Foto: Damon Hill; Montreal, 1995. Rick Dikeman
Donosim vam misaonu dijareju u dva dijela potaknutu dvjema aktualnostima iz veljače 2025.: predstavljanje bolida za novu sezonu i bojkoti trgovina.
Ja se ubrajam u „duhanske nostalgičare“ – uvjeren sam da su najbolje livreje one koje su oslikali brendovi cigareta. Međutim, duhanski sponzori su demonizirani i protjerani iz F1. Smatram to velikom nepravdom.
Čak mislim da ne bi bilo radikalno vratiti duhanske livreje jer je duhanska industrija „odslužila svoju kaznu“. Opća je percepcija pušenja prošla parabolu i sad je jasno što su duhanske cigarete, kako utječu na zdravlje i da ih se treba kloniti. Danas, ja vjerujem, ne postoji osoba koja nije u potpunosti svjesna svih rizika i negativnih posljedica pušenja.
Da se razumijemo, duhanska je industrija definitivno zaslužila demonizaciju koju je doživjela. Zaslužili su da im proizvodi budu unakaženi fotografijama amputiranih anusa ili što je već gore naprintano. Zaslužili su konstantan pad prihoda u „zapadnim zemljama“ od 1980. do danas. Zaslužili su to zbog marketinških laži koje su plasirali i time trovali/ubijali nekoliko generacija.
Polovicom prošlog stoljeća duhanska se industrija suočila s kritikama zdravstvenih stručnjaka koji su tvrdili da pušenje ipak nije toliko zdravo koliko se vjerovalo sve do kraja 19. stoljeća. Odgovor big-tobacca došao je u obliku glumaca koji su se predstavljali kao doktori. Ti „doktori“ bili su printani na plakate s porukama ili „pušenje nije štetno“ ili „od svih cigareta, naše su najmanje štetne“. To nije teorija zavjere, to je prava zavjera koja je dokumentirana i danas služi za zastrašivanje studenata prve godine studija marketinga. Svi cool i muževni likovi iz hollywoodskih filmova pušili su cigarete. Političari nisu ni pomišljali na zabranu pušenja na javnim mjestima. Da bi sva zatvorena javna mjesta nesmetano smrdjela po dimu trebalo je uložiti puno novaca za lobiranje i sponzoriranje – nemojte misliti da je to došlo samo od sebe. Duhanska je industrija ulagala velike pare kako bi nas nastavila ubijati. Fuj.
Međutim, vrijeme je prošlo, a marketinški spinovi i urbani mitovi u vezi pušenja ugasili su se kao čik ispod đona na mokrom nogostupu. Edukativne kampanje javnog zdravstva potukle su duhanski imidž do koljena (prihodi su još jaki, to je druga priča). Danas tko stavlja cigaretu u usta (ili primjerom uči svoju djecu pušiti) radi to UNATOČ općoj percepciji cigareta.
Zašto ne bismo pozvali natrag big-tobacco kao svojevrsne Robin Hoodove: otimaju ljudima koji su neodgovorni prema zdravlju, a daju sportašima? Ozbiljno. Neki „giving back“ đir. Prisilimo ih da postotak profita doniraju u sport. Ne samo F1, bilo koji sport. Tipa šestogodišnjem klincu u lokalnom taekwando klubu na kimonu piše „Ronhill“, a ispod manjim slovima „donacija iz duhanskog fonda solidarnosti za potporu zdravim inicijativama bla-bla“. Možda tak’ nešto već postoji? Ako da – spojite to s F1 molim!
Cigarete su štetne za zdravlje i mora nas se zaštititi od predatorskog marketinga. Ok, super, hvala. A što je s drugim proizvodima koji su štetni, a reklamiraju se kroz F1? Npr. klađenje (uključujući crypto)? Od ovisnosti o klađenju uništiš si brak i završiš kao beskućnik. Od cigareta ti jakna smrdi.
„Ali autore ovog teksta, kako ne shvaćaš da je F1 sport, a cigarete nisu za sportaše!“ – čujem vas u svojoj glavi, mentalno načetoj utjecajem digitalnih medija. E pa dragi čitatelju, nisu niti energetska pića (neprobavljiva otopina šećera i kofeina) za sportaše! Tko god je 5% trenirao nešto rekreativno pukne od smijeha kad vidi Verstappena da pred utrku pije iz bidona od jedne litre na kojem piše „Red Bull“. Unutra je voda. Ili lagani izotonik, ali najčešće voda. Čak ni Max, koji nije neki fan kondicijskih priprema, nije lud da popije pravi Red Bull prije starta utrke jer teško je vidjeti stazu kroz pobljuvani vizir. Red Bull silno se želi brendirati kao piće za neustrašive, aktivne ljude, za one koji žive život punim plućima. Skijaši, motosport, biciklizam, akrobatski avioni, svaki ekstremni sport koji iznikne… oni svi piju Red Bull? Ne. To je još jedan primjer obmanjujućeg marketinga. Red Bull piju brucoši noć prije ispitnog roka. Red Bull piju uredski Excel-džokeji noć prije nego direktor očekuje kvartalni report. Piju ga osnovnoškolci dok igraju Fortnite. Red Bull piješ kad ti se spava. Zašto ne zabranimo reklame Red Bull-a koji je štetan i obmanjuje potrošače?
Smeta me to. Zakinuti smo za najljepše livreje jer su cigarete štetne, a ostalo kao ne. Evo, otvorio sam McLarenovu web stranicu i čitam listu sponzora. Jack Daniels – štetan za trijeznost. Chrome – štetan za RAM. Monster Energy – rekli smo, štetan za zdravlje. MasterCard – štetan za osobne financije. Richard Mille – štetan za percepciju realnosti. Lego – štetan za bose tabane. Pirelli – štetan za sigurnost u prometu. DP World – ne znam što je to, ali DP je štetan za vladajuću koaliciju.
Na McLarenovom webu među istaknutijim je sponzorima „A Better Tomorrow“. To je maska srama koju je prisiljen na lice staviti slavni British American Tobacco. Jedini duhanski div koji je „bio“ F1 ekipa – BAR Honda. BAT očito daje velike pare McLarenu u duhu filantropije koja se reklamira na Better Tomorrow, ali tragično, ne smije pofarbati McLaren u jedne od svojih cigareta, npr. Rothmans ili Pall Mall.
Zamislite „Pall Mall McLaren Mercedes“. Prva HNL bi propala, sve birtije u Hrvatskoj bi se okrenule F1.
McLaren mi je zanimljiv jer često nakelje „Vuse“, „Velo“ ili „Vype“ naljepnice na hladnjake bolida. To su sve redom nikotinski proizvodi. Ti proizvodi pomažu smanjenju ovisnosti o cigaretama ili samo produbljuju ovisnost o nikotinu? Pa naravno da ovo drugo. Prestani s obmanjujućim marketingom, Zače Brownu! Budite iskreni i stavite „Lucky Strike“ uzduž zadnjeg krila!
Dosta za prvi dio. Nadam se da sam dočarao nepravdu koja nas je zakinula za ljepotice kao što je npr. JPS Lotus. U drugom dijelu referata nastavljam s argumentacijom. Do tada nemojte pušiti cigarete. Ako ste pušač, prošla cigareta nek vam bude zadnja u životu. Za „better tomorrow“.
ć.p.b.
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 29 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je graho.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
“Ne. To je još jedan primjer obmanjujućeg marketinga. Red Bull piju brucoši noć prije ispitnog roka. Red Bull piju uredski Excel-džokeji noć prije nego direktor očekuje kvartalni report. Piju ga osnovnoškolci dok igraju Fortnite. Red Bull piješ kad ti se spava. Zašto ne zabranimo reklame Red Bull-a koji je štetan i obmanjuje potrošače?”
Mala digresija. Red Bull se pije s vodkom ponekad sa kokainom u trimixu. Sve ostalo su bajke :D
6
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Red Bull je štetniji za organizam od pive ili vina, pa čak i žestice. Dvostruki standardi FIA-e. Duhanski sponzori su baš imali lijepe dizajne .
5
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Jedino sam za zabranu kladionica kao sponzora, sve ostalo mi je fair game. Kad vidim ime neke kladionice na necijem dresu, bljuv…
Kod nas cak i liga nosi ime kladionice.
Smijesno mi je sponzorstvo recimo 0.0 % Heinekena a kraj njega plakat gospodina Walkera ( za njega nisam upoznat da ima 0,0% inacicu )
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Mislim a se alkohol smije reklamirati ( osim u arapskim zemljama zbog religijskih, ne moralnih razloga).
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Znam al mi je smijesno vidjet reklamu za bez alkoholno pivo i kraj njega viski ?
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Da se duhanski proizvodi maknu borilo se desetljećima. Tvoja logika je umjesto da se boriš protiv alkohola ako ga smatraš štetnim da se vrate duhanski proizvodi jer neki drugi koje ti smatraš štetnima se još uvijek smiju reklamirati.
1
1
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Duhanska industrija bi trebala sponzorisati šestogodišnjake zato što se tebi sviđaju šareni bolidi???
Da nije bilo one dosjetke o štetnosti lego kockica za tabane članak bi bio 100% glupost. Ovako je samo 97%
5
3
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Mišljenje je poput guzice. Svi ga imaju.
Ovo nije upućeno autoru članka.
Lp.
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
I kad već posjeduješ taj glupinomjer de napiši ti neki 0% glup članak.
10
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Nije lako financirati F1 entuzijastički portal i glavni urednik nema toliko vremena da sam piše razne članke. Razumijem da je to bio poriv da se potaknu čitatelji da se okušaju u pisanju. Ovaj članak nije dostojan niti da bude kao komentar na Fejsu o temi F1. ChatGPT bi u minuti izbacio hrpu članaka o F1. Ovaj članak nije čak ni kontroverzan koliko je glup i štetan.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
“… Ovaj članak nije čak ni kontroverzan koliko je glup i štetan…” – ne ubijaju pištolji, nego ljudi. Braniti duhanske ili bilo kakve reklame je vrh licemjerstva; zašto ti dušebrižnici, ako im je već toliko stalo, ne zabrane proizvodnju tih istih štetnih proizvoda? Da li je itko razmislio išta po tom pitanju? Mislim da svatko zna odgovor. Dozvoliti proizvodnju nečega, a onda na sve moguće načine suzbijati prodaju istoga mi je ništa drugo nego licemjerstvo. I da ne bi bilo zabune, ja sam nepušač, nikad nisam ni probao zapaliti.
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
ovo je genijalno. Bravo autor.
19
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Sve je to zanimljivo i u nekim dijelovima baš duhovito (odlomak o štetnosti raznih sponzora hehe). Nemam neki stav, da budem iskren. Ali i sam pušim, i moram reći razne brendove sam isprobao radi F1. Npr. West, Gauloises, Rothmans i Lucky Strike. A da ne govorim Benson & Hedges i Sobranie koji su bili dio mog Jordana. I danas pušim Sobranie, a ne bih ni znao za njega bez F1. Da znam gdje nabaviti, probao bih i Mild Seven.
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Mild Seven je japanska marka i u međuvremenu je preimenovana u Mevius. Nisam pušač, ali njihova livreja mi je najviše prirasla srcu ;)
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
…”Pirelli – štetan za sigurnost u prometu. DP World – ne znam što je to, ali DP je štetan za vladajuću koaliciju.” …najbolja ‘opaska autora’ u 2025.g., predlažem nagradu king kong pirelli iz vn francuske… :)
6
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
F1 – štetna za procjenu vlastitih vozačkih sposobnosti ?
Gasi struju! Motaj kabele…
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Odlična ideja. Stavimo te livreje još na udžbenike, bilježnice u učionice tako da kad ideš na roditeljski da ti je srce na mjestu.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Za one koji ovo nazivaju člankom, da ih podsjetim da je ovo kolumna, pa neka pogledaju definiciju kolumne.
Za one kojima je kolumna (ne članak), glupa (u bilo kojem procentu), štetna ili šta ti ja već znam, predlažem da se okušaju i napišu članak, pardon, kolumnu, koja neće biti glupa, štetna, pa makar bila i kontroverzna. Pa makar i uz pomoć ChatGPT ili nekog drugog AI alata.
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Meni su tada bili najljepši.
Možda je to zato jer sam tada počeo žestoko pratiti F1 (i pušiti Marlboro) :)
1
0