Analiza: Nadolijevanje goriva ponovno na dnevnom redu (anketa)

Izdvojeno / Kolumna

Luka Maloić

Prije 8 godina 6 min 5 komentara

Felipe Massa, Ferrari

Felipe Massa, Ferrari

Vijest da se nadolijevanje goriva vraća na dnevni red za 2017. godinu neugodno je iznenadila većinu momčadi koje su uspješno spriječile ovu ideju prošle godine, a sada je se opet pokušava ugurati na mala vrata. Moramo, svakako,  u ovom pitanju promotriti veću sliku i shvatiti kako će se ova ideja reflektirati na smjer kojim ovaj sport ide. Svi smo svjedoci velike konfuzije u F1 jer nema unitarističkog načina razmišljanja i nema jasne strategije razvoja sporta u budućnosti.

Ponovno isplivavanje stare, rekao bih potrošene, ideje na površinu nije ništa drugo nego nastavak tog lutanja i traženja uzbudljivosti koje kronično nedostaje. Svakako moderna F1 ima velikih problema, ali nisam siguran da je ovo idealno rješenje.  Nikome nije jasno tko je ponovno pokrenuo ovu ideju, ali neki insajderi govore da su lavinu započeli upravo Bernie Ecclestone i Jean Todt, iako su prošle godine ekipe rekle svoje, osim nekoliko šefova ekipa koji su Bernijevi prijatelji pa podupiru gotovo sve njegove ideje.

Todt je u petak javno rekao kako je otvoren za ideju nadolijevanja goriva  i da su prethodnih godina najveći prigovor ovom prijedlogu bili troškovi – za koje on smatra da su mizerni.

“Govorimo o 50 000 eura godišnje. Ako je to dobro za show, inače sam veliki zagovornik rezanja troškova, ali to nije ključna točka u golobalnim troškovima F1. Na kraju krajeva, trebali bi barem diskutirati o tome,” rekao je Todt za Reuters.

Stvara li nadolijevanje goriva show?

Nakon ukidanja nadolijevanja 2009. godine, priče o povratku prvi puta se spominje prošle godine na sastanku F1 Strateške grupe 14. svibnja.  Na tom sastanku su sudjelovali šefovi Ferrarija, McLarena, Mercedesa, Red Bulla, Williamsa i Force Indije.  Zapravo, to je bila samo jedna od točaka u beskonačnoj raspravi o smjeru razvoja sporta u budućnosti.

“Vodile su se debate oko nadolijevanja, o tome da li ga treba vratiti u F1. Postojale su različita gledišta na to. Bio je to konstruktivan sastanak. Ne bih rekao da smo sredili sva otvorena pitanja i odluke, ali svakako smo diskutirali o relevantnim pitanjima i došli do nekih saznanja,” rekao je Christian Horner, šef Red Bulla, u ono vrijeme.

Glavni prigovori nadolijevanja goriva baziraju se na kompleksnosti tehničkog i inženjerskog osoblja i opreme. Ekipe ne bi htjele povećavati troškove i smanjiti razinu sigurnosti za svoje vozače i osoblje – a konačna odluka je da nadolijevanje ionako ne poboljšava show.

To tog zaključka se došlo kada su menadžeri ekipa sjeli za stol sa Charlijem Whitingom iz FIA-e u Montrealu 4. lipnja. Na tom sastanku, analizirali su povijesne podatke raznih stratega ekipa koji su prezentirali svoje podatke i istraživanja, a konačni zaključak bio je da nadolijevanje goriva nikako ne povećava zanimljivost utrka. Istaknuli su da, na primjer, u 2010. – u godini nakon ukidanja nadolijevanja goriva – zabilježeno je dvostruko više pretjecanja na stazi nego godinu prije.

Sljedeće pitanje o kojem se diskutiralo bila je činjenica da ukoliko se nadolijevanje vrati, ponovno bi se, na neki način, upropastio sustav kvalifikacija za utrku jer bi opet postojali upitnici o tome tko ima koliko goriva i ne bi se znalo koji je auto najbrži. Drugim riječima, ponovno dolazimo do situacije beskrajnog taktiziranja.

Stvarni troškovi i pitanje sigurnosti

Ekipe su, također, izrazile veliki strah zbog sigurnosti. Želja za što bržim zaustavljanjem u boksu dovela bi do raznih rješenja što bržeg protoka goriva iz pumpe u automobil nego što je to bilo ranije, a svi se slažu da to povećava rizik. Nakon sastanka u Montrealu Whiting je iznio zaključke FIA-i, a ideja je potiho odbačena na sljedećem sastanku Strateške grupe 1. srpnja.

Pošto su tek nedavno odbacili ideju u nadolijevanju goriva, inženjere je iznenadilo što se ova ideja ponovno proteže po medijima. Također, nisu nimalo impresionirani Todtovim tvrdnjama da će nadolijevanje goriva koštati ekipe oko 50 000 eura godišnje. Mislim da je to razumljivo i najvećem laiku i nije potpuno jasno odakle Todtu takve informacije i koga on to pokušava manipulirati.

Precizni izračuni pokazuju da je trošak nabavke opreme i instalacija procijenjen na milijun funti u prvoj godini, a kasnije održavanje, atestrianje i servisiranje stoji oko 500 000 funti godišnje i u tu cijenu nisu uračunati troškovi osoblja (ekipe) koja će na svakoj utrci nadolijevati gorivo u bolid.

Sada kada je ideja ponovno na dnevnom redu, inženjeri i glavni menadžeri ekipa moraju pripremiti svoje šefove i uvjeriti ih u neisplativost takve odluke prije novog sastanka Strateške grupe i F1 Komisije u Ženevi koji se održava sljedeći tjedan. Mnogi vjeruju da će se ideja ponovno glatko odbaciti.

“Tko zna, možda se opet vratimo na “ground effect”, aluminijske šasije i kožne kape. Mislim da ćemo opet morati izvaditi podatke analize koje smo radili prošle godine i pokazati im da je nadolijevanje čisto sra*e koje neće poboljšati show,” rekao je jedan neimenovani insajder novinarima Motorsporta.

Ljudi iz Williamsa najglasniji protivnici 

“Proizvođači su upravo potrošili stotine milijuna na ove nove hibridne pogonske jedinice. Oni su mnogo bolje upućeni u industriju cestovnih vozila, a tamo je naglasak stavljen na energetsku učinkovitost koja se mora promicati u društvu. Dakle, ukoliko vratimo nadolijevanje, opet ćemo od F1 napraviti sport “naftnog-opijanja i rasipanja”, što je potpuna suprotnost od poruke koju želimo mi i proizvođači poslati široj javnosti. Tako da sam ja potpuno protiv toga,” rekla je Claire Williams.

Pat Symonds, Williamsov šef tehničkog odjela, rekao je kako postoji ogroman negativni utjecaj na utrkivanje.

“Nadolijevanje oduzima spektakl utrkivanja. Mislim da to vodi determinističkom utrkivanju; želim reći da onda mi određujemo strategiju i F1 postaje više taktička igra u kojoj nemaju glavnu riječ vozači. Drugim riječima, sada određujemo ulaske u boks prema stanju guma, što nikada ne možemo odrediti prije utrke, a to se događa i svim našim konkurentima. Kada imate nadolijevnaje goriva, sve postaje određeno – ako isplaniramo stati u 24. krugu, onda stanemo u 24. krugu i gotovo. Ništa se po tom pitanju ne može napraviti – sve je isplanirano, ukoliko stanemo krug ranije trpimo veliku štetu. Mislim da je to veliki retrogradni korak jer smo u godinama nakon ukidanja nadolijevanja imali mnogo bolje utrke.”

“Mislim da mnogi govore kako će automobili ići brže jer će biti lakši, ali izazivam svakoga da stvarno izračuna krugove automobila po tom pitanju. Tijekom drugog slobodnog treninga, na primjer, kada startamo sa malo goriva , a završavamo sa mnogo, stvarno je teško uočiti razliku. Plus, što brže nadolijevate gorivo – povećavate taj protok – to je više rizika unosite za svoje ljude.”

Treba li Formuli 1 nadolijevanje goriva?

Rezultati

Loading ... Loading ...

Odgovor

5 komentara

  1. Fernando Alonso 14
    alonso5 Donator Prikaži

    Mislim da nadolijevanje goriva i nije neko rijesenje bolje bi bilo promijeniti pravila o motorima.


    0
    0

    0
  2. Sebastian Vettel
    senja Prikaži

    Troškovi? Sve vrste utrkivanja imaju nadolijevanje goriva. A onda nam se prodaje priča da je to preskupo za najskuplji takav sport. Ako F1 ne može priuštiti nadolijevanje goriva zato što je skupo, kako onda da ga sve ostale serije imaju? I njima nije skupo…
    Prestizanja? Nemamo ih ni danas, osim onih umjetnih (DRS). Ako ništa bilo bi više strateških opcija. A DRS bi omogućio umjetna prestizanja, kao što ih imamo danas. A nismo imali u prošloj eri nadolijevanja goriva.
    Potrošnja goriva? Pa mogu oni i dalje odrediti da se ne potroši više od 100kg, ako im je toliko bitna potrošnja. Samo da tih 100kg ne nose u bolidu čitavu utrku.
    Jedan jedini plus pobija sve ove gore navodne minuse, a to je lakši i brži bolid odmah na startu utrke. Za prestizanje će se pobrinuti DRS, kao i do sad. A ni Pirelli se neće trebati paziti kao da po jajima voze, nego će se moći nagaziti maksimalno do ulaska u boks na nadolijevanje goriva, i usput na promjenu guma. Neće se morati promijeniti gume u 2 sekunde, pa će malo pasti pritisak sa mehaničara u boksu.


    0
    0

    0
  3. Blackhawk Prikaži

    Vi u F1pulsu držite ovog momka Luku kako god znate i umijete jer se čovjek trudi napraviti duge i kvalitetne tekstove. Baš kao i David Vidović. Ne da se ostali ne trude nego jednostavno su ova dvojica ono što je uvijek falilo portalima koji većinom prenose vijesti. Autorski tekstovi ono što izdvajaju prave portale od onih ostalih, a njih dvojica to rade vrhunski!
    Što se tiče teme – bilo je samo pitanje kada će se vratiti nadolijevanje goriva za vrijeme utrka. Isto kao što je isto samo pitaje vremena kada će se nakon toga opet zabraniti. Ciklus je to koji se ponavlja tijekom cijele povijesti F1, i nastavit će se u budućnosti. Zašto ne znam, ali je jednostavno tako :-D


    0
    0

    0
  4. Formula1
    ArmandoŽ Donator Prikaži

    Doljevanje ili ne , mislim da je to jeftin trik da se izbjegne priča kako najskuplji motosport – F1 , i dalje nema motore prikladne za tu priču….


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.