Kako pojasevi spašavaju živote

Red flag

Jakov

Prije 4 mjeseci 6 min 9 komentara

x2
x1

Sigurnosni pojasevi su danas osnovna sigurnosna oprema svakog osobnog automobila. Iako smo naviknuti na njihovu uporabu, pojasevi nisu bili obavezni u automobilima do 1980-ih godina. Neke će vjerojatno iznenaditi da u bolidima Formule 1, koji su nekoliko puta moćniji od osobnih automobila, pojasevi nekada nisu bili obavezni. U ovom članku razmotrit ćemo razvoj pojaseva kroz povijest te analizirati današnje performanse pojaseva prisutne u bolidima Formule 1.

Zašto u ranim danima Formule 1 pojasevi nisu bili popularni?

Istraživanje o nesrećama i ozljedama vozača u Britaniji 1967. godine pokazalo je da gotovo nijedan vozač nije koristio sigurnosni pojas u bolidu. Oni koji su koristili neku vrstu pojasa koji ograničava pomake vozača bili su dio uvjerljive manjine. Naviknuti na današnje standarde, lako nam je suditi te „lude” vozače koji su odbijali koristiti pojaseve koji očito unaprjeđuju njihovu sigurnost. Međutim, bolidi u tim godinama imali su drugi, jako opasan problem: bili su izuzetno lako zapaljivi. Pri gotovo svakom sudaru bolid bi buknuo u vrući plamen uslijed prolijevanja benzina, koji je poznat po svojoj eksplozivnoj zapaljivosti. Uslijed toga, vozači su preferirali voziti bez pojaseva kako bi u slučaju sudara brzo iskočili iz gorućeg bolida. Sustavi pojaseva još nisu bili robusni i laki za otkopčavanje, pa je iskakanje iz bolida na taj način znatno otežano. Takav trend bio je popularan sve dok sustavi dovoda goriva i sami spremnici nisu dostigli veću razinu zaštite od puknuća i prolijevanja goriva.


Zanimljivost: Današnji bolidi opremljeni su automatiziranim sigurnosnim prekidačima za dovod goriva. Ukoliko senzor detektira jači sudar, prekidač isključuje napajanje električnim pumpama koje tjeraju gorivo u motor. Prekidači su vrlo robusni te funkcioniraju na principu inercije mase koja služi za detekciju izražajnijih deceleracija. Ponekad ovaj sigurnosni prekidač prekine napajanje uslijed greške na njegovom senzoru, nakon čega uslijedi gašenje motora i odustajanje (neslužbeno, to je bio razlog odustajanja dva Red Bulla u Bahreinu 2022.).


Prvi pojasevi i klasifikacija

Najčešći pojasni sustavi korišteni u ranim 60-im godinama bili su sustavi s četiri točke učvršćenja (nadalje radi jednostavnosti: četveropojasni sustav). Pod pojmom točaka učvršćenja smatra se mjesto na bolidu na koje je fiksiran sigurnosni pojas, najčešće je to šasija bolida. Četveropojasni sustavi sastoje se od dva pojasa koja prelaze preko ramena vozača te dva pojasa koja su pozicionirana u predjelu zdjelice.

Takvi sustavi odlično odrađuju svoju zadaću za sudare niskog intenziteta, osiguravajući minimalan pomak vozača prema naprijed. Međutim, pri frontalnim sudarima većeg intenziteta postoji opasnost od proklizavanja vozača ispod zdjeličnog pojasa (tzv. poniranje, eng. submarinig). Iz tog razloga proizvođači pojaseva predstavili su novu ideju – peteropojasni sustav. Peta komponenta pojasa pričvršćena je ispod sjedala i pozicionirana između nogu vozača. Na taj način onemogućeno je proklizavanje vozača ispod zdjeličnog pojasa, kojeg u sjedećoj poziciji zadržava peti – međunožni pojas. Neki vozači svejedno nisu bili oduševljeni tom idejom, pa su namjerno otkopčavali dio pojasa kako bi lakše mogli iskočiti iz bolida. Slučaj sudara Jochena Rindta na treningu u Monzi upravo je ukazao na opasnosti djelomičnog zakopčavanja. Rindt je pri sudaru proklizao ispod zdjeličnog pojasa, što je rezultiralo smrtonosnim ozljedama njegove glave i vrata. Daljnjim razvojem, umjesto jednog međunožnog pojasa, na tržištu su se pojavili sustavi s dva međunožna pojasa – čime dolazimo do danas najpopularnije konfiguracije, šesteropojasnih sustava (pojasni sustavi sa šest točaka učvršćenja, eng. 6-point harness). Godine 1972. šesteropojasni sustavi postali su dio obavezne opreme u bolidima Formule 1. Tijekom godina, osim novih materijala, osnovni princip pojasa nije se znatno mijenjao.

Karl Jochen Rindt (desno), VN Nizozemske 1970.

Koliko su sigurni današnji pojasevi?

Današnji pojasevi koji se koriste u bolidima Formule 1 homologirani su prema FIA standardu 8853-2016 Safety Harness. To je najnoviji i najnapredniji sigurnosni standard za pojaseve u motosportu, nastavljen od prethodne verzije iz 1998. godine. Standard obuhvaća stroge zahtjeve za dizajn i performanse koje svaki pojas mora zadovoljiti prolaznom ocjenom pri rigoroznim testiranjima.

Šesteropojasni sustav u bolidu Formule E


Osnovne karakteristike pojasnog sustava

Pojasni sustav mora se sastojati od minimalno šest individualnih pojaseva, od kojih je svaki zasebno fiksiran na šasiju bolida – dva ramena, dva zdjelična i dva međunožna pojasa. Sustav također može sadržavati i tri dodatna pojasa – dva dodatna ramena pojasa za HANS uređaj (osmeropojasni sustav) te Z-pojas koji pomaže držati kopču pojasa na mjestu (sedmeropojasni sustav). Svi današnji F1 bolidi koriste šesteropojasni sustav.

Dimenzije pojaseva

Minimalna širina međunožnih i zdjeličnih pojaseva iznosi 44 mm, dok je minimalna širina ramenih pojaseva nešto veća i iznosi 70 mm. Širina pojaseva propisana je kako bi se pojas manje pomicao u odnosu na vozača te kako bi se sila pri sudaru ravnomjernije raspodijelila na tijelo vozača. Neki dijelovi pojasa koji nisu u kontaktu s vozačem, mogu imati i manju širinu – minimalno 25 mm.

Materijal pojaseva

Tkanina od koje se kroje pojasevi izrađena je uglavnom od poliestera. Kako na svakom dijelu bolida, tako i na pojasevima natjecatelji pokušavaju uštedjeti na masi. Stoga proizvođači često eksperimentiraju s naprednijim materijalima kao što su Vectran (LCP) i Dyneema (DCF). Nedostatak ovakvih materijala je njihova slabija otpornost na sunčevo zračenje, pa performanse pojasa mogu naglo pasti ukoliko je pojas izložen sunčevom zračenju dulje vrijeme. Iz tog razloga, standard propisuje testiranja kojima se provjerava ukoliko je takav materijal sposoban izdržati dugu izloženost na sunčevoj svjetlosti.

Performanse pojaseva

Testiranja kojima se provjerava sukladnost pojaseva sa standardom su brojna i komplicirana, stoga su istaknute samo najzanimljivije karakteristike:

  • Svaki pojas, primjerice zdjelični, mora izdržati vlačno opterećenje od 25 kN (~2.5 tona statičnog tereta) bez znakova oštećenja ili pucanja.
  • Pri klasičnom crash-testu, dozvoljeni pomak zdjelice prema naprijed iznosi 300 mm, dok dozvoljeni pomak prsa iznosi 200 mm
  • Materijal tkanine ne smije biti zapaljiv
  • Svaki pojas mora biti moguće prerezati medicinskim škarama

Kopča pojasa

Kopča je robustan metalni element koji povezuje svih šest pojaseva u jednu točku. Ovisno o dizajnu, pojas se može otpustiti pritiskom na dugme (P-kopča) ili zakretanjem polugice (T-kopča). Trenutno svi pojasevi na F1 gridu koriste T-kopče, koje su najčešće izrađene od aluminija, dok su neki dijelovi izrađeni od magnezija radi dodatne čvrstoće i smanjenja mase.

Cijena

Visoka razina sigurnosti uvijek nosi određenu cijenu, no u ovom slučaju ne pretjerano visoku. Pojasevi homologirani prema najnovijem FIA standardu mogu doseći cijene do 2000 €, no kvalitetan pojasni sustav F1 razine moguće je pronaći već za 600 €. Među vodećim proizvođačima pojasnih sustava u natjecanjima poput F1, WEC i WRC ističu se OMP, Sabelt, Schroth i Sparco.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

9 komentara

  1. Flavio Briatore
    Unwoken European Prikaži

    Nevezano za temu: Koliko sada ima autora tekstova na ovoj stranici? U zadnje vrijeme tekstovi novih autora samo padaju na portal.



    1
    1

    0
  2. Felipe Massa
    Braziliscanec Masa novinar Prikaži

    “Pri klasičnom crash-testu, dozvoljeni pomak zdjelice prema naprijed iznosi 300 mm, dok dozvoljeni pomak prsa iznosi 200 mm”

    Zvuči jaaaako tjesno. Nema vožnje F1 na puni želudac.
    Sjećam se da je Šebalj jednom objasnio da relijaši zbog tog pojasa znaju imati probleme s kičmom.



    5
    5

    0
  3. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    Ne znam za vas ali ja nekak ne bi koristio Šrot pojaseve :)



    3
    3

    0
  4. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    Odličan edukativni članak. Sviđa mi se serija – mogla bi dobiti svoju kategoriju, a možda i stavku u meniju…
    Naime ovakvi članci imaju malo dulji rok trajanja od obične vijesti da je Mercedes predstavio bolid.



    2
    2

    0
    • Dietrich Mateschitz
      Ante Vetma glavni urednik Prikaži

      Ima Jakov kolumnu “Red flag”. Može se pristupiti njoj klikom na red flag gumbić ispod naslova. Ili na naslovnici malo niže. Reorganizirat ću i glavni izbornik da budu kategorizirane kolumne, i to je dobra ideja.



      2
      2

      0
  5. Honda
    zekohonda Pretplatnik Prikaži

    masten gregory je bio poznat po iskakanju prije sudara pa su na imanju goodwood napravili pivu u čast jednog takvog događaja.
    https://shop.goodwood.com/products/lucky-leap-apa-330ml-case-of-12



    1
    1

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.