Kako kacige spašavaju živote

Red flag

Jakov

Prije 2 mjeseci 7 min 4 komentara

x2
x1

Kaciga ima posebno značenje za mnoge vozače. Koliko je tebi važna tvoja kaciga?novinar

Pa, štiti moju glavu. Kimi Räikkönen

Prve kacige

Ne korištenje kacige pri utrkivanju jednako je igranju ruskog ruleta – nije pitanje hoće li se nešto dogoditi, nego kada. Ta spoznaja bila je jasna i u ranim danima utrkivanja, kada su vozači nosili razne naprave za zaštitu glave. U početku su se koristile kožne kacige u kombinaciji sa zaštitnim naočalama. Ova kombinacija prvenstveno je služila kao zaštita od prašine i vrućeg ulja koje je prštalo iz motora. Pojedini vozači koristili su vatrogasne kacige jer su svojim čvrstim oklopom nudile bolju zaštitu od mekih kožnih kaciga. Prve kacige posebno dizajnirane za motosport pojavile su se na tržištu početkom 1950-ih.

Rana evolucija kaciga

Prvo desetljeće Formule 1 obilježio je postupan razvoj kaciga – od kožnih do krutih oklopa. S vremenom je postalo jasno da uz tvrdi vanjski sloj kacige treba dodati i unutarnji sloj od mekšeg materijala koji može apsorbirati dio udarne energije. Tijekom 1960-ih većinski su se koristile kacige s tvrdim oklopom i otvorenim dizajnom. Uslijed sve većih brzina bolida, 1970-ih zatvorene kacige s plastičnim vizirima postaju standardne čime je zaštita proširena i na lice vozača.

Brabham, Koch, Eric / Anefo

Stagnacija razvoja prije implementacije HANS uređaja

Tijekom 1980-ih i 1990-ih, dizajn kaciga nije se značajno mijenjao. Svi vozači Formule 1 koristili su zatvorene kacige s tvrdim vanjskim oklopima i mekšim unutarnjim slojevima za apsorpciju energije. Razlog stagnacije bio je taj što su fatalne ozljede češće bile uzrokovane lomom lubanjske osnovice uslijed naglog trzaja glave, što kaciga nije mogla preventirati. HANS (Head and Neck Support) uređaj postepeno uveden tijekom 1990-ih, drastično je smanjio broj takvih ozljeda. Kada je 2003. HANS postao obavezan, fokus se ponovno prebacio na dodatna poboljšanja kaciga.


Istaknuti događaji koji su utjecali na razvoj kaciga

Ayrton Senna – Imola 1994.

Jedan od najcrnjih vikenda u povijesti Formule 1 dogodio se 1994. na Velikoj nagradi San Marina, kada su u razmaku od dva dana poginuli Roland Ratzenberger i Ayrton Senna. U sedmom krugu utrke, Senna je izletio iz zavoja Tamburello i udario u betonski zid pri brzini od 211 km/h. Iako precizni telemetrijski podaci nisu poznati, procjenjuje se da je udarac rezultirao deceleracijom od preko 50 G. Pri udarcu bolida, prednji desni sustav ovjesa je puknuo, te je vilica ovjesa pogodila pogodila Sennu u gornji desni dio kacige dok je ležaj kotača probio vizir i zadao Senni smrtonosne ozljede. Među mnogim sigurnosnim promjenama koje su uslijedile, jedna od njih bila je stroži kriterij za čvrstoću područja oko vizira. Ubrzo je usvojen standard koji znatno povećava strukturalnu zaštitu od probijanja kacige u području vizira. Viziri su izrađivani od manje krutih materijala kako bi smanjili šansu puknuća. Također je smanjeno područje vizira, stoga današnje kacige sadrže primjetno manje vizire od kaciga iz razdoblja 90-ih godina.

Felipe Massa – Mađarska 2009.

Druga kvalifikacijska runda VN Mađarske 2009. rezultirala je po život opasnom ozljedom za Ferrarijevog vozača. Massa je na brzom dijelu staze, prije četvrtog zavoja naletio na oprugu koja je ispala sa stražnjeg kraja bolida Rubensa Barrichella. Opruga mase 700 grama pogodila je Massu u gornji lijevi rub vizira dok se kretao brzinom 280 km/h. Uslijed udarca, Massa je izgubio svijest te nastavio voziti ravno u barijere. Iako je opruga dijelom probila vizir kacige, vršak je srećom pogodio iznad oka Masse. Ozlijede su bile ozbiljne, te se zbog prijeloma čeone kosti Massa oporavljao ostatak sezone. Ovaj događaj alarmirao je FIA-ino sigurnosno vijeće koje je hitno naložilo istraživanje kojim bi se smanjila šansa za ponavljanjem ovakve ozljede. Rezultat toga je implementacija balističke zaštite zvana ABP (Advanced Ballistic Protection) 2010. godine. Balistička zaštita postiže se umetanjem titanijske pločice visine 10 mm duž gornjeg ruba otvora za vizir. Na taj način je povećana krutost gornjeg ruba otvora kako bi se „balistički” predmeti odbili od kacige. Danas svi vozači koji se utrkuju vozilima s otvorenim kokpitom moraju nositi kacige koje sadrže balističku zaštitu.

Kamere unutar kacige

Godine 2021. tijekom treninga VN Belgije prvi put je emitiran kadar iz vozačeve perspektive. Proizvođaču kaciga Bell Helmets pošlo je za rukom montiranje kamere s unutrašnje strane vizira koja ima mogućnost direktnog prijenosa u eter. Sa sigurnosne strane ovo je zabrinulo stručnjake koji su ukazivali na moguću opasnost. Ukazivali su kako bi pri sudaru kućište kamere moglo ozlijediti vozača u području arkade. Naknadno je postavljen uvjet da pri dizajniranju kacige, kamera mora biti postavljena na način da kućište ne smije doći u kontakt s vozačevom glavom pri sudaru.

Današnji standard kaciga za Formulu 1 – 8860-2018

FIA 8860-2018 (Advanced Helmet) standard je najnapredniji sigurnosni standard za kacige u motosportu. Standard osigurava najvišu razinu zaštite vozača i zahtjeva visoke performanse kacige u nekoliko ključnih područja, od kojih su najvažniji: otpornost na udarce, apsorpcija energije, balistička zaštita, nezapaljivost, otpornost vizira i zaštita od prodora oštrih predmeta. Testiranja simuliraju udarce s deceleracijom do 275 G na ključna područja kao što su prednji, bočni i gornji dio kacige. Vanjski oklop kacige mora osigurati zaštitu od penetracije oštrih predmeta, koje se testira simuliranjem udaraca krhotina pri brzinama do 250 km/h. Sposobnost apsorpcije udarne energije evaluira se uz pomoć HIC (Head Injury Criterion) koeficijenta, kojim se procjenjuje vjerojatnost ozljede glave tijekom udarca. Primjerice, pri testiranju balističke zaštite projektil od 225 grama se ispaljuje na kacigu brzinom od 250 km/h. Pri deceleraciji, koja maksimalno smije doseći 275G, dozvoljeni HIC koeficijent je 1000. Deceleracija od 275G je u 99.9% slučajeva fatalna po vozača, dok HIC kriterij od 1000 ukazuje da je moguća ozbiljna ozljeda glave, no šanse za nju su manje od 50%. Time je dokazano da moderne kacige pružaju toliko visoku razinu zaštite da izravni udarci u oklop kacige postaju gotovo bezopasni jer oni ne mogu prouzročiti ozljedu glave. S druge strane, deceleracija glave i dalje predstavlja najveću prijetnju vozačima. Svi materijali, uključujući one za radiokomunikaciju, kamere i baterije moraju imati izuzetno visoku otpornost na vatru, pružajući bolju zaštitu u slučaju požara. Vanjski oklop kacige izrađen je od kompozita karbonskih vlakana i epoksidne smole, dok je unutrašnji mekši dio konstruiran od ekspandiranog polistirena (EPS).

Cijena ovakve zaštite je naravno visoka, najpovoljnije kacige homologirane prema standardu 8860-2018 moguće je pronaći za 3500€, dok kacige korištene od strane F1 vozača dosežu vrijednosti do 7000€. Na F1 gridu, trenutno prevladava proizvođač Bell Helmets čije kacige nosi većina vozača, dok ostali nose kacige proizvođača Schuberth, Stilo i Arai. Za juniorske kategorije, gdje su brzine značajno manje, FIA dozvoljava i korištenje kaciga homologiranih prema standardu FIA 8859-2024 (Premium Helmet), koje osiguravaju nešto manju razinu zaštite. Njihova cijena je zato puno pristupačnija za natjecatelje, koji mogu pronaći te kacige za cijenu od već 1200€.

Kaciga je nedvojbeno najbitniji dio sigurnosne opreme koji već desetljećima spašava živote u motosportu i svakodnevnom prometu. Iako nas trenutni visoki standardi navode da je dosegnut vrhunac sigurnosti kaciga, zasigurno ćemo za nekoliko godina dočekati nove izume i rješenja koji će dodatno unaprijediti sigurnost vozača.

Zaigrajte F1 igru reakcije Trenutni rekord: /


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

4 komentara

  1. David Croft
    Frantic Prikaži

    Hvala na informativnom tekstu. ?
    I Kimijevom odgovoru….. ?



    12
    12

    0
  2. Felipe Massa
    Braziliscanec Masa novinar Prikaži

    Ježim se gledajući snimke utrka iz ranih 90-ih gdje vozačima vire ramena s boka bolida, a od HANSa ni v.



    7
    6

    1
  3. Fernando Alonso
    junior Prikaži

    Zaboravio sam da je opruga koja je pogodila Massu bila toliko teska plus brzina…uzas.
    Neka misao kad gledam stare utrke na pocetku pocetaka f1…kako nekom nije smetalo da mu stvari uletavaju u facu nos usta kad vozi 200 km/h i vise na sat. Doduse tada sve se kosilo sa normalnoscu.



    2
    2

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.