
Auto Motor und Sport čak je pisao o radikalnoj ideji po kojoj bi se u potpunosti odustalo od motora za 2026., odnosno da bi se još nekoliko sezona vozilo s aktualnom generacijom pa da bi se izravno prebacilo na V10 motore.
To, dakako, iz niza razloga ne dolazi u obzir. Na bolidima, koji se također u potpunosti mijenjaju i građeni su oko novih pogonskih jedinica, već se uvelike radi, a brojne promjene oko ekipa i proizvođača također čine to nemogućim. Audi nema ništa osim novog motora, zbog kojeg je jedino i ušao u F1, a ni Honda, koja mijenja Red Bull i Racing Bulls s Aston Martinom, ne bi više bila tu da nema novih pravila. Red Bullove ekipe u pripremi imaju vlastite motore koje su proizveli u suradnji s Fordom.
Audi je u jeku ovih ideja jasno rekao da su pravila za 2026. ključna za njihovo uključivanje u sport, no iako bi bilo kakve ranije izmjene trebale podršku FIA-je, FOM-a i četiri od pet proizvođača, Tombazis tvrdi da će tražiti potpuni konsenzus bude li se glasalo o nečemu poput odbacivanja pravila za 2026. godinu.
“Ne želimo nametnuti nešto što bi nekome onemogućilo natjecanje.”
“Naša je dužnost, prije svega, da budemo pošteni. Ljudi su uložili puno novca. Ako je devetero ljudi za, a jedna je soba protiv i ta osoba time ima nepošten tretman, uvijek ćemo pokušati zaštititi tu jednu osobu.”
“Nećemo samo tražiti većinu i reći ‘okej, idemo’. Pokušavamo doći do konsenzusa i ako do njega ne dođe, ostat ćemo tu gdje jesmo.”
Oko toga da je za bilo kakve promjene za 2026. prekasno se slažu svi koji su se izjasnili, no zato postoje proizvođači koji bi podržali ideju skraćivanja ciklusa novih motora i uvođenja nečeg poput V10 motora.
Mercedes već neko vrijeme slovi kao favorit s novim motorima, a iako šef Toto Wolff kaže da se treba veseliti tim motorima i ne gledati predaleko u budućnost, nije protiv promjena.
“Mi kao Mercedes smo uvijek otvoreni, bilo da se radi o budućnosti s osam ili deset cilindara, atmosfercima ili turbo motorima, sustavu za obnovu energije i kojoj god veličini.”
“Moramo biti otvorenog uma. Svi smo trkači. Volimo motore iz prošlosti i onda morate pogoditi pravi balans između toga što je uzbudljivo nama dinosaurima – glasni, vrišteći motori, a što bazi obožavatelja.”
Red Bull, za kojeg rana predviđanja s prvim vlastitim motorom nisu preoptimistična, također ne isključuje ideju, a navodno ni Ford nije protiv jednostavnijih i jeftinijih motora.
“Našli smo se u situaciji u kojoj šasija uvelike mora kompenzirati neke od nedostataka podjele elektrifikacije i unutarnjeg izgaranja”, rekao je šef Christian Horner za The Race.
“Romantik u tebi kaže V10, glasni V10, stoga dok god se to odradi odgovorno s potpuno održivim gorivima, to je iznimno privlačno. Glavno pitanje je kad bi se to dogodilo i koji je plan za period između ovoga gdje smo sad i tog trenutka.”
Helmut Marko smatra da bi V10 s održivim gorivom bio dobro rješenje:
“Takav motor je puno jeftiniji. Puno je atraktivniji po zvuku i svemu. I kao što vidite, većina proizvođača se vraća motorima s unutarnjim izgaranjem jer situacija s električnim automobilima ne funkcionira kako je trebala”, rekao je Red Bullov savjetnik za Motorsport.com.
“Otvara se puno pitanja. Treba nam jasniji pogled na to kakve bi promjene zaista bile, a ako promjene dolaze, trebale bi doći čim brže.”
Ferrari nije dao javnu podršku, no izvori prenose da kompanija vidi potencijal u ovakvom zaokretu. To ostavlja upitnik iznad Honde, koja u svakom slučaju voli mijenjati mišljenja, i Cadillaca koji tek kreće u svoju F1 avanturu.
Ekipa ulazi u sport dogodine, ali će svoje motore najranije imati 2028., kada će novi pravilnik svakako biti blizu kraju. Motorsport sugerira da njima relevantnost tehnologije za cestovne automobile nije prioritet, već je to konkurentnost, koju bi svakako trebali lakše steći s jednostavnijim i jeftinijim motorima, nego s ovim složenim i skupima, s kojima će konkurencija imati dvije godine iskustva.
Možda je ovo sve samo pokušaj PR spina koji je otišao predaleko, ali je svakako priča čiji će razvoj i ishod biti zanimljivi – pogotovo ako nam zaista donese zvuk u kojeg smo se davnih dana zaljubili.
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 30 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je Jourek.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Dobar članak. Svuda mi se.
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Vettel je pokazao put.
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Jao koji lopovi. Mogao bih se raspisati zašto i kako, ali nakraju je to pranje lica Iznoguda, automobilskih i naftnih kompanija. U interesu im je što duže proizvoditi benzinske motore.
To jako lijepo možete vidjeti po broju proizvedenih el. auta.
Svaka kompanija (osim Tesle) gubi na njima, ne želi ih razvijati i proizvedu ih u broj točno koliko im zakon EU i država nalaže i kupuju CO2 “dionice” od kompanija koje imaju viška.
Uopće im, nije bitno da ih prodaju, a gopolitička situacija se promijenila i sada vide skupa sa proizvođačima nafte svoju šansu da kratkoročno produže proizvodnju benzinaca za svoje dioničare.
Zvuk V10 motora mi je dizao dlake na rukama nogama glavi…
Zvuk parenja i tučnjave mačaka * 120 DB
Super i ja bih ali je to prošlo svršeno vrijeme.
KW litij ionske baterije na početku je koštao 1.500 EU.
Danas se već prodaju po 80-90EU KW
Tehnika el. auta napreduje kao i nekada telefona, televizora, računala….
Za 5-10 godina će biti besmisleno kupovati aute, a oni koji ih kupe, na cesti će ionako biti povezani sa svim autima oko sebe i bit će zabranjena samostalna vožnja.
Ioni sada drobe o tome u zadnjoj sezoni prije promjene motora na pola pola benzinski /električni.
Jao prevaranata.
Kina subvencionira el. aute i ne zna što bi s njima koliko desetaka milijuna ih proizvede godišnje.
Ta pohlepa će doći glave i EU i Ameriku.
1
6
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Omašio ceo fudbal
5
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Nisam… loptu
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Jeli još netko ima problema sa f1 puls aplikacijom? Prvo mi je prestala prikazivati naslovnicu prije par dana izbacuje neke greške unutar stranice. Tekućice su radile do jutros. Onda sam je deinstalirao da je reinstaliram pa je sada ni nema na google storeu više uopće.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Mislim da je Vetma nedavno napisao da je nema više. I meni je bilo čudno vratiti se na web, ali brzo sam ne navikao.
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Way to shoot yourself in the foot.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Bilo bi savršeno ponovo čuti taj zvuk, a i da se s njima smanje bolidi i težina.
Problem je što ovima ne vjerujem ništa od ovoga Bena do šefova momčadi. Svako slovo u njihovoj izjavi je programirano da bude ugodno u ušima fanova. Zapravo nitko ne zauzima neki čvrsti stav.
Ako Mercedes ponovo napravi dominantan motor sad za ’26. Onda će oni i svi njihovi kupci biti protiv skorog mijenjanja pravilnika za motore i ništa od jednoglasne odluke momčadi. Već tu priča staje.
I sada kada se ulažu pusti milijuni u razvoj ovog novog shita, sumnjam da će to odbaciti nakon par sezona, pogotovo što je toliko kompleksno sve to skupa.
Tko bi rekao da je prošlo 12 godina hibridne ere…
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Osobno bih bio zadovoljan i s V8 motorima.
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Just Do It V 10 !!!
2
0