Bilo mi je prvi put: Kako je, do vraga, Maldonado došao do pobjede?

Kolumna

Josip Jelušić

Prije 4 mjeseci 12 min 8 komentara

Godina je 2012. i nalazimo se u jeku dominacije Red Bulla i Sebastiana Vettela za koju, čini se, nitko nema rješenja. Međutim, sezona je počela bolje nego se bilo tko mogao nadati i u prvih sedam utrka imali smo sedam različitih pobjednika, a prvenstvo je bilo otvoreno do samoga kraja i one legendarne utrke u Brazilu. No, put do Interlagosa vodio nas je zamršenim tokom gdje smo imali priliku vidjeti kako se čak osam vozača penje na najvišu stepenicu pobjedničkog postolja. Nekima od njih – Vettel, Alonso, Raikkonen, Hamilton, Button i Webber – bile su to jedne od brojnih pobjeda u njihovim dugačkim i uglavno uspješnim karijerama. Nekim drugim vozačima, kao što je Nico Rosberg, bila je to prva pobjeda u karijeri. No, jednom vozaču 2012. godina ostat će upamćena kao prva i zadnja pobjeda. Riječ je, naravno, o Čistaču (moj osobni nadimak) Pastoru Maldonadu.

U svojih pet godina koliko je proveo u Formuli 1, Pastor Maldonado kroz tri sezone (2011.-2013.) branio je boje Williamsa, dok je u preostale dvije (2014.-2015.) garažu Williamsa zamijenio onom Lotusa. Nakon odlaska iz Lotusa i aktivnog utrkivanja valja istaknuti kako se još dvije sezone zadržao u Formuli 1 kao testni vozač za Pirelli. Iako mu brzina i surovi talent i nisu bili jača strana, Maldonado je posjedovao neosporni talent čišćenja vozača ispred sebe. Bilo da je riječ o tome da se u krivo vrijeme nalazio na krivom mjestu ili da se radi o kombinaciji visokog adrenalina i loše prosudbe.

Jednako tako, u svojoj karijeri nikada nije završio utrke u Australiji, Maleziji i Monacu. Statistika govori i to da u svojih 96 utrka u Formuli 1 čak 32 puta nije došao do cilja. Osim pobjede u Španjolskoj drugi najbolji rezultat bilo mu je peto mjesto u Abu Dhabiju iste godine. Ukupno je 14 puta završio među osvajačima bodova, a sve skupa je u karijeri osvojio 76 bodova, što je otprilike jednako učinku Lancea Strolla u 2023. godini. No, šalu na stranu, za razliku od Strolla, ali i brojnih drugih vozača, Pastor Maldonado ostvario je svoj san i 13. svibnja 2012. godine osvojio je Veliku nagradu Španjolske, a slika na kojoj ga drugoplasirani Alonso i trećeplasirani Raikkonen drže na ramenima i dan danas budi nostalgiju za nekim davnim, sretnijim vremenima.

Za tu prvu pobjedu ovom Venezuelancu trebalo je samo 24 utrke, što je kud i kamo manje nego što je za isti rezultat bilo potrebno vozačima poput Norrisa (110 utrka), Sainza (150 utrka) ili Pereza (190 utrka). Pobjeda Pastora Maldonada još uvijek predstavlja posljednju pobjedu ekipe Williamsa na nekoj grand prix utrci. Od 2012. do danas ekipa Williamsa vozila je ukupno 267 utrka te je uz spomenutu Maldonadovu pobjedu uzela samo 17 postolja, od čega je glavnina bila 2014. godine kada su bili treći u konstruktorima, a čak ni tada nisu ostvarili pobjedu.

“Osim pobjede u Španjolskoj drugi najbolji rezultat bilo mu je peto mjesto u Abu Dhabiju iste godine. Ukupno je 14 puta završio među osvajačima bodova, a sve skupa je u karijeri osvojio 76 bodova, što je otprilike jednako učinku Lancea Strolla u 2023. godini.”

No, kako je, k vragu, Maldonado to pošlo za rukom?

Velika nagrada Španjolske bila je peta po redu utrka sezone 2012. i do tada smo vidjeli već četiri različita pobjednika. Button i Alonso prije toga slavili su u Australiji i Maleziji, dok su druga dvojica pobjednika bili Nico Rosberg u Kini i dvostruki branitelj naslova Sebastian Vettel koji je slavio u Bahreinu. Zasigurno novi pobjednik neće doći izvan kruga Red Bull, Ferrari i McLaren, zar ne? Uoči utrke poredak u prvenstvu glasio je da su u prva tri mjesta zgurani Vettel, Hamilton i Webber s 53, 49 i 48 bodova, a u stopu su ih pratili Button i Alonso te su obojica imali po 43 osvojena boda.

Domaća utrka u Španjolskoj nudila je Alonsu priliku da iskoristi nesumnjivo loše kvalifikacije za Red Bull s obzirom na to da su Vettell i Webber subotnje kvalifikacije završili na razočaravajućem 7. i 11. mjestu. Međutim, navikavanje Ferrarijevih navijača na neuspjehe i da neće nužno ići sve po planu u tim je godinama bilo još u povojima, a jedno od razočarenja uslijedilo je u vidu Williamsa i Pastora Maldonada koji se niotkud pojavio ispred Alonsova crvenog bolida. Neposredno nakon kvalifikacija poredak je glasio tako da je P1 zauzeo Hamilton, a slijedili su ga Maldonado na P2 i Alonso na P3. Ubrzo po okončanju kvalifikacija Hamilton je kažnjen zbog nedovoljne količine goriva i bačen je na začelje startnog poretka. Imajte ovo na umu jer ćemo se kasnije vratiti ovoj temi. Hamiltonov start sa začelja značio je da nas na nedjeljnoj utrci na P1 čeka Maldonado, a na P2 Alonso. Posljednji put kada je Maldonado bio na pole poziciji prije Velike nagrade Španjolske bilo je 2008. godine u GP2 kategoriji, a tada promašio brzinu prilikom gašenja svjetala. Ferrari će ovo sasvim sigurno riješiti, nije li tako?

I sve je sugeriralo da će biti upravo tako. Crvena svjetla su se ugasila, Maldonadov start bio je sasvim OK, no to ipak nije bilo dovoljno da bi zaustavio inspiriranog Alonsa koji je nekih 700 metara kasnije u prvom zavoju zauzeo vodeću poziciju. Do četvrtog zavoja Sergio Perez je umalo doživio bliski susret s ogradom zbog puknuća gume, a kao vodeća četvorica etablirali su se Alonso na P1, Maldonado na P2 te Lotusovi Kimi Raikkonen i Romain Grosjean koji su zauzeli P3 i P4. Usprkos početnom pritiskanju, Alonso nikako nije uspio napraviti značajniji razmak u odnosu na Maldonada te su u devetom krugu njih dvojica bili udaljeni nešto više preko jedne sekunde. Poslovično teška staza za pretjecanje i obilje iskustva u Alonsovim rukama govorili su da Ferrari ipak ima dovoljno znanja kojim će u konačnici savladati Williams i doći do pobjede. Inače, posljednje Williamsovo slavlje bilo je još tamo davne 2004. godine u Brazilu kada je slavio legendarni Juan Pablo Montoya.

U 11. krugu Alonso prvi odlazi na zaustavljanje u box te mijenjanje guma odrađuje bez ikakvih problema. Već sljedeći krug Williams u box poziva Maldonada koji mijenja gume za 4.2 sekunde i na izlasku iz boxa imamo status quo s Alonsom na P1 i Maldonadom na P2.

Jedna od stvari koja je definitivno obilježila rani stadij ove utrke je posve amaterski sudar Michaela Schumachera i Maldonadovog timskog kolege Brune Senne u 13. krugu na ulasku u prvi zavoj. Sudar je izgledao totalno šarlatanski s Schumijeve strane. Potpuno je promašio mjesto kočenja, a zatim se zapucao u stražnji dio Williamsova FW-a 34 nakon čega su obojica bila primorana završiti utrku. Alonso je čitavo ovo vrijeme mirno bio na čelu kolone, a njegova prednost nad Maldonadom od 17. do 21. kruga varirala je od +3.8 do +1.8 sekundi i sada je bilo sasvim izvjesno da će, kao i uvijek kada je riječ o stazi u Barceloni, biti ključna strategija ekipe. Prvi potez povukao je Williams i u 25. krugu šalje Maldonada na mijenjanje guma koje odrađuju za 3.6 sekundi. Dok je Maldonado na izlasku iz boxa ispred sebe imao čisti zrak, za to vrijeme je Alonso zapeo iza sporijeg Charlesa Pica i tako izgubio dragocjeno vrijeme. Ferrari je pozvao Alonsa u Box u 27. krugu, gume mijenjaju za 3.8 sekundi, a već sljedeći kadar pokazuje koliko je moćan bio undercut Williamsa budući da je Maldonado prešao u sigurno vodstvo još puno prije prvog zavoja.

U 34. krugu prednost Williamsa narasla je na 6.7 sekundi u odnosu na Alonsa, a Ferrari je morao poduzeti nešto čime bi poremetio planove ove slavne britanske ekipe. Međutim, Williams nije ništa prepuštao slučaju. U 42. krugu ponovno zovu Maldonada u box, ali ovo zaustavljanje nije niti približno idealno kako su zamislili. Problem je bio na zadnjoj lijevoj gumi, što je rezultiralo beskrajno dugim stajanjem od šest sekundi. Hoće li ovo uprskati sav trud? Nismo dugo čekali na odgovor. Ferrari uzvraća i u 44. krugu zove Alonsa na njegovo drugo zaustavljanje. Pit stop od 3.5 sekundi govori da je sve prošlo bez većih problema. Na izlasku iz boxa Alonso se ponovno nalazi iza Maldonada koji ispred sebe ovaj put ima Kimija Raikkonena i kojeg pod svaku cijenu mora što prije obići.

Raikkonen i Lotus odlučili su se na potpuno drugu strategiju odnosu na Williams i Ferrari, Maldonado je gubio vrijeme iza Lotusa i u 46. krugu zaista je bilo sad ili nikad za Maldonada. Iako je toliko puta tijekom karijere upravo ovakve situacije potpuno krivo tumačio i samim time dolazio u scenarije koji su ga stajali utrke, štete na bolidu i prije svega ugleda, taj put je uspio. U 47. krugu u prvom zavoju sasvim mirno, kao da to radi svaki dan, prolazi pored Kimija i ponovno uzima P1. Sada mu stvarno ništa više nije stajalo na putu. Osim, možda, njega samog?

Alonso je prošao pored Raikkonena krug kasnije, ali do tada je Maldonado već dovoljno odmaglio. Izrazi lica u Williamsovoj garaži govorili su sve. Cijela ekipa, uključujući i njegovu djevojku, ostarili su valjda nekoliko godina. Kamera prikazuje mladog Totta Wolfa kako čestita vidljivo umornom šefu ekipe Franku Williamsu. No, vrijedilo je. U 66. krugu Maldonado prolazi posljednji put ciljem i uzima svoju prvu i jedinu pobjedu u karijeri. Na taj način postao je prvi vozač iz Venezuele koji se popeo na najvišu stepenicu pobjedničkog postolja. Ova pobjeda značila je i to da Maldonado ima omjer od 100% kada je riječ o pretvaranju pole pozicije u pobjedu. Kakvi Verstappeni, Norrisi i Hamiltoni, samo je jedan Pastor.

S ovim vremenskim odmakom Maldonadova poruka na timskom radiju nakon utrke zvuči mi kao da su pobjede u grand prix utrci stvar njegove svakodnevice. Lakonska zahvala ekipi uz pohvalu bolidu, ali i onaj šeretski hod prilikom izlaska iz bolida bili su u dijametralnoj suprotnosti sa Maldonadom kojeg na postolju nose velikani poput Alonsa i Raikkonena čiji su izrazi lica govorili više nego bilo koja kolumna ovog svijeta.

Politika, kontroverze i vatrena stihija

Pastor Maldonado postao je nacionalni heroj u svojoj rodnoj Venezueli. Znate kako to već ide, u duboko podijeljenoj zemlji uoči predsjedničkih izbora bio je ovo razlog za ujedinjenje. “Naš pastir!” (aludirajući na ime Pastor, op. a.) i “Maldonado, ponos Venezuele!” bili su jedni od brojnih naslova i natpisa u jeku proslave njegovog najvećeg uspjeha. Nije dugo potrajalo da ga obje sukobljene strane počnu svojatati. Predsjednik Hugo Chavez i njegov protukandidat Henrique Capriles poslali su svoje čestitke putem Twittera, nimalo ne iskoristivši ovaj uspjeh za svoj politički kapital.

“Nije dugo trebalo da se pojave glasine kako su iz Pirellija u Williamsovu garažu poslali posebnu vrstu guma i na taj način čestitali Franku Williamsu 70. rođendan koji je proslavio mjesec dana ranije.”

Još su dvije stvari obilježile ovaj trkaći vikend. S obzirom da je ovo bila prva pobjeda Williamsa od 2004. godine i posljednja sve do danas, nije dugo trebalo da se pojave glasine kako su iz Pirellija u Williamsovu garažu poslali posebnu vrstu guma i na taj način čestitali Franku Williamsu 70. rođendan koji je proslavio mjesec dana ranije. Riječ je o tome da su brojni vozači i ekipe bile nezadovoljne Pirellijevim gumama s kojima se ušlo u 2012. godinu. Jedan od najglasnijih kritičara bio je Michael Schumacher koji ih je uspoređivao sa “sirovim jajima”. Priča se da je na testiranju u Mugellu početkom svibnja, a koji tjedan prije utrke u Španjolskoj, Pirelli dao uvid u novu i poboljšanu tehnologiju izrade guma. Pitate se zašto dati Franku Williamsu poklon mjesec dana nakon njegova rođendana? I na to postoji odgovor. Prethodne dvije utrke održane su u Kini i u Bahreinu. Franka nije bilo u Kini, dok su u Bahreinu u to vrijeme vladali ogromni građanski nemiri koji su u jednom trenutku dovodili u pitanje održavanje utrke. Upravo na taj način zgodno upada test u Mugellu početkom svibnja, utrka u Španjolskoj i poklon u vidu pobjede na grand prixu ni od koga drugoga nego od – glavom i bradom – Berniea Ecclestonea i Pirellija.

Druga teorija govori o tome da Pirelli uopće nije bio uključen u ovu “zavjeru”, već isključivo FIA i Ecclestone koji su kaznili Hamiltona zbog premale količine goriva za uzorak nakon kvalifikacija, dok je zapravo Williams bio taj koji je vozio s premalom količinom goriva. Treća teorija uključuje već spomenutog predsjednika Huga Chaveza koji je na više ili manje izravne načine financirao Maldonadovu karijeru u Formuli 1. Teorija glasi kako je Chavez platio Pirelliju/FIA-i/Ecclestoneu izvjestan iznos u zamjenu za Maldonadovu pobjedu, što bi mu izvrsno poslužilo u borbi za četvrti predsjednički mandat.

Ono što je neosporno je druga bitna stvar ovog vikenda, a to je požar u garaži Williamsa koji se dogodio nekih sat i pol nakon utrke. Požar je zahvatio garažu Brune Senne, drugog Williamsovog vozača, te je ukupno ozljeđeno tridesetak ljudi, a pukom srećom nitko nije ozbiljnije stradao. Požar je došao kao naručen špekulacijama prema kojima je do vatre došlo u idealno vrijeme da ponovno Pirelli/FIA/Ecclestone prikriju sve moguće dokaze svoje spačke. Sennin bolid bio je idealna prilika za to budući da bi požar na pobjedničkom bolidu ipak bio malo previše sumnjiv.

U konačnici, iz današnje perspektive to više nije ni bitno. Naravno, navedene špekulacije nikada nisu dokazane i apsolutno svi uključeni su ih opovrgnuli. Na kraju krajeva, ostaje važna samo jedna stvar, a to je da su Maldonado i Williams taj vikend bili najbrži, usprkos lošem startu i još lošijem trećem zaustavljanju u box.

Pastor Maldonado do kraja karijere osvojio je još samo 46 bodova i više nikada nije bio niti blizu plasmana na pobjedničko postolje i njegovi nastupi ostali su upamćeni više po incidentima i čišćenju ekipe oko sebe. Svejedno, njegov uspjeh u Španjolskoj također predstavlja duh vremena i rezultat koji u današnjim utrkama teško možemo zamisliti čak i u najluđim scenarijima.

I to mu nitko nikada neće oduzeti.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

8 komentara

  1. Felipe Massa
    Braziliscanec Masa novinar Prikaži

    Odličan text, vratilo me u to proljeće koje se čini daaaaaaaavno
    p.s. ja sam u ovom slučaju team teorija zavjere.



    1
    1

    0
  2. Dan Gurney
    Crash Pretplatnik Prikaži

    Iako mu brzina i surovi talent i nisu bili jača strana, Maldonado je posjedovao neosporni talent čišćenja vozača ispred sebe.

    Citam ovo i vidim samo Montoya.. Kontam koji je ovo lik da napise da frajer nema brzine i talenta, skoro sam i odusta i tek kasnije sam nadoso da pise Maldonado. Rekli bi, brain fart..

    Tnx za tekst :)



    1
    1

    0
  3. Ayrton Senna
    maurich Prikaži

    Kako je to dobra sezona bila!!! ♥️
    Odlican tekst, bravo!


    0
    0

    0
  4. avalon Prikaži

    kolumna …. mišljenje i gledište autora , a sa ovom se i ne bi baš složija .
    za početak “Iako mu brzina i surovi talent i nisu bili jača strana, Maldonado je posjedovao neosporni talent čišćenja vozača ispred sebe.” ima jedan barba imena i prezimena rob wilson koji je radija ka “trkači trener” i kroz njegovu “školu” su prošli npr montoya , kimi , coulthard , bottas , marco andreti pa i valentino rossi . tu je bija i maldonado i mišljenje wilsona o pastoru je bilo da je ovaj jako brz ali i previše temperamentan sa zaključkom da bi taj temperament treba “ukrotit” . na žalost to pastoru nije pošlo za rukom . btw , kad se piše o vozačkim kvalitetama maldonada nekako više virujem treneru wilsonu nego autoru kolumne . čak ni vožnja , pobjeda maldonada nije korektno vrednovana ALI … potez alonsa i kimija ( dizanje pastora na ramena ) “govori” kolika i kakva je ta pobjeda bila . kad se to dogodilo prije ili posli u F 1 ? ili neko misli da su alonso i kimi iz sprdje , a ne poštovanja digli pastora na ramena ?
    u Q lewis je nepunih 0,6 s bija brži od maldonada , a alonso je bija 0,017 s sporiji od pastora . je li williams bija konkurentan McL i ferrariu s obzirom na plasman u Q ? ako nije , a nije ne znači li to da je u inferiornom williamsu pastor “odradija” odlične Q ? na startu pastor nije “odolija” alonsu ? je li to bilo čudno jer alonso pred domaćom publikom u ferrariu i 180 odvoženih trka Vs maldonado u inferiornom willimsu sa 24 trke iza sebe . od 66 krugova pastor je vodija trku 37 , alonso 27 i kimi 2 kruga ;)
    od 32 odustajanja “čistać” je u 12 trka odustaja zbog sudara i za svaki je baš on krivac ? jbte , njega su svi uzeli na zub bija ili ne bija kriv . pa i njegov tim lotus kad je “naletija” na pasicu ,oštetija bolid okrivija za to …. i prije i posli pastora vozači su naljetali na pasice katkad oštetivši bolid ali jedino je on proglašen krivim za to ?!?!? šteta šta mu ime nije bilo pedro .
    sugeriram da se pogleda borba maldonada i maxa u austriji 2015. sa maxom nikad nije bilo borit se lako , naročito ne u njegovim “početnim” sezonama kad je zna “ludovat” no u austriji mu je srcem , “ludilom” pastor parira . je li trebalo imat vještine i srčanosti za potez i “hvatanje” bolida onako kako nam je pastor prezentira ? pastoru je po robu wilsonu brzina bila JAČA STRANA ali samokontrola/vruća krv je bila njegov problem i nije ga trebalo zbog toga omalovažavat . 115 vozača je pobjeđivalo u F 1 ( od njih gotovo 800 ) , a među njima je i pastor :) u svojpoj drugoj sezoni je ostvarija pobjedu , a npr gasly , frentzen u 4. , ocon u 5. , alesi u 7. itd , itd
    i da dam doprinos teorijama zavjere ….. mislim da je maldonado pobjedija u španjolskoj 2012. jer je hugo chavez i zbog političke borbe sa caprilesom platija FIA , timovima i vozačima da puste pastoru da pobjedi . inače di bi on pobjedija alonsa ikimija u normalnim okolnostima zar ne ? i dodatno omalovažavanje karijere maldonada kroz komparaciju njegovih ukupno osvojenih bodova (76 ) sa bodovima koje osvojia “omiljeni” stroll (74) u 2023. , a da se “”zaboravi” da je pastor vozija loši williams i tek povremeno solidni lotus dok je astonu ex RP ex FI ta 2023. BODOVNO bila najuspješnija sezona u F 1 iako su 2015./16. završavali na P 4 ali sa manje osvojenih bodova . je li pastor ikad vozija tako konkurentan bolid tokom svoje karijere ?



    4
    3

    1
  5. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    Uvijek mi je bila sumnjiva ta pobjeda. Znači, Williams je povukao dobar potez kod drugog pit stopa i Pastor je bio stisnuo, ali glavna i ključna zvijezda ove pobjede je bio Pirelli. Ružno, do zla boga. ??

    Ali ova kolumna je odlična, i autor je to genijalno odradio. Hvala. Naravno, hoćemo još.



    1
    1

    0
  6. Pastor Maldonado
    perodeformero Pretplatnik Prikaži

    Dobar članak. Puno detalja.
    Jedino što mi smeta, a to nije samo posljedica članka je
    ismijavanje Maldonada kao lošeg vozača koji se volio zabijati u druge i raditi nesreće.

    Interesantan je trenutak kada je dobio taj nadimak.
    Nakon što nije popustio Hamiltonu pa su na onom “U” zavoju završili u pijesku.
    Tada su Engleski mediji poludjeli i od tog trenutka je Maldonado “luda koja se zabija u druge i nema blage veze sa vožnjom”
    Te sezone je bio i na domak druge pobjede.
    Ismijavanje da se voli sudarati ga je pratilo unatoč tome što u većini sudara nije bio krivac, a “!dvorska luda” – Kolko je samo bilo za 10 stepenica lošijih vozača od njega.



    4
    4

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.